**JOULUISTEN viikonvaihde**
Huomenta!
Pakko mennä laittaa aamupalaa joten jatkan myöhemmin :)
Kanelinen ja Pikku-Pipari rv 10+0 !!!
Kommentit (24)
Toivottavasti te kaikki muut vietätte kaunista päivää ulkosalla, minä istun töissä - no enää puoli tuntia onneksi.
En ole pitkään aikaan kirjoittanutkaan, lueskellut kyllä päivittäin. Töissä on kiirettä ja kotona iltaisin niin väsy, etten saa itseäni koneen ääreen. Pidän peukkuja Enkelille, että asiat on kunnossa ja olen hengessä mukana Ponnarin rasismiraivossa. Tosi ärsyttävää ja epäreilua käytöstä hoitolasten vanhemmilta.
ON: ei mitään kummempaa. Väsymys ja ällötys jatkuu vanhaan malliin, ehkä pikkuisen helpottanut, mutta siihen saattoi vaikuttaa torstain vapaapäivä. Maha pömpöttää, mutta löllöltä läskiltä se vain tuntuu. Maanantaina on vihdoin np-ultra. Miehen kanssa juteltiin, että odotetaan sitä innolla, mutta toisaalta pelottaakin - entä jos asiat ei ookaan kunnossa. Tuntuu että täällä on niin paljon sellaisia, joille on ultrassa selvinnyt, että sikiö on kuollut. Tai sitten vaan olen kiinnittänyt niihin kirjoituksiin huomiota. Tieto lisää tuskaa. Maanantainahan asia sitten selviää. Keskiviikkona on sitten heti perään toinen neuvolakäynti.
Mukavaa viikonloppua kaikille masunkasvattajille!
Manna, tänään 12 viikkoa täynnä
Kävin pitkästä aikaa taas uimassa. Viimeraskaudessa kävin monta kertaa viikossa, mutta nyt on aina miehen armoilla milloin pääsee kun poitsuakin jonkun pitää katsoa. Nyt istuskin tässä aurinkoisessa keittiössä, kissa lekottelee aurinkoisella pöydällä ja itse mussutan mansikoita ja Carline-suklaita, mitä mies toi mulle hemmotellakseen :) Ne on aivan taivaallisia (saa meidän cittarin herkkupisteestä).
Miten muuten?Uskaltaako noita ulkolaisia mansikoita syödä?
No nyt unohtui nimimerkki... mutta ihana, etä jollakin muullakin mielialat vaihtelee. Jostain luinkin että tää 11 viikko on vähän tällasta :D
Omanapa: hiiva vaan meinaa pukata. Tän suklaasyöpöttelyn jälkeen täytyy ruveta hiiva-dietille... eli kaikki sokeri ja vaaleeleipä pois. :( Mut en mä joka toinen viikko voi olla hiivakuurillakaan. Nyt tää lähtee päikkäreille.
Mymmeli rv 11+4
Meillä on veiraita ollut yhdeksän päivää, huomenna lähtevät. Muuttaa kovasti arkirytmiä, kun toiset on lomalla ja itse yritetään mennä oman arjen ja ystävien mukaan. Antoisaa, mutta ottaa myös paljon.
Näin alkuraskaudesta ei kllä jaksaisi emännöidä pidempää aikaa putkeen.
Mä en uskalla kommentoida noista ulkomaisten tuotteiden syömisistä, kun itse kuitenkin niitä syön ihan normaalisti, ruisleivän saan Suomi -kaupasta. Eli mansikoitakin syön :)
Yritän sumplia kahden maan neuvojen välissä, kun kuitenkin hiukan poikkeavat välillä toisistaan. Esim. täällä suositeltiin neuvolasta syömään jodia, mutta googletin jodi ja raskaus, niin suomalaisilla sivuilla vaan varoiteltiin jodin liikasaannin vaikutuksista. Se voi aiheuttaa vauvalle kilpirauhasen vajaatoimintaa. Suomessa sitä lisätään eläinten rehuun ja suolaan, mutta Espanjasta en tiedä. Kaveri toikin Suomesta suolaa, jossa on lisätty jodia. En aijo tabletteja ottaa muuta, kuin silloin tällöin joskus ehkä puolikkaan.
Lievää kuvotusta on silloin tällöin, mutta kestää sitten koko päivän. Tavallisilla yöunilla olen pärjännyt, mutta kun ehdin,aijon ottaa päikkärit, vaikka ensi viikolla. Reippaan lenkin jälkeen kohdunsuuta saattaa juilia, joten täytyy ottaa vähän rauhallisemmin.
Me löydettiin ihan sattumalta tytölle nimi, josta kumpikin tykkää. Se on harvinaista meille, että se löytyy noin helposti. Mutta, jos saadaan poika, niin ollaankin lähtökuopissa ;)
Täällä saa tietää sukupuolen heti, kun vaan näkevät, joten toivottavasti rakenneulrassa (rv20) saadaan tietää kumpi tulee. Nimi nimittäin pitää kirjottaa papereihin jo sairaalassa syntymän jälkeen.
Doshijas 9+6
Ihana päivä taasen. vietettiin aamupäivä lasten kanssa torilla, mies on ollut veljensä kanssa korjaamassa serkkujen venettä. En millään meinaa saada tuosta auringon paisteesta tarpeekseni. Mä ostin kanssa ulkolaisia mansikoita lasten kanssa, ja huuhtelin ne. Kyl mä oon syönytniitä. Kotimaisia ootan tietty innolla koska niitä meneekin sitten litra tolkulla =) Meillä on ollut kummityttö vieraana jo muutaman päivän. Se on saman ikäinen kun tuo mun oma likka, niin seuraa on heistä toisilen kivasti.
Vauvamasusta sen verran, että mulla vatsa kasvaa aivan valtavaksi. Ja sen huomaa jo nyt. Joskus oon pahoittanut mieleni kun ihmiset töksäyttää et kauhee maha, mut koitan vaan antaa olla, koska jokaisella meillä on omanlaisensa masu. Mulla se nyt sattuu pulpahtamaan heti esiin ja kasvaa suoraan eteenpäin, toisilla toisen lailla.
Ihana neuvola vihdoin ensiviikolla! Haluaisin päästä jo siihen np ultraan, kun jotenkin on niin kiva tirkistellä tuonne, että miten sillä jaksellaan! No kakii aikanaan.
Sansu ja lumiukko rv 8+6
mä olen myös vain oleskellut, mies on pois ja tulee vasta huomenna. ihmeellistä vihlontaa on jos nopeasti nousee vaikka tuolista ylös, mistähän moinen.. ällöttää kaikki mahdollinen ruoka ,mutta täytyy toivoa että se on merkki että tuolla oikeasti on jotain. maanantaina ultra ja tiistaina lääkärineuvola
..myyden 11+6
Tänään parempi päivä jo kun eilen ;-) Nostin kissan pöydälle ja selvitin hoitoasiaa vanhempien kanssa ja kerroin kantani, etten olisi edes ottanut niitä jos olisin tiennyt kuinka heikoissa kantimissa homma on, meillä on mennyt tosi hyvin lasten ja vanhempien kanssa ja näiden piti jatkaa äitiyslomaan asti, mutta kaupunki ei lupaa heille paikkaa samasta tarhasta jos ollenkaan ja heille ei jätetty vaihtoehtoja joutuvat ottamaan elokuusta osoitetut paikat. Minua se syksy niinkään harmittanut, 6-vuotias aloittaa puolpäivä eskarin ja ne hakemiset olisi ollut ongelma kun porukka nukkuu päikkäreitä, joten nyt sekin asia on hoidossa, kun voin venyttää tän 1vuotiaan päikkäreitä sen verta että saa veikan haettua, eskariin on matkaa 1,5km. Eniten harmitti se, että jos jatkaisivat syksyyn olisin saanut loman ajalta kelan korvauksen, mutten vanhempien osuutta ja siihen on tähdätty, mutta eilen sanoivatkin, että lopettavat kesäkuun viimeinen ja Kelan osuus loppuisi siihen ja he saisivat omien lomarahojen lisäksi kuukauden kotihoidontukea ja minä menettäisin lomarahani, joka ei ollut edes iso. No yön valvottuani ja pari ahdistuskohtausta saatuani (työnsaanti syksyllä ei liene parasta mahdollista kun muutama kuukausi laskettuun aikaan...) soitin asian ja kerroin miten epäreilulta tuntuu, että rehellisyyteni ja reiluuteni (olen antanut heille alennusta ja eivät maksa täyttä erikoisruoka korv) kääntyikin minua vastaan. Sain sitten puhelun että lopetamme sopimuksen niin että saan lomarahani. Tuli jo hyvä mieli siitä että soitin ja käänne siihen että saan mitä oli sovittukin pelasti päiväni, vaikka työt loppuukin lomien jälkeen.
Neuvolassa aamulla: Meillä puretaan ruuhkaa näin lauantaina ja kävimme 1v kanssa neuvolassa, tyttö on iso 79,5 cm ja painaa 12 kg sai rokotuksen, mutta niin on äitikin iso, painoindeksin takia varoitteli että saatan joutua sokerirasitukseen...Kääk! Oon mä pläski ollut aiemmissakin raskauksissa, muttei koskaan ole ees puhuttu siitä, saas nähdä, tämä oli sijainen, että mitä sanoo oma terkka.. Mutta tämä muija haki kasan kauden herkkuja, paprikaa, sipulia, purjosipulia, tomaattia, kesäkurpitsaa ja ne uuniin, sitten pienet broilerfileet päälle ja uuniin.. päälle sitten valmiiseen annokseen laitettiin rasvatonta kermaviiliä, vähärasvasta fetajuustoo murskana, valkosipulia ja vähän suolaa ja sitruunapippuria. Äsken mähkälöitiin terassilla ja voin kertoa, että oli tosi hyvää ja kevyttä!! Nyt loppu siis rasvan mässäily ja herkuttelu ja lenkille lähden kunhan on ruoka vähän laskeutunut.
ponnari ja itu 9+5
Minulla on aina kanssa raskauksissa nopeesti noustessa teräviä repäisyja tai vihlomisia, se johtuu kuulemma kohdun kasvusta, kiinnikkeistä ja kuuluu siis asiaan!
Empä oo hetkeen kirjotellu tänne vaikka olenkin kännykällä lukenut jokaisen viestin mitä tänne ootte rustailleet. Että hengessä mukana!
Tänään kuulin, että veljen lapsella on puhjennu vesirokko. Mä oon nyt sitten vähän niinkun karanteenissa kun mulla ei tuota rokkoa ole koskaan ollut ja nyt tietysti olisi pahin aika se saada.. Just neuvolassa puhuivat, että pitää olla ihan extravarovainen tuon rokon kanssa ja sitten heti veljen lapseen puhkeekin.. Siitä puhe mistä puute. Nyt sitten oleillaan vaan kotosalla eikä vieraita eikä yhtään mitään. Mites muuten tuo rokko tarttuu? Tottakai potilaasta itsestään hyvinkin helposti mutta entäpä vaikka pikkupotilaan vanhemmista joilla rokko on ollut jo lapsena?
Omaan napaan kuuluu pahoinvointia edelleen. Jokatoinen päivä on parempi ja jokatoinen huonompi. Nyt taas on oksupäivä. Toisaalta sillon kyllä olo paranee heti kun vähän puklasee.... Yih!!
Ainiin, neuvolassa laittoivat mut laikkarille (bmi27) ja rasvattomalle ja sokeritomalle ruokavaliolle. Ei siis mitään sokeripitoista missään muodossa! Kamalaa! Ja tekis niin mieli kaikkia hedelmiä. Greipit on ihan suurinta herkkua mutta ei niin ei. Ei siis edes hedelmäsokeria saa syödä. Mites teillä muilla joilla on sokerirasitustesti edessä? Annettiinko teille uusi ruokavalio? Mä saan käytännössä syödä vain kasviksia ja hieman lihaa sekä täysjyväleipää. Jo on kaninkuuri! Harmittaa!
Mutta kai jotain hyvääkin täytyy repiä! Laihtuu ainakin. Nyt olen laihtunut kilon viikossa ihan tolla ruokavaliolla. Olo on sinänsä virkeempi vaikkakin viimeistään kymmeneltä kaadun sänkyyn. Ja tuleehan sitä syötyä sitten ihan superterveellisesti.
beibi07 ja pikkukaveri 9+5
koko päivän pihahommissa. Välillä on pitänyt mennä istuskelemaan kun on siihen malliin mahassa alkanut tuntumaan..vaikka ei sitä mahaa vielä paljon olekkaan!
Mieliala ollut ihan hyvä koko päivän.. se onkin ollut rankinta tässä raskaudessa. Tuntuu niinkuin musta olisi tullut katkera akka! sukulaisten kanssa menee hermot jne. En tiedä johtuuko raskaudesta? toivottavasti!
Pääsisi nyt sinne neuvolaan..kai se pitää kohta alkaa uskomaan että tuolla mahassa jotain on. rv 11+3 ja mietin tosi useasti että jos se onkin tuulimuna tms..
Joko teillä on äitiysvaatteita hankittuina? onko jo käytössä? Mulla tarkoitus neuvolakäynnin jälkeen hankkia. jonkin verran on jo ennestään.
Mukavaa viikonloppua kaikille!! Me lähdetään huomenna keski-suomeen järven rannalle. Grillailemaan ym.
Puolkymppi ja mahavauva 11+3
Puolkymppi: ihan samoja tuntemuksia on... saatan räjähtää ihan tyhjästä ja ottaa pienestäkin nokkiini... ei ollenkaan mun tapaista yleensä.
Mammavaatteita oli mulla edellisestä jäljellä hyllyllinen. Olen ottanut mustat suorat mamma-housut käyttöön ja ostanut yhden trikoopaidan Lindexistä.... sellaista mallia, jossa on vaan pidempi helma, eli voi käyttää hyvin vaikka ei oliskaan raskaana - niin ja yhdet mamma-verkkarit h&m:stä. Omat tavis paidat onkin jääneet jo liian lyhkäsiks masusta. Mutta näitä h&m:n mamma-narutoppeja olen käyttänyt muutenkin, kun nekin on vaan pitkää mallia, eli ei erota tavisvaatteista ja niitä voi käyttää sitten huppareiden ja villatakkien kanssa.
Pienenä vinkkinä: niitä h&m:n mamma/imetyspaitoja ei kannata ostaa, koska ne kutistuu lyhyeksi (siis niitä missä menee tissien kohdalta ristiinrastiin).
Ponnari: hienoa, että sait selvitettyä asiat! On se hyvä, että kehtasit aukaista suusi. Monesti kun liian kiltit ihmiset sitten jää jalkoihin.
Ihanaa on myös kuulla minkälaista on odottaa ulkomailla :) Täällä suomessa kun aina varoitellaan ulkolaisista tuotteista ja kyllähän siellä ulkomaillakin synnytetään terveitä lapsia ;)
No, eipä muuta :) Huomenna suunnistan kirppikselle!
Mymmeli rv 11+4 edelleen
Ensin töissä oli raskas päivä, sitten olen illan kärvistellyt väsyneenä ja mahakivussa. Onneksi kipu ei liity vauveliin vaan suolisto kirkuu. Karkkia ja makkaraa on tullu syötyä ja maha ei kertakaikkiaan kestä.
Pari päivää tullu syötyä kauheat määrät eli eipä tässä uskalla kohta vaa' alle nousta. Eli kohta täälläkin sokeriton dieetti. On se tuo sokerin ja rasvan himo niin käsittämätöntä, vaikka tietää lihovansa ja tietää mahan tulevan kovin kipeäksi niin silti pitää syödä.
Ensimmäistä kertaa tuntu tänään, ettei jaksa millään työpäivää loppuun. Olis tarvinnut unta ja unta ja sitten kun on vielä vähä kipee:-/
P-M vajaan tunnin kuluttua eka kymppi täynnä:-)
puolkymppi: tsekkasin yksi päivä mammavaatteeni, niitä on laatikollinen yläkaapissa. Jotain uutta ja piristävää aion hankkia; haussa hyvät housut ja muutama kiva yläosa. Kiitos varoituksesta, olin jo ajatellut et sellaisen paidan voisi ostaa... Onko H&M:llä hyviä farkkuja? Ostin joskus joustovyötäröiset, ne ei ainakaan toimi yhtään, valuvat vaan. Pitäis olla henkselit niiden kanssa! Täällä maakunnissa mammavaatevalikoimat on aika surkeat tai sit vaatteet on niin kalliita, ettei tällainen kirppari-ihminen kertakaikkiaan voi ostaa niitä!
Sain H&M:n syksykuvaston ja teinkin ennakkotilauksen, olipa ihania vaatteita! Tunikoita ja neuletakkeja yms; pitkät ja leveät helmat, kivoja värejä, just sellaisia odottajan vaatteita.
Mua niin harmittaa, kun ei jaksa mitään. Eilen olin ulkohommissa päivän, sisällä tein ruuan ja leivoin raparperipiirakan, sit olikin niin voimat loppu et jouduin mennä nukkumaan. Illalla äkkiä lenkillä ennen saunaa, jäi siivoamatta talo ja nyt olis urakka edessä.
Kuopus herätteli jo viiden aikaan, puol 7 nousin sen kanssa ylös ja nyt on muutkin hereillä. Vaikka normaalisti en ikinä sunnuntaisin tee mitään, mitä voi muina päivinä tehdä, nyt on pakko pestä ikkunat, imuroida, pestä pyykkiä. ALkaa jo masentaa tämä saamattomuus. Mies yrittää lohdutella et näytän ainakin hyvältä. Just kun pääsin sanomasta, et tää kauhea läskimahakin vaan kasvaa. - Nahkaa se on enimmäkseen. Kyllä mä oon huomannut, että sä olet laihtunut...
Ei lohduta, ei ;)
Päiväunien toivossa
sunnie 9+2
Heippa pitkästä aikaa!
Kuulostipa kovin tutuilta teidän kuulumisenne, ihan kuin mun suustani. Kiukkuilen ihan mitättömistä (jopa mies huomauttelee ja huokailee, olin esikosta samanlainen) ja todella kiihdyn nollasta sataan sekunnin murto-osassa... Itellekin aika rankkaa, kun hermo palaa ihan koko ajan ihan mitättömistä asioista (eikä voi asialle mitään vaikka tajuaa kuinka hölmö onkaan).
Meilläkin esikko herää klo 6 pintaan aamuisin, oli vapaata tai ei. Olenkin nyt ottanut seuraksi 3h päikkäreitä näinä vapaapäivinä (ollut ruhtinaalliset 4 peräkkäin!), en todellakaan tajua kuinka jaksan ensi viikon töissä. Neuvolassa käskivät harkita, jos jäisin kotiin vähäksi aikaa lepäämään, mutta vaikealta sekin ajatus tuntuu, enhän ole mitenkään sairas!
Mäkään en tosiaan saa aikaiseksi yhtään mitään ja pienenkin ponnistelun jälkeen tuntuu kuin olisi tehnyt suuremmankin urakan. :/ Ja tietysti siitä kantaa huonoa omaatuntoa, kun ei saa tehtyä mitä haluaisi.... ;) Onneksi raskaus on jo niin " pitkällä" , että piakkoin pitäisi saada taas oma elämä takaisin, esikosta taisi tämä rankka alkuvaihe mennä ohi n. rv 13 tiettämillä. Sitten kaikki menikin hienosti loppuun saakka. Ja pienellähän mä olen päässyt moniin muihin verrattuna kuitenkin. Joskus se oma suhteellisuuden taju katoaa jonnekin, kun oikein väsyttää.
Np -ultra on perjantaina! :) Sen jälkeen vauvauutinen ei ole mikään varsinainen salaisuus, mutta tuskinpa sen kummemmin julistetaan sitä. Kaikki meille tärkeät ihmiset tietääkin asian jo. :) Mullakin maha on kyllä melkoisen kokoinen jo, tosin ei vauvasta vaan ihan vielä esikon jäljiltä. Tuntuu kuitenkin paisuneen entisestään, vaikka painoa ei ole tullut vielä kui n. 1kg verran. Täälläkin maistuu kaikki rasvainen ja suolainen ja sokerilimut, joista en aikaisemmin ole piitannut! Nytkin oli saatava kokista (jep, just sitä terveellisintä) heti aamusta :/.
Kuulostaapa melkoiselta valitusvirreltä, se ei kuitenkaan ollut tarkoitus. Pääosin kaikki on hyvin, tämä armoton väsymys vaan pitää otteessaan aika kovin ja saa siksi mielialan vähän heikommaksi... Päikkäreiden jälkeen olen taas ihan uusi ihminen ;) Ja toivottavasti myös np -ultran jälkeen. Se taitaa jännittää enemmän kuin uskallan edes ajatellakaan.
-Terppari ja pikkumuru 11+0
Alkaa oikeasti pelottaa tämä. Kaikkien muiden kanssa oireet on jatkunut vahvoina viikolle 12-13 asti. Pahoinvointi oli aika kovaa rv 6-8 tässä raskaudessa mut nyt ei mitään ei niin mitään, ole ollut kohta viikkoon!? Ainoa mikä on niin tuo maha, se on suuri mutta muuten en edes meinaa muistaa ettö olisin raskaana. Kovasti pelkään onko vauveli mahtanut menehtyä?
Oon kyllä kuullu monilta ettei heillä ole oireita lainkaan ikinä ollutkaan mutta itsestä se tuntuu vaan niin kovin oudolta..etenkin kun ne näin yks kaks hävisivät.
No aika näyttää!
Muuten olen ihan tohkeissani, varasin ja maksoinkin jo mulle ja miehelle yllätysmatkan Pariisiin, siis ihan kaksin lähdetään pitkää viikonloppua viettämään kesäkuun puolessa välissä, ihanaa!! Mies täyttää 40v ja samaan syssyyn sattuu 10v hääpäivä, joten onpa aihetta vähän repäistäkin.
t. mariadee ja tonttu 9+6
Tunnollisesti olen käynyt lukemassa teidän ilojanne ja surujanne ja kaikki purkaukset mutta itse en ole jaksanut kirjoittaa... Mutta nyt pitkästä aikaa.
Tuntuu aika hullulta, että ekat meistä lähtee jo np-ultraan ensi viikolla, onnea matkaan! Kuuluuko kaikille se neuvolan kautta vai jotuuko joku käymään yksityisellä? Meillä se kuuluu pakettiin.
Mulla ei varsinaisia tunteen purkauksia hirveästi ole ollut mutta väsyneenä ärsyynnyn helposti ja voi sitä ken tulee minut kesken unien herättämään ja unihan maistuu, arvaatte sen!
Saan nukkuakin aika hyvin mutta kyllä se painaa mieltä kun mies on pellolla ja joutuu kaiken tekemään yksinään ja munkin kyllä pitäis... Toissapäivänä säikäytti navetalla oikein kunnolla kun hiehon kanssa taistelin, alkoi vihlomaan alavatsaa ja ei meinannut millään asettua se kipu. No se on hyvä muistaa tästä eteenpäin oikeasti ottaa rauhallisesti eikä tempoilla.
Minä täällä odottelen, että saadaan lehmät pihalle laiduntamaan jolloin työt kevenevät ja toivon, että pärjään kesän yli navetalla. Viimeeksi jäin sairaslomalle jo viikolla 10 supistelujen takia.
Miten muuten täällä taitaa olla pari muutakin maatilalta, osallistutteko miten tilan töihin vai oletteko ulkopuolella töissä?
Aurinkoisia päiviä kaikille ja toivotaan tuulen tyyntyvän =) (kaikin puolin)
Rilla-ma-rilla ja tonttu 8+6
ihan kaamee viikko takana, onneksi oltiin mun vanhemmilla lomailemassa, nimittäin mun loma meni tasan yökkien ja makuuasennossa ollessa. oksentanu en ole,mutta yökin sitäkin enemmän, heti jos on vähänkään pidempi aika ku on laittanu jotain suuhunsa niin johan tulee huono olo. väsy on aivan kamala,nukun nukkumisesta päästyäni. huomenna pitäs töihin mennä, pelottaa suorastaan kuinka käy. mahaan sattuu ihan hirveesti ku vähänkään liikkuu(samoin oli esikolta, kohdun malli semmonen). huomenna eka neuvola ja bmi tulee olemaan reilusti yli sallitun, varmaan jollekkin dietille myös minut määrää. sokerirasituksessa kävin jo viime raskaudessa, se oli ihan ookoo.
tamatu ja ihme 8+1
nyt vasta luin loppuviikon pinoja. en mä mitään lääkkeitä ole ottanut mikä rappeuttas kohtua, päinvastoin olen käyttänyt lugesteroneja jotka parantaa kohdun limakalvoa(tai ainakin pitäs) ne lopetin kyllä jo viikko sitten, mutta niin ne olis yhden lääkärin mielestä saanut lopettaakkin. yksilääkäri sitä mieltä että käytettään rv11 asti ja yksi sitämieltä että niillä ei ole mitään virkaa koko raskautumista ajatellen, että ota noistakin sitten selvää.
että laihdutuskuurille laitellaan raskaana ollessa. Eikä tuo 27 nyt mikään sairaalloinen vielä ole että sitäkään johtuis. No toki kiva jos laihtuu eikä lihoo! syytä olis minunkin ;) Mutta ei mulle sanottu mitään että säännöstellä pitäs vaikka sokerirasitukseen painon takia joudunkin.
Ponnari: olipa hyvä että otit asian puheeks tän perheen kanssa! Nythän kaikki menee paremmin kuin hyvin ;)
Ommoo nopoo....tänään olen taas ollut superhyperreipas pihalla. Raivasin jälleen takapihaa ja menin leikkasin nurmikon..Takapiha ei todellakaan ole pieni ja suurin osa nurmikkoa on tienvierus mättästä jolle ei ole tehty noin 15 vuoteen mitään!! Vähänkö oli väsy fiilis kun bensa onneks lopulta loppus ;)
Nyt ei ole ehkä pariin päivään tullut ollenkaan päikkäritarve fiilistä mikä in ihan kiva! Kuvottaa aina välillä, nyt enemmän aamupäivästä kun ennen on vaivannu illalla enemmän.
Tiistain np-ultraa ootan jo ihan superinnolla..ja toisaalta pikkasen peloissani vaikka keskiviikkona ne sydänäänet kuulukin. Mut koskaan ei voi olla varma!!
Nyt pitää vielä siivoilla kun tulee heti aamusta vieraita. Ja lettujakin lupasin tehdä. En ookkaan itekkään syöny yli puoleen vuoteen!! Varmaan enemmänki aikaa. (mulla se hiivasyndrooma vaivaa mut näin raskaana on parempi ja uskallan maistaa minäkin ;P)
masu 12+4
Yksi etappi takana, kun tällä viikolla pääsin ultraan ja siellä kölli viikkoja vastaava masuasukki sydän pomppien :) Kyllä tuli tippa linssiin helpotuksesta ja tunnelatauksesta.. Eli toistaiseksi kaikki ok, ja sitten vaan odottamaan np-ultraa, jonka ajankohdasta ei ole hajuakaan.
Jännää tosiaan, että täällä moni on jo menossa np-ultraan :) kun itsestä tuntuu että siihen on vielä ikuisuus! Neuvolassakaan ei ole vielä tullut käytyä.
Oliko Mariedee vai kuka, keneltä oli kadonneet oireet ihan tyystin? Multa myös katosi oireet ihan yhtäkkiä, ja se säikäytti. Elin pari viikkoa niin kokonaisvaltaista pahoinvointia ja oksetusta sekä väsymystä, ettei mitään rajaa. Nyt se on kadonnut kuin tuhka tuuleen. Mutta masukaverilla siis pitäisi kuitenkin kaikki olla ok. Väsymyskin on helpottanut huomattavasti, vaikka vieläkin uni tulisi helposti myös päivällä. Pari viikkoa sitten olin unissakävelijä koko päivän ajan. Eli jospa sullakin olisi vaan muuten oireet kadonneet.
Puolkymppi tervetuloa mukaan juttukerhoon ja odottamaan joulukuun nyyttiä :)
Täällä on mahoista keskusteltu ja oon ite ihan kauhuissani, kun maha näyttää siltä kuin olisin jo 6. kuulla... Se on niiiin iso ja turvoksissa, että omat vaatteet ei mene päälle enää ollenkaan, tuskan kanssa saa vetää farkkuja jalkaan aamuisin. Pakko mennä huomenna ostamaan jotain äitiysvaatteita, JO NYT! Olen tähän asti ollut normaalivartaloinen, ja syömisenkin kanssa olen yrittänyt olla tarkka, mutta maha vaan turpoaa. Tuntuu siltä, että jos syö vaikka siivun appelsiinia, niin maha venähtää saman tien ryllikäksi. Aamulla yön jäljiltä se on vielä suht normaali, mutta ei tosiaan vaadi kuin hedelmän turvotakseen. Ei tekisi vielä kertoa odotuksesta kenellekään, mutta eipä varmaan tarvitsekaan kun kaikki arvaa sen yhtäkkiä turvonneesta olemuksestani :(
Missä on enkeli83? Huolestuneena luin jostain pinosta verenvuodosta ja mietin onko enkeli käynyt jo kertomassa kuulumisiaan? Toivottavasti kaikki on kunnossa!
Nyt vielä pihahommiin, jospa tämä turvotus saisi edes vähän kyytiä..
t. Gaiole ja pilkku (turboinen) 8+4
En tiedä pitäskö tässä riemuita, kun en noita päiviä oikein tiedä... Maanantaina on neuvola, vihdoinkin ja siellä moni asia selviää esim se LA.
Vauvavatsoista: On jotenki luonnollista kommentoida ystävien/läheisten tuttujen vatsoja, vieraammille en koskaan menis sanomaan et onpa iso tai pieni. Ajattelemattomat kommentit jää toisilla kaivamaan tosi pahasti, se pitäis ymmärtää mut ei edes sellaiset, jotka on itse kokenut saman, tule ajatelleeksi asiaa. MUllekin on samana päivänä sanottu et onpas iso ja onpas pieni, joten en jaksa välittää sanojista mitään. Toisille tulee iso vatsa aikaisin ja toisille ei lopussakaan. Ollaan ihan rauhassa erilaisia! Pääasia et äiti ja vauva voivat hyvin.
Meillä on siis kolme lasta nyt ja mulle tää neljäs on se suurperheen rajapyykki. En usko että lapsiluku on tämänkään jälkeen täynnä, jos kaikki menee hyvin. Se vaan, että saa varautua muutamaan todelliseen ruuhkavuoteen tässä; vauvan syntyessä meillä on vähän vajaa 2 ja 4-vuotiaat todella villit pojat... Mut ei mikään oo niin ihanaa kuin pieni lapsi!
Olo on aika nuutunut, varmaan taas verenpaineet alhaalla. Joku vitamiini vois tehdä hyvää. Eilen sain kauhean hepulin leikkimökistä, kun se on ollu täynnä sukulaisten romuja. Komensin ukkoni raivaamaan raskaimpia tavaroita pois sieltä, et pääsee tyttö leikkimään. Samaan syssyyn piti kunnostaa koko piha. Mies ihmetteli et mikä sulle tuli... sanoin et yritä nyt ymmärtää raskaana olevaa vaimoas, ei pesänrakennusvietti rajoitu neljän seinän sisään! Tuli motkotettua kaikesta mahdollisesta muustakin. En kertakaikkiaan voinut itselleni mitään :(
Pihahommia riittää kyllä tällekin päivälle...
Sunnie 9+1