Miksi Temusta tilattuja tuotteita kutsutaan krääsäksi? Samoja tuotteita myydään Suomessa ja muissakin Euroopan maissa
Temu-krääsää? Mitä se tarkoittaa ja miksi sitä kutsutaan krääsäksi? Samat tuotteet on myynnissä euroopassa moninkertaisella hinnalla.
Kommentit (360)
Temu toimii 90 kauppapaikassa. Temulla on Yhdysvalloissa 82.4 miljoonaa asiakasta. Muutaman suomalaisen ininä ei vaikuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Temu toimii 90 kauppapaikassa. Temulla on Yhdysvalloissa 82.4 miljoonaa asiakasta. Muutaman suomalaisen ininä ei vaikuta mitään.
Kiinalla on 50 vuoden suunnitelma siinä missä muilla mailla poliittinen suunnitelma on vaalikauden pituinen.
Ja nyt Kiinalla on suunnitelma tehdä muista maista riippuvaisia niiden lääkkeistä, komponenteista ja krääsästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tavara jota ilman pystytte elämään ja joka ei pidä teitä elossa on turhaa krääsää ja roskaa.
Kuten vaatteet?
Tai sänky?
Uutta sänkyä ei osteta kerran viikossa uutta ja vaatteetkaan eivät yleensä ole kertakäyttöisiä paitsi tietenkin jos tilaa temusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinalla on 50 vuoden suunnitelma siinä missä muilla mailla poliittinen suunnitelma on vaalikauden pituinen.
Ja nyt Kiinalla on suunnitelma tehdä muista maista riippuvaisia niiden lääkkeistä, komponenteista ja krääsästä.
Ja hyvin se on onnistunut. Täällä jotkut puolustaa Kiinaa verissäpäin
Joka kauppa myy jotain Kiinassa, Pakistanissa ja Intiassa ym valmistettua.
Vaimo niitä innoissaan tilailee. Osa paketin sisällöstä täyttä roskaa. Joku Hyttysovi viimeksi. Meni naurun säestämänä suoraan roskikseen. Jotain Ok tavaraakin on sekaan mahtunut.
Juu. Ja vaimo on kovasti ilmastosta ja ympäristöstä huolissaan...Hih.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa kaikki, mitä tarvitsette Temusta. Suomalaisten kauppojen oma syy, jos eivät kykene kilpailemaan.
Yli 50 miljoonaa pakettia tilattiin viime vuonna. Järkyttävää. Sitten ihmetellään kun mikään ei kannata suomessa ja luteet sekä paperitoukat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. En ole tilannut temusta enkä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se roju ja krääsä mitä ihmiset noista kaiken maailman nettikaupoista ostelee on pelkkää turhaa, tarpeetonta, heikkolaatuista, halpaa ja roskaa.
Mistä niin päättelet? Ei kai kukaan osta sellaista mitä ei halua eikä tarvitse? Ei temusta, eikä muualtakaan. Minä ainakin olen tilannut temusta itselleni tarpeellisia asioita, jotka jokatapauksessa olisin jostain ostanut. Siksi temusta, kun sielläon loputtomat valikoimat, ja kaikki paljon halvempaa kuin vastaavat tuotteet muualla. Olen tilannut esmimerkiksi käytävämaton, keittiön hanan, kotelon aurinkolaseille, pesupusseja pesukoneeseen sukille ja alusvaatteille, laukun, kenkiä ja vaatteita. Mikään noista ei ole ollut minulle tarpeetonta.
Tässä ketjussakin nyt jo väitetty tarpeelliseksi tavaraksi tukkupaketti tavallista teippiä, peltikylttejä, hiuslenkkejä ja pidikkeen pidikettä
Se ettet itse noita tarvitse, ei tarkoita ettei kukaan muukaan. Meillä teippi ja hiuslenkit on tarpeellisia.
Tukuittain tilattuna vai, jo on mahdoton teipin kulutus? Itse olen hiuslenkit ostanut s-marketista 3 euroa paketti. Paketissa hiuslenkkejä puolen vuoden tarpeisiin
Mä tilasin 100 kpl alle eurolla. Siitä olen antanut myös tutuille. Riittää varmaan 5 vuodeksi.
Säästit siis ihan kaksi euroa? Ostitko sillä rahalla kaupasta kaljaa vai tilasitko senkin temusta?
Ensinnäkin s-marketin hiuslenkkejä menee tämän ketjun mukaan 2 pakettia vuodessa, 5 vuoden ajan, 3€ kerta = 30 euroa. Säästö silloin 1 euron megapakkaukseen on 29€.
Jos tuon saman säästön saisi jokaisesta pikkutavarasta 5 vuoden ajalta niin puhutaan tonnista jo 7 tavaran vuosivaihdilla.
Temuttajan matematiikkaa. Säästö yhdestä tavarasta viidessä vuodessa 29 euroa, säästö seitsemästä tavarasta samassa ajassa tonni!
Ja sun lukemisen taso on alle apukoulun. 5 vuotta ja 7 tavaran vuosivauhti....
Mun lukutaito on ihan hyvä. Mutta kerro sinä se yhtälö, jolla noista lukemista saadaan se tonnin säästö.
No d'oh, jos joka vuosi ostaa seitsemän tavaraa, joilla säästää 29 € verrattuna Suomesta hankittuun, niin se on 35x29 eli eikös tuosta tule se noin tonni. Mutta toki tuo lasku on ihan päin persettä perusajatukseltaan, jos ajatus oli, että kaikki tavarat kestää sen viisi vuotta saavuttaa sen 29 euron säästö. Mutta kyllä niistä luvuista tonni tulee. 😅
Mutta koko asetelma on kyllä silkkaa temuttajan matematiikkaa. Joka vuosi otetaan mukaan lisää tuotteita, ja säästö siirtyy aina viisi vuotta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta laadukkaat kengät ja vaatteet eivät ole krääsää. Tai kumisaappaat.
En periaatteesta osta muualta kuin itsepalvelukirpputoreilta ja Temusta.
Olet säälittävä reppana. Se mikään periaatekysymys ole. Olet niin köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo niitä innoissaan tilailee. Osa paketin sisällöstä täyttä roskaa. Joku Hyttysovi viimeksi. Meni naurun säestämänä suoraan roskikseen. Jotain Ok tavaraakin on sekaan mahtunut.
Juu. Ja vaimo on kovasti ilmastosta ja ympäristöstä huolissaan...Hih.
Siinä tuli varmaan sitten se tonnin säästö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa kaikki, mitä tarvitsette Temusta. Suomalaisten kauppojen oma syy, jos eivät kykene kilpailemaan.
Yli 50 miljoonaa pakettia tilattiin viime vuonna. Järkyttävää. Sitten ihmetellään kun mikään ei kannata suomessa ja luteet sekä paperitoukat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. En ole tilannut temusta enkä tilaa.
Ylen uutisen otsikossa puhutaan yli 50 miljoonasta, mutta jutusta käy ilmi, että oikea määrä on n. 40 miljoonaa pakettia Suomeen.
"Viime vuonna Suomeen tuli lähes 55 miljoonaa alle 150 euron arvoista tavaraerää... Peräti yli 98 prosenttia näistä tuli Kiinasta....
Iso osa kasvusta selittyy sillä, että Suomen suosio pakettien kauttakulkumaana yli kolminkertaistui. Vuoden 2025 tavaraeristä 14 miljoonaa jatkoi matkaa muualle."
En tilaa postimyynnistä mitään. Säästän melkoisen summan, kun ostan vain tarpeellisia tuotteita, joiden laadun näen liikkeessä. Aikuinen ihminen ei paljon tarvitse. Hyvät vaatteet kestää vuosia ja käytän ne loppuun ennen kuin heitän pois. En käy edes kirppiksillä, niin ei tule sieltäkään ostettua heräteostoksia. Säästän luontoa, kun en lennätä turhia paketteja tänne.
Vierailija kirjoitti:
En tilaa postimyynnistä mitään. Säästän melkoisen summan, kun ostan vain tarpeellisia tuotteita, joiden laadun näen liikkeessä. Aikuinen ihminen ei paljon tarvitse. Hyvät vaatteet kestää vuosia ja käytän ne loppuun ennen kuin heitän pois. En käy edes kirppiksillä, niin ei tule sieltäkään ostettua heräteostoksia. Säästän luontoa, kun en lennätä turhia paketteja tänne.
Mäkin mielelläni ostaisin kaiken ihan kivijalkakaupoista niin, että näkisin tavaran etukäteen, mutta valitettavasti nettikauppa on kaventanut valikoimia ihan hirveästi, eikä esim. mun kokoisia rintsikoita oikein saa kuin erikoiskaupoista, ja niiden perässä mun taas ei kannata ajella, kun muutamalla eurolla saan paketin kotipaikkakunnalle. Sama koskee myös esim. lapsen taitelutarvikkeita ja meidän akvaarion tarvikkeita (testit, laitteet).
Ei sen, että tilaa nettikaupasta, tarvitse tarkoittaa, että tilaa suoraan Kiinasta.
Vierailija kirjoitti:
Säästäisit enemmän, jos vertailisit netissä hintoja. Eikä kaikkien tuotteiden laatua näe aina liikkeessä. Esim. sähkölaitteiden ominaisuuksia on parempi vertailla netissä.
Näissä ketjuissa osoitetaan syyttävä sormi aina köyhiin ja erityisesti köyhiin naisiin. Että siellä ne tyhmät ja köyhät naiset tilaavat rättejä ja lumppuja ja tilpehööriä ja lapsille myrkkyleluja. Tutkimusten mukaan Suomessa suurin temuttajaryhmä ovat keskiluokkaan kuuluvat, sekä erityisesti 50-60-vuotiaat keskiluokkaiset miehet. Miehet tilailevat harrastejuttuja, teknologiaa, varaosia ja koneiden osia.
Onhan se kieltämättä vähän kaksinaismoralismia, että yritykset saavat hankkia tuotteensa ja palvelunsa sieltä mistä halvimmalla saavat. Kilpailutus on itse asiassa yrityksen etu. Siksi se tuotanto on nykyään Kiinassa, Vietnamissa ja Bangladeshisa, ja Suomeen roudataan mm. teknologia-alalle intialaisia työntekijöitä. Raha ratkaisee.
Kuluttaja sen sijaan ei saa kilpailuttaa tuotteita ja palveluita oma taloudellinen etu edellä, vaan siihen puututaan EU-tason lainsäädännöllä. Lobbareina tässä yritykset, jos käytte katsomassa, ketkä ovat ajaneet nyt ihan yllättäen Temurajoituksia, kun tähän mennessä mitkään muut kaupat (Ebay, Alibaba, Amazon jne.) eivät ole olleet ongelma.
Amazonkin on niin tunnettu työntekijöidensä järkyttävästä riistämisestä, että sieltä tilaaminen ei ole eettisesti yhtään sen parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kieltämättä vähän kaksinaismoralismia, että yritykset saavat hankkia tuotteensa ja palvelunsa sieltä mistä halvimmalla saavat. Kilpailutus on itse asiassa yrityksen etu. Siksi se tuotanto on nykyään Kiinassa, Vietnamissa ja Bangladeshisa, ja Suomeen roudataan mm. teknologia-alalle intialaisia työntekijöitä. Raha ratkaisee.
Kuluttaja sen sijaan ei saa kilpailuttaa tuotteita ja palveluita oma taloudellinen etu edellä, vaan siihen puututaan EU-tason lainsäädännöllä. Lobbareina tässä yritykset, jos käytte katsomassa, ketkä ovat ajaneet nyt ihan yllättäen Temurajoituksia, kun tähän mennessä mitkään muut kaupat (Ebay, Alibaba, Amazon jne.) eivät ole olleet ongelma.
Amazonkin on niin tunnettu työntekijöidensä järkyttävästä riistämisestä, että sieltä tilaaminen ei ole eettisesti yhtään sen parempaa.
Tästä tuli mieleen lapsityövoima ja ylipäätään riistotyövoima. Ihannehan olisi, että jokainen saisi työstään asianmukaisen palkan, mutta se ei ole tällä hetkellä todellisuutta, eikä varmaan tule olemaankaan, jos kysytään kapitalisteilta. Meillä on aina ollut mahdollisuus muuttaa nimenomaan talousasioita ja ansaintataloutta, koska ne eivät ole luonnonlakeja. Ihminen on keksinyt ne. Ihminen voi keksiä myös jotain muuta. Toivottavasti keksiikin pian.
No, pointti oli se, että joskus luin ihmisjärjestön kommentin, että kun lapsityövoima pusketaan pois tehtailta, lasten on silti edelleen pakko saada jostain perheelle rahaa. Mitä jää vaihtoehdoiksi? Vanhemmat myyvät lapsensa ihmiskaupparingeille tai lapset joutuvat prostituution tielle tienaamaan. Sama koskee myös aikuisia; halva tehdastyö lopettaa, vaihtoehdoiksi jäävät usein prostituutio tai rikollinen bisnes, kuten huumekauppa ja rikollisjengit.
Tämän kyseisen ihmisjärjestön mukaan joissakin tapauksissa oli parempi, että lapsilla eli se paskasti maksava tehdastyö, koska vaihtoehtona oli prostituutio. Tämä on ihan oikea ongelma, johon nykyisessä kapitalistisessa järjestelmässä on vain paska ja vielä paskempi vaihtoehto. Päätöksiä pitäisi suitsia valtioiden tahoilta lakimuutoksilla, mutta se ei ole yleensä poliittisesti kannattavaa - siis niille poliitikoille itselleen.
Mut kun se ongelma ei oikeasti ole, että ihmisillä on tarve x ja he kilpailuttavat hankintansa. Ongelma on, että ihmisillä on mieliteot x, y ja z ja ne on kiva tyydyttää epäekologisesti ja epäeettisesti ja satakertaisesti ostamalla halpaa paskaa, jolla tarve ei edes mene pois lopulta.
Oikeasti et voi väittää, että ne vuosittaiset kymmenet miljoonat Kiinan-paketit tulevat tarpeeseen ja kilpailutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaatteessa lukee "made in China/Thailand/Bangladesh" niin älkää ostako vaan jättäkää kauppaan. Jos vaatteessa lukee "Made on Finland" tai joku muu EU maa kuten Italia tai Ranska niin ostakaa ennemmin niitä. Noista Made in -merkinnöistä osaa tietää mitä ostaa ja mitä ei.
Olen nähnyt joka kaupassa näitä. Muuta ei löydykään?
Oon aina paljon tehnyt rahaa kun oon tilannut materiaaleja töihin Kiinasta, ei ole ryhmän ihmisen hommaa.