Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset kuittailevat minulle auttavaisuudestani, eivätkä kiitä?

Vierailija
29.06.2026 |

Minulla on ollut tapana tehdä toisille ihmisille hyviä tekoja, joita he eivät itse jaksa/ehdi tehdä. Sen sijaan, että minua kiitettäisiin, niin minulle kuittaillaan auttavaisuudestani:

-Työkaveri on kaivannut apua asiassa x. Kun teen sen hänen puolestaan, kiitoksen sijaan minulle saatetaan kuittailla "voi, kun sut voisi tilata kotiinkin tekemään kotityöt".

-Ystävää kiinnostaisi asia y, mutta hän ei ole saanut hankittua kaipaamaansa tietoa. Kun selvitän tuon asian ystävän puolesta, niin kiitoksen sijaan vastaus on luokkaa "sä se jaksat tehdä kaikkea."

Miksi ystävällistä ihmistä ei vain voi kiittää? Miksi pitää kuittailla? Nämä kuittailut ovat saaneet itselleni olon, että tekee mieli lopettaa ystävälliset teot toisille, jos reaktio on tuo.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiitoksen kipeys ei ole aitoa hyvyyttä, googleta pyyteettömyys sana...

Kiitos on ilmaus hyvistä tavoista.

Vierailija
42/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikittely on uusi normaali, joidenkin ihmisten perusasetus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos auttaa pyytämättä tai ilman etukäteen sopimista niin monet voivat pitää tätä tungetteluna. On myös mahdollista että toinen on jo selvittänyt tai aloittanut työn eikä tämän takia ilahdu yllättävästä avusta. Yleensä toimitaan niin että ensin tarjotaan apua ja toinen voi hyväksyä tai hylätä tarjouksen. Esim. Jos joku töissä sanoo tarvitsevansa apua tai voivottelee kiirettä kannattaa sanoa: minä voisin kyllä auttaa, haluatko että teen tämän jutun sinun puolestasi? Silloin toinen voi hyväksyä apusi tai kieltäytyä siitä. Tuo on aika eri asia kuin se että yhtäkkiä vain tulee sanomaan että minä nyt tein tämän sinun puolestasi. Töissä osa on mustasukkaisia omista työtehtävistään eikä toisten työtehtäviä siksi kannata mennä tekemään ilman lupaa.

Hyvin kirjoitettu. 

Itse pitäisin sitä hyvin röyhkeänä, jos työkaveri menisi pyytämättä tekemään työtäni, koska olen työstäni itse vastuussa. Ja sama koskee kaikkea muutakin. Minulla oli aikoinaan "auttavainen" naapuri, joka mm. istutti pihaani keskelle nurmikkoa kukkia, ajoi ruohonleikkurilla istuttamani perennat alas, tappoi lemmikkikanini syöttämällä sille omenoita, jotka jäätyivät ja kani kuoli puhaltumiseen, kun syksyllä oli kylmää aamuyöstä. Esimerkkejä on lukuisia ja kielloista huolimatta hän jatkoi "auttamista" ja siitä uhriutumista, kun hänen "auttamistaan" ei arvostettu. Tosiasiassa hän oli yksinäinen ja halusi sekaantua perheemme elämään ja pyrki lähelle näillä tihutöillään. 

Sinulta puuttuu kykyä asettua toisen asemaan, kun autat muita kysymättä lupaa. Tekosi voivat myös aiheuttaa vahinkoa muille kuten esimerkkini kertovat. Pyytämättä auttamisen motiivi ei useimmiten ole mikään hyväntahtoinen luonne, vaan koetetaan hankkia jotain toiselta mitä muuten ei koeta saavan eli pakotetaan  esim. kontaktiin tai kiitollisuuteen.  

Vierailija
44/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos auttaa pyytämättä tai ilman etukäteen sopimista niin monet voivat pitää tätä tungetteluna. On myös mahdollista että toinen on jo selvittänyt tai aloittanut työn eikä tämän takia ilahdu yllättävästä avusta. Yleensä toimitaan niin että ensin tarjotaan apua ja toinen voi hyväksyä tai hylätä tarjouksen. Esim. Jos joku töissä sanoo tarvitsevansa apua tai voivottelee kiirettä kannattaa sanoa: minä voisin kyllä auttaa, haluatko että teen tämän jutun sinun puolestasi? Silloin toinen voi hyväksyä apusi tai kieltäytyä siitä. Tuo on aika eri asia kuin se että yhtäkkiä vain tulee sanomaan että minä nyt tein tämän sinun puolestasi. Töissä osa on mustasukkaisia omista työtehtävistään eikä toisten työtehtäviä siksi kannata mennä tekemään ilman lupaa.

Ainoastaan pielessä on tuossa se, että olisi mustasukkaisuutta kun kieltää toista tekemästä omaa työtään. Siitä aiheutuu tosi paljon haittaa, jos toisen pyytämättä tekemä "auttaminen" on tehty väärin ja joka tapauksessa töissä pitäisi pystyä jokaisen pysyä omassa tehtävässään eikä sotkeutua muiden töihin, jos ei ole pyydetty. Luulin, että tämän ymmärtäminen olisi ihan perusasia? Ei siitä pomokaan kiittele, jos yksi sotkeutuu jatkuvasti muiden töihin ilman lupaa.

Vierailija
45/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, jonka mielestä nuo kommentit on saattaneet olla kiitollisuuden ilmaisu? Riippuen toki ilmeistä ja äänensävystä.

Aivan sama tuli mieleen. Tuntuu, että suomalaisten on välillä vaikea ottaa apua vastaan ja sitten kiitos muotoillaan juuri tuollaiseen muotoon. Itse en ole ikinä huomannut, että apuun suhtaudutaan negatiivisesti. Näitä kommentteja "saisiko sinut kotiinkin auttamaan" olen itsekin kuullut ja minusta se on ihan oikea kiitos, ilman mitään kuittailua.

Vierailija
46/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkö ensin "tarvitko apua?". On ihmisiä jotka sekaantuvat ihan kaikkeen ja se on tosi rasittavaa. Viestitään ikäänkuin "et sinä osaa". Tai tullaan sivusta määräilemään.

Vierailija
47/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos autat jotain pyytämättä, älä kuvittele että se toinen on jäänyt jotain velkaa.

Vierailija
48/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n esimerkit eivät ole kuittailua vaan ihailua / päivittelyä / small talkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi