Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset kuittailevat minulle auttavaisuudestani, eivätkä kiitä?

Vierailija
29.06.2026 |

Minulla on ollut tapana tehdä toisille ihmisille hyviä tekoja, joita he eivät itse jaksa/ehdi tehdä. Sen sijaan, että minua kiitettäisiin, niin minulle kuittaillaan auttavaisuudestani:

-Työkaveri on kaivannut apua asiassa x. Kun teen sen hänen puolestaan, kiitoksen sijaan minulle saatetaan kuittailla "voi, kun sut voisi tilata kotiinkin tekemään kotityöt".

-Ystävää kiinnostaisi asia y, mutta hän ei ole saanut hankittua kaipaamaansa tietoa. Kun selvitän tuon asian ystävän puolesta, niin kiitoksen sijaan vastaus on luokkaa "sä se jaksat tehdä kaikkea."

Miksi ystävällistä ihmistä ei vain voi kiittää? Miksi pitää kuittailla? Nämä kuittailut ovat saaneet itselleni olon, että tekee mieli lopettaa ystävälliset teot toisille, jos reaktio on tuo.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän on joutunut patoamaan tunteita sisälleen, sitä suurempi taipumus on purkaa niitä juoruilemalla, syyttelemällä ja puhumalla pahaa muista selän takana. Sinulla ei ole yhteyttä myönteisiin tunteisiin, etkä ole osannut ottaa kiitollisuutta vastaan kun tulkitset muiden sanat mahdollisemman pahantahtoisesti. Entäpä jos seuraavan kerran kun raivostut toisen sanomisista miettisitkin, onko mahdollista että olet tulkinnut hänet väärin? Ehkä hän tarkoittikin hyvää.

Ap on pesun kestävä narsisti. 

Vierailija
22/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisko tykkäsi lukea työpaikalla kahvitunnille mennessä Hesarin sarjakuvat. Kun yksi työkaveri huomasi tuon, siskon mennessä taukotilaan hänelle oli kaadettu kahvi valmiiksi kuppiin ja Hesarista taiteltu sarjakuvasivu esille. Tuo sai lopulta siskon raivon partaalle. Kerran sisko kaatoi kahvin viemäriin ja otti teetä, työkaveri suuttui siitä.

Voi ei! Niin kaunis ele työkaverilta! Itse olisin ilahtunut ja naurahtanut!

Ap, nuo kertomasi eivät ole "kuittailuja", vaan tapa kehua ja kiittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko tykkäsi lukea työpaikalla kahvitunnille mennessä Hesarin sarjakuvat. Kun yksi työkaveri huomasi tuon, siskon mennessä taukotilaan hänelle oli kaadettu kahvi valmiiksi kuppiin ja Hesarista taiteltu sarjakuvasivu esille. Tuo sai lopulta siskon raivon partaalle. Kerran sisko kaatoi kahvin viemäriin ja otti teetä, työkaveri suuttui siitä.

Superahdistava ajatuskin, että joku tarkkailee sinun jokaista elettä ja liikettä ja yrittää teoillaan mielistellä. 

Vierailija
24/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa jo rasittavalta ahdistelulta. Yleensä "kiltti" ihminen kuitenkin haluaa jotain, kuten huomiota ja kiittelyä ja sillä lailla pyrkii toisen iholle.

Vierailija
25/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ”alistuisit” toisen käytökselle. Kiltit oikeuttaa tekonsa kysymättä toiselta haluaako hän tulla autetuksi, eli se on henkistäväkivaltaa, jolla tyydytetään niitä omia narsistisia tarpeita. Pahinta tässä on kuitenkin se, että ihminen kokee tekevänsä hyvin. Se tarkoittaa siis sitä, ettei hän missään vaiheessa tule tunnontuskiin. Pahaa tekevä sentään lopettaa ehkä jossain vaiheessa, koska hän kuitenkin tietää tekevänsä väärin.

Vierailija
26/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikot toisen rajoja, ajan mittaan menetät ystäviä ja tuttavia, koska puutut pyytämättä heidän asioihinsa. Mutta nuo mitä sinulle sanottiin, eivät olleet kuittailua. Ehkä niistä kuitenkin - äänensävystä päätellen - voisi tulkita, että voisit kunnioittaa muita enemmän niin että et puutu heidän asioihinsa, elleivät pyydä apua.

Ihmiset, jotka käyttäytyvät kuten sinä, rikkovat rajoja ja sitten odottavat kiitollisuutta. Kyseessä on marttyroinnin yksi myrkyllinen muotoa. He hakevat arvonantoa ihan väärin keinoin. Joskus jopa  vanhuuteen asti eli koko elämän. Ole sinä fiksumpi ja kysy haluaako joku apua ja millaista apua hän haluaa. Älä auta ketään, jos hän ei ole pyytänyt sitä. Normaali kohteliaisuus on erikseen eli oven voi avata. 

Voisit miettiä mistä tämä ajatus sinuun on tullut, että koetat ansaita olemistasi tyrkyttämällä apua, vaikka ei ole pyydetty. Ystävyydessä tuo on niin rasittavaa, että hankkiudun itse eroon heti tällaisista. 

Vierailija
27/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tykkäisit siitä, että aina vessareissullasi työkaverisi tulisi perässäsi ja odottaisi sinua valmiiksi nyhdetyt käsipaperit käsissään, että sinun ei tarvitse ottaa niitä itse? Kyseessä on ihan sama asia.

Entäs jos joku päivä ei teekään mieli kahvia vaan teetä? Pitääkö se kahvi juoda kiltisti?

Vierailija
28/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ”alistuisit” toisen käytökselle. Kiltit oikeuttaa tekonsa kysymättä toiselta haluaako hän tulla autetuksi, eli se on henkistäväkivaltaa, jolla tyydytetään niitä omia narsistisia tarpeita. Pahinta tässä on kuitenkin se, että ihminen kokee tekevänsä hyvin. Se tarkoittaa siis sitä, ettei hän missään vaiheessa tule tunnontuskiin. Pahaa tekevä sentään lopettaa ehkä jossain vaiheessa, koska hän kuitenkin tietää tekevänsä väärin.

TÄH?

Oikeestikko maailma on mennyt sellaiseksi, että mitään palveluksia tai toisen huomioimista ei saisi olla?

Ihmiset ocmvat menneet niin itsekkäiksi ja eristäytyneet muista, että ilmeisesti oven avaaminenkin nähdään jo "kuittailuna", ikäänkuin ei osaisi itse avata tms.

Vierailija
29/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi kiittää siitä, että puutut muiden asioihin ja asioihin, jotka eivät kuulu sinulle? Omituista ajattelua. Eräs sukulainen ajautuu kerta toisensa jälkeen hankaluuksiin, kun tunkee itsensä auttamaan, vaikka kukaan ei ole pyytänyt. Sen varjolla hän yrittää saada muut kiitollisuudenvelkaan eli kyseessä on eräänlainen manipulointi. Ja kun tästä ei tykätä, hän kertoilee miten kiittämättömyys on maailman palkka :) 

Vierailija
30/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄH?

Oikeestikko maailma on mennyt sellaiseksi, että mitään palveluksia tai toisen huomioimista ei saisi olla?

Ihmiset ocmvat menneet niin itsekkäiksi ja eristäytyneet muista, että ilmeisesti oven avaaminenkin nähdään jo "kuittailuna", ikäänkuin ei osaisi itse avata tms.

Toisen henkilökohtaiseen tilaan luvatta tunkeutuminen on törkeää#turvallinentila

Vierailija
31/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on naapuri, joka auttaa kaikkia väkisin. Juoruaa sitten lääkitykset ja kaikki asiat muille. Haukkuu selän takana ja väsyttää itsensä raivoon. Hermostuu, jos muut eivät huomioi häntä tarpeeksi.

Kunhan et ole tällainen väkisin sekaantuja, niin kaikki on okei ja muut ovat moukkia.

Vierailija
32/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska et auta auttamisen ilosta vaan läheisriippuvuutesi ohjaamana. Haluat miellyttää muita ja se paistaa läpi. Kuka sellaista kunnioittaisi?

Ota itseäsi niskasta kiinni, lopeta nöyristely niin sinuakin saatetaan vielä joskus arvostaa ihmisenä. 

Vierailija
33/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mitä ap tarkoittaa. Tee niin että jätä kiittämättä niitä jotka sinua auttavat omasta halustaan. Eli vastaa niin kuin metsä huutaa. Potut pottuina. Se ei ole oikea keino mutta sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
34/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, jonka mielestä nuo kommentit on saattaneet olla kiitollisuuden ilmaisu? Riippuen toki ilmeistä ja äänensävystä.

Minäkin koen kiitoksena. Molemmissa esimerkeissä tulee myös kehu. Toki on kyse myös äänenpainosta. Voihan sanan kiitoskin sanoa ivallisesti tai vihaisesti.

Vierailija
35/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä tekoja validaation toivossa vaan siksi, että koet sen itse oikeaksi tai hyväksi. Tällöin palkinto tulee siitä oikein toimimisesta eikä siitä, palkitseeko joku sinua. 

Hyvät tavat myös tarttuvat. Pitää vaan diilata myös sen kanssa, että kaikki eivät ole saaneet niitä osakseen vielä ja heitä pitää kastella saavilla kastelulannun sijaan. Hyvyys ei kuitenkaan maailmasta lopu eikä se vähene sinusta sitä eteenpäin jakamalla. Jaa siis auliisti ja vastaanota yhtä auliisti.

Vierailija
36/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OgElta vain hyvät huomenet

plus tämä.

.

En tungettele, autan sillä tapaa

juuri sopivasti. (Kiitokset 

voin saada, tai sitten en..🤷)

Sellaista se on. Kiitos ei ollut

pointti to begin with, vaan läheisen

tukeminen tämän vaikealla hetkellä.

Otan esimerkiksi talomme vaikean alun

---> tartuin kutsumatta 

oma-aloitteisesti puikkoihin impromptu,

koska kestämätön, absurdi, kaikkien 

kannalta nihkeä kokonaistilanne niin 

välttämättä vaati ---> järkiratkaisuna!

[Yksityisesti, ei someperformanssina]. x

.

Vierailija
37/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtee tarpeesi tehdä toisten puolesta asioita, ns. hyviä tekoja? Olitko lapsuuden kodissasi aikuinen aikuisten puolesta? Tee hyviä tekoja itsellesi, kehitä itseäsi ja nauti elämästä. Jos roikut muiden hyväksynnän varassa, elämäsi on sitten juuri sitä.

Vähän samoilla linjoilla olen. Ala kohdistaa energiaasi itseesi, huomaat ihmeitä itsessäsi ja voinnissasi. Jos taas jatkat energian valuttamista muille palat loppuun vielä joskus.

Vierailija
38/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistun sivulta muille alustoille.

Ainoa ketju, jonka otsikoista avasin

kommentoidakseni. 

Jatkakaa te hyvässä hengessä,

Arvon Ladyt ja Herrat. Cheers. x

Vierailija
39/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auttaa pyytämättä tai ilman etukäteen sopimista niin monet voivat pitää tätä tungetteluna. On myös mahdollista että toinen on jo selvittänyt tai aloittanut työn eikä tämän takia ilahdu yllättävästä avusta. Yleensä toimitaan niin että ensin tarjotaan apua ja toinen voi hyväksyä tai hylätä tarjouksen. Esim. Jos joku töissä sanoo tarvitsevansa apua tai voivottelee kiirettä kannattaa sanoa: minä voisin kyllä auttaa, haluatko että teen tämän jutun sinun puolestasi? Silloin toinen voi hyväksyä apusi tai kieltäytyä siitä. Tuo on aika eri asia kuin se että yhtäkkiä vain tulee sanomaan että minä nyt tein tämän sinun puolestasi. Töissä osa on mustasukkaisia omista työtehtävistään eikä toisten työtehtäviä siksi kannata mennä tekemään ilman lupaa.

Vierailija
40/48 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi: Hyvästä teosta saa aina rangaistuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi