Puoliso ei halua/pysty lopettamaan juomista. Onko ero ainoa vaihtoehto?
Puoliso ei halua/pysty lopettamaan juomista.
Onko ero ainoa vaihtoehto?
Tilanne pahenee kokoajan. Mitä tehdä?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
No ei se juoppo siitä paapomalla parane. Asia on täysin sinusta kiinni; haluatko mennä viemäristä alas hänen takiaan vai pelastatko itsesi ja mahdolliset lapset.
Itse tein sellaisen ratkaisun, että laitoin juopon pihalle eräänä alkutalven päivänä. Hän lähti aika kalpeana ja äkkiä, meniköhän 5 minsaa niin oli haalinut tärkeimmät ja poistunut. Höpötti mennessään, että kyllä hänellä on yösija, kyllä hänellä on yösija. Yöllä tuli 30 cm lunta. Yösijansa todennäköisesti oli lumiauran hytti.
Takaisin en pyydellyt mutta olisi ollut tulossa kyllä. En edes vastannut viesteihin.
Erittäin julmaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ero lisää juomista eikä suinkaan vähennä sitä.
Mitä väliä? Sittenpähän ryyppää oman elämänsä pilalle eikä ap:n.
Tottakai juoppo juo yhä enemmän, se kuuluu taudinkuvaan. Ja juominen loppuu kun juoppo kuolee. Yleensä kaipaamaan jää: Ulosottolaitos
AA:sta löytyi mulla se pahin ryyppyporukka. Siellä käy porukkaa ihan laidasta laitaan, mutta rapajuopot viihtyy parhaiten. Kamalaa kuunnella sitä jeesustelua selittelyä itsepetosta ynnä muuta. Jos on oikeasti raitis ja järjissään AA:sta haluaa juosta pois, jos taas haluaa velloa itsesäälissä eikä halua ulos riippuvuudesta vaan kokea jakaa sitä muiden kanssa se on oikea paikka sille.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiriippuvuus on sairaus, joka tarvitsee hoitoa. Mutta tämän palstan mukaan siitä sairaudesta paranee, kun oikein haukkuu sitä sairasta ja kertoo, millainen kurja selkärangaton paska hän on. Kannattaisiko siis kysyä ammattilaisilta niitä vaihtoehtoja eikä tämän palstan kommentoijilta.
No ne vaihtoehdot on joko jättää juoppo tai oppia sietämään sen harrastusta, joka sulattaa siltä aivot ja vie kaikki sen rahat. Kumman sinä valitsisit, jos sulla muka puoliso olisi ja tämä mieluummin vetäisi lärvejä koko rahalla kaiken aikaa kuin osallistuisi parisuhteeseen kanssasi? Te pikkumiehet kun olette mustasukkaisia jopa naisen koiralle, niin miltähän se naisen päihderiippuvuus mahtaisi tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olisiko se aloittajan ongelma? Aikuinen ihminen on vastuuussa omista valinnoistaan, vaikka todellisuuspakoinen aikuislapsi kääntäisikin skenaarion muotoon "puoliso jätti, nyt on pakko juoda."
Aivan, noin se menee. Minun ex juo siksi, kun jätin ja nyx juo siksi, kun sillä on näin kamala akka kuin minä. Kohta sekin saa juoda samasta syystä kuin nyky-ex.
Mulle riitti kaksi käyntiä Al-Anonissa niin tajusin, että en voi juopon juomiselle yhtään mitään, mutta oma elämä on täysin omissa käsissäni. Joten erosin. Nyt aivan sama mulle, onko tyyppi edes elossa, en tunne sääliä enkä ikävää. Rahatkin riittää paremmin kuin lihavaa juoppoa elättäessä. Hänellä meni peruspäivärahastaan yli 500 egeä kuussa kaljaan ja röökiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, paljonko hän juo. Mikä on juomisen määrä ja tiheys, ja mitä haittaa juomisesta on.
Juo päivittäin. Joinain päivänä pari juomaa ja joinain päivinä sammumiseen asti. Juo yksin tai kaveriensa kanssa. Viikonloput kovassa humalassa.Juo salaa. Valehtelee. Ei muista mitään. Ajaa myös autoa humalassa.
Tällä hetkellä on sammunut sohvalle, kolmas päivä peräkkäin. Olen nähnyt vaan yhden juoman tänään hänellä.
Ap
Ja vielä kyselet täältä. Eroa, pölvästi.
Aika usein, ellei aina, alkoholistin läheinen on myös sairas. Hänellä on läheisriippuvuus ja hän kuvittelee olevansa juoposta jotenkin vastuussa. Et sinä ole, hän on täysi-ikäinen ja täysivaltainen. Sinä olet vastuussa vain itsestäsi ja lapsista, jos niitä on. Toivottavasti ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ero ainoa vaihtoehto ole. Toinen vaihtoehto on siedättyä ja kärsiä, kunnes kuolema erottaa. Tai poliisi.
Poliisia olen miettinyt. Olisi vain oikein, jos jäisi kiinni rattijuoppodesta. Vaikka siitä tulisikin perheellemme ongelmia.
Siitä tulee ongelmia vain hänelle. Onko mieli hyvä jos hän tappaa jonkun liikenteessä ja sinä olisit voinut estää sen?
Ota ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olisiko se aloittajan ongelma? Aikuinen ihminen on vastuuussa omista valinnoistaan, vaikka todellisuuspakoinen aikuislapsi kääntäisikin skenaarion muotoon "puoliso jätti, nyt on pakko juoda."
Voi se olla, jos aloittajalla on vaikka yhteisiä lapsia tämän juopon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiriippuvuus on sairaus, joka tarvitsee hoitoa. Mutta tämän palstan mukaan siitä sairaudesta paranee, kun oikein haukkuu sitä sairasta ja kertoo, millainen kurja selkärangaton paska hän on. Kannattaisiko siis kysyä ammattilaisilta niitä vaihtoehtoja eikä tämän palstan kommentoijilta.
No ne vaihtoehdot on joko jättää juoppo tai oppia sietämään sen harrastusta, joka sulattaa siltä aivot ja vie kaikki sen rahat. Kumman sinä valitsisit, jos sulla muka puoliso olisi ja tämä mieluummin vetäisi lärvejä koko rahalla kaiken aikaa kuin osallistuisi parisuhteeseen kanssasi? Te pikkumiehet kun olette mustasukkaisia jopa naisen koiralle, niin miltähän se naisen päihderiippuvuus mahtaisi tuntua.
Onko tämä "pikkumiehet" sitä bodyshamingia vai muutakin vihaa?
Vierailija kirjoitti:
Yksilön vastuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ero ainoa vaihtoehto ole. Toinen vaihtoehto on siedättyä ja kärsiä, kunnes kuolema erottaa. Tai poliisi.
Poliisia olen miettinyt. Olisi vain oikein, jos jäisi kiinni rattijuoppodesta. Vaikka siitä tulisikin perheellemme ongelmia.
Niin, onko miehesi kenties jo nyt työtön?
Voisi olla, että ratista kärähtäminen ja työn menetys saisi heräämään. On niitä sellaisiakin tapauksia. En peittelisi tai suojelisi sitä juomista joka tapauksessa yhtään. Saati avustaisi muuten. Kysyisin, että auttaako alkoholi ongelmiisi ja pyytäisin laittamaan vaakakuppiin toiselle puolelle sen viinan ja toiselle puolelle sen, mitä se alkoholisti on menettämässä vuoden kahden sisään, jos meno jatkuu. Sittenhän kuulee ja näkee kumman aikoo valita. Passittaisin AA-kerhoon miettimään sitä valintaansa.
Voit kehittää jonkun yhtä ärsyttävän ja vaarallisen tavan ja katsoa, miten hän reagoi siihen.
Sulla on hauskempaakin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä häntä saa lopettamaan juomista vaikka uhkaisit lähtevästi tai mitä muuta. Hyväksy se tosiasia. Hän päättää lopettaa jos niin päättää ja hakeutuu hoitoon. Aikuinen tekee itse itseään koskevat päätökset. Toistaiseksi hän ei halua lopettaa juomista ja antaa alkoholin olla päällimmäinen ja tärkein asia.
Olen pyytänyt. Olen uhannut. Kamala tilanne. Hän on aikuinen, en voi vahtia häntä. Olen etsinyt viinapiiloja, mutta ei sekään hyödytä, kaupasta ja kavereilta saa lisää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Apuahan tuo kaveri tarvitsisi. Olen ollut samanlainen nainen, vieläpä äiti. Halusin raitistua mutta halusin myös juoda! Useampi katko takana kunnes Minnesota-hoito Lapualla sai jonkun lukon aukeamaan. Sen jälkeen elämä on ollut toipumista päivä kerrallaan, ilman halua juoda. Viinan himo jäi matkasta. Se oli ihme!
Mun mies oli tuurijuoppo, halusi lopettaa juomisen, mutta ei onnistunut siinä. Vein sitten hänet yhdelle avominnen luennolle, kestiköhän tunnin, korkeintaan kaksi. Sen jälkeen hän raitistui ja on nyt ollut raittiina yli 10 vuotta. Olemme edelleen naimisissa, onnellisesti.
Mistään pelkästä fyysisestä katkosta ei ole apua, jos traumat on liian syvällä. Fyysisen riippuvuuden katkaisu on helppoa, mutta siitä juomattomuudesta se henkinen työ vasta alkaa, se voi kestää vuosia. Minnesota-hoidon tyyppiset hoidot auttavat siksi, että siellä pureudutaan siihen juomisen alkusyyhyn.
Vierailija kirjoitti:
Kliseistä paskaa. Ei se apu pelasta, eikä itsensä sairaana pitäminen jeesaa tippaakaan. Kysymys on oikeasti siitä että elämässä on parempaa sisältöä kun viina. Jos ei ole niin viinaan menevä tulee aina juomaan.
T. Alkoholisti
Esim lapset eivät siis ole monellekkaan mieleistä elämän sisältöä? Tai työpaikka? Tai iäkkäät vanhemmat? Yms yms yms.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei parjaaminen auta, mutta kun ei omainenkaan voi muuta kuin yrittää saada toista ymmärtämään ettei näin voi jatkua. Ettei halua enää katsella sitä kun toinen tuhoaa itseään. Vain se alkoholisti voi lopettaa. Ei kukaan muu hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen itse ei halua raitistua, kaikki lopettamisyritykset valuvat hukkaan. Hänellä pitäisi olla syyt lopettaa. Ehkä uhkailu , kiristys ja lahjonta metodi on syytä ottaa käyttöön.
Halun lopettaa pitää lähteä alkoholistista itsestään. Ei siinä uhkailut, kiristykset ja lahjonta auta.
Kyllä puolison lähteminen voi saada alkoholistin myös tajuamaan mitä menettää, jos jatkaa juomista. Puoliso voi olla myös mahdollistaja: palvelu pelaa ja ongelmaa salataan kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkalleen tarkoitat, että ei halua/pysty lopettamaan? Onko puoliso sanonut, että haluaa lopettaa, mutta ei vain pysty? Vai eikö hän edes halua lopettaa? Tässä on iso ero. Jos haluaa, niin harva siihen ilman apua kuitenkaan psytyy. Silloin pitää saada apua. Mutta jos ei edes halua, niin mistään avusta ei ole hyötyä.
Tarkoitan etten aivan tiedä kummasta on kyse. Hän ei pysty puhumaan asiasta kovin hyvin. On usein sanonut, että lopettaminen onnistuu tai pitää taas yrittää.
Ikävä kyllä luulen, että hän ei halua lopettaa tai ole valmis siihen.
Juomisen juurisyy on melkein kaikilla sama. Vanhemmat jotka istuttivat sietämättömän riittämättömyydentunteen ankaralla heikolla kasvatuksella. Tämä on se kolhu jota juomalla ihminen yrittää torjua, mutta juominen itsessään pahentaa ja saa sen ihmisen vellomaan katkeruudessa ja vihassa.
Oikea tie ei ole itsensä pitäminen sairaana tai heikkona se on kaikki paskapuhetta, ainoastaan parempi elämä kuin alkkiksena eläminen, sisältö ja rutiinit voi auttaa raiteilleen.
Älykkyydestä on apua. Jos on vähän hölmö kaveri ei reflektiokyky tule ikinä riittämään siihen että saisi psykologisen työn tehtyä ja raitistuisi omin nokkineen. Sellaiselle ei auta muu kuin absoluuttinen pohja ja sitä kautta pakko hakeutua hoitoon tai kuolema. Ikävää mutta totta.
Se on naimisissa viinan kanssa, ei sun kanssa, joten haluatko jatkaa kolmantena pyöränä siinä suhteessa jotta saat valittaa marttyyrinä loppuikäsi, vai oletko viisaampi ja potkaiset juopon helvettiin.