Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso ei halua/pysty lopettamaan juomista. Onko ero ainoa vaihtoehto?

Vierailija
29.06.2026 |

Puoliso ei halua/pysty lopettamaan juomista.

Onko ero ainoa vaihtoehto?

Tilanne pahenee kokoajan. Mitä tehdä? 

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiriippuvuus on sairaus, joka tarvitsee hoitoa. Mutta tämän palstan mukaan siitä sairaudesta paranee, kun oikein haukkuu sitä sairasta ja kertoo, millainen kurja selkärangaton paska hän on. Kannattaisiko siis kysyä ammattilaisilta niitä vaihtoehtoja eikä tämän palstan kommentoijilta.

Ei siinä mitkään hoidot auta jossei itse halua parantua. Alkoholismi on sairaus mutta selkärangaton paska ei ota siihen vastaan apua.

Vierailija
22/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne tulee vain pahenemaan, sillä se on tuon taudin luonne.

Sinä et voi tehdä mitään. Mikään, mitä teet tai jätät tekemättä, ei auta vähääkään.

Ota lapset (jos on) kainaloon ja lähde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ero ainoa vaihtoehto ole. Toinen vaihtoehto on siedättyä ja kärsiä, kunnes kuolema erottaa. Tai poliisi.

Poliisia olen miettinyt. Olisi vain oikein, jos jäisi kiinni rattijuoppodesta. Vaikka siitä tulisikin perheellemme ongelmia.

Niin, onko miehesi kenties jo nyt työtön? 

Vierailija
24/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ero ainoa vaihtoehto ole. Toinen vaihtoehto on siedättyä ja kärsiä, kunnes kuolema erottaa. Tai poliisi.

Poliisia olen miettinyt. Olisi vain oikein, jos jäisi kiinni rattijuoppodesta. Vaikka siitä tulisikin perheellemme ongelmia.

Ehdottomasti poliisi ennen kuin tappaa jonkun ollessaan päihtyneenä ratissa.

Vierailija
25/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh olen alkoholisti itse ja kuivilla. Asia on kaksipiippuinen, siellä on taustalla asioita menneisyydestä jotka ei jätä ihmistä rauhaan. Sitten on juomisen tuoma ahdistus levottomuus ja kielteiset tunteet, huono uni, syyllisyys, pelko terveydestä.  

Kierteessä jossa raitis jakso on maksimissaan viikon ihminen ei pysty mitenkään käsittelemään juomisen juurisyitä vaikka olisi kuinka fiksu ja riippuvuus itse alkoholiin pahenee ajan mittaan. 

Minut sai raittiiksi paha putki jonka lopussa olin kahden vaiheilla hakeudunko sairaalaan vai selviänkö kotona. Se oli kamala tila. 

Kannattaa olla turhautumatta ja joskus kysyä, että onko sillä jotain asioita sydämen päällä vaikka ei vastaisi mitään niin tunne että puoliso välittää voi saada aikaan reflektiota ja mahdollisuuden parantumiselle. Huono ilmapiiri jne. ruokkii juomista. Yritykset kontrolloida tai saada juomari lopettamaan ovat turhia ja lisäävät ahdistusta ja syyllisyyttä.  Todella hankala homma yrittää selvittää ja olla uupumatta, usein ero ainakin joksikin aikaa voi olla oikeakin ratkaisu. Yksin sitten kaveri joka juo joko ottaa vastuuta itsestään tai painaa addiktion pohjaan ja sitten selviää ja lopettaa tai kuolee. Karua, mutta kaikki on parempia vaihtoehtoja kuin juomisen jatkuminen ja tulehtunut ilmapiiri.

Vierailija
26/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä häntä saa lopettamaan juomista vaikka uhkaisit lähtevästi tai mitä muuta. Hyväksy se tosiasia. Hän päättää lopettaa jos niin päättää ja hakeutuu hoitoon. Aikuinen tekee itse itseään koskevat päätökset. Toistaiseksi hän ei halua lopettaa juomista ja antaa alkoholin olla päällimmäinen ja tärkein asia.

Vierailija
27/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiriippuvuus on sairaus, joka tarvitsee hoitoa. Mutta tämän palstan mukaan siitä sairaudesta paranee, kun oikein haukkuu sitä sairasta ja kertoo, millainen kurja selkärangaton paska hän on. Kannattaisiko siis kysyä ammattilaisilta niitä vaihtoehtoja eikä tämän palstan kommentoijilta.

Alkoholistin itse pitää tuntea itsensä sairaaksi ja hakeutua hoitoon. Toista ei voi pakkohoitaa. Monet vähättelevät juomistaan, sen seuraksia ja vaikutuksia läheisiin.

Vierailija
28/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on paskapuhetta että jos ratkeaa yhtään se on aina menoa jne. ei se ole. Se on ihan itsestä kiinni, mulla jos juon muutaman olo on todella kummallinen ja kielteiset tunteet pyörii päässä mieli vetää kirjaimellisesti sortumaan juomaan pää täyteen, mutta voin kyllä rauhoittua ja päättää että en ota enempää. Eihän tollaisesta nauti joten tietää ettei voi käyttää alkoholia kuten muut ihmiset ja ei juo. Sama kun antaisi tupakoitsijalle aamuröökin ja kolmansien henkosten jälkeen veisi sen siltä pois. Kyllä se siitä selviää, mutta sitä vtuttaa raskaasti.

Vierailija
29/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat katsella juoppoa niin katselet ja muussa tapauksessa eroat. 

Vierailija
30/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen itse ei halua raitistua, kaikki lopettamisyritykset valuvat hukkaan.  Hänellä pitäisi olla syyt lopettaa. Ehkä uhkailu , kiristys ja lahjonta metodi  on syytä ottaa käyttöön.

Halun lopettaa pitää lähteä alkoholistista itsestään. Ei siinä uhkailut, kiristykset ja lahjonta auta.

Tämä. Ketään ei voi auttaa väkisin. Alkoholistin pitää ensin myöntää itselleen että hänellä on sairaus joka aiheuttaa ongelmia ja hänen pitää itse haluta apua sairauteensa.

Vierailija
31/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele vaikka niin, että jos hän humalapäissään ajaaa jonkun viattoman ohikulkijan päälle, niin silloin hänellä vasta ongelmia onkin. Siitä ohikulkijaparasta ja hänen läheisistä puhumattakaan. Se on aivan todellinen vaara, eihän ne promillerajat huvikseen ole keksitty lakiin. Ilmoittaisin siis poliisille. 

Vierailija
32/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kliseistä paskaa. Ei se apu pelasta, eikä itsensä sairaana pitäminen jeesaa tippaakaan. Kysymys on oikeasti siitä että elämässä on parempaa sisältöä kun viina. Jos ei ole niin viinaan menevä tulee aina juomaan. 

T. Alkoholisti

Vierailija
33/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se sairaus, mutta jos potilas on hoitohaluton, turha jäädä mahdollistamaan toisen alkoholismi oman hyvinvoinnin kustannuksella.

Alkoholisti on aina alkoholisti, joi hän alkoholia tai ei.

Vierailija
34/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä antaisin puolisolle kaksi vaihtoehtoa. Joko lääkäriin ja naltreksoniresepti käteen, tai ero. 

Naltreksoni auttaa monella todella hyvin vähentämään viinanhimoa. 

Vierailija
35/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et voi tehdä mitään. Mikään, mitä teet tai jätät tekemättä, ei auta vähääkään.

Kyllä, pahenee jos ei itse halua lopettaa. Ei sen muuttamisen välttämättä aivan noin silti tarvitse mennä. Kyllä se voi olla myös se juoppo mies, joka lähtee. On lapsille helpompaa, jos saavat jäädä kotiinsa. Pystyykö mies edes pitämään asuntoa yksin?

Vierailija
36/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheileminen ja kylmä-altistus on ainoat asiat mitkä voi pelastaa alkoholisti miehen, niistä saa samat kiksit kun viinasta. Kreatiinia ja aminoja kannattaa syödä. Kaikki "apu" ja itsensä surkutteleminen AA- kerhot ym. jeesustelu kuppikunnat ei oikeasti auta vaan saa ihmisen tuntemaan itsensä sairaaksi ja vialliseksi ja pitää riippuvuutta yllä kummallisella tavallaan. (Hengailet siellä toisten juomareiden kanssa).

Kokemusta on. Ainoastaan raitis puoliso ja urheilu voi pelastaa alkoholilta.

T. Alkoholisti

Vierailija
37/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkalleen tarkoitat, että ei halua/pysty lopettamaan? Onko puoliso sanonut, että haluaa lopettaa, mutta ei vain pysty? Vai eikö hän edes halua lopettaa? Tässä on iso ero. Jos haluaa, niin harva siihen ilman apua kuitenkaan psytyy. Silloin pitää saada apua. Mutta jos ei edes halua, niin mistään avusta ei ole hyötyä. 

Vierailija
38/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se sairaus, mutta jos potilas on hoitohaluton, turha jäädä mahdollistamaan toisen alkoholismi oman hyvinvoinnin kustannuksella.

Alkoholisti on aina alkoholisti, joi hän alkoholia tai ei.

Harva toipuva tai parantunut alkoholisti koskaan enää kykenee siihen ns. normaaliin ja kohtuukäyttöön, eli esim. lasi viiniä ruoan kanssa, yksi saunaolut tai juhlissa konjakki kahvin kanssa. Heillä on se tasan kaksi vaihtoehtoa, aina hana kiinni tai hana auki.

Vierailija
39/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pahenee jos ei itse halua lopettaa. Ei sen muuttamisen välttämättä aivan noin silti tarvitse mennä. Kyllä se voi olla myös se juoppo mies, joka lähtee. On lapsille helpompaa, jos saavat jäädä kotiinsa. Pystyykö mies edes pitämään asuntoa yksin?

Alkoholisteilla on tapana paskoa asunto ruokottomaan kuntoon ja käyttää aivan kaikki rahansa alkoholiin niin, ettei sitä jää sellaiseen turhuuteen kuin asumiskuluihin. 

Välillä joku heistä jopa polttaa asuntonsa ja kuolee itse siinä samalla. 

Vierailija
40/72 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se juoppo siitä paapomalla parane. Asia on täysin sinusta kiinni; haluatko mennä viemäristä alas hänen takiaan vai pelastatko itsesi ja mahdolliset lapset.

Itse tein sellaisen ratkaisun, että laitoin juopon pihalle eräänä alkutalven päivänä. Hän lähti aika kalpeana ja äkkiä, meniköhän 5 minsaa niin oli haalinut tärkeimmät ja poistunut. Höpötti mennessään, että kyllä hänellä on yösija, kyllä hänellä on yösija. Yöllä tuli 30 cm lunta. Yösijansa todennäköisesti oli lumiauran hytti.

Takaisin en pyydellyt mutta olisi ollut tulossa kyllä. En edes vastannut viesteihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi