Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

### HUHTIHIPPUJEN LOKAKUU ###

01.10.2008 |

No niin nyt on sitten tällekin kuulle tehty aloitus! Vilma on nyt sitten tasan puoli vuotta :D

Soittelin tossa aamulla lasten polille, kun jos muistatte, niin Vilmalla todettiin synnärillä reikä sydämmessä ja lääkäri sanoi, että laittavat kontrolliajan. En sitten muistanut kuinka pian kontrollin piti olla ja odottelin vaan aikaa. Eilen neuvolassa otin puheeksi ja käsiki soitella polille. No polilla sanoi, että olisi pitänyt kontrolloida jo 2-3 kuukautisena, ovat vaan jostain syystä unohtaneet laittaa ajan! No lokakuun lopussa olisi nyt sitten aika ja nähdään onko reikä mennyt umpeen!

Mutta hyvät naiset kirjoitelkaahan :) :) :)

Tuija + Vilma 6kk

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moiks... Mä ajattelin laittaa vähän juttua, kun tossa lueskelin noita kertyneitä vauvan hoito- ja kehitysopuksia. Vau´kirjan oppaassa Lapsen kehitys lukee seuraavaa: 6-9 kk vauva voi nukkua jo 11-12 tuntia yössä ja ottaa päivälläehkä 2-3 torkut. Iltapäivätorkut pitäisi ottaa ennen neljää. Vauvan piäisi olla sängyssä viimeistään seitsemän jälkeen!!

Sitten Stakesin Vauvan hoito-opas: Pullot ja tutit keitetään päivittäin siihen saakka, kunnes lapsi on puolen vuoden ikäinen. Sen jälkeen riittää pesu kuumalla vedellä.

Joo. MIssähän kohti tosiaa tulee noi pitkät yöunet. Tossa Vau´kirjan oppaassa oli myös tos 6-9 kk kohdalla, että nukkuu jo yleensä yöt ilman heräilyä, koska tämän ikäinen pystyy jo siihen... Jenna ainaki vielä syö 3 kertaa yössä. Neuvolassa sanottiin, että koska tyttö ei oikein syö kiinteitä, ni eihän se jaksa nukkua vielä ilman ruokaa. Jenna tosiaan ottaa päivällä kahdet unet. Tässä 10-13 nukkuu pitkät unet. Eilen nukku jopa 3,5 tunti. Tokat unet sitte jossain myöhään iltapäivällä, ja usein neljän jälkeen. Pitäskö sitä sitte pikkuhiljaa vaan pitää tyttö hereillä? Jos on oikein väsynyt ni saattaa nukahtaa seitsemän jälkeen, mutta herää kyllä sitte vielä iltamyöhään tunniksi tai pariksi... Meneekö jonkun muksu oikeesti jo seitsemältä nukkumaan? Tuossa sanottiin, että viimeistään seitsemän jälkeen!!! Eihän siinä sitte voi iltaelämää olla ollenkaan!!! Meillä Jenna nukkuu kahdeksan-kymmenen aikaan ja minusta se on ihan riittävän aikaisin. Ite olen lapsena menny petiin yhdeksältä ja hyvin olen unta saanut.

Joo. Sitte toi tuttien keitto-ohje. Jos sillä tarkotetaan tuttipullon tutteja ni sen ymmärrän, mutta en mä turva- ja huvitutteja ole keittäny kun sen ekan kerran ku otan käyttöön. Sairaalassakin sanottiin, että huuhtelu riittää. Onneks mulla ei ole ollu tuota pullokeittorumbaakaan, ku Jenna ei pullost ole mitään juonu...

SItten vielä kiinteitä koskien. Jenna siis ei oikein mitään laittais suustaan alasa. Nytte on hedelmätkin tökkineet. Olen tutilla huijannu usein suuta auki ja sujauttanu sitte ruokaa suuhun. Ei ole yökkäillyt, mutta itkee. Itkee jo kun laitetaan ruokalappu. Ja itkee ilman ruokalappuakin. Puuro menee alas, kun jaksaa tunnin yrittää. Siis mutuama lusikallinen kerralla. Olen tietoisesti pitäny maidosta aika pitkän välin, että ei pitäs masukaan olla töäynnä. Välillä olen sitte antanu pikkasen tissiä ensin, mutta ei sekään auta. Määrät on ihan olemattomia... Mitä kikkoja olette käyttäneet, että saa lapsen syömään? Meillä ei auta lelutkaan tai huomion kiinnittäminen muuhun. Tosin äitikahvilassa viimeks Jenna ensin kiukkusi mutta alkois sitten sylissä syömään ku muutki lapset söi. Esimerkin vaikutus on vissii tässäki aika ratkaiseva. Olen miettiny, että pitäskö yrittää syöttää samalla ku ite syö,e ttä jos se auttas. Nyt syön yleensä ensin ite, ja sitte annan Jennalle ruokaa. Ihan vaan siks, että mä olen kiukkunen ilman ruokaa, ja sitte ei tule syöttämisestä mitään :))) Ihan tuntuu siltä, ku Jennalla ei olis koskaan nälkä :) Hyvin tyttö kasvaa ainakin painon puolesta, mutta silti vähän huolettaa, että milloin s alkaa tajuamaan ton kiinteän ruuan päälle. Mä teen ite soseet ja survon en hienoksi. En halua antaa kaupan ylihienoja soseita, ettei ala karkea tökkiä. Luin jostain, että vauvalle pitäs ennen 6 kk antaa karkeaa ruokaa, koska silloin hän tottuu siihen parhaiten.

Joo. Eipä ne lasten ruuat miltään maistu, että en mä sinänsä ihmettel, ettei kovin maistu. PItäs varmaan alkaa jotain yrttejä lisäämään, mut se on sitte aina voimakas maku, ja kun ei noihin mietoihinkaan tahdo tottua näemmä... Tämmöstä tää on. Ja mä kun luulin, että meidän laps syö innoissaan, ku äiti ja isiki on semmosia syöppöjä :) Seuraavalla lapsella kyllä aloitan noitten makuannosten antamisen aikasemmin, että laps tottuu. Musta tuntuu, että kuukausi sitten ruoka meni paremin alas, mutta silloin määrät oli tosi pieniä. Ois tarvinnu varmaan lisätä reippaammin annosta silloin. Nyt yritän antaa enemmän, mutta ku ei mee. Onneks multa tulee maitoa vielä. Se vaan on harmi, että jos pidän pidemmän välin imetyksessä ton kiinteän menekin takia, ni sit alkaa maitokin vähetä. Mä en haluis lypsää, enkä tarjota tissiä heti jos kiinteä ei maistu.

No. Kaipa tuyttö jossain vaiheessa alkaa syömään, mutta kun pelkään, että jotain vitamiineja ja rautaa jää puuttumaan, jos ei syö just muuta ku tissimaitoa. Pitäs vissii yrittää syöttää niitä ruokia, mitkä menee ja unohtaa ne uusien kokeilut toistaseks.. Siis bataatti ja maissi nyt jotenki menee ja sit hedelmäsoseet... Huokaus!

Vierailija
42/64 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä Lauri käy yöunille aikalailla 9ltä joka ilta.

Ei tulis mitään jos aikasemmin kävis,kun nytkin jo saattaa ennen 7ää herätä,niin sehän heräis 5ltä jos 7ltä nukkumaan kävis :D

Ja päiväunia meillä 2-3 päivässä. Useimmiten vielä kolmet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
18.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta noi kaikki vihkoset on ihan hölmöjä.. eihän niistä saa kun äiti pahan mielen kun ei se oma vauva toimi niinkuin vihko sanoo :/

Ja hassuja juttuja muutenkin nuo,mä jostain just luin että joka kolmas 2veekin vielä heräilee öisin. Niin eikai nyt 6-9kuisista suurin osa vielä öitä läpi nuku.

Ja siihenkin just vaikuttaa niin monet jutut,jos vaikka alottaa kiinteitä vasta 6kk tai just ei ruoka maistu niin eihän vauva millään jaksa läpi yötä maidon voimalla nukkuakkaan.

Niin,ja noista kiinteistä,varmaan hankalaa kun ei mikään tunnu maistuvan Jennalle. En osaa oikein auttaa kun ei oo tuota ongelmaa kummankaan kanssa ollut.

Sen vaan oon kuullut että se on vauvan tempperamentista kiinni,että jos ne ei kelpaa niin ei se siihen vaikuta alottaako 4 vai 6kuisena niitä.

Sellasen vinkin tuola toisella palstalla luin että vihannes-soseistakin vois koittaa tehdä makeita (banaania tms sekaan). En sitten tiiä auttaisko :)

Niin,ja meillä esikoinen söi aina kaupan purkkiruokia ja ihan hyvin oppi kuitenkin rakeisempaakin ruokaa syömään.

Nytkin Lauri kaupan ruokia syönyt,ihan nyt vasta yks päivä tein itse sellasta kana-makarooni-vihannes-sosetta ja pakastin sitä. Liha-soseeseenkin olis jo tarpeet valmiina kunhan jaksais käydä keittelemään :)

Menekistä en vielä tiedä,tai pari lusikallista kun annoin niin kyllä se ainakin alas meni.

Niin,ja mä sen kanan keitinveden maustoin currylla ja persiljalla. ja käytin sen veden sitten soseen löystyttämiseen. Ite kun maistoin niin kyllä siinä hieman enempi makua on kuin kaupan mössöissä.

Mutta elä ota stressiä syömisistä kun painokin kuitenkin hyvin nousee tytöllä!! :) (varmaan helpommin sanottu kuin tehty). Mutta luulis että ne alkais siitä pikkuhiljaa maistua kun sitkeesti vaan tarjoaa.

Mä olin ite viikon flunssassa ja silmätulehduskin tuli.. ei kivaa. Särkylääkkeitten voimalla meni kun eipä nää lapset kamalasti anna lepäillä.

Ja nyt on Laurilla joku paikka kipeenä,kun saa sellasia kamalia huuto-kohtauksia joihin ei auta mikään. supon kun antaa niin siitä 20min niin käy helpottamaan. En tunne ainakaan uusia hampaita missään.. hirveen vaikeeta kun ei tiedä mihin sattuu. Koitin päivystyksen numeroonkin soittaa et olisin kysynyt pitäskö korvia tarkistaa,mutta se numero katkasee samantien.

No,pitää seurata ja katsella mitä tässä tekis.

Mukavaa viikonloppua kaikille!!

Viva ja Lauri tänään 6kk :)

Vierailija
44/64 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laurilla oli mitä huusi.. :/

Mikähän korvakierre tuolle tulee vielä kun ei edes flunssaa ollut vielä kun tulehdus jo iski.

Nyt kyllä on ihan tukossakin.. ai että mä tykkään tästä syksystä kun taudit jyllää! Meillä nyt pari kuukautta putkeen joku ollut aina kipeenä..

Mistä aasinsiltana voiskin heittää kysymyksen,että meinaakos muut ottaa sitä influenssa-rokotusta?

Meillä otetaan kummallekkin lapselle. Netalle maksan itse kun on yli 3v. Mutta ei se maksa kun jonkun 10e.

Jos nyt edes siltä taudilta säästyttäis tänä talvena.

Mutta eikai tässä muuta tällä kertaa! :)

Vierailija
45/64 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Enni lakannut pureskelemasta enää niin paljoa. Nykysin jo tiedän jos aikoo purra, nimittäin tuo neiti nauraa ensin ja iskee oikein kunnolla kiinni =/ Silloin kun nauraa niin en vaan anna tissiä.

Meillä menee edelleen 1 purkki lämmintä ruokaa ja toisinaan saa maistella jotakin vähän. Olen ollut laiska antamaan näitä ruokia enempää ja olenkin päättänyt, että kun ensi viikolla tulee 6kk täytee niin siirrytään suoraan kolmeen ruokailuun päivässä + tissittelyt välissä ja yöllä.

Meillä on alettu *vierastamaan*, tai pikemminkin Ennillä on jonkin sortin Äiti ei saa hävitä näkyvistä - kausi. Aina tulee itku jos jää yksin, vaikkakin sitten isin kanssa. Maanantaina oli kuulemma koko sen 45 minuuttia itkenyt, kun olin ollut laitattamassa kierukkaa.

Sairastelijoille paranemisia, uuteen kotiin muuttaneille onnea ja allergioiden kanssa painiville jaksamisia ;) Mäkin toivon todella, että nyt löydettäisiin hetimmiten isompi asunto, nimittäin tässä yhtiössä alkaa sittenkin jo HUOMENNA hissiremontti hallituksen päätöksestä ja mä en todellakaan aio lasten kanssa juosta 7. kerrokseen.

Millaisellas mallilla mammoilla on isänpäivä- ja joulusuunnitelmat? Meillä on isänpäivä vielä täysin auki ja jouluakin ajatellen olen vasta muutaman lahjan tilannut ja muutamia suunnitellut. Heittäkääpähän lahjavinkkejä tänne päin =)

Älkääpä sitten mammat ihmetelkö etten ole linjoilla, me muutetaan nyt alkuviikosta uuteen kotiin tällai hiukan extempore mut palaan linjoille heti kertomaan kuulumisia, kun saadaa uuteen kotiin netti ;)

t. Ufa & Enni (22.4-08) + Viivi (23.2-07)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=33e2146e-9e8b-11dd-adc7-…!

Vierailija
46/64 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäsin viimeiset 2 riviä äsken.. Ei päästänyt eilen viestejä läpi.

Vierailija
47/64 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas kiva kun Ufakin oli ehtinyt kirjoitella kun Enni on samana päivänä syntynyt kuin meidän pikku-E :D Meillä oli tänään 6kk neuvola ja mitat oli pikkuäijällä 7030g, pituus 66.4cm ja pää 42.2cm. Eli hiirulainen on vieläkin mutta onneks käyrillään pysynyt. Pelkällä tissillä siis mennään edelleen ainakin perjantaihin asti, silloin meillä aika siellä lastenpolilla. Muuten neuvolassa kaikki ok, E istuu nyt tuetta ja ekan hampaan viereen pukkaa kaveria. Viimeyö oli piiiitkästä aikaa parempi eli nukkui 3.5h pätkiä mikä siis meillä luksusta ;) Mä en edes harkitse minkään vauvaoppaiden lukemista kun niistä tulis vaan vielä enemmän ranteet auki-fiilis :| .

Esikoinen menee huomenna maitoaltistukseen, saapa nähdä mitä siitäkin tulee...

t:Emmis ja pojat 01/06 ja 22.4.08

Vierailija
48/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys meiltäkin pitkästä aikaa, oikein huono omatunto ;)) kun ei ole ehtinut (muka) tänne kirjoittelemaan. Meidän arki vaan tällaista vilinää ja vilskettä, kun mies joko opiskelemassa muualla tai töissä toisella puolella Suomea. Ja vielä pitäis tsempata omien opiskelujenkin kanssa...

Emmikselle voimia allergiapainiskelujen kanssa, Salijykö se oli joka oli huomannut itsessään blondimaisia piirteitä - sama täällä, pönttö sekaisin ja ihan niin kuin vähän hitaasti muutenkin toimis... =)

Meillä osasyy tähän hönttiin oloon on tuon pikkuneidin unet, eli meillä ei ainakaan minkään oppaan mukaan mennä. Herkkä on ollut alusta asti ja päivärytmiä ei juurikaan ole eli käytännössä nukkuu jos nukku tai sitten ei nuku. Unet pituudeltaan puolestatunnista kahteen tuntiin. Yöllä nukutaan yleensä noin iltayhdeksästä aamuseitsemään, mutta herätään vähintää kerran syömään ja muutenkin unissaan pidetään välillä sellaista älämölöä, että itselle yhtenäistä unta tulee ehkä kolme tuntia yössä... Olen epäillyt vatsanväänteitä syyksi, mutta mitään yksittäistä juttua en ole saanut metsästettyä. Ilmeisesti on vain niin herkkä luonteeltaan.

Meillä menee kiinteitä aamupuurot (isoista hiutaleista) joko riisistä tai kaurasta, puolenpäivän aikaan kasvissoseita, iltapäivällä hedelmäsosetta tai kiisseliä tai aamupäivän soseen loppu ja illalla taas puurot. Suu auki lusikkaa odottaa, ihan kuin tikanpoika, lisäksi sitten korviketta.... En muuten muista milloin olisin viimeksi tutit tai pullot keittänyt, huuhtelen pullot käytön jälkeen kuumalla vedellä ja kerran päivässä pesen kunnolla.

Niistä oppaista vielä, juu ei meillä ole niiden mukaan menty kuin vain osittain. Kaikki nämä kolme lasta ovat olleet ihan erilaisia ja nyt tämä tuorein tosi herkkis... On muuten aika väkkärä tuossa lattialla, kierii ja pyörii vikkelästi. Lisäksi tykkäisi sylissä koko ajan seisoskella, ei ihan vielä istu, mutta yrittää kovasti. Tässä odotellaan milloin hoksaa ryömimisen. Yläkerran portti on pidettävä visusti kiinni sitä päivää odotellessa.

Terkkari muuten ehdotti parin kuukauden päästä unikoulun pitämistä neidille, mutta kysyin sitten, että mites pidät, kun hän ei yöllä herää kuin syömään? Älämölö ja muut metelit pidetään nukkuessa. Nukahtaminen kyllä illalla ja päivällä onnistuu, mutta se unen pituus... Ja kyllkä se muutenkin yksin sen unikoulun pitäminen ois aika mielenkiintoista, kun sais sitten varmasti nuo isot siskotkin hereille....
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=7f41d0cc-a015-11dd-b411-…!

Vierailija
49/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas kiva kuulla pahnunkin kuulumisia pitkästä aikaa!!!! Toivottavasti pääset nukkumaan vielä joskus kunnollisia yöunia :) Meillä on yöt menny vähän vaihtelevasti- välillä nukutaan koko yö ja sitten välillä taas ei, mutta yöllä en oo enää antanut tissiä ja isikin välillä hoitaa noita yöheräilyjä, onneksi!

Nyt meillä on pojilla syysloma ja meidän piti lähteä keski-suomeen, mutta ollaan tyttöjen kanssa sairaana, mulla oli eilen jopa kuumetta, mutta siis enimmäkseen nuhaa ja yskää. Enkä viitti sairaita lapsia lähteä mihinkään kuskaamaan eikä ittekään viitti puolikuntoisena lähteä autolla ajamaan pitkää matkaa :(

Uusi leikkikin meillä muuten Vilmalla on - vaippaa vaihtaessa sieppaa vierestä harson ja menee sen alle piiloon, sieltä sitten kurkkii ja nauraa kikattelee kun äiti sanoo "Kukkuu" :D

Sannilla meillä on nyt joku kauhea 4v uhmis päällä - ei usko yhtään mitään :( Osaa olla välillä tosi raivostuttavaa, kun mikään ei kelpaa eikä mikään tehoa, kiristys, uhkailu, lahjontakin kokeiltu :( On välillä ihan voimaton olo kun noi murkutkin on välillä niiiin murkkuja, argh :_| No onneksi noi kaikki vaiheet menee joskus ohi ja ehkä sitten helpottaa, kun nuorimmainenkin on 30 :)

Hei muuten piti kysymäni, että käytättekö vielä pikkuisilla autossa kaukaloa, vai onko joku siirtynyt jo isompaan istuimeen?? Oon tässä miettinyt mitä tekis, meillä kun toi kaukalo on aika pieni kokoinen ja pitäis kohta vaihtaa - siis vaihdanko saman tien Sannin istuimeen (akta graco) ja Sannille koroke vai pitäisikö Vilmalle ostaa joku pienempi välimallin istuin???

Joo no en nyt muista mitä piti vielä kommetoida, mutta myöhemmin lisää kun muistan :) :)

Tuija + Vilma

Vierailija
50/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pitkästä aikaa..käyn kyllä lukemassa teidän muiden kuulumisia-ihanaa kun jaksatte olla niin aktiivisia!!!!

Ja olen ihmetellyt emmiksen jaksamista allergiataistelun kanssa-sitähän tekee kaikkensa lapsensa eteen, mutta olet kyllä jaksanut tehdä ennemmän kuin itse varmaan jaksaisin samassa tilanteessa!! Ja Vivas on myös jäänyt mieleeni, kun jaksat yksin paahtaa lasten kanssa...tsemppiä ja voimia jatkaa arjen pyöritystä!!!!

Pahnustakin oli kiva lukea pitkästä aikaa..No olipas neitosen päiväunet tosiaan lyhkäset, sentään pitkät yöunet ottaa, vaikkakin tosiaan puheripuli iskee öisin...Olisko sitten tosiaan vatsanpuruja?!

Mekin nyt sitten 6kk neuvolassa käyty ja poika kasvaa omaa tasaista käyrää. Mitat olivat 9.8kg ja 71 cm....isoin on kyllä näistä meidän veljeksistä!!! 3 viikkoa ollaan kiinteitä maisteltu ja onneksi kelpaa tosi hyvin. Aika lailla laidasta laitaan jo kokeiltu. Yritin vähän kokkareisempaakin, mutta poika ollut niin limainen (kunnon nuhakuumeen peruja ) että kaikki juuttui kurkkuun limaan kiinni niin etten ole vielä uudemman kerran uskaltanut kokeilla. Tissillä ollaan sitten yleensä unille mentäessä tai joskus ruuan jälkeen ottaa huikat.

Nukkuminen on onneksi rauhallista, vaikka nyt parisen viikkoa on ryöminyt. jouduttiin pinnarin pohjaa laskemaan, kun rimpuili siellä laidalla, kiskoi jotenkin itteään sitä reunaa vasten ylös...olisin niin toivonut ettei olis ihan vielä lähtenyt liikkeellä, kun itse koen hankalimpana tämän ryömimis/konttausvaiheen. En yksinkertaisesti jaksa/ehdi imuroida jatkuvasti kaikkia roskia lattialta ja tuo rikkaimuri iskee heti ja pistää kaiken suuhun =/......Yöllä siis nukkuu 10-12 tuntia, en imetä öisin, vaikka välillä meilläkin alkaa joku jokelteluhetki ja eipä siinä itse saa unta kun kalkatus kuuluu, no jossain välissä se poika sitten nukahtaa uudelleen. päivällä 3 päiväunet, kestoiltaan n. 1-3 tuntia.

Meillä poika on vielä turvakaukalossa, vaikka alkaa olla jo tuskaa kantaa sitä esim.parkkipaikalta kauppaan tai vielä toiseen käteen pari ostoskassia niin avot mamman käsivarret huutaa tuskasta, painoa kun tulee kaukalon kanssa n.13kg. Olen vaihtanut kaukalon turvaistuimeen isoveljille n. 8kk iässä, mutta tämä veijari, kun on niin iso ja pian kun pitää toppapukua käyttää niin ei kyllä mahdu enään kaukaloon...meillä on gracon kaukalo vm.-04, se on aikalailla keskikokoinen, kun olen vertaillut tuttavaperheiden mallien kanssa. Pojan jalat tulevat nyt n.5cm yli reunan että senkin puolesta vaihto isompaan olisi kait jo järkevää...Mutta etenkin sen kantamisen takia!!!

No näin meillä tälläkertaa...oletteko muuten töihin ilmoitelleet koskas palaatte?! Mä en vielä, mutta täytyy tässä käydä joku päivä. Ajattelin olla kotona ensi syksyyn, saadaan kuopus kasvamaan vähän isommaksi..Tosin täytyy laskea mitä 3 lapsen hoito maksaa =/

Hauskaa talven odotusta kaikille....

t.klematis ja pojanjässikät

Vierailija
51/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne pahnun lapsosen päiväunet lyhyet olleet vaan tosiaan tuollaiset nukutaan/ ei nukuta unet....ja rytmi kadoksissa.....SORIIIIII, kun täällä sekoilen...Taitaa tähänkin syntymäbrunetteen iskeä välillä se blondien tauti =))

t.klematis yhä....

Vierailija
52/64 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ihan piiiiiitkästä aikaa tulla vauva-lehden sivuille pyörähtämään ja kattomaan teidän kuulumiset, kun ihan kotisivuilla asti käytiin mua kyselemässä. :) Kiitos Tuikku! :)

Mulla on palstailu jääny aivan totaalisesti! Aika menee kyllä ihan kaikkeen muuhun. Noi neidit työllistää ihan kiitettävästi + kaikki kotihommat + yhdet yhdistysjutut siihen päälle.

Anni on nyt vähän päälle 6kk. Kiinteitä ei mee vielä juuri yhtään, kun vasta ollaan niitä aloteltu. Tupperin nokkamukista juo ihan hirmu himolla, jopa välillä itekin. Tissillä siis mennään pääosin ja öisinkin vielä Anni syö vaihtelevat määrät. Anni nukkuu meidän sängyssä ja viime aikoina se on heräilly keskellä yötä höpöttämään ja touhuumaan. Siinä onki sit äitillä silmät ristissä koko päivän, ku ensin on yöllä valvonu Annin kaa ja päivällä tytöt nukkuu ihan eri tahtiin. Aattelinkin tossa, että alan vähän muuttaa Annin päikkärijuttuja pikku hiljaa niin, että nukkuis ne yhet päikkärit yhtä aikaa, ni sais itekki levättyy välillä.

Oon siis ollu välillä aika kuutamolla, kun on väsyttäny niin paljon. Omaa aikaa ei oo ollu oikeestaan niinku yhtään! Mies kyllä hoitais tyttöjä, jos Anni ei aina huutais kun jää ilman äitiä. Vierastanu Anni on jo pikkusesta lähtien - paitsi ei se ny tietty isäänsä vierasta. :D

Vaikka viime ajat on ollu rankkoja ja tosi väsyttäviä, niin oon silti onnellinen ja tyytyväinen. Pieniä flunssia, korvatulehduksia tms. lukuunottamatta tytöt on ollu terveitä jne.. niin oon kyllä kiitollinen. En oo miettiny vielä töihin menoa. Haluun nauttia nyt tästä härdellistä ja hullunmyllystä ;) kun kerran voin ja se on mahdollista. Lapset ei oo ku kerran pieniä. Heidikin kasvaa hirveetä kyytiä ja oppii koko ajan uusia juttuja.. Apuva.. Kohta se jo menee kouluun ja sit kohta muuttaa kotoo pois.. :D Heh.

Voih.. Mulle tuli ihanat synnytysfläspäkit mieleen, ku tulin tänne palstalle.. <3

Pitäis kai alkaa keräilee leluja lattioilta ja siivoilla, mutta plääh.. =) En taida jaksaa. Alan kohta kattelee sitä vaaliohjelmaa, joten moro!

Ai nii joo... Jaksamisia kaikille äideille ja voikaa hyvin!!! Siis lapset myös. =)

T. burde, heidi 2v ja anni ~6kk

Vierailija
53/64 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva kuulla Burden,Pahnun ja Klematiksen kuulumisia! :)

Ja kiitti Klematis!

Pahnun tyttö kuullostaa ihan Netalta pienenä.. aika samallailla nukkui,yöt meni ähistessä ja pyöriessä ja päivisinkin vaan pikkupätkiä kamalan nukutusurakan seurauksena.. Ja se oli kyllä tosi rankkaa kun ei koskaan saanut ite nukuttua. Että tsemppiä sinne!!

Ite silloin pidin unikoulun Netalle kun oli 9kk (kun hän siis kaiken päälle söi lähemmäs 10 kertaa yössä) ja pistin omaan huoneeseensa niin siitä eteenpäin nukuttiin kyllä paremmin. Oisko teillä mahdollista pistää tyttöä eri huoneeseen..?

Ja jos teillä 4v uhma päällä niin täällä 3v sellainen.. huh tuon tytön kanssa,ei kans tottele yhtään mitään. Ja kiusallaan tekee kaiken just niin että äitiä ärsyttää.. Välillä tuntuu että oon ihan pulassa koko tytön kanssa.. Mutta toivottavasti se helpottaa joskus (vaikka sitten kolmekymppisenä :D)

Täällä taas pari yötä nukuttu vielä paremmin kuin ennen. Tai siis Lauri nukkunut. Eli sellasta 11 tuntia ja ylikin putkeen vetäsee unta. Mutta Netta sitten herää parhaimmillaan puol7 niin eipä siinä itse kovin myöhään saa nukkua.

Niin ja meillä on vielä kaukalo käytössä,mutta itseasiassa just tässä viikonlopun aikana meinasin isompaan istuimeen vaihtaa kunhan saadaan asennettua.

Eli sellanen HTS BeSafe kid istuin mikä menee 18kg asti. Siitä seuraavaksi sitten joskus vaihdan Netan istuimen Laurille ja Netalle joku koroke tai vyö-istuin.

Ja Lauri kyllä ihan hyvin mahtuu istuimeen,mutta en kanssa jaksa häntä enää istuimessa kannella. Ja tuon istuimen mihin vaihdan saa kallistettua sillei että ei ihan suorassa tarvitse istua niin ajattelin että ihan hyvin voi jo vaihtaa siihen.

Jaa mitähän muuta..? :)

Laurilla korvatulehdus jo helpotti,eikä kovin räkänenkään ole enää.

Niin ja tietääkö joku että koska noita aterioita "pitäis" olla se 5 päivässä?

Meillähän siis edelleen se 3 vain. Eli lihasose aamupäivällä,hedelmä iltapäivällä ja puuro illalla. No,kai sen itse näkee sitten kun ei nuo ruoat enää riitä :)

Mutta tässä taas tältäerää :)

Viva,Lauri 6kk+ ja Netta 3v

Vierailija
54/64 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun Pahnu, Klematis ja Burde oli ehtiny kans kirjoittamaan kuulumisiaan!! Mukava lukea, kun muistaa kuitenkin odotusajoilta alkaen jostain vuoden takaa. On kyllä aika mennyt nopeasti!

Viva, mä sain joskus neuvolasta sellasen taulukon, jonka mukaan ne viis ateriaa pitäis olla 7kk iässä. Eli ei kiirettä vielä jos sitä uskotaan =) . Meillähän kiinteät aloitettiin varaslähdöllä jo 4kk iässä ja viisi ateriaa on ollut jo kuukauden päivät, määrät oli vaan alkuun pieniä kun joi niin paljon rintamaitoa vielä. Siitä ateriakoot on kasvanu pikkuhiljaa, nyt syö purkillisen/ ateria. Teen kyllä osan ruuista ite, et ehkä toi "purkillinen" on aika summittainen arvio :P . Niin ja Saagalle maito maistuu taas hyvin =) .

Turvakaukalo on hyvin valitettavasti vielä käytössä! Ollaan kahtena viikonloppuna ajeltu lastentarvikekaupasta toiseen vertailemassa ja kokeilemassa turvaistuimia, mutta ei ilmeisesti osata päättää kun ei olla saatu hankittua :) . Alkaa olla ihan tuskaista matkustaa, kun tyttö kertoo erittäin usein erittäin kovaäänisesti mielipiteensä turvakaukalostaan. Kaukalo kun ei sitten alkuunkaan miellytä... Ja niin kuin joku ilmaisikin, ei sitä kaukaloa kyllä enää ilokseen kanniskelekaan =) . Meillä toivottavasti on viimeistään viikon kuluttua turvaistuin käytössä. Ja toivottavasti huuto loppuu siihen.

Meillä allergioiden lista sen kuin kasvaa.. nyt oon ihan varovasti yrittänyt aloitella viljoja, tähän asti siis tyttö pelkkää riisipuuroa syönyt. Olen kokeillut kauraa ja vehnää ja nyt kummastakin tuntuis tulevan oireita. Blaaaahh. Huutaa ja päivää myöhemmin nousee ihottuma. Taitaa taas olla allergiasairaalan keikka edessä.... :(

Työelämä saa tätä mammaa vielä odotella pitkään.. Haluan olla kotona vähintäänkin ensi syksyyn, mieluummin pitempään jos se vaan on taloudellisesti mahdollista. Niin se kuitenkin on, ettei sitä varmasti tule koskaan ajattelemaan että "harmi kun en tehnyt silloin enemmän töitä kun lapsi/lapset olivat pieniä".. jep jep, nautin tästä nyt, vaikka tosiaankin välillä aika härdelliä ton yhdenkin kanssa on =) .

- Vanilja ja Saaga 6kk

Vierailija
55/64 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi harmi noitten allergioiden kanssa.. vitsi toi on varmaan niin vaikeeta. Tsemppiä siis sinnepäin!

niin ja siitä kotona olemisesta vielä piti.. eli mä meinaan hakea kouluun tuossa keväällä,eli jos pääsen niin ens syksynä alottaisin sitten.

Mulla kun ei ole ammattiakaan vielä,ainoastaan lukio ja yks koulu puoleenväliin käytynä (en sitä jatka,ei ole mun ala) niin kyllä jo pikkuhiljaa ammatin haluaisin.

Lauri on vasta 1v4kk silloin,mutta meneehän jotkut jo nuorempanakin hoitoon. Ja toivon mukaan pääsis samaan paikkaan missä isosisko.

Ja totta vanilja kyllä tuo että tuskinpa kukaan katuu lapsen/lasten kanssa kotona olo-aikaa jälkeenpäin. ennemmin varmasti sitä jos liian pian työelämään taas palaa. Kun kyllähän sitä toisaalta töitä kerkeää tehdä vielä vuosia ja vuosia :)

Mutta se kyllä varmaan monet pakottaa työelämään aijemmin kuin tahtoiskaan kun on niin tosi huonosti tuettu tuota kotihoitoa.

Vierailija
56/64 |
24.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas kiva kun porukat on käyneet ilmoittautumassa!! Burden kävin tosiaan houkuttelemassa käymällä laittamassa viestiä kotisivuille ( kaivoin osoitteen viime kevään keskusteluista!!) :) Niitä vanhoja keskusteluja kun lueskelin, niin pongailin paljon aktiivisia kirjoittelijoita, joita ei oo aikoihin "näkynyt". "Meidän" kaksosten äideistä ei oo kuulunu mitään pitkiin aikoihin, eikä esim winkusta ja niin monesta muusta :( :( Eli jos joskus täällä lueskelette, niin kertoilkaahan vähän kuulumisiakin!!!!

Meillä on opittu nousemaan istualleen!!! Eilen illalla treenaili oikeen kovasti kyseistä taitoa :) On kyllä oikeen touhutyttö, vaan niin meillä on ollu kaikki lapset aikasin liikenteessä, pojat vielä tyttöjä aiemmin!!

Töihin menoa en oo oikeestaan vielä ees ajatellu - viime helmikuussahan valmistuin puusepäksi. Jonkinlaista yritystoimintaa oon mielessäni kaavaillut, nyt kun olis pieni oma tila koneillekin!! Mutta saapas nähdä mihin tässä aletaan, mulla on se onnellinen tilanne, että vaikka kotona oonkin niin pärjäillään ihan kivasti, kunhan mies jaksaa töitä tehdä :)

Tuija + Vilma
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=df4f47c6-a1aa-11dd-adc7-…!

Vierailija
57/64 |
25.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä just huomasin että aijemmassa viestissä oli sekottanut tuijan ja pahnut jutut :) Eli tuijallahan se 4v uhmis olikin eikä pahnulla.. pää täys pumpulia,minkäs teet :D

Tämä äiskä lähtee tänään ekakertaa vuoteen ja 3kuukauteen vähän juhlimaan!

Tosi ihana lähteä,vaikka valmiiksi jo hirvittää Laurin eka yö hoidossa. Mutta eiköhän se hyvin mene :)

Onkos muut jo käynyt?

Mä en mitenkään usein pääse,kun kahta lasta on tosi vaikee saada hoitoon mihinkään. Mutta ainahan se on kivempaa sitten kun harvoin pääsee.

Tuossa vielä Laurin kuva kun latailin just uusia koneelle

!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=d32fbbb0-a27f-11dd-b411-…!

Vierailija
58/64 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenna otti hyvin lyhyet torkut sisällä äsken, ku ulkona on niin kaamee myrsky, etten viittiny vaunuihin laittaa. No, nyt sitte on kitinää koko ajan, joten joudun tässä miehen läppärillä olemaan, ku tyttö lattialla kierii lehtien kanssa. Tykkää repiä niitä, ja sitte on kädet musteessa :) Mutta mää nyt koitan jotain laittaa tänne...

Se on sitte vaalipäivä taas. Käyttekö äänestämässä ennakkoon, vaalipäivänä vai ei ollenkaan? Mä en ole mikään aktiivi politiikassa, mutta menen silti äänestämään, ku on tuttu ehdokas ja erityisnuorisotyöntekijä... Mulla alko menkat taas ja jännään, että tuleeko taas niin runsas vuoto, etten voi poistua kotoa mihkään. Toistaseks on menny ihan ok. Mutta vuoto lisääntyy, jos lähden liikkeelle. Kait mä silti äänestyskoppiin pystyn kälppimään :) Täytyy varata parin viikon päästä gynelle aika, kun on tulossa tallinnan reissu ensi kuussa just siihen aikaan, ku menkat alkaa. Siellä ei voi liikkua minnekää, jos ei tiedä, missä on lähin veski... PItää hakea jotain apua tähän hommeliin. Jotain lääkkeitä vissii on, mutta en viittis mitää hormoneja alka popsimaan, ku en ole tähänkään asti moisia maistellu.

Mutta juu. Täällä on pukannu kaikkee kysymystä, joten niihin koitan vastailla osaltani. Ensiksikin se, että meillä on vielä turvakaukalo käytössä, Römer-merkkinen muistaakseni. Jalat menee jo yli reunan, mutta vielä pää mahtuu hyvin. Onhan se painava kantaa, mutta ollaan sitte otettu cvaan tyttö kainaloon ja menty. Kaupoissa kumminki on usein kaukalollisia kärryjä. Jos ei ole, ni sitte otetaan vaikka rattaat auton perästä. Siis jos useammassa kaupassa pyöritään liikkumatta autolla välillä.

Ja sitä influenssarokotetta en ole vielä päättäny ottaa. Saas nähdä. Ehkä otan ehkä en... Vähän olen noita rokotteita vastaan, mutta olen ottanu, ku ei ole kauhesti todisteita niistä haitoistakaan olemassa.

Joo. aj en ole käyny juhlimassa, muta en harrasta sitä muutenkaan, Ei tarvinnu raskausaikana lopettaa alkoholin käyttöä, ku en muutenkaan käytä :) Ei ole ollu siis hinku sitä maistamaan, eiklä muutenkaan juhlimaan,. Mulle riittää kamut ja kynttilänvalo ;)

Vierailija
59/64 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin taas tänne jotain laittaa, kun on ollut aikas hiljaiset pari päivää... Tosiaan on kohta marraskuu ja lupasivat jo ehkä räntää tai lunta eteläänkin viikonloppuna. Hui. PItää pian kaivaa talvitakki komerosta ja alkaa pitämään muksulla toppista. Nyt on selvitty veilä fleecehaalarilla ja fleecepeitolla rattaiden kanssa. Mies just tokasi eilen,e ttä mitä mä silel talvella sitte laitan, ku nyt jo pynttään noin paljon. Noo, onhan tosiaan vielä toi toppahaalari ja toppapipot ja hanskat ja tossut jne. Kovin pulskassa puvussa ei mahdu enää vaunun pehmokoppaan, että pitää sitte varmaan alkaa rattaissa makuuttamaan lampaantaljan päällä ilman noita vöitä...

Meillä on nyt aika aktiivikausi menossa. Ei ryömitä edelleenkään, mutta peruutetaan ja kurkotellaan ja noustaan konttausasentoon huojumaan. Istumassa ei vielä tuetta pysy, kun heti menee kaksinkerroin. Syöttötuolissa jo istuu ihan suorassa, mutta muuten ei siinä viihdy. Sitterissä viihtyy edelleen, mutta pitää jo laittaa vyö kiinni, kun on alkanut niin ahkerasti kääntyä. Hoitopöydälläkin aiemmin saatoin pitää aika huoletta, mutta nyt on semmonen venkoilija, että taitaa tulla turhaksi koko pöytä tässä :)

Kiinteitä menee nyt neljä kertaa päivässä. Joskun tosin jää iltapäivän välipala väliin, kun saa tissiä kummiski vielä... Puurot ovat alkaneet nyt maistua - varsinkin kaurapuuro ja 4-viljan puuro. Pitää vaan vielä vähän hienontaa ja antaa lisäksi sosetta tai kiisseliä. Mä sekoitan soseet aina puuron joukkoon, ja silloin maistuu hyvin. Ei nyt mitään isoa satsia vedä, mutta varmaan semmosen puolitoista pilttipurkkia parhaimmillaan. Vaikeaa arvioida, ku on tupperin ruokakippo käytössä :) Toistaiseksi olen tehnyt soseet itse, mutta ajattelin tässä talven tullen alkaa ostamaan ainakin noi hedelmäsoseet. Marjoista teen kiisseleitä sitten, mutta soseiden teko ei kannata, kun saa purkissa halvemmalla. Omppua ehkä teen soseeksi, kun sitä saa välillä aika halvalla, mutta muut menee kyllä miinukselle tai plus miinus nolla.

En ole vielä aloittanut lihoja, vaikka suunnittelin tässä. Katson sitten ensi viikolla. Menis nyt noi kasviksetki ensin kunnolla. Tein pakastemaissista itse sosetta, mutta siihen jää niitä kuorenkrämmäleitä, eikä oikein maita siksi työlle. Ajattelin maississakin siirtyä kaupan soseeseen. En jaksa ruveta mitään purestamisia siivilän läpi kokeilemaan... Muutenkin mun soseet on aika karkeita, kun en halua opettaa liian hienokurkuksi. Välillä sitten yökkää, mutta kyllä se siitä :)

Onko teidän vauvoille maistunut kaalit? ITe olen parsa- ja kukkakaalia soseuttanu, mutta tyttö kääntää päätä pois, kun haistaakin kaalin. Olen aina vähän ujuttanut sitä kukkakaalia sinne muun soseen joukkoon. Ajattelin nyt kokeilla parsaakin ihan tilkan pottumuusiin. Parhaiten menee porkkana ja bataatti. Ja hedelmäsoseet tietty. Mitenkäs paljon teidän lapset juo vettä tai maitoa päivän aikana? Meillä nyt tissitetään jotain 4 kertaa päivässä tissi per kerta. En tiedä maidon määrää, mutta aina tyttö on ite päästäny irti ja ollut suht tyytyväinen. Sitten olen juottanut aterialla nokkamukista. Siitä menee kyllä päivän aikana ehkä puolet... Ja siihen mukiin varmaan menee joku 3 desiä veikkaan... Meinaan vaan, että pitäskö sitä nestettä antaa enempi. Tosin pissaa tulee kyllä ihan reilusti mun mielestä...

Mä olisin niin halunnut jo pikkuhiljaa opettaa tyttöä potalle, mutta eihän se siinä suostu koemielessä istumaan ilman housuja. Pylly menee sinne pottaan vissiin niin syvälle, että reunat painaa :) Housut jalassa istuu vähän aikaa, mutta ei oikein näytä tykkäävän. Kaveri just kerto, että hänen äitinsä laittoi pottaan aina pikkasen lämmintä vettä, niin siinä oli kiva istua ja pisukin tuli helpommin. Vois olla ihan hyvä konsti. En mä nyt oelta, että meidän muksu siinä alkas vielä säännöllisesti käymään, mutta totutella vois.

Miten muuten teidän jouluvalmistelut ja suunnitelmat? Mä olen tällanen jouluihminen, ni aloitan jo hyvissä ajoin. Nyt on pakettikortit tehty ja vielä muutama postikortti pitäs tehdä. Teetin myös parit kalenterit ja kirjat joululahjaksi Jennan kuvista. Suurin osa joululahjoista on jo ostettu, mutta paketoinnin jätän joulun alle. Joskus olen nimittäin saanut jakaa pölyisiä paketteja, kun olen niin aikasin innostunu siitä paketoinnista :) Me mennään mun vanhempien luo jouluksi ja UV vietetään Turussa. Jouluun kuuluu syöminen, yhdessäolo, hautakynttilöiden vienti, joku konsertti, joulujumalanpalveluksessa käynti... Aika perinteistä siis. Meidän oma olkkari menee remppaan ensi viikolla, joten kuuselle ei oikein ole paikkaa. Ajateltiin kumminki makkariin ottaa joku pikkukuusi tunnelmaa tuomaan. Meillä on yleensä myös pidety puurojuhlat kavereille täällä, mutta saas nyt nähdä sitte, kun ei tuota tilaa ole oikein kunnolla... Tietty voi kutsua vaan mutuaman kaverin. Nyt jää muutenki 3 tulematta, kun ovat joulun ulkomailla... Ite haluaisin joskus Lappiin jouluksi, mutta ehkä sen aika tulee sitte kun lapset on vähän isompia.

Vierailija
60/64 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin taas kerkee koneelle pitkästä aikaa! Saaga nukkuu jo kolmatta tuntia päikkäreitä, ihanaa. Oltiin aamupäivällä kerhossa niin sen jälkeen nukuttaa hyvin, muttei kyllä yleensä ihan näin hyvin. Tietää että saa hyväntuulisen vauvan syliin kun herää virkeänä =) .

Vivalle taas kiitokset tsempeistä noiden allergia-juttujen kans! Nyt näyttää siltä että ei ehkä olisikaan viljoille allerginen, jos olikin vaan ensireaktio taas uuteen aineeseen, tai niin ainakin kovasti toivon!! Nyt oon antanu tooosi pikkumääriä eikä oo tullu nyt mitään...yökin nukuttiin... -kopkop.

Saaga oppi viime viikolla istumaan, ei vielä ryömi, mutta pyörii ja peruuttaa ja venkoilee vaikka mihin suuntaan. Ja nousee kans konttausasentoon huojumaan, niin kuin salijyn jennakin =). Ja sit sukeltaa sieltä pää edellä tantereeseen...

Saatiin vihdoin ostettua se turvaistuin, ja ainakin matka kaupasta kotiin meni huomattavasti paremmin kuin mitä kaukalossa ikinä! Toivotaan että alkaisi nyt automatkat helpottaan, meidän tyttö kun on huutanu kaukalossaan käytännössä kaiken muun ajan kun sen minkä nukkuu. Lähdetään viikonlopuksi keski-suomeen eli kunnon kokeiluun tulee heti! Toivotaan parasta...

Vaunuissakin viihtyy ratasosassa paremmin, mut meillä on nyt sekä koppa että ratasosa käytössä, niitä vaihdellaan päivittäin. Jos nukkuu niin koppa on parempi, mut hereillä ei siinä niin hyvin viihdy, joskaan ei nyt hirveetä konserttiakaan pidä. Vaununkoppaan mahtuu kyllä vielä ihan hyvin vaikka talvitamineissa niin tykkäisin pitää sitä vielä pitkään, on niin ihanan suojaisa ja lämmin.

Juhlimaan ei tämä mamma ole vielä päässyt, kun pikkuneiti on vielä tississä kiinni =) . Kun ei huoli pullosta maitoa ei sitten millään. Vettä se kyllä siitä hörppii, mut ei velliä eikä maitoa. Mutta ei mulla kiire oo, ehtiihän sitä sitten taas...

- vanilja ja Saaga 6kk