### HUHTIHIPPUJEN LOKAKUU ###
No niin nyt on sitten tällekin kuulle tehty aloitus! Vilma on nyt sitten tasan puoli vuotta :D
Soittelin tossa aamulla lasten polille, kun jos muistatte, niin Vilmalla todettiin synnärillä reikä sydämmessä ja lääkäri sanoi, että laittavat kontrolliajan. En sitten muistanut kuinka pian kontrollin piti olla ja odottelin vaan aikaa. Eilen neuvolassa otin puheeksi ja käsiki soitella polille. No polilla sanoi, että olisi pitänyt kontrolloida jo 2-3 kuukautisena, ovat vaan jostain syystä unohtaneet laittaa ajan! No lokakuun lopussa olisi nyt sitten aika ja nähdään onko reikä mennyt umpeen!
Mutta hyvät naiset kirjoitelkaahan :) :) :)
Tuija + Vilma 6kk
Kommentit (64)
Kun yritin laittaa kuvan, ni ilmoitti, että vauva.fi on tilapäisesti pois käytöstä. En tiiä oliko toi kuva sit liian iso.... Katellaan. Nyt mä koitan uusiks ko sain sen pienemmäks...
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=250a472c-976e-11dd-aae1-…!
Nyt pelittää. Tuli opittua sitte toi kuvan pienentäminenki, vaikka tein sen kyllä jotenki monimutkasesti ;)
Nii,ei sitä varmaan enää pärjäiskään ilman konetta vaikka ei meilläkään ole tämä kauan edes vielä ollut.
Mutta tosi rasittavaa lasten kans olis esim. just laskuja lähteä jonnekkin automaatille maksamaan..
Tosi söpö tyttö salijyllä!! :) Ihana toi tukka,varmasti onkin ponnarit ja pinnit jo kovassa käytössä!
Mulla itelläni on flunssaa.. ei kiva. eilen alkoi.. ja sitten illalla tein sen vihonviimesen tempun kun join teetä. ja siinäkin kun on kofeiinia,ja mä oon jotenkin ihan yliherkkä sille. eli viime yönä en sitten nukkunut :( Ja jos joskus torkahtelinkin hetkeks niin heräilin jatkuvasti kun oli kylmä tai kuuma ja kurkku kipeä. Kamala yö.. Ja kyllä väsytti kun lapset heräs. Laurinkin puolesta ois kyllä kunnon unet saanut nukkua jos ois vaan pystynyt,taas uudet unienkat tuli hänellä,21-6.20 nukkui heräämättä :)
Vanilja,juu kyllä nuo itseäkin nauratti jälkeenpäin,mutta sillä hetkellä ei kyllä naurattanut :D vielä just sen kerran kun muistin oikeen kaikki tutit pistää kiehumaan!! Siis sä tuttiketjut keitit ja meni pilalle? pitääpä koittaa muistaa siis olla ketjuja keittelemättä.. :D
Juu,mutta kai se olis lähdettävä pistää itteään "nätiks" kun olis 50v juhliin ihan just kohta lähdettävä.
Viva ja Lauri tasan viikon päästä 6kk
Noniin, tyttö nukkumassa, suklaalevy avattu ja pino luettu läpi! Ihanaa. Koko päivän on pikkuneiti taas kitissy hampaitaan raukka. Montakohan sieltä taas puskee läpi, viimeks kun tuli kaks kerralla, silloin 3,5kk iässä =( .
Kiinteistä on ollu puhetta. Meillä syöty nyt kaks kk jo kiinteitä ja hyvin menee. Lemppari on porkkana-peruna-hirvenlihamuusi itse tehtynä. Ja samallailla mäkin lihat keitän kun joku jo sanoikin, vähässä vedessä pienellä lämmöllä jopa yli kaks tuntia että tulee oikeen mureeta. Ja maustamatonta suomalaista jyväbroilerin fileesuikaletta oon kans keitelly ite, se tulee tosi nopeasti. Sitten vaan sauvasekoittimella sössöks. Siitäkin Saaga tykkää. Mutta nyt mulla onkin uus huoli, nimittäin kiinteitä söis vaikka kuinka paljon, mut maito ei tahdo enää maistua niin hyvin (kai??). Siis en tiedä paljonko vauva juo, kun vaan rinta kelpaa, mut tuntuu ettei päiväsaikaan juo kuin hetken ruokailujen jälkeen. Tankkaa sit illalla ennen nukkumaanmenoa ja aamulla 5-6 aikoihin. Niin, ja ilta- ja aamupuurot teen siihen sen almiron-maitoon (maitoallergia). Onneks pe neuvola niin saan taas kysellä lisää sieltä...Pitäis kai tän ikäisen vielä kuitenkin juoda jonkun 700ml maitoa...? Ja mulla kyllä maitoa riittää vielä...
Voi että emmis, että riisillekin allerginen! Voi. Tsemppiä kokeiluihin, varmasti rankkaa. Toivottavasti löytyis pian muutama ruoka-aine joka sopis. Maissi tai bataatti ehkä?
Joo siis niistä tuttiketjuista suli keitettäessä se kuminen/silikoninen? pää, mihin tutti kiinnitetään. Siitä ei mahdu enää pikkusormen pääkään läpi, saatika sitten tutti. Pesin sitä tuttinauhaa kun siinä oli jotain puglua ja sitten pesun jälkeen heitin vaan sekaan kattilaan, missä tutit oli kiehumassa. Sit siivosin vähän lisää ja heitin muutkin tuttinauhat sinne samaan kattilaan perässä. Tosi fiksua. Ja joo, ei muakaan silloin naurattanut, nyt jälkeenpäin kyllä =) . Muutenkin tuntuu että välillä pää ihan sekaisin enkä muista mitään. Meillä on Saagalla kaks ruokalappua, toisen unohdin mun vanhemmille ja sit seuraavana viikonloppuna sen toisen anoppilaan =) .
- vanilja ja Saaga vajaa 6kk
Ihanaa Lauri taas nukkui putkeen 21-6.20. sitten söi ja vielä menkeen puol9ään nukku. Päivällä kyllä kovasti vähentänyt nukkumista,mutta parempi noinpäin että yöllä sitten enempi nukkuu :)
Ja nyt kun sain itekkin nukuttua niin on taas aika pirtee olo.
Vanilja,samaa täällä liikkeellä,pää ei toimi ollenkaan kunnolla. Unohtelen kaikkea yms. Mullakin just tavaraa jää aina äidille jos sielä käydään,myös ruokalappu unohtui viimeksi :D
Niin ja eilen niin pikaseen kirjoitin niin unotu osa jutuista,eli Cathan poikako se oli kipeenä? tuliko näppyjä? eli olikohan se sitten vauvarokkoa? Mutta pikaista paranemista pojalle!!
Ja Vanilja,mä olin jotenkin tyhmänä luullut että rintatulehdus tulee vaan siinä imetyksen alussa jos tulee. Mutta ei näköjään olekkaan niin jos sulla vielä tässäkin vaiheessa tuli! Pitääkin koittaa muistaa hieman suojata rintoja kun nyt on aika kylmä jo.. Mulla tapana aina olla liian vähissä vaatteissa :)
ja kiitoksia noista lihojen keitto-ohjeista. pitäis varmaan alkaa pikkuhiljaa sitä lihaakin lisäilemään Laurin ruokavalioon.
Mutta nyt lyö tyhjää taas joten ei varmaan ole sen enempää asiaa mulla :)
Meidän neiti se tappelee isänsä kanssa tuolla puuron äärellä. Ei millään suostu avaamaan suuta. Sitten saattaa yhtäkkiä alkaa menemään alas. Mä en tajua sen ajatusmaailmaa yhtään! Meillä kyllä tissi on poikaa edelleen. Noitten kiinteitten varaan ei voi mitään laskea vielä. Jopa D-tipat maistuu puuroa paremmin tytölle, se alkoholipohjanen vielä! Mutta mutta.
Joo, toi unohteleminen on täälläki tuttua. Kuulin että raskaus tyhmentää, mutta niin tyhmentää kotiäitiyski vissiin. Reissussa hukkui harja, pinnit oli hukassa, kännykkä on aina kateissa ja moni muu asia... Sitte mä olen alkanu päästelemään suustani tosi viisauksia kuten, että ei syvänmeren kalat tarvi d-vitamiinia (ku en on siellä pimeessä ja aurinko ei paista sinne) ku niillä ei ole luita vaan ruodot :)))))))) ÄÄÄÄÄÄ! Mies sanoi, että mun tukanväri on alkanu muuttua vaaleemmaks vissii vaikka ei vielä selkeesti oo havaittavissa... Mä en vaan tiä, mikä tän vajaamielisyyden oikein aiheuttaa. Onko sit hormonit vai jatkuva skarppaus lapsen takia vai mikä. Ei sitä energiaa tunnu muutenkaan niin paljon olevan, että ehkä aivoille jää sitte normaalia vähempi kanssa tuota ravintoa ;)
Kyllä tässä välillä miettii, että ei voi pitkäks aikaa kotiin jäädä, jos noin alamäkeä alkaa ajattelu ja toiminta mennä. PItäs saada jotain kehittävää hommaa ja aivoille askaretta. Olen mä sudokuja ratkonu välillä, mutta siihen se sitte on jääny. Jos rampauttaa työttömyys ni näköjään sitä tekee myös kotiäitiys. Siis jos ei ole kovin aktiivista sorttia sitte muksun kanssa. Mä olen jättäny muskarit ja vauvajumpat ja uinnit väliin ihan suosista. Olen ite musikaalinen ja Jennaki on, mutta mä en innostu mistään tollasesta ryhmäjutusta. Ehkä Jenna vois tykätä, mutta ainakaan se ei sitte totu liialliseen aktiviteettiin ja järjestettyyn toimintaan. Kelpaa sitte ihan maksutonki virkistäytyminen... Toisia lapsia nähdään äitikahvilassa ja lenkillä ja sukulaisissa. Se saa nyt toistaseks riittää, kunnes tyttö menee mummille perhepäivähoitoon ensi vuonna. Paikka vapautuu huhtikuussa, joten katellaan sitä sitte.
Nyt menee hermot Jennalta ja iskä haluaa autoa pesemään.
ja mun piti vielä vaniljalle tulla tosta maidosta kommentoimaan :)
Eli Laurilla vasta 3 ateriaa päivässä ja ihan samallatavalla tosi paljon imemistä vähentänyt. hörppää vaan ruoan päälle ja aamulla ja illalla sitten hieman enemmän.
Kyllä mä oon vaan luottanut siihen että nää itse tietää kuinka paljon sitä maitoa tarvitsevat! :)
Ja tän ikänenhän saa tosi nopeestikkin imastua aika määrät maitoa.. kun ei noissa tisseissä mitään mittareita oo :)
Niin luottavaisin mielin vaan,kyllä se Saaga maitoa saa ihan tarpeeksi!! :)
Mä tänään ostin nyt possua ja kanaa maustamattomina suikaleina. Nyt kun joku päivä sais vielä aikaseksi pistää kiehumaan ja soseuttaa. Niin sais sitten noita lihojakin aloteltua.
Onkos muuten muiden vauvoilla mitä inhokkeja ruoissa?
Lauri ei voi sietää maissia eikä perunaa.. tänäänkun tarjosin niitä yhdistelmänä niin voi sitä lohdutonta itkua kun tajus mitä äiti suuhun hänelle tunkee.. :D
Ja alas meni ehkä 2 lusikallista jos sitäkään.
Peruna kyllä menee porkkanan kanssa tai kasvis-soseessa. Niin ja maissikin kun on muita makuja peittämässä. Niin ehkäpä nyt jätän noiden tarjoamisen pelkästään väliin.. ei viitsi toista kiusata :)
Juu,mutta nyt täydellisten naisten seuraan.
Viva ja Lauri vajaa 6kk
tsempeistä Viva, kyllä kai se Saaga tosiaan itse tietää paljonko maitoa juo. Vaikka se mittari tississä oliskin kyllä hyvä ;) !! Ja kiva kuulla että muillakin sama juttu niin on kai sit ihan normaalia. Näin tuoreena äitinä pitää vaan kaikesta aina huolestua! Itseasiassa eilen Saaga olis sitten ollut koko päivän tissillä eikä olis oikein muuta halunnutkaan.. :) taitaa mennä vähän kausittain toikin asia noilla vauvoilla. Mut pääsempähän taas esittään kysymyksiä neuvolaan perjantaina.
Mietin, että sainko sen rintatulehduksenkin sen takia että vauva vähensi maidon juontia, siis ehkä rinnat pakkautui..? Tai sit sain vaan kylmää.. Ihme vaan, kun oon koko kesän keikaloinu veneellä vähissä vaatteissa ja imettäny veneen kannella ja käyny kylmässä vedessä uimassa ilman saunaa, ja nyt sitten sain sen tulehduksen kun oon ollu ihan asiallisesti vaatetettuna kotona enkä ees imettäny missään ulkona =) .
Viva, meillä myös samat inhokit. Paitsi että maissinaksuista tykkää kyllä, ihme. Ja peruna menee kyllä piilotettuna, eli porkkanan kanssa. Porkkanan kanssa menee kyllä mikä vaan, myös iltapuuro ;) . Ja kaupan valmiista kana-purkkiruuista ei Saaga tykkää, mut itsetehty on hyvää.
Nyt ei ehdi enempää..
- vanilja ja Saaga
Pahoittelen ettei energia riitä kommentoimaan muiden juttuja, kovasti olen onnellinen että suurin osa on päässyt hyvään alkuun kiinteiden kanssa.
Meillä tarjottiin toisena mahdollisena kiinteänä dietistin neuvosta porkkanaa ja metsään meni sekin. Neljänä päivänä puoli teelusikallista sai, seurauksena heti ekana päivänä vihreää ripulia ja sitten toisesta päivästä eteenpäin loppui nukkuminen. Ei nukkunut päivällä eikä yöllä vaan itki vain mahaansa. Neljännen päivän jälkeen oli pakko lopettaa, tämä oli keskiviikkona. Vieläkin on maha erittäin yliaktiivinen mutta nyt ehkä suurin syy on tänään puhjennut ensimmäinen hammas! Sunnuntaina oli suoli ollut niin kovilla että kakan mukana tuli kirkasta vertakin... Ensi viikon perjantaina mennään lopultakin lastenlääkärille, eka vapaa aika oli tuo. Tuli onneks niihinkin vähän vauhtia kun todellakin veriseksi meni uloste... Eli minä edelleen vain täysimetän ja lääkärin käskystä (puhelinneuvonta) oma dieetti käsittää nyt tällä hetkellä sitten jo aikaisemmat munan, maidon, pähkinät ja soijan sekä nyt uutena myös porkkana ja riisi mitä poika ei siis itse sietänyt. Ei tämä nyt vielä mitään mutta jos kovasti tästä alkaa laajenemaan niin sitten taitaa meikäläiseltä ruuti loppua... Lääkäriaikaan asti on kielto antaa pojalle yhtään mitään kiinteää, no, eipä kyllä huvitakaan jos vaikka sais parina yönä edes kohtuullisesti taas nukkua...
Emmis ja pojat 01/06 ja 04/08
Tsemppiä Emmis ja onneksi saitte sen lääkärinajan! Kuullostaa kyllä aika rankalta. Toivotaan nyt että sitten lääkärinajan jälkeen löytyis edes yksi sopiva ruoka-aine. Pahinta on kun toinen pieni vain huutaa vatsaansa ja näkee että kovasti sattuu mutta kun ei mitään voi tehdä! Kyllä sen valvomisenkin vielä kestäis, jos ei olis henkisesti niin rankkaa toi oman lapsen kipu :( . Tsemppiä kovasti!!
Meillä myös noita allergioita on, mutta on onneksi myös paljon sopivia ruokia. Oikeastaan meidän tilanteen oon kokenu aika helpoksi, allergiat (meidän vaikeusasteella) kun on kuitenkin vain allergioita ja paljon pahemminkin vois olla. Tytöllä nyt siis ilmeisesti ei-sopivia ruoka-aineita on maito, soija ja kala jotka nyt myös pois omasta ruokavaliostani. Lisäksi allergisoivia, joita mä voin syödä mut Saaga ei, on ainakin omena, persikka, luumu, vadelma, parsakaali ja naudanliha. Ja edelleen tosi varovasti ja hitaasti lisäillään ruoka-aineita.
Mun piti kai jotain muutakin kommentoida mut meni jo mielestä. Niin joo, sitähän se just olikin, kun ei muista mitään ;) Kiva siis kuulla että muillakin sama, johtuisko sitten vaan hormoneista, jos sitä taas järkiintyy sitten kun lopettaa imetyksen?! toivossa on ainakin hyvä elää.
Tässä vielä kuva Saagasta, siis jos tulee!
- vanilja ja Saaga
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=d6a41a3f-9a21-11dd-be4d-…!
tosiaan on nama kirjoittamiset jaaneet vahemmalle, lukemassa kayn silloin talloin kylla!
Emmikselle tsempitykset taaltakin, kuulostaa kylla todella kurjalta tuo teidan tilanne. Toivottavasti jokin ratkaisu loytyy!!!!
Eli meidan Cameron on nyt sitten jo reilut 6kk, 69cm ja 8380 g viime tarkastuksessa. Yot menee vaihtelevasti, hampaat vaivaa toisinaan, pari alhaalle on jo tullutkin. Konttausharjoitukset on kovassa kaynnissa, takapaa jo konttaa mutta etupaa viela jumittaa vastaan! Toisaalta aidille kiva kun istuttaa jonnekin ja siina kiltisti leikkii, eika viela nuohoa kaikkia nurkkia :) Meilla kun esikoistytto lahti konttaamaan, nousi seisomaan tukien ja istui tuetta 2 paivan sisalla, jo 5,5 kk iassa!!!
Kiinteat aloitettiin reilu 5kk iassa ja kaikki maistuu herralle. Ruuat olen tahan mennessa tehnyt itse, lahinna Annabel Karmelin reseptien mukaan. Kovasti maistuu kaikki mita tahan mennessa olen antanut, kasvikset, hedelmat ja kana ja naudanliha. Kalaruokaa ajattelin tehda ensi viikolla ja katsoa miten se maistuu. Esikoisen kanssa ostin hedelmat soseina, mutta tahan mennesa olen nekin tehnyt itse. Camin suurin herkku on talla hetkella banaani- kuivattuluumu, jossa vahan luonnonjugurttia. Sita syo kylla itsekin ihan mielellaan ;P
Imetan viela ja vaikka alussa annettiin pullostakin on poitsu tehnyt sen kanssa nyt taysstopin. yleensa vrk:n aikana imetan noin 5-6 kertaa, pitaisikohan sita vahan vahennella?
No nyt aitia tarvitaan,
Browniette ja Cameron
tsemppiä emmikselle täältäkin! Varmaan tosi rankkaa on. Ja kamala miten pahat reaktiot toiselle tullut :/ ja kuitenkin nuo ruoka-aineet yleensä aika hyvin siedettyjä mitä olet koittanut. Hyvä kun lääkäri-ajan saitte ja toivottavasti lääkäri keksii jotain apuja teidän tilanteeseen.
Täällä nyt viikko nukuttu öisin 9 tuntia putkeen. jee :) (Ja kop kop) ens yönä tietty sitten valvotaan senkin eestä kun meen kehumaan.
Ja mukava kuulla brownietastakin! Sullahan onkin ajoissa liikkeelle lähtenyt esikoinen :) ja pienempi kovaa vauhtia jo perässä.
On se jännä miten eritahtia nuo jutut menee. Tuola kerhossa missä käydään on 7kk tyttö joka jo seisoo ilman tukea ja työntelee taapero-kärryjä :D
Ja ainakaan tuo mun esikoinen ei liikahtanut vielä mihkään suuntaan samassa iässä.
Niin joo,ja ei musta kuullosta mitenkään liian monelta imetyskerralta tuo 5-6/vrk.
Lauri täyttää ihan just sen 6kk ja kyllä mä imetän vielä ainakin 6-8 kertaa vuorokaudessa :)
Ja vanilja,kyllä tää varmaan aika paljon hormoneista johtuu tää "tyhmistyminen" :D (tai toivotaan ainakin niin!) Kyllä mä ainakin muistaakseni olin hetken ihan suht järjissäni näitten lasten välillä.. :)
Niin joo,ja täällä on nyt alkanut vierastaminen. onko muilla?
Lauri kun näkee jonkun vieraan niin tuijottaa paniikissa ja itkukin tulee. Hassua kun Netta ei koskaan oikeen ees vierastanut :)
Juu,mutta eikai mulla taas sen kummempia!
Viva ja Lauri parin päivän päästä 6kk ja Netta sen 3v
kävin vielä miettimään noita imetyskertoja.. että onko niitä niin monta oikeesti vuorokaudessa :D
Mutta on niitä.. kun aika usein tarjoon esim ruoan päälle tissiä ja Lauri imasee pari kertaa ja lopettaa siihen.
Lasketaankohan sellasia imetyskerroiksi edes..? :D
Olipa tosi kiva kuulla brownien kuulumisia!! Teillä tuntuu olevan siellä pojulla kova kiire liikkumaan :)
Emmikselle jaksamista noiden allergia-juttujen kanssa, kuulostaa toi teidän tilanne melko rankalta :(
Vilman lempi hommaa nykyään on kulkea imurin perässä, kun äiskä siivoilee- melkein joka päivä joutuu imuroimaan :( Neiti kulkee imurin perässä huoneesta toiseen, eikä kynnykset hidasta vauhtia! Eilen hoksasi yrittää keittiön laatikon kahvasta vetämällä ylös- ei vaan jalat totelleet :)
Flunssakin on iskenyt lähes koko perheeseen, ikävä kyllä Vilmallakin nenä turisee ja yöllä syönti ja nukkuminen oli vähän hankalaa- pikku reppana :( Kyllähän sitä ottais ittelleen vaikka minkä taudin, kun ei pikkuisen tarvisi kärsiä!
Oon yrittänyt miettiä noita imetyskertoja ja kyllä meilläkin päivällä syödään ainakin sen 6 kertaa tisua ja sit yöllä syönnit päälle- määrät vaihtelee. Ostin tossa muuten purkin tuttelia, kun aattelin kokeilla maistuuko se, jos äidille tulee vaikka pikkujoulumenoa tms. Ostin sitä kakkosta, siinä luki vieroitusvalmiste, mitäs eroa siinä on siihen ykköseen? En kyllä aio vielä tisusta vieroittaa, vaan jatkan imetystä hamaan tulevaisuuteen asti :) Ja tuttipulloa ei enää käytetä, vaan aattelin kokeilla suostuuko mukista juomaan. Jos ei kelpaa, niin sit saa äidin menot odottaa sinne hamaan tulevaisuuteen :D
Tuija + Vilma 6,5 kk
No, oikeastaan siis Jenna kyllä nukkuu aika hyvin, mutta kun uni on taas levotonta. Hampaita ei pitäs olla just tulossa lisää. Ysiltä kuukahtaa illalla, mutta sitte syö puolilta öin ja taas kolmen tunnin päästä, ja pyörii sitte siinä meidän välissä, kun ei sitä voi laittaa sänkyynsäkään. Siellä tyttö potkii ja pyörii ja lopulta tulee itku. Mun kainaloon se kaivautuu ja sitte lopulta nukahtaa. Se on ahdistavaa, ku ei oikein ite saa nukutuks kunnolla ja sitte on molemmilla kuuma :) Valvejaksoja on ollu nyt parina yönä. Ekaks oli klo 2-3 ja nytte 4-5 aamulla. Heräilee seittemän ja kahdeksan välillä ja sitte kuukahtaa kymmenen jälkeen taas vaunuun. Nyt on pari päivää nuklkunu liki 3 tuntia vaunuissa. Sitte taas tuossa klo 17 kuukahtaa vaunuun tai missä onkaan ja nukkuu puolesta tunnista jopa kahteen tuntiin. Toivottavasti joskus koittaa sekin päivä, että saan nukkua yön ympäri, mutta nyt ei näytä siltä todellakaan...
Jenna ei edelleenkään ole päässyt kiinteiden makuun. Mietin, että olenko edennyt liian nopsaan uusien makujen kanssa. Pottu, porkkana ja bataatti mentiin siten, että viikko kutakin. Se alku menikin aika hyvin, mutta nyt ei meinaa mikään mennä alas. iltapuuro menee kun on tarpeeks löysää ja tyttö nälkänen. Aamupuuroa ei syö, vaikka imetyksestä ois kulunu pari tuntia. Vetää suun viivaksi ja alkaa itkemään. Mä vielä hienonnan puurön ja laitan marjaa tai hedelmää sekaan... LÄmpimät ruuat tökkii. Viileä hedelmäsose menee paremmin. En vaan viittis makeaa antaa koko ajan... Sitte tekee sitä, että saattaa ekaks kieltäytyä ja sitte yhtäkkiä ottaaki. Teen usein niin, että laitan välillä jotain hedelmäsosetta suuhun ja sitte taas kasvista, että saan edes jotain menemään alas.
Mä tein nyt maissisosetta, kukkakaalisosetta ja parsasosetta. Kaalit on ihan kammotus. JO hajusta laittaa suun kiinni, kun lusikka lähestyy. Painoa kyllä tulee ihan riittävästi, mutta kun mä niin kovasti tahtosin, että tyttö alkas syömään purkillisia ja lautasellisia niin kuin monet kehuvat täällä ja muuallakin. Tissimaito on edelleen vaan niin pop ja lopulta sitte annan maitoa, kun ei suostu syömään sosetta. Päivällä imetän varmaan 4-5 kertaa ja yöllä yleensä 3 kertaa. Nytte menee välillä toisesta tissistä vaan ja välillä molemmista.
Kaameen sateinen keli täällä Kaarinassa. Pitäs kärrytellä tuohon puolen kilsan päähän äitikahvilaan. Mä olen siellä maitokuski, kun kahvimaidot pitää saada :) Nyt en jaksanu leipasta sinne mitään herkkua, vaikka usein leivonkin. Omppuja ois pilaantumassa tuolla ulkona laatikossa, että piirakkaa vois tehdä, mutta ku ei aina jaksa sitä samaa :) Mitä te muut teette muksujen kanssa päivisin? Mulla aika menee kotosalla syöttäessä ja touhutessa, Oikeastaan en ehdi tekemään mitään ku kotitöitä vähän ja sitte vaunuttelen jonkin verran. Ulkona olin haravoimassa ku oli paremmat kelit... Jennaa pitää nytte sisällä alkaa vahtia enempi, ku osaa jo peruutella. Olin toissapäivänä keittiössä puhelimessa ku Jenna peruutti olkkarin sohvan alle ja nappasi mukaansa kirjovehkan lehden. MEillä on paljon isoja kukkia lattialla... Siellä oli sitte lehtisilppua, mutta JEnna ei onneks laita juurikaan mitään suuhunsa, että onneks ei nytkään ollu. Ehkä toi syömättömyys johtuu siitä, että se ei tajua, että suuhun laitetaan muuta ku tissi :))) Joo. Omat harrastukset jää tähän nettikirjoitteluun ja keskiviikon jumppaan. Sinneki pääsen vaan jos mies on kotona tai anoppi ehtii hoitamaan JEnnaa.
Luitteko iltalehdistä siitä 1v10kk virolaistytöstä, joka oli hylätty vaunuissa tien poskeen Virossa? Kauhea juttu. Vaikka kuinka olisi perhe ahdingossa, niin tollasta ei sais tapahtua. Niillä oli 3 omaa lasta ja toi oli ottolapsi sukulaisilta. Äiti toivoi, että tyttö löydetään ja onneksi löytyi, ennen kuin paleltui. Lehdessä oli kuva surusilmäisestä tytöstä, joka näytti niin pieneltä ja jotenki meidän Jennalta vielä. Ei musta ollenkaan ollu lähes kaksivuotiaan näköinen... Ei osaa vielä puhua tai sitten ei kykene. Ottoperhe oli ihan normaali, ei ainakaan mitään päihteitä tms. Epäilevät että tytöllä on jokin sairaus... Tai sitte vaan ei ole vanhemmilta tosiaan riittänyt aikaa lapselle... Kauhea. Ihan alkaa itkettämään. Moni suomalainen on jo ilmoittanutkin, että voisi lapsen ottaa. Mikähän niitä vanhempia sitte esti menemästä sosiaaliviranomaisten puheille? Pelko omien lasten menetyksestäkö? Nyt ainakin seuraa syyte heitteillejätöstä... Mä en jaksa näitä perhetragedioita. Jotenki kauheaa, ku ihmiset on niin omissa ympyröissään, ettei kukaan tajua auttaa. Tai kukaan ei jaksa puuttua, ku omissa asioissa on ihan tarpeeksi tekemistä... Tää kaikki lamahuhu jne. Kyllä ottaa aivoon kun raha ja markkinat on se joka tätä yhteiskuntaa pyörittää. Mammonalle uhrataan monta perhettä... Ja kehitystä ei mikään voi pystäyttää, vaikka koko ajan tuotetaan tarpeetonta tavaraa ja liikaa elintarvikkeita jne. Sitte maksellaan tukia, että saadaan entistä enemmän tuotettua, jotta kulut voidaan maksaa... Älytöntä!!! Mä en olis ihan kaikista mukavuuksista valmis tinkimään, mutta ei olis kauheesti väliksi, jos esim. teknologiaa olis vähän vähempi käytössä. Ja kaikkea muovikrääsää. Jos perustarpeet sais kaikkialla tyydytettyä ja olis edelleen lähipalvelut, ni mä voisin mennä hevosella vaikka :) Autoa vältän niin paljon ku suinkin. Ja matkustelua. Ei mun elämä siitä köyhdy, jos en ole käyny kaikkialla maailmassa ja raahannu lapsia mukana elämyksiä saamaan.. Suomessa on mulle ihan kylliksi :) Luontoa ja kaikkea kivaa ilmaista tekemistä...Tosin en tiiä onko kauaa, kun joka paikkaan pykätään kauppoja ja hotelleja ja ties mitä houkutuksia. Täällä Turussaki on kilometrin välein jotain mammuttihalleja ja uusia pykätään koko ajan. Mistä ne asiakkaat muka kaikkiin saadaan????
No, nyt meni taas maailmanparantamiseksi, mutta oikeesti tää yhteiskunta on niin läpimätä, että pelottaa omien lasten tulevaisuus. Ja ihmisten kovuus ja pärjäämiskulttuuri. Mutta parempi on ettei liikaa ajattele. Tekee vaan omalta osaltaan parhaansa. Tuhoa kohti tämä pallosemme on menossa vääjäämättä, ku ihmiset sivistyksellään sen siihen tilaan ajaa. Itse mä turvaan Jumalaan, enkä sen takia kovasti pelkää. Jos tää täällä lopsahtaa ni parempaan paikkaan oon menossa ;)
Joooo. Nytte pitäs mennä ottamaan pyykit koneesta ja tekemään pakettikortteja joululahjoihin. Saas näkee onnistuuko mun idea.. Joo. Toivottavasti saan tän kaiken tänne nyt lähetettyä, kun tää keskustelu on vähän väliä poissa käytöstä...
No tarkoitin siis browniette, tää on tää imetyspää!!
Tuija taas
poika nukkuu niin äkkiä koneella vähän istumassa ku vähä aikaa saa olla edes rauhassa. juu viime viikon oli kuumeessa, eikä niitä näppyjä tullut vaan huomasin että kaks hammasta tulossa lisää alhaalle. nyt on toinen tullu läpi mutta vielä vaan itkee varsinkin öisin. on nyt kahen viikon ajan joka yö heränny valvomaan eikä mikään auta. vessaan jos vie ja herättää kunnolla niin sitte saattaa rauhottua. pitää sitte yrittää päivinsin nukkua kun ei noista öistä tule mitään. ja vieressä nukkunu jo kuukauden. ja aina oikein kädellä koettaa onko äiti varmasti vieressä. tosi levotonta on. kyllä se on hirviä kattoa kun pienelle sattuu. kun vain vois itelle ottaa ne kivut niin kaikki ois helpompaa.
juuu me saatiin lauantaina muutettua ja nyt alkaa pikkua hiljaa olla tavarat paikallaan. nyt oon sitte yrittäny ympäristöön tutustua. eihän tämä kyllä ole kuin 11 km edellisestä. soitin uuteen neuvolaankin ja antoi vuoron jo tämän kuun loppuun kun sanoi että olis niin pitkä aika muuten sinne 8kk neuvolaan että otetaan tämmönen ylimääräinen tutustumiskäynti. ja kun viimeksi oli poika sairaana niin senkin takia. mukavalta naiselta kuulosti.
kauhia juttu kyllä oli se viron hylätty pikkutyttö. ei semmosta sais tapahtua.
niin ja tsemppiä kaikille joilla allergioiden kanssa taistellaan. itsekin jo viime yönä mietein että onko jostain ruoasta tullut pojalle mahakipuja ku vääntelehti ja röyhtäili ja piereskeli. en tiiä miten se on yhtäkkiä alkanut niin että heräilee röyhtäisyn takia ja sitten on hankala nukahtaa uudestaan. pitää yrittää seurailla. niin ja tissiä ei meiän poika huoli enään paljon ollenkaan. ei kyllä pulloakaan ole koskaan huolinut mutta olen sitten nokkiksesta yrittäny vettä edes antaa että jotain nestettä saa. suuta pitää ja tiukasti kiinni vaikka ensin näyttää siltä että
haluais tissiä. liekö seki niistä hampaista johtuvaa. ajattelin kokeilla ostaa vaikka korviketta siitä nokkiksesta kelpaisko se ja sitten lopetan vaikka sen imetyksen vaikka halvemmaksi se tulis mutta ei hermot kestä kun saa sitä kokoajan kaivella eikä sitten kelpaakaan.
Viva, meilla esikoinen on sellainen touhupeppu ettei ole ihme et lahti aikaisin liikenteeseen :)
Vierastamisesta oli puhetta, meilla ei Cami vierasta ollenkaan, mutta selkeasti tunnistaa laheiset. Esikoisella taisi olla pahin vierastus tuossa 8kk kulmilla ja sit reilut 1v.
Meilla on yot menneet noiden konttausharjoitusten takia ihan hopoiksi :( Poitsu treenaa peppu pystyssa monta kertaa yossa, huhuh. Muistan et samaa oli tyton kanssa, et uuden oppiminen aina rikkoi oita. Tosin meilla oli hampaiden takia noi yot levottomia jonkin aikaa, ja sit muutama parempi yo ja nyt tama.. Ehka tassa joskus viela saa taas nukkuakin ???
Itsella vahan flunssaa, eli mihinkaan ylimaaraiseen ei riita energia. Tytto on 3 x aamua kerhossa aamuisin, joten nyt Camin nukkuessa sais levattya ( ellei roikkuis taalla netissa ..... )!!!!!!!!!!!!!
Hyvaa vkl:a!!!!
B & C seka isosisko 2,5 v
Me oltiin eilen sitten taasen neuvolassa kertomassa että on pari hammasta tullut ja vatsa on kovalla :) Annoin parina päivänä banaania, ja heti näköjään jumitti. Kakka tulee pieninä kovina palloina ulos ja muksu on raasu ihan hikinen punnertamisesta. Mä olen antanu päärynää, mutta tänään ajattelin painella kauppaan ostamaan luumusosetta. Ostan valmiina, kun en tiiä, että pitäskö ite sose tehdä kuivatuista luumuista (keittää pehmeäksi) vai tuoreista. Luulis, että tuoreista tulee liian vetelää... Anyway, ajattelin ostaa purkin, ku se tulee halvemmaks. Kovasti tahtoisin ite tehdä ne soseet, mutta jännää, että tosiaan tulee paljon kalliimmaks ostaa raaka-aineet ku valmis sose, vaikka sitte tekiski pakkaseen isomman satsin.
Juu, mutta neuvolassa siis taas punnittiin ja mitattiin. Painoa oli tullut edelleen enemmän suhteessa pituuteen. Pituus oli 67,4 ja paino 7800g. Silti ei 68 senttiset vaatteet enää kaikki mahdu. On toi keskikroppa aika pitkä neidillä. Muuta tekstiä kortissa: " Kasvu normaali. Kääntyy, pyörii, varaa jalkoihin. Ritnamaidon ohella kiinteät käytössä, viljat ja lihat ohjattu. Iho hyvä. Vierastaa jonkin verran. Suloinen tyttö. Kaikki hyvin."
Jenna tosiaan on alkanut vierastamaan neuvolan tätiä. Torstaina olimme neuvolan tiloissa äitikahvilassa ja täti pistäyty siinä ovella. Jenna oli siihen saakka ollut iloinen ja hymyillyt kaikille tädeille, mutta Paula-täti sai aikaseks itkun. Sama toistui eilen neuvolassa. Tyttö tuijotti varauksellisesti ja kiiinteästi kunnes purskahti itkuun. KYllä se meidän iskääkin katto pitkään ja joulupukkia napapiirillä, mutta ei itkeä alkanu. Aika pelottava se meidän terkkari :)
Minä siis olen nyt antanut jo kaurapuuroa omppusoseen kanssa. Olen soseuttanut vielä vähän pienemmäksi, mutta ei sitä siltikään kovin kummosesti mene alas. Kasvikset on vissiin aikas yäk, mutta makeat menee. Mä muuten tein päärynäsoseen Rainbowin läpinäkyvässä muovipikarissa olevista päärynäpaloista. EN on rypälemehussa. Purkissa ei sanota onko lisätty sokeria, joten oletin ettei ole. Kauhian makeaa vaan se sose on... Ehkä rypälemehu on sitte makeaa. PItäsköhän jatkossa keittää ja soseuttaa ite se päärynä vähän niinku omppu? Ettei tule mitään liikasokereita annettua...
Mä meen nytte ostamaan neidille hiusklipsejä. PItää saada eri väreissä, että sopii lookiin :)))) Mä koitan lisätä tähämn kuvan Jennasta jos onnaa.