Munasolun luovutus
Sointu Borg ihmettelee miksi hänen munasolunsa eivät kelpaa luovutettaviksi.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/af3dbb4b-7f31-4779-ab28-34f859…
Mielestäni on enemmän kuin kohtuullista että nepsy/autismiriskin sukusoluja ei saa luovuttaa. Miksi kukaan ottaisi tietoisen riskin tällaisessa asiassa? Olisi todella väärin sekä tulevia vanhempia että lasta kohtaan, jos tällaisia ominaisuuksia tietoisesti levitettäisiin.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Autismin kirjo ei läheskään aina ole suvussa kulkeva ominaisuus.
Tarkastapa tietosi.
Vierailija kirjoitti:
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70
https://www.kaypahoito.fi/nix03166
Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).
###
Aiemmin kehitysvammaisten osuudeksi autisteista tosin on arvioitu jopa 45-70 % (ÄO alle 70)
En tiedä, mihin nuo tilastot perustuvat. Tunnen aika monta autismin kirjolla olevaa, joiden älykkyys on selvästi yli väestön keskiarvon. Vai onko sitten niin, että nuo keskiarvon alapuolella olevat autisminkirjolaiset eivät liiku ihmisten ilmoilla, joten siksi otantani on vääristynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70
https://www.kaypahoito.fi/nix03166
Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).
###
Aiemmin kehitysvammaisten osuudeksi autisteista tosin on arvioitu jopa 45-70 % (ÄO alle 70)
En tiedä, mihin nuo tilastot perustuvat. Tunnen aika monta autismin kirjolla olevaa, joiden älykkyys on selvästi yli väestön keskiarvon. Vai onko sitten niin, että nuo keskiarvon alapuolella olevat autisminkirjolaiset eivät liiku ihmisten ilmoilla, joten siksi otantani on vääristynyt?
No monet vaikeasti autistisista tarvitsee jatkuvaa valvontaa ja asuu aikuisena kotona/asuntoloissa. Julkisuudessa näkyy lähinnä lievästi autistisia ja aspergereita.
Uskoisin että sukurasitte huomioidaan tyypillisesti kolmanteen sukupolveen saakka.