Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Munasolun luovutus

Vierailija
28.06.2026 |

Sointu Borg ihmettelee miksi hänen munasolunsa eivät kelpaa luovutettaviksi. 

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/af3dbb4b-7f31-4779-ab28-34f859…

 

Mielestäni on enemmän kuin kohtuullista että nepsy/autismiriskin sukusoluja ei saa luovuttaa. Miksi kukaan ottaisi tietoisen riskin tällaisessa asiassa? Olisi todella väärin sekä tulevia vanhempia että lasta kohtaan, jos tällaisia ominaisuuksia tietoisesti levitettäisiin. 

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muita vikoja luovuttajilta seulotaan? 

Luovuttajilla ei saa olla mitään perinnöllisiä sairauksia eikä mitään vakavia sukurasitteita. Luovuttajien pitää myös itse olla perusterveitä. Aika tarkkaan kyllä seulotaan mikä on tietysti ihan oikein.

Se,  kun ei voi tietää miten kaukaa tms. jokin ei-toivottava geeni tulee esiin. Valikointi pitäisi käydä koko kansan ja vuosisatojen ajan,  mutta silloin voi tipahtaa hyviäkin geenejä pois. Riittääkö rajoitus isovanhempien isovanhempiin? Kovin entisistä ei voi olla tallessa mitään tietoa.

 

-maallikko-

Uskoisin että sukurasitte huomioidaan tyypillisesti kolmanteen sukupolveen saakka. 

Vierailija
22/25 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjo ei läheskään aina ole suvussa kulkeva ominaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismin kirjo ei läheskään aina ole suvussa kulkeva ominaisuus.

Tarkastapa tietosi. 

Vierailija
24/25 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.

Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70

https://www.kaypahoito.fi/nix03166

 

Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).

###

Aiemmin kehitysvammaisten osuudeksi autisteista tosin on arvioitu jopa 45-70 %  (ÄO alle 70)

En tiedä, mihin nuo tilastot perustuvat. Tunnen aika monta autismin kirjolla olevaa, joiden älykkyys on selvästi yli väestön keskiarvon. Vai onko sitten niin, että nuo keskiarvon alapuolella olevat autisminkirjolaiset eivät liiku ihmisten ilmoilla, joten siksi otantani on vääristynyt?

Vierailija
25/25 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.

Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70

https://www.kaypahoito.fi/nix03166

 

Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).

###

Aiemmin kehitysvammaisten osuudeksi autisteista tosin on arvioitu jopa 45-70 %  (ÄO alle 70)

En tiedä, mihin nuo tilastot perustuvat. Tunnen aika monta autismin kirjolla olevaa, joiden älykkyys on selvästi yli väestön keskiarvon. Vai onko sitten niin, että nuo keskiarvon alapuolella olevat autisminkirjolaiset eivät liiku ihmisten ilmoilla, joten siksi otantani on vääristynyt?

No monet vaikeasti autistisista tarvitsee jatkuvaa valvontaa ja asuu aikuisena kotona/asuntoloissa. Julkisuudessa näkyy lähinnä lievästi autistisia ja aspergereita.