Munasolun luovutus
Sointu Borg ihmettelee miksi hänen munasolunsa eivät kelpaa luovutettaviksi.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/af3dbb4b-7f31-4779-ab28-34f859…
Mielestäni on enemmän kuin kohtuullista että nepsy/autismiriskin sukusoluja ei saa luovuttaa. Miksi kukaan ottaisi tietoisen riskin tällaisessa asiassa? Olisi todella väärin sekä tulevia vanhempia että lasta kohtaan, jos tällaisia ominaisuuksia tietoisesti levitettäisiin.
Kommentit (25)
Onneksi luovuttamista rajataan. Olisi kauheaa saada nepsylapsi sen takia, että taustoja ei olisi tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita vikoja luovuttajilta seulotaan?
ADHD on este
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita vikoja luovuttajilta seulotaan?
ADHD on este
Eikö muita rajaavia vikoja? 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita vikoja luovuttajilta seulotaan?
ADHD on este
Eikö muita rajaavia vikoja? 😳
Varmaan paljonkin
Miks autistiset saavat lisääntyä niinku normaalit ihmiset normaalisti..?
ADHD:laisetkin saisivat jäädä lisääntymättä, tiiän näitä, ei hoida lapsiaan itse vaan joku toinen hoitaa suurimman osan viikosta
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita vikoja luovuttajilta seulotaan?
Luovuttajilla ei saa olla mitään perinnöllisiä sairauksia eikä mitään vakavia sukurasitteita. Luovuttajien pitää myös itse olla perusterveitä. Aika tarkkaan kyllä seulotaan mikä on tietysti ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluvatko riippuvuussairaudet luovutuksen estäviin ominaisuuksiin?
Todennäköisesti ainakin luovuttajalla itsellään, mutta en tiedä miten suhtaudutaan sukurasitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Hankkis omia eikä siirtäs riskiä epåtoivoisille.
Parempi jos ei hankkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluvatko riippuvuussairaudet luovutuksen estäviin ominaisuuksiin?
Todennäköisesti ainakin luovuttajalla itsellään, mutta en tiedä miten suhtaudutaan sukurasitteeseen.
Moniko alkoholisti tai peliriippuvainen vastaisi rehellisesti? Valtaosa näistä on työelämässä, eikä riippuvuuksista tiedä kuin ehkä lähipiiri.
Mä veikkaan kyllä että monikin voisi haluta hänen munasolujaan, koulutettu ihminen ja ihan nättikin. Hänen lapsuudenperheessä on viisi lasta ja vain yhdellä autismi, joten perinnöllisyys on aika epätodennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan kyllä että monikin voisi haluta hänen munasolujaan, koulutettu ihminen ja ihan nättikin. Hänen lapsuudenperheessä on viisi lasta ja vain yhdellä autismi, joten perinnöllisyys on aika epätodennäköistä.
Valoja päälle nyt! Sointu Borgilla on ADHD. Kukaan täysijärkinen ei käyttäisi hänen sukusolujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan kyllä että monikin voisi haluta hänen munasolujaan, koulutettu ihminen ja ihan nättikin. Hänen lapsuudenperheessä on viisi lasta ja vain yhdellä autismi, joten perinnöllisyys on aika epätodennäköistä.
Valoja päälle nyt! Sointu Borgilla on ADHD. Kukaan täysijärkinen ei käyttäisi hänen sukusolujaan.
Ja tämän lisäksi hänen veljensä on autisti.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi luovuttamista rajataan. Olisi kauheaa saada nepsylapsi sen takia, että taustoja ei olisi tutkittu.
mutta itse on maho
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi luovuttamista rajataan. Olisi kauheaa saada nepsylapsi sen takia, että taustoja ei olisi tutkittu.
mutta itse on maho
No sehän ei tässä tapauksessa periydy, joten kommenttisi ei ole relevantti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita vikoja luovuttajilta seulotaan?
Luovuttajilla ei saa olla mitään perinnöllisiä sairauksia eikä mitään vakavia sukurasitteita. Luovuttajien pitää myös itse olla perusterveitä. Aika tarkkaan kyllä seulotaan mikä on tietysti ihan oikein.
Se, kun ei voi tietää miten kaukaa tms. jokin ei-toivottava geeni tulee esiin. Valikointi pitäisi käydä koko kansan ja vuosisatojen ajan, mutta silloin voi tipahtaa hyviäkin geenejä pois. Riittääkö rajoitus isovanhempien isovanhempiin? Kovin entisistä ei voi olla tallessa mitään tietoa.
-maallikko-
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70
https://www.kaypahoito.fi/nix03166
Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).
###
Aiemmin kehitysvammaisten osuudeksi autisteista tosin on arvioitu jopa 45-70 % (ÄO alle 70)