Pelkään mennä yksin yöksi mökille
Jep, aivan irrationaalinen pelko joka olisi nyt ensi viikolla kohdattava. Olen ollut siellä lukuisia kertoja päivällä etätöissä ja muun perheen kanssa myös yötä mutta en yksin. Mitä pelkään? No en tiedä. Mökkimme on vanha hirsitalo, 100 -vuotias sukutalo. Ehkä pelottavinta on se että se on niin hiljainen… siis se ei natise eikä nitise. Vieressä menee tie eikä sieltäkään oikein äänet kantaudu (paksua vanhaa hirttä) lähelläkin on asutusta..
ihan irrationaalinen pelko. ”Kummittelua” siellä on kuulunut lähinnä pihalla. Ääniä ja sellaista mutta keskellä kirkasta päivää.
Vinkkejä millä tämän hölmön pelon saisi loppumaan. Päivällä ei ole mitään hätää mutta pimeys saa mielen laukkaamaan. Hölmöä, tiedän.
Kommentit (140)
Sukulaisen mökillä tehtiin usein ilkivaltaa, oli kuollut lintu etu- ja takaovella, pihatiellä, puiden latvoja katkottu pihassa, tavaroita heitelty pitkin pihaa.
Tarkista ovet ja ikkunat kiinni. Puhelin latingissa. Rukoile Jumalaa suojelemaan.
Tämä olisi unelmani. Saispa kerrankin olla rauhassa.
Meillä on 1911 rakennettu hirsitalo, olen ollut siellä yksin usein viikkojakin, koskaan ei ole tullut kukaan hiippailemaan yöllä, eikä ole kummitellut. Päivällä yksi ns.kylähullu matkasauvoineen tuli kerran kesässä ohikulkiessasn pihaan juttelemaan, ei muuta koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä siellä pelottaa? Jätä auto näkyvälle paikalle talon eteen, niin kukan ei erehdy luulemaan mökkiä tyhjäksi. Ovet yöksi lukkoon. Hanki kunnon lukitukset, jos ne jotenkin epäilyttää. Voi myös hankkia valvontakameran/kameroita. Ne ei paljoa maksa. Lisäävät turvallisuudentunnetta.
Ota joku ase sängyn viereen, kun menet nukkumaan. Vaikka vasara. Itsellä iso ja painava sorkkarauta :D kai sillä tajun saisi murtovarkaalta kankaalle. Meillä myös ilmapyssyjä ja niitä pidän lähellä monesti. Ei pimeässä erota mikään hiippari, että mikä ase mulla on kädessä. Sattuu sekin, kun naamaan lataa.
Siinä mun vinkit. Itselle ei ole koskaan mökillä sattunut mitään etäisestikään pelottavaa ja suurimmaksi osaksi yksin siellä hillun.
T: mökkimuikkeli jo kymmenen vuoden ajan
Älä nyt käsitä tätä väärin, mutta edesmennyt isäni tiukasti kielsi laittamasta minkäänlaista asetta näkyville sängyn lähelle. Arvaatko miksi?
En minä nyt niitä missään yöpöydällä pidäkään hyvänen aika. Mutta lähettyvillä paikassa, josta tiedän ne heti löytäväni.
Hienosti toimittu! En tarkoita pelotella.
Pidä ovet yöllä lukossa, ja puhelin lähellä, ainoa mitä pelkäisin on että joku hippari on pihalla, näitä mökkivarkaita kun liikkuu kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kylläpä on tullut vastauksia…
Muu perhe siis jää kaupunkiin kun itsellä on lomaa ja mökillä pitää tehdä juttuja. Voinhan mä toki ajaa pari tuntia kotiin mutta eihän siinä ole järkeä. Olen maalta kotoisin ja itse asiassa suht iäkäs äitini asuu muutaman kilometrin päässä, yksin, metsän keskellä. Asunut jo vuosia yksin, pelkäämättä 😃
Ja eihän tälle pelolle ole järkiselitystä. Koiraa ei mulla ole. Viime kesänä nukuin syksyllä teinini kanssa mökillä pari yötä (tultiin sinne jopa pilkkopimeällä). Jotenkin yksinolo se vaan kuumottaa. Päivällä ei mitään hätää mutta kun tulee yö niin mielikuvitus saa vallan.
No käyt tekemässä ne tarpeelliset jutut päiväaikaan mökillä ja menet äidillesi öiksi.
Problem solved.
Mene tekemään se tarpeellinen juttu yöllä yksin siellä mökin makuusopessa.
Aamulla olet kehittynyt hieman ihmisenä.
Ei suinkaan. Seuraavaksi odotan suurella mielenkiinnolla miten ap keksii syyt A-Ö miksi ei voi mennä naapuriin äidilleen yöksi...
Omaa mökkeilyä ei naisen kannattaisi miehen varaan heittää. Kun opettelee menemään yksin, pääsee aina kun mieli tekee. Yksin yöpymisestä tulee ap:lle mörkö (pun intended), jos hän ei nyt sisuunnu ja huomaa, että mitään ei tapahdu, vaikka siellä nukkuisi. Hullunhommaa ajaa yötä vasten kotiin. Se ajomatka pimeässä on 1000 kertaa vaarallisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä siellä pelottaa? Jätä auto näkyvälle paikalle talon eteen, niin kukan ei erehdy luulemaan mökkiä tyhjäksi. Ovet yöksi lukkoon. Hanki kunnon lukitukset, jos ne jotenkin epäilyttää. Voi myös hankkia valvontakameran/kameroita. Ne ei paljoa maksa. Lisäävät turvallisuudentunnetta.
Ota joku ase sängyn viereen, kun menet nukkumaan. Vaikka vasara. Itsellä iso ja painava sorkkarauta :D kai sillä tajun saisi murtovarkaalta kankaalle. Meillä myös ilmapyssyjä ja niitä pidän lähellä monesti. Ei pimeässä erota mikään hiippari, että mikä ase mulla on kädessä. Sattuu sekin, kun naamaan lataa.
Siinä mun vinkit. Itselle ei ole koskaan mökillä sattunut mitään etäisestikään pelottavaa ja suurimmaksi osaksi yksin siellä hillun.
Älä nyt käsitä tätä väärin, mutta edesmennyt isäni tiukasti kielsi laittamasta minkäänlaista asetta näkyville sängyn lähelle. Arvaatko miksi?
Eri. Pari asiaa tulee mieleen.
Isälläsi oli sotatraumoja tai sitten pelkona oli vahingossa ampuminen unenpöpperössä.
Oikein molemmat. Lisäksi hän työksensä käsitteli rikosasioita. Hiippareille ei saa jättää esim. pihalle kirvestä tms. asetta eikä tietenkään sängyn viereen antamaan ns. hyviä ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisen mökillä tehtiin usein ilkivaltaa, oli kuollut lintu etu- ja takaovella, pihatiellä, puiden latvoja katkottu pihassa, tavaroita heitelty pitkin pihaa.
On kyllä sinnikäs kiusantekijä, kun jaksaa kiivetä puuhun katkaisemaan latvan.
Kanattaa muuten laittaa verhot ikkunoihin, niin linnut ei lentele päin ja siivota tuulessa lentelevät tavarat liiteriin, ettei ole myrskyn jälkeen hukassa..
Vierailija kirjoitti:
En olisi yksin mökillä. Onhan Suomessa vaikka kuinka monta naismurhaa tehty niin, että on nähty että nainen on yksin jossain maaseudun mökillä, naapureita ei lähimaillakaan niin sinne on sitten murtauduttu. Tekijänä yleisesti joku mt-potilas joka on muuten eristäytynyt, mutta kun kuulee että jossain on yksin asuva nainen, niin sinne.
Kyllä näitä löytyy suomen lehtitiedoista vaikkeivat nyt ihan jokapäiväistä olekaan.
Itse suostuisin olemaan yksin jossain metsämökissä korkeintaan jos saisin lainata mieheni haulikkoa ja mesästyskoiraa. Muuten en.
"Kivaa" pelottelua. En muista koskaan sellaisia juttuja lukeneeni. Kai niitä joskus on ollutkin, mutta kyllä yleensä uutiset tilanteista, joissa johonkuhun on tavalla tai toisella kajottu, ovat ihan muunlaisia.
Itse olen asunut yksin 7 vuotta maalla. Harvoin on pelottanut, mutta olen alunperin lähtöisin maalta eli se varmaan auttaa. Ihan turvassa olen saanut asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri. Pari asiaa tulee mieleen.
Isälläsi oli sotatraumoja tai sitten pelkona oli vahingossa ampuminen unenpöpperössä.
Oikein molemmat. Lisäksi hän työksensä käsitteli rikosasioita. Hiippareille ei saa jättää esim. pihalle kirvestä tms. asetta eikä tietenkään sängyn viereen antamaan ns. hyviä ideoita.
Olette saaneet näistä pyssyistä, kirveistä ja hiippareita monta hyvää ajatusta päähänne, jatkakaa samaa rataa.
Koska voin jättää tarjouksen mökistänne?
Pesäpallomailan kanssa nukuin kun olin mökillä kolmistaan kahden pienen lapsen kanssa. Olin valmis päihittämään kenet vaan.
Ovet lukkoon, ikkunat kiinni, käden ulottuville puhelin ja joku astalo. Noin minä tein, kun yhdessä vaiheessa pelotti olla öitä yksin kotona. Talossa ei kummittele, vaan kuvittelin, että joku murtautuu tänne.
Yhdessä kauhuleffassa nuoripari vuokras mökin syrjäiseltä seudulta, pitivät tulta takassa ja kohta alkoi savua tulla sisään uunista ja niiden oli mentävä ulos pimeeseen myöhällä, selvisi että pahat ihmiset oli sulkenut piipun ja savu jäi sisälle, pelottelivat ja ajoivat aikansa nuorta paria ulkona ja sitten lopun arvaakin. Onneksi se oli elokuva enkä tiedä oliko totta.
Te jotka sanotte ettette oo koskaan kuulleet nistään mökkiin tapetusta niin vaikka kuinka paljon löytyy googlaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte ettette oo koskaan kuulleet nistään mökkiin tapetusta niin vaikka kuinka paljon löytyy googlaamalla.
Ootteko kuulleet niistä kerrostalokämppiin itsensä murhanneista naisista?
Kannattaa siis lähtä sinne mökille karhujen ja hiipparien kanssa, kun siellä on turvallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä kauhuleffassa nuoripari vuokras mökin syrjäiseltä seudulta, pitivät tulta takassa ja kohta alkoi savua tulla sisään uunista ja niiden oli mentävä ulos pimeeseen myöhällä, selvisi että pahat ihmiset oli sulkenut piipun ja savu jäi sisälle, pelottelivat ja ajoivat aikansa nuorta paria ulkona ja sitten lopun arvaakin. Onneksi se oli elokuva enkä tiedä oliko totta.
Sitten on semmoinen, jossa viisi nuorta lähtee mökille, mutta maanalaisessa laitoksessa teknikot ohjailee tapahtumia ja saavat nuoret yksitellen päätymään zombien ruoaksi. Nuoret olisi tarkoitus tappaa rituaalisesti muinaisten jumalten lepyttelemiseksi. En tiiä onko tämäkään totta!
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensiksikin, tähän aikaan vuodesta ei tule yöllä pimeää. Ehkä mökistä ulos katsoessa näyttää että olisi pimeää mutta kun menee ulos niin ei ole.
Sitten seuraavaksi 32v naisen kokemuksella opitut protipsit yksin mökkeilevälle. Minäkin pelkäsin aluksi, ja edelleen elokuussa tai syksyllä pelkään pimeällä pihalla vähän, eniten sitä että joku auto ajaisi pihaan ja olenkin välillä kuullut yöllä hurinaa mutta se on paljastunut veneeksi tai ilmalämpöpumpun ulkoyksiköksi. Jos tarvitsee mennä illalla ta yöllä pissalle ulos, niin menen johonkin heti ulko-ovesta ulos päästyä johonkin lähimpään kohtaan kyykkypissalle, paperinkin jätän pihalle mökin seinustalle ja korjaan aamulla pois.
Pidän kaikki sivuovet lukossa päivälläkin paitsi sen josta kuljen ja johon on periaatteessa näkymä koko päivän. Illalla saunan jälkeen mökkiin mennessä laitan senkin oven lukkoon (salpa). Ulkona pidän myös monesti useampia kenkiä (osa kyllä omia) mutta myös muita mökin varakenkiä. Otan aina kännykän mukaan pukuhuoneeseen rantasaunalle mennessä ja kun tulen sieltä pois, jos on jo pimeää, kävelen mökkiin niin nopeasti kuin pystyn enkä yhtään vilkuile sivuille tai kuuntele mitään ääniä.
Hyvin sinä pärjäät ja yksin mökkeily on lopulta tosi kivaa! Tänä kesänä (3vuoden yksinmökkeilyn jälkeen) uskalsin ekan kerran yksin lenkille mökkitietä pitkin isommalle hiekkatielle, aiemmin olen pelännyt liikaa karhuja ja vain yhden kerran olen pyöräillyt yhden lenkin ja se oli jotenkin stressaavaa kun pelkäsin. Nykyisin ajattelen että karhut varmasti väistää, läpsyttelen kyllä käsiä välillä yhteen tai joskus sienimetsälle mennessä laitan kännykästä musiikit soimaan.
Mökillä pelkään vähän kaikkea koko ajan, mutta on se mökkeily niin mukavaa?
Meillä kummittelee. Juurikin ne sukulaiset. Mutta eivät he ole pahoja eivätkä pelottavia, vaikka joskus mielipiteensä esittävätkin 😄 Monesti kommentoin suoraa ääneen asiaa, ja toviksi kummittelu loppuu.