Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään mennä yksin yöksi mökille

Vierailija
28.06.2026 |

Jep, aivan irrationaalinen pelko joka olisi nyt ensi viikolla kohdattava. Olen ollut siellä lukuisia kertoja päivällä etätöissä ja muun perheen kanssa myös yötä mutta en yksin. Mitä pelkään? No en tiedä. Mökkimme on vanha hirsitalo, 100 -vuotias sukutalo. Ehkä pelottavinta on se että se on niin hiljainen… siis se ei natise eikä nitise. Vieressä menee tie eikä sieltäkään oikein äänet kantaudu (paksua vanhaa hirttä) lähelläkin on asutusta.. 

ihan irrationaalinen pelko. ”Kummittelua” siellä on kuulunut lähinnä pihalla. Ääniä ja sellaista mutta keskellä kirkasta päivää. 
Vinkkejä millä tämän hölmön pelon saisi loppumaan. Päivällä ei ole mitään hätää mutta pimeys saa mielen laukkaamaan. Hölmöä, tiedän. 

Kommentit (291)

Vierailija
141/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten jännä juttu,kun minä olen yksin mökillä,ei pelota yhtään sudet,karhut ja ilvekset joita täällä pyörii.Pelkään nimenomaan,että joku hullu(mies) tunkeutuu,murtautuu tänne.Onneksi ollaan niin pöpelikössä,että on ihme jos joku tänne eksyisi.

Vierailija
142/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä kauhuleffassa nuoripari vuokras mökin syrjäiseltä seudulta, pitivät tulta takassa ja kohta alkoi savua tulla sisään uunista ja niiden oli mentävä ulos pimeeseen myöhällä, selvisi että pahat ihmiset oli sulkenut piipun ja savu jäi sisälle, pelottelivat ja ajoivat aikansa nuorta paria ulkona ja sitten lopun arvaakin. Onneksi se oli elokuva enkä tiedä oliko totta.

Sitten on semmoinen, jossa viisi nuorta lähtee mökille, mutta maanalaisessa laitoksessa teknikot ohjailee tapahtumia ja saavat nuoret yksitellen päätymään zombien ruoaksi. Nuoret olisi tarkoitus tappaa rituaalisesti muinaisten jumalten lepyttelemiseksi. En tiiä onko tämäkään totta!

🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
144/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka sanotte ettette oo koskaan kuulleet nistään mökkiin tapetusta  niin vaikka kuinka paljon löytyy googlaamalla.

Varmaan teillä siellä päin surmataan tuntemattomia naisia mökkeihin, Igor, mutta ei niin Suomessa tapahdu :)

Vierailija
145/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten jännä juttu,kun minä olen yksin mökillä,ei pelota yhtään sudet,karhut ja ilvekset joita täällä pyörii.Pelkään nimenomaan,että joku hullu(mies) tunkeutuu,murtautuu tänne.Onneksi ollaan niin pöpelikössä,että on ihme jos joku tänne eksyisi.

Näin se aina on. Niitä saa pelätä kaikkialla minne menee.

Vierailija
146/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen aikuinen pelkää ihan tosissaan kummituksia? Onko teidät peloteltu lapsena noin höpsöiksi vai mitä ihmettä? Vähän nurkassa joku kolahtaa, niin teidän ensimmäinen ajatuski on, että nyt siellä on kummitus? Ei vaikka joku eläin tai mitä tahansa muuta. Tuo on se loogisin selitys? Huhuh.

Vierailija
147/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rottien juoksu ja kahina lattian alla on ällöttävää ajatella, jyrsijä on ihan jalkojen alla ja kyttää missä liikut.

Vierailija
148/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikipäivänä menisi mihikään mökille yksin.

Miksi et? Olen vuosien saatossa ollut paljonkin yksin. Haluan olla mökillä, mutta aina ei ole muille sopinut (mies ja lapset töissä, koulussa jne). Aina eivät ovetkaan ole olleet lukossa. Olen nukkunut hyvin. Lapsena ja nuorena olin arkuuden huippu.

Vierailija
149/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen aikuinen pelkää ihan tosissaan kummituksia? Onko teidät peloteltu lapsena noin höpsöiksi vai mitä ihmettä? Vähän nurkassa joku kolahtaa, niin teidän ensimmäinen ajatuski on, että nyt siellä on kummitus? Ei vaikka joku eläin tai mitä tahansa muuta. Tuo on se loogisin selitys? Huhuh.

Aina ei kuitenkaan luonnollisia selityksiä ole. Sen tietää vain, kun kokee. 

Vierailija
150/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan apn äidistä olisi kivaa saada ap yökylään, jos tosiaan asuu aivan lähellä. 

Vierailija
151/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensiksikin, tähän aikaan vuodesta ei tule yöllä pimeää. Ehkä mökistä ulos katsoessa näyttää että olisi pimeää mutta kun menee ulos niin ei ole. 

Sitten seuraavaksi 32v naisen kokemuksella opitut protipsit yksin mökkeilevälle. Minäkin pelkäsin aluksi, ja edelleen elokuussa tai syksyllä pelkään pimeällä pihalla vähän, eniten sitä että joku auto ajaisi pihaan ja olenkin välillä kuullut yöllä hurinaa mutta se on paljastunut veneeksi tai ilmalämpöpumpun ulkoyksiköksi. Jos tarvitsee mennä illalla ta yöllä pissalle ulos, niin menen johonkin heti ulko-ovesta ulos päästyä johonkin lähimpään kohtaan kyykkypissalle, paperinkin jätän pihalle mökin seinustalle ja korjaan aamulla pois.

Pidän kaikki sivuovet lukossa päivälläkin paitsi sen josta kuljen ja johon on periaatteessa näkymä koko päivän. Illalla saunan jälkeen mökkiin mennessä laitan senkin oven lukkoon (salpa). Ulkona pidän myös monesti useampia kenkiä (osa kyllä omia) mutta myös muita mökin varakenkiä. Otan aina kännykän mukaan pukuhuoneeseen rantasaunalle mennessä ja kun tulen sieltä pois, jos on jo pimeää, kävelen mökkiin niin nopeasti kuin pystyn enkä yhtään vilkuile sivuille tai kuuntele mitään ääniä.

Hyvin sinä pärjäät ja yksin mökkeily on lopulta tosi kivaa! Tänä kesänä (3vuoden yksinmökkeilyn jälkeen) uskalsin ekan kerran yksin lenkille mökkitietä pitkin isommalle hiekkatielle, aiemmin olen pelännyt liikaa karhuja ja vain yhden kerran olen pyöräillyt yhden lenkin ja se oli jotenkin stressaavaa kun pelkäsin. Nykyisin ajattelen että karhut varmasti väistää, läpsyttelen kyllä käsiä välillä yhteen tai joskus sienimetsälle mennessä laitan kännykästä musiikit soimaan. 

Anteeksi, mutta tuo kuulostaa jo aikamoiselta vauhkoamiselta. Asun yksin metsän keskellä ikivanhaa maatilaa. Koko elämä menisi varmisteluun ja tarkkailuun ja liikaa ajatteluun. 

Vierailija
152/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tällainen tavallinen aikuinen. Ehkä on peloteltu. En tiedä. Mutta pelko on todellista ja ainakaan minä en osaa siitä omin voimin päästä eroon. Siksi en mene yksin mökille.

Vierailija
153/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minä en myöskään mielelläni yövy yksin mökillä mutta syy on siinä, että pelkään hiiriä! Jokainen rasahdus ja risahdus saa minut näkemään Hiiren ja siksi olen levoton. OMkssa kun asuttiin, en pelännyt siellä olle yksin laisinkaan.

Kyllä, hiiret ja muut jyrsijät ovat inhottavia kun eivät pelkää edes ihmistä. Hyppivät sängylle ja verhoihin, ihan vain pelotustarkoituksella. Onneksi näin kesäisin hiiret viihtyy ulkona ja metsässä. 

Nukun aina mökillä miehen kyljessä koska hänen asenteensa on ettei mikään pelota häntä. 

Pelot ovat ihan ymmärrettäviä, on normaalia pelätä jotain mikä ilmestyy yöllä eteesi, yllättäen. 

Miksi hiiret ja muut jyrsijät haluavat pelotella sinua?  Ovatko he kertoneet, mitä haluavat?

Vierailija
154/291 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herra jestas, kyllä se puolimätä esi-isä tarttuu nukkuessa jalkaan kotonakin!  Naurettava ajatus että riivaajat olisivat jumissa vain yhdessä osoitteessa.

Vierailija
155/291 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä siellä pelottaa? Jätä auto näkyvälle paikalle talon eteen, niin kukan ei erehdy luulemaan mökkiä tyhjäksi. Ovet yöksi lukkoon. Hanki kunnon lukitukset, jos ne jotenkin epäilyttää. Voi myös hankkia valvontakameran/kameroita. Ne ei paljoa maksa. Lisäävät turvallisuudentunnetta.

Ota joku ase sängyn viereen, kun menet nukkumaan. Vaikka vasara. Itsellä iso ja painava sorkkarauta :D kai sillä tajun saisi murtovarkaalta kankaalle. Meillä myös ilmapyssyjä ja niitä pidän lähellä monesti. Ei pimeässä erota mikään hiippari, että mikä ase mulla on kädessä. Sattuu sekin, kun naamaan lataa.

Siinä mun vinkit. Itselle ei ole koskaan mökillä sattunut mitään etäisestikään pelottavaa ja suurimmaksi osaksi yksin siellä hillun.

T: mökkimuikkeli jo kymmenen vuoden ajan

Älä nyt käsitä tätä väärin, mutta edesmennyt isäni tiukasti kielsi laittamasta minkäänlaista asetta näkyville sängyn lähelle. Arvaatko miksi?

Eri. Pari asiaa tulee mieleen.

Isälläsi oli sotatraumoja tai sitten pelkona oli vahingossa ampuminen unenpöpperössä.

Oikein molemmat. Lisäksi hän työksensä käsitteli rikosasioita. Hiippareille ei saa jättää esim. pihalle kirvestä tms. asetta eikä tietenkään sängyn viereen antamaan ns. hyviä ideoita.

Olette saaneet näistä pyssyistä, kirveistä ja hiippareita monta hyvää ajatusta päähänne, jatkakaa samaa rataa.

Koska voin jättää tarjouksen mökistänne?

😂. Naurattaa, mutta olen itsekin kerran yksin ollessa napannut leipäveitsen käteen, kun näytti siltä että outo vene tulee rantaan.

Ei tullut, rapumerrat vaan oli tyhjentyneet siltä puolen saarta.

Vierailija
156/291 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhuleffa alle ennen menoa, niin pelolle voi olla katetta.

Vierailija
157/291 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia ap:n kanssa.

Päivät mökillä menevät hyvin yksin kaikenlaisen puuhailun vuoksi. Ihana rauha, voi tehdä mitä haluaa, naapureita ei lähimailla. Ja kaiken sitten kruunaa saunominen ja  uiminen iltaisin.  Mutta yöt... Vaikka näin kesällä ei ole edes pimeää öisin niin mielikuvitus alkaa laukata ja  olo on turvaton. Ulko-WC:hen en edes mene vaan varaan jonkun ämpärin yöksi. Noloa mutta ei voi mitään. 

Tämä vuoksi olen sinkkuna luopunut kesämökin hankkimisesta ja  olen aika  vähän myös vanhempien hyväkuntoisella rantamökillä jota he eivät itse enää pysty käyttämään. Mökki varmaan myydään kun heistä aika  jättää.

Vierailija
158/291 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän valoisinä kesäöinä tarvitse pimeyttä pelätä...?

Vierailija
159/291 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun setä kuoli, vaimo jäi maalaistaloon yksin. Vaimo oli vanhan kansan ronski ihminen ja alkoi pitää kirvestä sängyn alla. Kuulemma oli huolissaan vain siitä, millainen sotku siitä tulee jos joutuu kirvestä käyttämään. 

Vierailija
160/291 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikipäivänä menisi mihikään mökille yksin.

Olen viettänyt monta lomaviikkoa mökillä yksin. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Nauttinut joka hetkestä, rauhasta, järvestä, saunan lämmityksestä, hyvästä ruoasta. Ainako pitäisi olla joku siinä seurana?