Pelkään mennä yksin yöksi mökille
Jep, aivan irrationaalinen pelko joka olisi nyt ensi viikolla kohdattava. Olen ollut siellä lukuisia kertoja päivällä etätöissä ja muun perheen kanssa myös yötä mutta en yksin. Mitä pelkään? No en tiedä. Mökkimme on vanha hirsitalo, 100 -vuotias sukutalo. Ehkä pelottavinta on se että se on niin hiljainen… siis se ei natise eikä nitise. Vieressä menee tie eikä sieltäkään oikein äänet kantaudu (paksua vanhaa hirttä) lähelläkin on asutusta..
ihan irrationaalinen pelko. ”Kummittelua” siellä on kuulunut lähinnä pihalla. Ääniä ja sellaista mutta keskellä kirkasta päivää.
Vinkkejä millä tämän hölmön pelon saisi loppumaan. Päivällä ei ole mitään hätää mutta pimeys saa mielen laukkaamaan. Hölmöä, tiedän.
Kommentit (140)
no kun joku kysyi näistä murhatapauksista niin onhan näitä ollut. Täällä satakunnassa tai varsinais-suomessa oli sellainen nainen, joka oli viettänyt sota-kirjeenvaihtajana tms. vuosia ulkomailla , sitten osti jonkin mummon mökin keskeltä rauhallista Suomen maata ja sinne tuli joku hullu joka tappoi sen siihen pihalle. Sitten oli toinen tapaus, jossa joku mt-tapaus kiipesi palotikkaita myöten rintamamies talon yläkertaan, ja raiskasi ja kuristi jonkun yksin asuvan yli 80v mummon. Tästäkin kirjoitettiin aikoinaan lehdissä.
Onhan näitä, vaikka veikkaan että kaikista ei edes uutisoida. Itse en yöpyisi yksin mökillä , en todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kesäyö ei edes ole pimeä. Juo ittes känniin, jos on vaikea nukahtaa tai muuten vain vaikeaa.
Ei ikinä, eihän tuossa tilassa osaisi toimia, jos tulisi joku hätätila. Vaikka sauna syttyisi palamaan. Kännissä sytytetty tulipalo on paljon todennäköisempi skenaario, kun joku murhamies tai kummitus.
Itselle mökki on paikka missä nautitaan luonnonrauhasta. En mene sinne tinaamaan. Ei kiinnosta kyllä muutenkaan moinen touhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi yksin mökillä. Onhan Suomessa vaikka kuinka monta naismurhaa tehty niin, että on nähty että nainen on yksin jossain maaseudun mökillä, naapureita ei lähimaillakaan niin sinne on sitten murtauduttu. Tekijänä yleisesti joku mt-potilas joka on muuten eristäytynyt, mutta kun kuulee että jossain on yksin asuva nainen, niin sinne.
Kyllä näitä löytyy suomen lehtitiedoista vaikkeivat nyt ihan jokapäiväistä olekaan.
Itse suostuisin olemaan yksin jossain metsämökissä korkeintaan jos saisin lainata mieheni haulikkoa ja mesästyskoiraa. Muuten en.
Eipä kyllä tule mieleen tapauksia, joissa joku täysin satunnainen nainen olisi tuntemattoman tekijän toimesta mökkiin tapettu.
Plus mitä apua jostain nykymiehestä olisi tuossa tilanteessa? Ei niin mitään.
Niinpä!
Mitä hyötyä nykymiehestä on tilanteessa, jota ei ikinä tapahdu. Useimmitenhän sen naisen muuten tappaa se sille itselleen läheisin ihminen eli nainen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä siellä pelottaa? Jätä auto näkyvälle paikalle talon eteen, niin kukan ei erehdy luulemaan mökkiä tyhjäksi. Ovet yöksi lukkoon. Hanki kunnon lukitukset, jos ne jotenkin epäilyttää. Voi myös hankkia valvontakameran/kameroita. Ne ei paljoa maksa. Lisäävät turvallisuudentunnetta.
Ota joku ase sängyn viereen, kun menet nukkumaan. Vaikka vasara. Itsellä iso ja painava sorkkarauta :D kai sillä tajun saisi murtovarkaalta kankaalle. Meillä myös ilmapyssyjä ja niitä pidän lähellä monesti. Ei pimeässä erota mikään hiippari, että mikä ase mulla on kädessä. Sattuu sekin, kun naamaan lataa.
Siinä mun vinkit. Itselle ei ole koskaan mökillä sattunut mitään etäisestikään pelottavaa ja suurimmaksi osaksi yksin siellä hillun.
T: mökkimuikkeli jo kymmenen vuoden ajan
Jos haluan tulla yöllä pimeässä vierailemaan, niin et voi sille mitään. Enkä mahda myöskään itse sille mitään, jos joku joka osaa, haluaa vierailla minun luona.
tervetuloa vaan, saat ison koiran hampaat persauksiisi ja ilmakiväärilläkin olis kiva täräyttää nivusille malliksi...ja kirveskin valmiina, sumutetta nassuun ettei painiksi menis. näillä eväillä pärjää..
Vierailija kirjoitti:
no kun joku kysyi näistä murhatapauksista niin onhan näitä ollut. Täällä satakunnassa tai varsinais-suomessa oli sellainen nainen, joka oli viettänyt sota-kirjeenvaihtajana tms. vuosia ulkomailla , sitten osti jonkin mummon mökin keskeltä rauhallista Suomen maata ja sinne tuli joku hullu joka tappoi sen siihen pihalle. Sitten oli toinen tapaus, jossa joku mt-tapaus kiipesi palotikkaita myöten rintamamies talon yläkertaan, ja raiskasi ja kuristi jonkun yksin asuvan yli 80v mummon. Tästäkin kirjoitettiin aikoinaan lehdissä.
Onhan näitä, vaikka veikkaan että kaikista ei edes uutisoida. Itse en yöpyisi yksin mökillä , en todellakaan.
Kaksi kertaa viimeisen sadan vuoden aikana joku mt-potilas päässyt vapaalle jalalle = en voi ikinä mennä yksin minnekään. Jää sulta aika paljon elämää elämättä noinkin.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on vain karhuja ja susia. Paljon paremmassa turvassa olet siellä kuin mitä kaupungissa missä on miehiä.
Epäironisesti tää
Ja nykyään kun laitoshoito on ajaettu alas, näitä liikkuu yhä enemmän keskuudessamme.
Olen lukenut just sellaista että joku nainen on muuttanut yksin maalle ja joku perökammarinpojan tapainen on ihastunut naiseen saamatta vastakaikua ja sitten siitä suuttuu ja....
Eiköhän siellä mökillä ole paremmassa turvassa kuin kaupungissa.
Laita pihalle kyltti jossa lukee. MIEHILTÄ KIELLETTY ALUE. KARHUT TERVETULOA!!!
Mun mökkihaaveet kaatuu just tollaiseen. Mies ei ole mökki-ihminen ja joutuisin asumaan siellä yksin ja en vain uskaltaisi. Kokemusta on maalla-asumisesta yksin joten ei ole mikään etukäteispelko vaan totisinta totta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut just sellaista että joku nainen on muuttanut yksin maalle ja joku perökammarinpojan tapainen on ihastunut naiseen saamatta vastakaikua ja sitten siitä suuttuu ja....
Juu, satukirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mökkihaaveet kaatuu just tollaiseen. Mies ei ole mökki-ihminen ja joutuisin asumaan siellä yksin ja en vain uskaltaisi. Kokemusta on maalla-asumisesta yksin joten ei ole mikään etukäteispelko vaan totisinta totta.
No mikä siellä maalla pelottaa? Pelottavinta mitä meillä sattui oli, kun autolastillinen kulmahousuja ajoi yhtäkkiä pihaan. Olivat muk jotain kauppaamassa, mutta samaan aikaan kiertelivät pihaa selvästi varastettavaa etsimässä. Ei ollut miestä talossa, kun oli jossain juopottelureissullaan. Hyvin saatiin itsekin ne häädettyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no kun joku kysyi näistä murhatapauksista niin onhan näitä ollut. Täällä satakunnassa tai varsinais-suomessa oli sellainen nainen, joka oli viettänyt sota-kirjeenvaihtajana tms. vuosia ulkomailla , sitten osti jonkin mummon mökin keskeltä rauhallista Suomen maata ja sinne tuli joku hullu joka tappoi sen siihen pihalle. Sitten oli toinen tapaus, jossa joku mt-tapaus kiipesi palotikkaita myöten rintamamies talon yläkertaan, ja raiskasi ja kuristi jonkun yksin asuvan yli 80v mummon. Tästäkin kirjoitettiin aikoinaan lehdissä.
Onhan näitä, vaikka veikkaan että kaikista ei edes uutisoida. Itse en yöpyisi yksin mökillä , en todellakaan.
Kaksi kertaa viimeisen sadan vuoden aikana joku mt-potilas päässyt vapaalle jalalle = en voi ikinä mennä yksin minnekään. Jää sulta aika paljon elämää elämättä noinkin.
Jeps, eli kahdesti vuosisadassa joku hullu tappanut (plus rintsikka ei ole mökki, joten ei oikeastaan lasketa nyt edes mukaan), plus 20 vuotta sitten jonkun kissat tapettiin. Taidan edelleenkin jatkaa yksin mökkeilyä.
No täällä toinen satavuotiaassa talossa syrjäseudulla yksin vuoden asunut. Kaik on koettu, pilkkopimeä marraskuukin, yksin. Kello on yli kymmenen illalla.
Mietin, missä mielentilassa olet. Halaus täältä. Muista, että pelkosi ovat täysin irrationaalisia, katkaise ne, napsauta sormiasi ja sano höpöhöpö ääneen. Vanha talo natisee ja jos ovet aukeilevat, siihenkin on ihan konkreettinen syy, yleensä se, että talo on laskeutunut laidoiltaan, routa, ovet ja ovenpielet ovat kierossa jne.
Olet turvassa :) Mieli vaan keksii kaikenlaista. On sanottu että pimeydenpelko olisi kaikilla lapsilla. Muista, että kaikki selitykset ääniin sun muihin ovat rationaalisia.
Ja että aivosi ovat kuitenkin ihmisen aivot. Miksi ihminen pelkää tilanteessa, jossa ei ole mitään pelättävää? Siksi, että pelosta on joskus ihmiskunnan vaiheissa ollut hyötyä ihmisen selviytymisen kannalta. Se on ainut syy että aivosi tuottavat pelottavia selityksiä normaaleille asioille.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut just sellaista että joku nainen on muuttanut yksin maalle ja joku perökammarinpojan tapainen on ihastunut naiseen saamatta vastakaikua ja sitten siitä suuttuu ja....
sen jälkeen mennyt parturiin, vaatekaupoille sekä käytöskurssille. Tämän jälkeen mennyt uudestaan ja nainen oli vaikuttunut mitä kaikkea mies on hänen vuokseen tehnyt.
He aloittivat seurustelun ja peräkamarinpojan äiti oli ollut miniästä onnellinen. Kihlat vaihdettiin puolen vuoden päästä ja sitä seuraavana juhannuksena tanssittiin häitä.
He saivat kolme lasta ja elävät tänäkin päivänä onnellisina yhdessä punaisessa talossa perunapellon vieressä ja pihalla kiiltää uusi farmariauto jota kultainen noutaja vartioi.
No kylläpä on tullut vastauksia…
Muu perhe siis jää kaupunkiin kun itsellä on lomaa ja mökillä pitää tehdä juttuja. Voinhan mä toki ajaa pari tuntia kotiin mutta eihän siinä ole järkeä. Olen maalta kotoisin ja itse asiassa suht iäkäs äitini asuu muutaman kilometrin päässä, yksin, metsän keskellä. Asunut jo vuosia yksin, pelkäämättä 😃
Ja eihän tälle pelolle ole järkiselitystä. Koiraa ei mulla ole. Viime kesänä nukuin syksyllä teinini kanssa mökillä pari yötä (tultiin sinne jopa pilkkopimeällä). Jotenkin yksinolo se vaan kuumottaa. Päivällä ei mitään hätää mutta kun tulee yö niin mielikuvitus saa vallan.
Vierailija kirjoitti:
No mikä siellä pelottaa? Jätä auto näkyvälle paikalle talon eteen, niin kukan ei erehdy luulemaan mökkiä tyhjäksi. Ovet yöksi lukkoon. Hanki kunnon lukitukset, jos ne jotenkin epäilyttää. Voi myös hankkia valvontakameran/kameroita. Ne ei paljoa maksa. Lisäävät turvallisuudentunnetta.
Ota joku ase sängyn viereen, kun menet nukkumaan. Vaikka vasara. Itsellä iso ja painava sorkkarauta :D kai sillä tajun saisi murtovarkaalta kankaalle. Meillä myös ilmapyssyjä ja niitä pidän lähellä monesti. Ei pimeässä erota mikään hiippari, että mikä ase mulla on kädessä. Sattuu sekin, kun naamaan lataa.
Siinä mun vinkit. Itselle ei ole koskaan mökillä sattunut mitään etäisestikään pelottavaa ja suurimmaksi osaksi yksin siellä hillun.
T: mökkimuikkeli jo kymmenen vuoden ajan
Älä nyt käsitä tätä väärin, mutta edesmennyt isäni tiukasti kielsi laittamasta minkäänlaista asetta näkyville sängyn lähelle. Arvaatko miksi?
Vierailija kirjoitti:
Ja nykyään kun laitoshoito on ajaettu alas, näitä liikkuu yhä enemmän keskuudessamme.
Ja niillä vähillä paikoilla hoidettavat saavat pelätä muita potilaita, koska hlökuntaa ei ole tarpeeksi. Että hienosti on asiat rempallaan.
Joku kuulantyöntäjä nimeltä Werner.