Pelkään mennä yksin yöksi mökille
Jep, aivan irrationaalinen pelko joka olisi nyt ensi viikolla kohdattava. Olen ollut siellä lukuisia kertoja päivällä etätöissä ja muun perheen kanssa myös yötä mutta en yksin. Mitä pelkään? No en tiedä. Mökkimme on vanha hirsitalo, 100 -vuotias sukutalo. Ehkä pelottavinta on se että se on niin hiljainen… siis se ei natise eikä nitise. Vieressä menee tie eikä sieltäkään oikein äänet kantaudu (paksua vanhaa hirttä) lähelläkin on asutusta..
ihan irrationaalinen pelko. ”Kummittelua” siellä on kuulunut lähinnä pihalla. Ääniä ja sellaista mutta keskellä kirkasta päivää.
Vinkkejä millä tämän hölmön pelon saisi loppumaan. Päivällä ei ole mitään hätää mutta pimeys saa mielen laukkaamaan. Hölmöä, tiedän.
Kommentit (140)
Itse olen tosi tyytyväinen yksin täällä mökillä. Kyllä siihen tottuu nopeasti. Tai sitten voi vaikka hankkia koiran.
Syksyllä on pikkasen aavemaista, mutta tähän aikaan vuodesta pimeää on ehkä kolme tuntia vuorokaudesta. Ei kyllä pelota yksin täällä mökillä yhtään.
No hommaa ase ja harjoittele sillä ampumista ja siitä pääse peloista.
Pelkoosi on aihetta. Ei ole yksi eikä kaksi jotka on murhattu mökeillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi yksin mökillä. Onhan Suomessa vaikka kuinka monta naismurhaa tehty niin, että on nähty että nainen on yksin jossain maaseudun mökillä, naapureita ei lähimaillakaan niin sinne on sitten murtauduttu. Tekijänä yleisesti joku mt-potilas joka on muuten eristäytynyt, mutta kun kuulee että jossain on yksin asuva nainen, niin sinne.
Kyllä näitä löytyy suomen lehtitiedoista vaikkeivat nyt ihan jokapäiväistä olekaan.
Itse suostuisin olemaan yksin jossain metsämökissä korkeintaan jos saisin lainata mieheni haulikkoa ja mesästyskoiraa. Muuten en.
Eipä kyllä tule mieleen tapauksia, joissa joku täysin satunnainen nainen olisi tuntemattoman tekijän toimesta mökkiin tapettu.
Tulee mieleen tapaus, jossa yksinäisen naisen katit tapettiin mökkiin, kun ei ollut paikalla.
No maaseudulla on vähemmän demarien äänestäjiä. niin ei tarvi pelätä yhtä paljon, kun kaupungin pimeässä puistossa tai sairaalan aulassa.
Ajattele että saat olla sukusi talossa. Se talo suojelee sinua. Näin minä ajattelen kun olen sukuni vanhassa hirsitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele että saat olla sukusi talossa. Se talo suojelee sinua. Näin minä ajattelen kun olen sukuni vanhassa hirsitalossa.
No jos uskot satuja...
Vierailija kirjoitti:
En ikipäivänä menisi mihikään mökille yksin.
Nössö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele että saat olla sukusi talossa. Se talo suojelee sinua. Näin minä ajattelen kun olen sukuni vanhassa hirsitalossa.
No jos uskot satuja...
Pelko on sitä samaa satua.
No mikä siellä pelottaa? Jätä auto näkyvälle paikalle talon eteen, niin kukan ei erehdy luulemaan mökkiä tyhjäksi. Ovet yöksi lukkoon. Hanki kunnon lukitukset, jos ne jotenkin epäilyttää. Voi myös hankkia valvontakameran/kameroita. Ne ei paljoa maksa. Lisäävät turvallisuudentunnetta.
Ota joku ase sängyn viereen, kun menet nukkumaan. Vaikka vasara. Itsellä iso ja painava sorkkarauta :D kai sillä tajun saisi murtovarkaalta kankaalle. Meillä myös ilmapyssyjä ja niitä pidän lähellä monesti. Ei pimeässä erota mikään hiippari, että mikä ase mulla on kädessä. Sattuu sekin, kun naamaan lataa.
Siinä mun vinkit. Itselle ei ole koskaan mökillä sattunut mitään etäisestikään pelottavaa ja suurimmaksi osaksi yksin siellä hillun.
T: mökkimuikkeli jo kymmenen vuoden ajan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökillämme kummitteli niin että mieheni ei enää lähtenyt mökille ja nyt kun jäin yksin niin en mene sinne. Pahoja henkiä ja ufoja on siellä. Nyt ne SAMAT pahat henget ovat tulleet kaupunki asuntooni. Muutin pois mutta olivat jo toisessa asunnossakin, tulleet jo vähän etukäteen, asuvat molemmin puolin asuntoani sekä yläkerrassa. Eivät ole laitattaneet sukunimiäänkään oviinsa. Osa heistä on ihmisten näköisiä mutta monet ovat samannäköisiä. Seuraavat moneen paikkaan mihin menenkään. Tekevät pahaa ja uhkailevat tappamisilla. Haluavat omaisuuteni. Kamalaa tää on.
Ootko tosissas?
Kannattako avohoitopotilaalta tuollaisia kysellä?
Ennen pelkäsin yksinoloa mökillä kesäisinkin. Hommasin kierrätyksestä isot miesten saappaat rappusille pelottimeksi ja pidin radiota päällä koko ajan.
Nyt olen rohkeampi. Joskus haistan kyllä tupakansavun pihalla, vaikka naapuritkin etäällä. Se pistää mielikuvituksen liikkeelle.
Kaikkea ne ihmiset pelkää. Itse olen vaeltanut Lapin erämaassakin yksin. Joku mökillä olo nyt tunnu missään. Itseasiassa mökillä on parasta olla yksin. Vitsi mikä ihana rauha, eikä ketään sotkemassa.
Vierailija kirjoitti:
No mikä siellä pelottaa? Jätä auto näkyvälle paikalle talon eteen, niin kukan ei erehdy luulemaan mökkiä tyhjäksi. Ovet yöksi lukkoon. Hanki kunnon lukitukset, jos ne jotenkin epäilyttää. Voi myös hankkia valvontakameran/kameroita. Ne ei paljoa maksa. Lisäävät turvallisuudentunnetta.
Ota joku ase sängyn viereen, kun menet nukkumaan. Vaikka vasara. Itsellä iso ja painava sorkkarauta :D kai sillä tajun saisi murtovarkaalta kankaalle. Meillä myös ilmapyssyjä ja niitä pidän lähellä monesti. Ei pimeässä erota mikään hiippari, että mikä ase mulla on kädessä. Sattuu sekin, kun naamaan lataa.
Siinä mun vinkit. Itselle ei ole koskaan mökillä sattunut mitään etäisestikään pelottavaa ja suurimmaksi osaksi yksin siellä hillun.
T: mökkimuikkeli jo kymmenen vuoden ajan
Jos haluan tulla yöllä pimeässä vierailemaan, niin et voi sille mitään. Enkä mahda myöskään itse sille mitään, jos joku joka osaa, haluaa vierailla minun luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi yksin mökillä. Onhan Suomessa vaikka kuinka monta naismurhaa tehty niin, että on nähty että nainen on yksin jossain maaseudun mökillä, naapureita ei lähimaillakaan niin sinne on sitten murtauduttu. Tekijänä yleisesti joku mt-potilas joka on muuten eristäytynyt, mutta kun kuulee että jossain on yksin asuva nainen, niin sinne.
Kyllä näitä löytyy suomen lehtitiedoista vaikkeivat nyt ihan jokapäiväistä olekaan.
Itse suostuisin olemaan yksin jossain metsämökissä korkeintaan jos saisin lainata mieheni haulikkoa ja mesästyskoiraa. Muuten en.
Eipä kyllä tule mieleen tapauksia, joissa joku täysin satunnainen nainen olisi tuntemattoman tekijän toimesta mökkiin tapettu.
Plus mitä apua jostain nykymiehestä olisi tuossa tilanteessa? Ei niin mitään.
Vierailija kirjoitti:
minä en myöskään mielelläni yövy yksin mökillä mutta syy on siinä, että pelkään hiiriä! Jokainen rasahdus ja risahdus saa minut näkemään Hiiren ja siksi olen levoton. OMkssa kun asuttiin, en pelännyt siellä olle yksin laisinkaan.
Anteeksi, mutta mitä pelättävää on hiiressä? Ajattelitko, että se hyökkää sun kimppuun ja saa ylivoiman :D ei jestas teidän kanssa. Jos möksällä on hiiriä, niin loukut mukaan mökkireissulle. Pistät niihin syötiksi nutellaa, johan lähtee hiireltä nirri. Raato muovipussiin ja roskiin. Se siitä hiirestä.
Itse asun kaupungissa vanhassa puutalossa ja täällä on hiiriä. Ei voisi kyllä moisen kammon kanssa näillä puutaloalueilla asua.
Vierailija kirjoitti:
En olisi yksin mökillä. Onhan Suomessa vaikka kuinka monta naismurhaa tehty niin, että on nähty että nainen on yksin jossain maaseudun mökillä, naapureita ei lähimaillakaan niin sinne on sitten murtauduttu. Tekijänä yleisesti joku mt-potilas joka on muuten eristäytynyt, mutta kun kuulee että jossain on yksin asuva nainen, niin sinne.
Kyllä näitä löytyy suomen lehtitiedoista vaikkeivat nyt ihan jokapäiväistä olekaan.
Itse suostuisin olemaan yksin jossain metsämökissä korkeintaan jos saisin lainata mieheni haulikkoa ja mesästyskoiraa. Muuten en.
Eipä ole omiin silmiin tai korviin sattunut koskaan. Yleensä se on se oma mussukka puoliso, joka naiselta ottaa hengen.
Ilta hämärtää ja hiljaisuus on tukehduttava. Nainen menee sisälle, on aika mennä nukkumaan. Ovi lukkoon, ikkunat kiinni. Sänkyyn on kohta mentävä. Nainen kävelee narisevia portaita yläkertaan. Mitä hän ei tiedä on, että ollessaan ulkona vankilasta karannut psyykkisesti sairas mies on hiipinyt sisälle ja odottaa mökin omistajan nukkumaanmenoaikaa.
Nyt nainen on sängyssä ja silmät painuu väkisin kiinni. Nyt nukkuu....
Yhtäkkiä peitto revitään hänen päältään ja hän herää kauhunhetkiin. Iso kaksimetrinen mies seisoo makuuhuoneessa puukon kanssa. On aika aloittaa hippaleikki, kahdestaan.... ensin nainen jähmettyy kauhusta, sitten ryntää sängystä ylös. Mies on yhtä nopea ja sulkee reitin ovelle. Ei jätetä leikkiä kesken, eihän? Puukko välähtää kuunvalossa, mies heittelee leikkisästi puukkoa kädestä toiseen virne naamallaan. On aikaa siitä kun sai toteuttaa itseään ja patoutumat ovat kovat. Leikki voi nyt alkaa...
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pelkään. Yli 100 vuotta vanha talo. En pelkää varkaita, vaan jotain ”yliluonnollista”. Mutta olen järkeillyt, että koska siinä on asunut mun sukua yli 100 vuotta ja minäkin olen ollut siellä 50 elinvuoteni aikana jo satoja öitä (vain alle 5 kertaa yksin), niin jos siellä kummittelisi, niin sen olisi jo moni huomannut. Mutta silti pelkään, ei sille mitään voi.
Hmm, aika irrationaalinen pelko sinulla sitten. Eikö empiiriset todisteet siitä, että moista ei tapahdu, riitä sulle?
En ikinä yöpyisi yksin mökillä. Koiran kanssa onnistuisi. Mutta kuten jo useampi on kysynyt, miksi sinun on mentävä nyt yksin mökille?