Mikset ole hankkinut kotiisi ilmastointikonetta?
Kommentit (134)
Siirrettävä ilmastointilaite toimii itsellänikin hyvin. Pitää huolehtia että korvausilma sisätiloihin tulee varjoisalta ja viileältä puolelta taloa, puhallus ulos lämpimältä sivulta. Pienellä laitteella jäähtyy koko talo, ääntä tosin lähtee laitteesta aika paljon.
Miksi hankkisin sen,kun ilmankin pärjään?
En hankkinut koskaan ilmalämpöpumppua, koska en osannut laskea, minne ja millä lämpötilaerolla kastepiste muodostuu. Tiedän kyllä 60-luvun taloni rakenteet ja kastepisteen laskentakaavat, mutta en löytänyt vanhoihin materiaaleihin liittyviä vakioita.
Onneksi Suomessa on vain vähän pitkiä hellejaksoja.
Vierailija kirjoitti:
Koska viime kesänä taloyhtiön halltus antoi ymmärtää että vievät asiaa eteenpäin. Nyt sitten kesän alussa sanoivatkin ettei yhtiö tee mitään jokainen hoitakoon itse (luvat ja muut). Eka alkoi hoitaa ja musevirasto totesi että kaikki halukkaat asunnot yhdessä samanlaiset julkisivut eikä mitään yksittäisiä sooloiluja. Kusi siinä sitten homma tämän kesän osalta.
Kuulostaa siltä, että teidän on paras viedä asia yhtiökokoukseen päätettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne huuda kuin pölynimuri?
Siirrettävät halpikset kyllä.
Kiinteästi asennettavat ovat hiljaisempia.
No kun sitä hellettä on vain kuukauden tai korkeintaan pari vuodessa ja sen ajan haluan säästää sähkölaskussa...
Joka tapauksessa mielummin paukkupakkanen, kuin helle. Ensimmäiseen voi vaikuttaa pukeutumisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole tarvetta. Pimennysverhot ja tuulettimet ovat riittäänet aina. Ei ole kuuma. Sitten ostan jos joskus tulee sellainen päivä ettei nuo riitä mutta en usko että sellaista päivää tulee koskaan.
Jos ja kun tulee se ensimmäinen kunnon helleaalto niin ovat loppuunmyytyjä.
Niinkö? Heh. Miksi niin kuvittelet? Tulee helle ja kuuma ja kaikki ryntää hankkimaan laitetta? Eiköhän melkein kaikilla, jotka sen tarvii, ole jo sellainen hankittuna viime vuodelta tai aikaisemmin. Ihan kuin tämä vuosi olisi eka ikinä, kun Suomessa on helle 😁
Eihän tänä vuonna ole helteitä ollut?
Sanottiinko että on ollut?
Tuossahan puhuttiin tulevaisuudesta.
Nyt ei ole helteet eikä niitä edes tule joka kesä. Kesinä 2010, 2014, 2018, 2021 ja vähän kesänä 2025 olisi ollut tarvetta. Muina kesinä turha olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole helteet eikä niitä edes tule joka kesä. Kesinä 2010, 2014, 2018, 2021 ja vähän kesänä 2025 olisi ollut tarvetta. Muina kesinä turha olisi ollut.
Niinhän se on vakuutuksienkin kanssa.
Suurimman osan aikaa hyödyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Siirrettävä ilmastointilaite toimii itsellänikin hyvin. Pitää huolehtia että korvausilma sisätiloihin tulee varjoisalta ja viileältä puolelta taloa, puhallus ulos lämpimältä sivulta. Pienellä laitteella jäähtyy koko talo, ääntä tosin lähtee laitteesta aika paljon.
Voi toimia, jos on läpitalon asunto. Ei toimi, jos kaikki asunnon ikkunat ovat siellä auringon puolella.
Pari kesää sitten olin niin tuskissani, että marssin giganttiin ostamaan ilmastointilaitetta. Myyjät oli juoruumassa keskenään, hain yhden avuksi, sanoi ettei ilmastointilaitteet sovi mun vuokrakämpän ikkunoihin ja peruutti joka sanalla askeleen pois päin joten ei selvästi kiinnostanu palvella vaikka olisin ollu valmis maksaamaan vaikka 500e samantien.
Ostin sen sijaan dysonin tapaisen tuulettimen eri firmalta ja myöhemmin huomasin prismassa että ilmastointilaitteisiin saakin myös minun ikkunaani sopivia osia.
En viitsi parin viikon takia kun lähden kohta mökille. Oikeastaan täytyy odotella kaukojäähdytyksen yleistymistä kun julkisivuun ei saa laittaa mitään.
Niinhän sitä ollaan elossa kunnes ei enää olla...