Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikset ole hankkinut kotiisi ilmastointikonetta?

Vierailija
28.06.2026 |

Se on tuikitärkeä näillä helteillä.

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluaisin palella sisällä kesälläkin? Päinvastoin, nautin nyt kun tarkenee. Paras sisälämpötila on n. 26 astetta kesät talvet, jotta tarkenen mekolla ilman villatakkia ja villasukkia.

No ei 26:ssa asteessa juuri kukaan viilennystä tarvitse.

 

Muutama aste lisää ja kosteata niin saattaa olla tarpeen, etenkin jos ei yölläkään ilma yhtään jäähdy.

Nimenomaan tuntuu moni tarvitsevan, ensin valitetaan puoli vuotta siitä kuinka Suomen talvi on pitkä ja kylmä, ja sitten kun tulee kesä niin ei kelpaa sekään vaan valitetaan kuumasta ja ihmetellään miksi joku toinen ei halua viilentää kotiaan silloin kun kerrankin tarkenee.

Ongelma on siinä, että arkkitehdit eivät suunnitelmissaan ota huomioon kuumia kesiä ja suoraa auringonvaloa. On totta, että Suomen kesä on suhtellisen lyhyt, mutta jos se asunto on kiehuva helvetti sen 3 kuukautta kesällä, niin niin se viileämpi osa vuodesta ei hirveästi auta. Ja monesti syksyllä ja keväällä voi olla lyhyitä paikallisia lämpoaaltoja jolloin olo on silloinkin tukala.

Jos rakennukseen ei tule aktiivista jäähdytystä, niin silloin pitäisi minimoida altistus suoralle auringonvalolle kuumimpina aikoina vuorokaudesta.

Vierailija
102/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vieläkään tarvinnut, tuulettimet riittää.

Mites jos tulee ne ennätyshelteet?

 

 

Joka kesä  niistä mouhotetaan, mutta vieläkään ei ole näkynyt.

 

t. eri

Ei ole niin mutta muutama vuosi sitten oli aika lähellä.

 

 

Lähellä olemista ei lasketa. Minäkin olin lähellä päästä lääkikseen, mutta ei minusta silti lääkäriä tullut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska olen asunnoton. 

Vierailija
104/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse viilennintä. Talvella, kun paleltaa oikein kovasti, tulen vauvapalstalla trollaamaan. Siinä lämpenee mukavasti. 

Vierailija
105/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä tee hevonhelvettiä. Ilmalämpöpumpulla kyllä tekisi, mutta en halua itse kustantaa vuokra-asuntooni.

Kyllä tekee. Helteellä koneen laittaa päälle vaikka kymmeneksi minuutiksi niin asunto on sopivan viileä ainakin muutaman tunnin.

Mä ostin 400€ ilmastointikoneen ja ihan sysipaska. Pitää vaan meteliä muttei viilennä juurikaan. 

Isoa asuntoa ei viilennäkään. Jaksaa viilentää tyyliin yhden makuuhuoneen, jos on siellä ovi kiinni. Ja pitää järkyttävää meteliä.

Vierailija
106/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole tarvetta.  Pimennysverhot ja tuulettimet ovat riittäänet aina. Ei ole kuuma. Sitten ostan jos joskus tulee sellainen päivä ettei nuo riitä mutta en usko että sellaista päivää tulee koskaan.

Jos ja kun tulee se ensimmäinen kunnon helleaalto niin ovat loppuunmyytyjä.

 

 

Jos ja kun on pärjännyt tähänkin asti ilman, tuskinpa yhtäkkiä tulee tarvetta ostaa tuuletinta.

 

t. eri

Nuori ja terve kestää lämpöä hyvin, ikääntyneet sydänvikaiset eivät.

 

Jos tulee sellainen helleaalto ettei yöksikään jäähdy niin kuolleisuus kasvaa rajusti.

 

Suomessa kuollaan vähiten kun ulkolämpö on 18 C.

 

Monille ikäihmisille mukava lämpö on kylläkin 25 C eli varsinaisia tappohelteitä ei Suomessa nyt olekaan.

Kenellekään mukava nukkumalämpö ei ole 25 astetta.

88-vuotias äitini kyllä valittaa nykyään kylmästä jos on 24 astetta lämmintä...

 

Laitoin tarkan mittarin, heillä on yleensä 24,5 mikä on minulle ihan liikaa.

8-kymppinen isäni kuoli 2010 tappohelteisiin.

 

 

Korkeaan ikään se kuoli. Eihän Suomessa ollut vuonna 2010 edes 40 astetta, kuten Pariisissa on nyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

motonetin 230e masiina viilentää oikein hyvin makkarin, korvatulpat korviin niin ei kuulu ääni . 

Vierailija
108/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska päivisin on kivan lämmin ja nautin siitä. Kun tulee ilta, tuuletan makkarin ja sitten siellä on kiva nukkua.

En hanki myöskään ruohonleikkuria tai airfryeria, koska minulla ei ole niille tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä tee hevonhelvettiä. Ilmalämpöpumpulla kyllä tekisi, mutta en halua itse kustantaa vuokra-asuntooni.

Yhteiskunnanko sekin pitäisi maksaa?

Kuka niin väitti? Yleensä asunnon OMISTAJA pitää huolta asunnon asioista.

Vierailija
110/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita. Vaikka on ollut kova helle niin asutaan metsän keskellä, puut varjostaa niin paljon ettei koskaan ole kuuma sisällä. Tälläkin hetkellä mulla paksu huppari ja villasukat päällä. Helsinkiin matkaa 30km.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole tarvetta.  Pimennysverhot ja tuulettimet ovat riittäänet aina. Ei ole kuuma. Sitten ostan jos joskus tulee sellainen päivä ettei nuo riitä mutta en usko että sellaista päivää tulee koskaan.

Jos ja kun tulee se ensimmäinen kunnon helleaalto niin ovat loppuunmyytyjä.

Niinkö? Heh. Miksi niin kuvittelet? Tulee helle ja kuuma ja kaikki ryntää hankkimaan laitetta? Eiköhän melkein kaikilla, jotka sen tarvii, ole jo sellainen hankittuna viime vuodelta tai aikaisemmin. Ihan kuin tämä vuosi olisi eka ikinä, kun Suomessa on helle 😁

Vierailija
112/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mikä on ilmastointikone

Hölmö. Se on tietenkin kone, joka ilmastoi. Eli se hoitaa sun asunnon ilmastopolitiikkaa. Se allekirjoittaa sun puolesta Pariisin ilmastosopimuksen ja jakaa kämpän huoneille päästöoikeuksia, ettei makkari pääse lämpenemään liikaa. Mut ei hätää, sä saat kyllä itse päästää ilmaa vielä ilman erillissopimuksia.

Tai näin mä näin niinkuin maallikkona päättelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jo yleiskone. 

Mitä se tekee? Yleistää?

Vierailija
114/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vieläkään tarvinnut, tuulettimet riittää.

Mites jos tulee ne ennätyshelteet?

Ne oli viime vuonnakin ja hyvin hän tuntuu olevan elossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kesä on kylmä. Ilmastointia ei tarvita.

Jep. Parin viikon sisällä on ollut yksi kivan aurinkoinen päivä, muuten pilvistä ja tänään taas sataa

Vierailija
116/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kerrostalossa toimiva ilmastointi, päivällä aurinkoa vastaan kaihtimet kiinni, niin pärjätään loistavasti.

Se on ilmavaihtokone. Ei ilmastointi.

Ilmastointilaite on ihan oikea termi.

 

https://www.prisma.fi/kategoriat/1329/ilmastointilaitteet

https://www.puuilo.fi/rakentaminen/lammitys-ja-viilennys/ilmastointilai…

https://www.lämpöpumppuhuolto.com/index.php/ilmastointilaitteet/

https://www.netrauta.fi/lvi-ja-sahko/ilmanvaihto/ilmastointilaitteet

Vierailija
117/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole tarvetta.  Pimennysverhot ja tuulettimet ovat riittäänet aina. Ei ole kuuma. Sitten ostan jos joskus tulee sellainen päivä ettei nuo riitä mutta en usko että sellaista päivää tulee koskaan.

Jos ja kun tulee se ensimmäinen kunnon helleaalto niin ovat loppuunmyytyjä.

 

 

Jos ja kun on pärjännyt tähänkin asti ilman, tuskinpa yhtäkkiä tulee tarvetta ostaa tuuletinta.

 

t. eri

Nuori ja terve kestää lämpöä hyvin, ikääntyneet sydänvikaiset eivät.

 

Jos tulee sellainen helleaalto ettei yöksikään jäähdy niin kuolleisuus kasvaa rajusti.

 

Suomessa kuollaan vähiten kun ulkolämpö on 18 C.

 

Monille ikäihmisille mukava lämpö on kylläkin 25 C eli varsinaisia tappohelteitä ei Suomessa nyt olekaan.

Kenellekään mukava nukkumalämpö ei ole 25 astetta.

88-vuotias äitini kyllä valittaa nykyään kylmästä jos on 24 astetta lämmintä...

 

Laitoin tarkan mittarin, heillä on yleensä 24,5 mikä on minulle ihan liikaa.

8-kymppinen isäni kuoli 2010 tappohelteisiin.

Minun isä kuoli syyskuussa -98 ei 60 vuotiaana. Äiti on jo 86 vuotias ja elää on siis selvinnyt 2010, 2018 ja 2025 helteistä 

Vierailija
118/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on siirrettävä ilmastointilaite. Toimii hyvin.

Vierailija
119/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vieläkään tarvinnut, tuulettimet riittää.

Mites jos tulee ne ennätyshelteet?

 

 

Joka kesä  niistä mouhotetaan, mutta vieläkään ei ole näkynyt.

 

t. eri

Ei ole niin mutta muutama vuosi sitten oli aika lähellä.

 

 

Lähellä olemista ei lasketa. Minäkin olin lähellä päästä lääkikseen, mutta ei minusta silti lääkäriä tullut. 

Entä otatko vakuutuksia?

Vierailija
120/126 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole tarvetta.  Pimennysverhot ja tuulettimet ovat riittäänet aina. Ei ole kuuma. Sitten ostan jos joskus tulee sellainen päivä ettei nuo riitä mutta en usko että sellaista päivää tulee koskaan.

Jos ja kun tulee se ensimmäinen kunnon helleaalto niin ovat loppuunmyytyjä.

Niinkö? Heh. Miksi niin kuvittelet? Tulee helle ja kuuma ja kaikki ryntää hankkimaan laitetta? Eiköhän melkein kaikilla, jotka sen tarvii, ole jo sellainen hankittuna viime vuodelta tai aikaisemmin. Ihan kuin tämä vuosi olisi eka ikinä, kun Suomessa on helle 😁

Eihän tänä vuonna ole helteitä ollut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi