Mikset ole hankkinut kotiisi ilmastointikonetta?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vieläkään tarvinnut, tuulettimet riittää.
Mites jos tulee ne ennätyshelteet?
Joka kesä niistä mouhotetaan, mutta vieläkään ei ole näkynyt.
t. eri
Ei ole niin mutta muutama vuosi sitten oli aika lähellä.
Lähellä olemista ei lasketa. Minäkin olin lähellä päästä lääkikseen, mutta ei minusta silti lääkäriä tullut.
En tarvitse viilennintä. Talvella, kun paleltaa oikein kovasti, tulen vauvapalstalla trollaamaan. Siinä lämpenee mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä tee hevonhelvettiä. Ilmalämpöpumpulla kyllä tekisi, mutta en halua itse kustantaa vuokra-asuntooni.
Kyllä tekee. Helteellä koneen laittaa päälle vaikka kymmeneksi minuutiksi niin asunto on sopivan viileä ainakin muutaman tunnin.
Mä ostin 400€ ilmastointikoneen ja ihan sysipaska. Pitää vaan meteliä muttei viilennä juurikaan.
Isoa asuntoa ei viilennäkään. Jaksaa viilentää tyyliin yhden makuuhuoneen, jos on siellä ovi kiinni. Ja pitää järkyttävää meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole tarvetta. Pimennysverhot ja tuulettimet ovat riittäänet aina. Ei ole kuuma. Sitten ostan jos joskus tulee sellainen päivä ettei nuo riitä mutta en usko että sellaista päivää tulee koskaan.
Jos ja kun tulee se ensimmäinen kunnon helleaalto niin ovat loppuunmyytyjä.
Jos ja kun on pärjännyt tähänkin asti ilman, tuskinpa yhtäkkiä tulee tarvetta ostaa tuuletinta.
t. eri
Nuori ja terve kestää lämpöä hyvin, ikääntyneet sydänvikaiset eivät.
Jos tulee sellainen helleaalto ettei yöksikään jäähdy niin kuolleisuus kasvaa rajusti.
Suomessa kuollaan vähiten kun ulkolämpö on 18 C.
Monille ikäihmisille mukava lämpö on kylläkin 25 C eli varsinaisia tappohelteitä ei Suomessa nyt olekaan.
Kenellekään mukava nukkumalämpö ei ole 25 astetta.
88-vuotias äitini kyllä valittaa nykyään kylmästä jos on 24 astetta lämmintä...
Laitoin tarkan mittarin, heillä on yleensä 24,5 mikä on minulle ihan liikaa.
8-kymppinen isäni kuoli 2010 tappohelteisiin.
Korkeaan ikään se kuoli. Eihän Suomessa ollut vuonna 2010 edes 40 astetta, kuten Pariisissa on nyt.
motonetin 230e masiina viilentää oikein hyvin makkarin, korvatulpat korviin niin ei kuulu ääni .
Koska päivisin on kivan lämmin ja nautin siitä. Kun tulee ilta, tuuletan makkarin ja sitten siellä on kiva nukkua.
En hanki myöskään ruohonleikkuria tai airfryeria, koska minulla ei ole niille tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä tee hevonhelvettiä. Ilmalämpöpumpulla kyllä tekisi, mutta en halua itse kustantaa vuokra-asuntooni.
Yhteiskunnanko sekin pitäisi maksaa?
Kuka niin väitti? Yleensä asunnon OMISTAJA pitää huolta asunnon asioista.
Ei tarvita. Vaikka on ollut kova helle niin asutaan metsän keskellä, puut varjostaa niin paljon ettei koskaan ole kuuma sisällä. Tälläkin hetkellä mulla paksu huppari ja villasukat päällä. Helsinkiin matkaa 30km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole tarvetta. Pimennysverhot ja tuulettimet ovat riittäänet aina. Ei ole kuuma. Sitten ostan jos joskus tulee sellainen päivä ettei nuo riitä mutta en usko että sellaista päivää tulee koskaan.
Jos ja kun tulee se ensimmäinen kunnon helleaalto niin ovat loppuunmyytyjä.
Niinkö? Heh. Miksi niin kuvittelet? Tulee helle ja kuuma ja kaikki ryntää hankkimaan laitetta? Eiköhän melkein kaikilla, jotka sen tarvii, ole jo sellainen hankittuna viime vuodelta tai aikaisemmin. Ihan kuin tämä vuosi olisi eka ikinä, kun Suomessa on helle 😁
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mikä on ilmastointikone
Hölmö. Se on tietenkin kone, joka ilmastoi. Eli se hoitaa sun asunnon ilmastopolitiikkaa. Se allekirjoittaa sun puolesta Pariisin ilmastosopimuksen ja jakaa kämpän huoneille päästöoikeuksia, ettei makkari pääse lämpenemään liikaa. Mut ei hätää, sä saat kyllä itse päästää ilmaa vielä ilman erillissopimuksia.
Tai näin mä näin niinkuin maallikkona päättelen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo yleiskone.
Mitä se tekee? Yleistää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vieläkään tarvinnut, tuulettimet riittää.
Mites jos tulee ne ennätyshelteet?
Ne oli viime vuonnakin ja hyvin hän tuntuu olevan elossa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kesä on kylmä. Ilmastointia ei tarvita.
Jep. Parin viikon sisällä on ollut yksi kivan aurinkoinen päivä, muuten pilvistä ja tänään taas sataa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerrostalossa toimiva ilmastointi, päivällä aurinkoa vastaan kaihtimet kiinni, niin pärjätään loistavasti.
Se on ilmavaihtokone. Ei ilmastointi.
Ilmastointilaite on ihan oikea termi.
https://www.prisma.fi/kategoriat/1329/ilmastointilaitteet
https://www.puuilo.fi/rakentaminen/lammitys-ja-viilennys/ilmastointilai…
https://www.lämpöpumppuhuolto.com/index.php/ilmastointilaitteet/
https://www.netrauta.fi/lvi-ja-sahko/ilmanvaihto/ilmastointilaitteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole tarvetta. Pimennysverhot ja tuulettimet ovat riittäänet aina. Ei ole kuuma. Sitten ostan jos joskus tulee sellainen päivä ettei nuo riitä mutta en usko että sellaista päivää tulee koskaan.
Jos ja kun tulee se ensimmäinen kunnon helleaalto niin ovat loppuunmyytyjä.
Jos ja kun on pärjännyt tähänkin asti ilman, tuskinpa yhtäkkiä tulee tarvetta ostaa tuuletinta.
t. eri
Nuori ja terve kestää lämpöä hyvin, ikääntyneet sydänvikaiset eivät.
Jos tulee sellainen helleaalto ettei yöksikään jäähdy niin kuolleisuus kasvaa rajusti.
Suomessa kuollaan vähiten kun ulkolämpö on 18 C.
Monille ikäihmisille mukava lämpö on kylläkin 25 C eli varsinaisia tappohelteitä ei Suomessa nyt olekaan.
Kenellekään mukava nukkumalämpö ei ole 25 astetta.
88-vuotias äitini kyllä valittaa nykyään kylmästä jos on 24 astetta lämmintä...
Laitoin tarkan mittarin, heillä on yleensä 24,5 mikä on minulle ihan liikaa.
8-kymppinen isäni kuoli 2010 tappohelteisiin.
Minun isä kuoli syyskuussa -98 ei 60 vuotiaana. Äiti on jo 86 vuotias ja elää on siis selvinnyt 2010, 2018 ja 2025 helteistä
Mulla on siirrettävä ilmastointilaite. Toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vieläkään tarvinnut, tuulettimet riittää.
Mites jos tulee ne ennätyshelteet?
Joka kesä niistä mouhotetaan, mutta vieläkään ei ole näkynyt.
t. eri
Ei ole niin mutta muutama vuosi sitten oli aika lähellä.
Lähellä olemista ei lasketa. Minäkin olin lähellä päästä lääkikseen, mutta ei minusta silti lääkäriä tullut.
Entä otatko vakuutuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole tarvetta. Pimennysverhot ja tuulettimet ovat riittäänet aina. Ei ole kuuma. Sitten ostan jos joskus tulee sellainen päivä ettei nuo riitä mutta en usko että sellaista päivää tulee koskaan.
Jos ja kun tulee se ensimmäinen kunnon helleaalto niin ovat loppuunmyytyjä.
Niinkö? Heh. Miksi niin kuvittelet? Tulee helle ja kuuma ja kaikki ryntää hankkimaan laitetta? Eiköhän melkein kaikilla, jotka sen tarvii, ole jo sellainen hankittuna viime vuodelta tai aikaisemmin. Ihan kuin tämä vuosi olisi eka ikinä, kun Suomessa on helle 😁
Eihän tänä vuonna ole helteitä ollut?
Ongelma on siinä, että arkkitehdit eivät suunnitelmissaan ota huomioon kuumia kesiä ja suoraa auringonvaloa. On totta, että Suomen kesä on suhtellisen lyhyt, mutta jos se asunto on kiehuva helvetti sen 3 kuukautta kesällä, niin niin se viileämpi osa vuodesta ei hirveästi auta. Ja monesti syksyllä ja keväällä voi olla lyhyitä paikallisia lämpoaaltoja jolloin olo on silloinkin tukala.
Jos rakennukseen ei tule aktiivista jäähdytystä, niin silloin pitäisi minimoida altistus suoralle auringonvalolle kuumimpina aikoina vuorokaudesta.