Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 vuoden päästä olisi eläkeaika minulle. Mihin maahan muuttaisin pienellä eläkkeelläni?

Vierailija
28.06.2026 |

Onko ideoita mikä maa sopisi minulle? Saan työeläkettä noin 1200e kk. Säästöjä noin 100 000e, jolla ajattelin ehkä ostaa jonkin asunnon? En tiedä onko järkevää vai ei. Olisi kiva kuulla teidän ajatuksia asiasta.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanja terveydenhoidon ja lääkkeiden takia mutta ei Fuge vaan joku pikkukylä jossa halvat asunnot. Ala opiskelemaan espanjaa jo nyt.

Suomella pärjää. Etkö ole kuullut tekoälystä ja kielen kääntämisen laitteista?

Vierailija
22/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On työeläkettä ja katsoin laskurilla etten saisi mitään tukia esim asumiseen tai TT. Siksi etsin halvempaa maata, jossa ruoka ja asumiskustannukset halvemmat. Terveyspalvelut olkoon mitä on, en aio elää satavuotiaaksi.

Ap

Puola, Latvia tai Liettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et mihinkään, koska sulle kuuluu myös kansaneläkettä useampi satanen ja muuttamalla pois menetät sen. Se on toki laitonta, mutta näin Orpon hallitus kusipäisyyksissään päätti.

Katsoin laskurista niin jos olisin nyt eläkeläinen saisin lisää 220e kk. En asumistukea tai muuta lainkaan. Joten ei toi ole mielestäni niin suuri summa, että kannattaa tänne jäädä kärvistelemään.

Ap

Vierailija
24/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin elämää nähneenä. Kunhan muistat että vanhana ja sairaana oma äidinkieli on useimmilla se kommunikointi kieli. Muug opitut unohtuu tai puhe on erikielten sekasotkua.

Vierailija
25/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi asuntoa ennen kuin tuntee hyvin koko maan ja osaisi kieltä. Liikaa riskejä taloudellisesti ja turvallisuuden suhteen ellei ole joku todella hyväksi tiedetty paikka missä on ihmisiä ympärillä, esim. Pärnu?

Vierailija
26/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et mihinkään, koska sulle kuuluu myös kansaneläkettä useampi satanen ja muuttamalla pois menetät sen. Se on toki laitonta, mutta näin Orpon hallitus kusipäisyyksissään päätti.

Katsoin laskurista niin jos olisin nyt eläkeläinen saisin lisää 220e kk. En asumistukea tai muuta lainkaan. Joten ei toi ole mielestäni niin suuri summa, että kannattaa tänne jäädä kärvistelemään.

Ap

Hawajille tai Karibian saarelle kertomaan merirosvojuttuja ja juomaan rommia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisella eläkkeellä et pysty asumaan muualla kuin Suomessa. Asuntoa ei kannata ostaa, sillä rahalla saisit kopperon, jota on mahdoton saada myytyä myöhemmin. Nyt kannattaa odottaa, toki inflaatio vie suuren osan arvosta. Itselleni on käynyt juuri näin. Siltikään ei harmita, koska ei ole huolta asunnon myynnistä. 

 

Tuolla eläkkeellä saat  Suomessa asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea. Maahanmuuttajat hyvä esimerkki, eipä näy leipäjonoissa.

 

Vaihtoehto, jos olet hyväkuntoinen: vuokraa maaseudulta "mummonmökki", silloin ne voivat olla vuokraltaan oikeasti halpoja. Opettele viljelemään vihannekset, marjat ja muu syötävä, ilmaston lämpeneminen auttaa. jos vain on vettä saatavissa.

 

Minä tekisin näin, mutta olen siihen liian vanha. Vuosia on liian vähän elämänmuutokseen. Älä haikaile muutosta muualle, korkeintaan Viroon.

Jos on säästöjä tietyn rajan yli tai muuta omaisuutta ei saa eläkkeensaajan asumistukea vaikka työeläke olisi pieni.

Niitä säästöjä pitää kuitenkin olla aika lailla, jos eläkkeensaajan asumistukea ei saa. Sain sukulaisen kuoltua perinnön ja ennestään omia rahastosijoituksia oli hieman, silti saan eläkkeensaajan asumistukea. On tietysti makuasia, mitä tarkoitetaan merkittävillä säästöillä, mutta ihan kivasti sitä rahaa saa olla ja silti saa tukea.

Vierailija
28/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On työeläkettä ja katsoin laskurilla etten saisi mitään tukia esim asumiseen tai TT. Siksi etsin halvempaa maata, jossa ruoka ja asumiskustannukset halvemmat. Terveyspalvelut olkoon mitä on, en aio elää satavuotiaaksi.

Ap

Tuttu muutti Vietnamiin. On kuulemma tosi halpaa kaikki ja hyvä elää. 

Olin juuri aikeissa ehdottaa Ap:lle Vietnamia tai Laosia, mutta Sinä ehditkin jo ensin.

En ole itse käynyt edes koko Aasiassa kertaakaan, mutta muistan joltain palstalta lukeneeni, jostain samantapaisesta hintatasokeskustelusta kuin tämä, että kun Thaimaa on vaurastunut ja modernisoitunut eikä enää ole juurikaan halvelmpi maa hintatasonsa puolesta kuin Suomikaan, kaikki Thaimaansuomalaiset puliveivarit ja muut ns. "sosiaalisesti työrajoitteiset" ovat siirtyneet näihin Thaimaan naapurimaihin löllöilemään.

Ehkä myös jotkin Afrikan maat kuten esim. Uganda, Angola, Keski-Afrikan bocassalainen Keisarinvaltakunta, taikka Latinalaisen Amerikan pikkuvaltiot kuten esim. Honduras, Salvador tai Belize voisivat olla Ap:lle hyviä paikkoja.

Jätkä 54 vuotta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noin pienellä eläkkeellä muuttaisi ulkomaille. Jää se kansaneläkekin saamatta. Kato netistä Suomen halvimmat vuokra-asunnot ja muuta sinne.

Vierailija
30/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuttaa Suomeen jollekin pienelle mutta toimivalle paikkakunnalle, jossa on hyvät palvelut lähellä ja edulliset vuokrat. Älä osta asuntoa koska silloin et pääse hyötymään säästöistäsi vaan ne ovat kiinni asunnossa kuolemaasi asti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna haluaisin edes vähän nauttia elämästä eläkkeellä, rakastan lämpöä ja niissä maissa saa esim vihanneksia/hedelmiä aivan eri makuisina kuin Suomessa, puhumattakaan halvemmista kaloista jne.

Joku ehdotti Afrikkaa/Aasiaa, minulla ei ole niistä mitään kokemusta. Miten naiseläkeläinen näihin maihin pystyisi kotiutumaan ? Olen sosiaalinen kyllä, joten siitä ei huolta.

Ap

Vierailija
32/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

100000 säästöjä nyt 100ekk 5v aikaa tuotto %6 =140000

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et mihinkään, koska sulle kuuluu myös kansaneläkettä useampi satanen ja muuttamalla pois menetät sen. Se on toki laitonta, mutta näin Orpon hallitus kusipäisyyksissään päätti.

Mitä sä itket. Idolisi vi##upää Marin poisti ikääntyneiden ansiosidonnaisen lisäpäivät ihan vaan koska voi. Siinä se on liukumäki suoraan köyhyyteen ja kurjuuteen jokaisella ikääntyneillä poispotkitulla. Mahtavaa toimintaa 💩💩

Se nyt on ihan selvä että takuueläkettä ei makseta ulkomaille. Mietit vähän itse niin ehkä valkenee. 813

Vierailija
34/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Australiaan ja Kanadaan saa vielä kansaneläkettä, mutta ovat toki kalliita maita. Enkulla pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata muuttaa ulkomaille mihinkään maahan jos ei ole siellä ensin itse käynyt muutamia kertoja ja todennut ITSE, että tänne haluaa eläkepäivillä muuttaa.

Vierailija
36/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin elämää nähneenä. Kunhan muistat että vanhana ja sairaana oma äidinkieli on useimmilla se kommunikointi kieli. Muug opitut unohtuu tai puhe on erikielten sekasotkua.

Mutta hänhän ei aio elää vanhaksi eikä sairaaksi.

Vierailija
37/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna haluaisin edes vähän nauttia elämästä eläkkeellä, rakastan lämpöä ja niissä maissa saa esim vihanneksia/hedelmiä aivan eri makuisina kuin Suomessa, puhumattakaan halvemmista kaloista jne.

Joku ehdotti Afrikkaa/Aasiaa, minulla ei ole niistä mitään kokemusta. Miten naiseläkeläinen näihin maihin pystyisi kotiutumaan ? Olen sosiaalinen kyllä, joten siitä ei huolta.

Ap

Etelä- ja Keski-Euroopassa onkin juuri nyt oikein ihanan nautittavan lämmintä.

Vierailija
38/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna haluaisin edes vähän nauttia elämästä eläkkeellä, rakastan lämpöä ja niissä maissa saa esim vihanneksia/hedelmiä aivan eri makuisina kuin Suomessa, puhumattakaan halvemmista kaloista jne.

Joku ehdotti Afrikkaa/Aasiaa, minulla ei ole niistä mitään kokemusta. Miten naiseläkeläinen näihin maihin pystyisi kotiutumaan ? Olen sosiaalinen kyllä, joten siitä ei huolta.

Ap

Vietä muutama vuosi niin, että asut yhdessä maassa muutaman kuukauden ja sitten vaihdat toiseen. Nyt olet jo saanut hyviä ehdotuksia, koeasumisen jälkeen osaat valita vakituisen asuinpaikan.

Vierailija
39/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On työeläkettä ja katsoin laskurilla etten saisi mitään tukia esim asumiseen tai TT. Siksi etsin halvempaa maata, jossa ruoka ja asumiskustannukset halvemmat. Terveyspalvelut olkoon mitä on, en aio elää satavuotiaaksi.

Ap

Liettua, Puola, Unkari, Romania, Bulgaria...

Vierailija
40/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyttelisin EU.ssa, joten ei Albanialle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme