Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 vuoden päästä olisi eläkeaika minulle. Mihin maahan muuttaisin pienellä eläkkeelläni?

Vierailija
28.06.2026 |

Onko ideoita mikä maa sopisi minulle? Saan työeläkettä noin 1200e kk. Säästöjä noin 100 000e, jolla ajattelin ehkä ostaa jonkin asunnon? En tiedä onko järkevää vai ei. Olisi kiva kuulla teidän ajatuksia asiasta.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisella eläkkeellä et pysty asumaan muualla kuin Suomessa. Asuntoa ei kannata ostaa, sillä rahalla saisit kopperon, jota on mahdoton saada myytyä myöhemmin. Nyt kannattaa odottaa, toki inflaatio vie suuren osan arvosta. Itselleni on käynyt juuri näin. Siltikään ei harmita, koska ei ole huolta asunnon myynnistä. 

 

Tuolla eläkkeellä saat  Suomessa asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea. Maahanmuuttajat hyvä esimerkki, eipä näy leipäjonoissa.

 

Vaihtoehto, jos olet hyväkuntoinen: vuokraa maaseudulta "mummonmökki", silloin ne voivat olla vuokraltaan oikeasti halpoja. Opettele viljelemään vihannekset, marjat ja muu syötävä, ilmaston lämpeneminen auttaa. jos vain on vettä saatavissa.

 

Minä tekisin näin, mutta olen siihen liian vanha. Vuosia on liian vähän elämänmuutokseen. Älä haikaile muutosta muualle, korkeintaan Viroon.

Milsi vain Suomessa?   Suomihan on hyvin kallis maa.

 

T. Ei ap

Vierailija
42/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut hyviä neuvoja. Mutta olisit alusta kirjottanut että olet nainen niin ehkäpä joitakin paikkoja olis jäänyt pois?

Totuushan on että varmemmin pärjää yksinäinen mies entäpä naisihminen.

Joissakin kulttuureissahan naisella täytyy olla mies turvana. Sama sitten oliko isänsä, poikansa taikka miehensä.

Luulenpa että monet ovat pitäneet sinua miehenä ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikka olisi sikäli hyvä ehdokas koska siellä suhtaudutaan myönteisesti suomalaisiin.

Vierailija
44/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää Suomeen ja "piilota" säästösi ostamalla asunto. Kaikki eläkkeesi ja tukesi tulee olemaan nettona alle 100e pienemmät kuin täyden työuran mediaapalkalla tehneillä.

Vierailija
45/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan voisi asumiskustannukset minimoida ostamalla alkuperäiskuntoisen omakotitalon syrjemmeltä. Jos on puulämmitys mahdollisuus, niin katsoo, että tontilla 10-15 tukevampaa puuta. Oleellista, ettei talo nyt ihan romahtamassa ja mm katto kunnossa. Muuten jättäisi "kauneusrempat" tekemättä ja ajatuksena, että arvo aikanaan on ehkä 0, mutta jos vaikka 10 vuotta asuu ja hankintahinta muutaman tonnin, niin yhtälö voisi toimia.

Jossain etelänmaissa on näitä talo eurolla juttuja, mutta osa ei taida olla asumiskuntoisia ilman remppaa ja onkohan niissä asumiskuntoisissa sitten jokin velvoite laittaa kuntoon?

Vierailija
46/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On työeläkettä ja katsoin laskurilla etten saisi mitään tukia esim asumiseen tai TT. Siksi etsin halvempaa maata, jossa ruoka ja asumiskustannukset halvemmat. Terveyspalvelut olkoon mitä on, en aio elää satavuotiaaksi.

Ap

Puola, Latvia tai Liettua.

Puolassa ei kaupassa edullista ole. Joskus oli, mutta ne ajat on menneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On työeläkettä ja katsoin laskurilla etten saisi mitään tukia esim asumiseen tai TT. Siksi etsin halvempaa maata, jossa ruoka ja asumiskustannukset halvemmat. Terveyspalvelut olkoon mitä on, en aio elää satavuotiaaksi.

Ap

Tuttu muutti Vietnamiin. On kuulemma tosi halpaa kaikki ja hyvä elää. 

Olin juuri aikeissa ehdottaa Ap:lle Vietnamia tai Laosia, mutta Sinä ehditkin jo ensin.

En ole itse käynyt edes koko Aasiassa kertaakaan, mutta muistan joltain palstalta lukeneeni, jostain samantapaisesta hintatasokeskustelusta kuin tämä, että kun Thaimaa on vaurastunut ja modernisoitunut eikä enää ole juurikaan halvelmpi maa hintatasonsa puolesta kuin Suomikaan, kaikki Thaimaansuomalaiset puliveivarit ja muut ns. "sosiaalisesti työrajoitteiset" ovat siirtyneet näihin Thaimaan naapurimaihin löllöilemään.

Ehkä myös jotkin Afrikan maat kuten esim. Uganda, Angola, Keski-Afrikan bocassalainen Keisarinvaltakunta, taikka Latinalaisen Amerikan pikkuvaltiot kuten esim. Honduras, Salvador tai Belize voisivat olla Ap:lle hyviä paikkoja.

Jätkä 54 vuotta

Eihän siellä voi edes oleilla muualla kuin ihan kaupunkipaikoissa, maa täynnä miinoja, valtavia kuristajakäärmeitä yms. Kaikki viljelty ruoka täynnä myrkkyjä ddt:tä, a.orangea, omia ja amerikkalaisten maastoon kylvämiä. 

Vierailija
48/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poriin. 

Jep, halpaa on ja porilaisten puhe niin käsittämätöntä säksätystä, että hyvin pääsee fiilikseen että olisi ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta mummonmökki maalta.

Niistä harvat sijaistevat palvelujen äärellä. Onko varaa pitää myös autoa ja ajella taksilla? Ja kun kunto heikkenee, autolla ei pysty liikkumaan vaikka raha ei olisi esteenä. Kaikki maalla ikänsä asuneet vanhat sukulaiseni ovat lopulta joutuneet muuttamaan jos ei kaupunkiin niin kirkonkylälle ainakin.

Vierailija
50/50 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet saanut hyviä neuvoja. Mutta olisit alusta kirjottanut että olet nainen niin ehkäpä joitakin paikkoja olis jäänyt pois?

Totuushan on että varmemmin pärjää yksinäinen mies entäpä naisihminen.

Joissakin kulttuureissahan naisella täytyy olla mies turvana. Sama sitten oliko isänsä, poikansa taikka miehensä.

Luulenpa että monet ovat pitäneet sinua miehenä ap.

Joo kiitos olen saanut hienoja ehdotuksia. Jotenkin en ajatellut heti muistaa mainita olevani nainen. En ymmärtänyt päässäni, että sillä olisi merkitystä. Olen pahoillani siitä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän