5 vuoden päästä olisi eläkeaika minulle. Mihin maahan muuttaisin pienellä eläkkeelläni?
Onko ideoita mikä maa sopisi minulle? Saan työeläkettä noin 1200e kk. Säästöjä noin 100 000e, jolla ajattelin ehkä ostaa jonkin asunnon? En tiedä onko järkevää vai ei. Olisi kiva kuulla teidän ajatuksia asiasta.
Kommentit (50)
Suomeen kannattaa jäädä, muuten jää takuueläke saamatta. Pienellä eläkkeellä on hankala tulla toimeen ellei muuta todella köyhään maanosaan. Siellä ei sitten ole terveydenhoitopalveluita.
Tunnen monta, jotka ovat muuttaneet Espanjaan. En kyllä ostaisi asuntoa, maassa liikaa ongelmia tämän suhteen, mutta vuokralle
On työeläkettä ja katsoin laskurilla etten saisi mitään tukia esim asumiseen tai TT. Siksi etsin halvempaa maata, jossa ruoka ja asumiskustannukset halvemmat. Terveyspalvelut olkoon mitä on, en aio elää satavuotiaaksi.
Ap
Espanja terveydenhoidon ja lääkkeiden takia mutta ei Fuge vaan joku pikkukylä jossa halvat asunnot. Ala opiskelemaan espanjaa jo nyt.
Tuollaisella eläkkeellä et pysty asumaan muualla kuin Suomessa. Asuntoa ei kannata ostaa, sillä rahalla saisit kopperon, jota on mahdoton saada myytyä myöhemmin. Nyt kannattaa odottaa, toki inflaatio vie suuren osan arvosta. Itselleni on käynyt juuri näin. Siltikään ei harmita, koska ei ole huolta asunnon myynnistä.
Tuolla eläkkeellä saat Suomessa asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea. Maahanmuuttajat hyvä esimerkki, eipä näy leipäjonoissa.
Vaihtoehto, jos olet hyväkuntoinen: vuokraa maaseudulta "mummonmökki", silloin ne voivat olla vuokraltaan oikeasti halpoja. Opettele viljelemään vihannekset, marjat ja muu syötävä, ilmaston lämpeneminen auttaa. jos vain on vettä saatavissa.
Minä tekisin näin, mutta olen siihen liian vanha. Vuosia on liian vähän elämänmuutokseen. Älä haikaile muutosta muualle, korkeintaan Viroon.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisella eläkkeellä et pysty asumaan muualla kuin Suomessa. Asuntoa ei kannata ostaa, sillä rahalla saisit kopperon, jota on mahdoton saada myytyä myöhemmin. Nyt kannattaa odottaa, toki inflaatio vie suuren osan arvosta. Itselleni on käynyt juuri näin. Siltikään ei harmita, koska ei ole huolta asunnon myynnistä.
Tuolla eläkkeellä saat Suomessa asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea. Maahanmuuttajat hyvä esimerkki, eipä näy leipäjonoissa.
Vaihtoehto, jos olet hyväkuntoinen: vuokraa maaseudulta "mummonmökki", silloin ne voivat olla vuokraltaan oikeasti halpoja. Opettele viljelemään vihannekset, marjat ja muu syötävä, ilmaston lämpeneminen auttaa. jos vain on vettä saatavissa.
Minä tekisin näin, mutta olen siihen liian vanha. Vuosia on liian vähän elämänmuutokseen. Älä haikaile muutosta muualle, korkeintaan Viroon.
Jos on säästöjä tietyn rajan yli tai muuta omaisuutta ei saa eläkkeensaajan asumistukea vaikka työeläke olisi pieni.
Vierailija kirjoitti:
Joku Albania olisi aika halpa. Toivottavasti saat oikeaa työeläkettä etkä kansaneläkettä, sillä sitä ei makseta Suomen ulkopuolella asuville.
Poste Restante
Etelä-Italia? Kieli suomalaiselle helppo ääntää, haasteena todella kuumat kesät ellet tule kesäksi Suomeen.
Pohjois-Portugaliin. Terveydenhoito todella mainio.
Vierailija kirjoitti:
On työeläkettä ja katsoin laskurilla etten saisi mitään tukia esim asumiseen tai TT. Siksi etsin halvempaa maata, jossa ruoka ja asumiskustannukset halvemmat. Terveyspalvelut olkoon mitä on, en aio elää satavuotiaaksi.
Ap
Tuttu muutti Vietnamiin. On kuulemma tosi halpaa kaikki ja hyvä elää.
Hävität säästösi Kelan näkyvistä jo nyt. Asut vuokralla ja saat siihen asumistukea. Rahasi riittävät jokaisen talven matkusteluun all-inclusivessä Egyptissä, Turkissa, Marokossa ja monessa muussakin maassa. Eikä tarvitse tappohelteillä olla kesiä aina samassa murjussa.
Et mihinkään, koska sulle kuuluu myös kansaneläkettä useampi satanen ja muuttamalla pois menetät sen. Se on toki laitonta, mutta näin Orpon hallitus kusipäisyyksissään päätti.
Orpon hallitus rajoittaa omien kansalaisten vapaataa liikkuvuutta EU-alueella.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kieliä puhut?
Englanti sujuu hyvin. Osaan kreikkaa sen verran ettei minua pysty orjaksi myymään, espanjaa vasta perusteet. Pidän kielten opiskelusta, joten en usko että tulee olemaan ongelma. Olen asunut ulkomailla 5 vuotta nuorena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Orpon hallitus rajoittaa omien kansalaisten vapaataa liikkuvuutta EU-alueella.
Saa liikkua, mutta sosiaalitukia ei maksella muihin maihin kukutettavaksi liikkumisen perässä. Orpon hallitus ymmärtää rahan kiertämisen merkityksen oman maan sisällä.
Joku Albania olisi aika halpa. Toivottavasti saat oikeaa työeläkettä etkä kansaneläkettä, sillä sitä ei makseta Suomen ulkopuolella asuville.