Oletko käynyt rippikoulun?
Kommentit (16)
Juu, kävin sen rahan takia. Ja sitten erosin kirkosta myöhemmin.
Äiti ei antanut jättää väliin vaikka olen ollut ateisti jostain 10-vuotiaasta.
En ole. Äiti oli kääntynyt Jehovan todistajaksi, kun synnyin ja isä ei kuulunut kirkkoon. Olisin kyllä saanut käydä, jos olisin halunnut.
Olen käynyt. Pistimme papin (ihana pappi oli, kuten useimmat tunemani papit) lujille kysymällä raamatusta vaikeita kysymyksiä, kuten miten Aatami ja Eeva voivat olla alkuihmiset, kun sitten olisi pitänyt sukurutsaa harjoittaa ihmiskunnan lisäämiseksi.
Sitten meitä haastateltiin johokin lehteen ja kerroimme siinä kohteliaasti, miten ottaa päähän, kun kirkossa vanhukset venyttää virsiä, eivätkä osaa laulaa oikein.
Myöhemmin toki erosin kirkosta.
Yksi kaverini opiskeli papiksi ja vaikka en ollut uskovainen, tavattiin usein nuorina. Kerran kesällä istuttiin pelaamassa korttia pihamaalla ja naapuri tuli ja totesi vitsaillen, että siinä pappi ja pakana yhdessä syntiä harjoittamassa.
Olen käynyt. Minulle tuli leirin aikana hyvät välit tyttöisoseeni. Tapailimme seuraavillakin viikoilla ja hänelle menetin poikuuteni.
Olen käynyt mutta konfirmaatio jäi väliin kun sairastuin sairaalakuntoon. Sen olisi voinut hoitaa jälkikäteen mutta ei tullut tehtyä eikä vanhemmatkaan välittäneet patistaa. Sittemmin erosin kirkosta.
M26
Ikävä kyllä olen, äitini pakotti käymään rippikoulun🙄
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt. Minulle tuli leirin aikana hyvät välit tyttöisoseeni. Tapailimme seuraavillakin viikoilla ja hänelle menetin poikuuteni.
Olen miettinyt menemistä. Tällaisen leirin ja isosen kun pääsisi kokemaan. Ensi vuonna se voisi tulla kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kävin sen rahan takia. Ja sitten erosin kirkosta myöhemmin.
Oikea asenne!
En. Olin tuolloin alkanut heräämään kyseenalaistamaan uskontoja ja ripille meno tuntui omien suuntaa hakevien arvojen vastaiselta. Vanhemmat eivät pakottaneet menemään ja kun täytin 18 vuotta, erosin kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
En. Olin tuolloin alkanut heräämään kyseenalaistamaan uskontoja ja ripille meno tuntui omien suuntaa hakevien arvojen vastaiselta. Vanhemmat eivät pakottaneet menemään ja kun täytin 18 vuotta, erosin kirkosta.
Eivät siis antaneet erota ennemmin? Tässä on arveluttava piirre uskonnonvapauden kannalta. Lapsikaste velvoittaa juridisesti kirkon jäsenyyteen täysi-ikäisyyteen asti.
mm