Suomesta löytyi merkittävä mineraaliesiintymä - "Löydös on iso" ..taas maailmalle jaettavaa
IS: Pohjois-Pohjanmaan Siikalatvalta on löydetty merkittävä grafiittiesiintymä, joka soveltuu akkujen anodimateriaaliksi.
Kupukan Grafiitin toimitusjohtaja Hannu Makkonen kertoo, että löydös on iso.
Esiintymä voisi kattaa noin 5 prosenttia kansainvälisestä suomugrafiitin kysynnästä.
Kaivos voisi aloittaa toimintansa 2030-luvun alussa, jos tutkimukset ja kannattavuuslaskelmat onnistuvat.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012107203.html
Suomen ongelma on se että kansallisaarteet luonnonvarat mm. kaivannaisvarannot luovutetaan ulkomaisten firmojen varastettaviksi ilman että juuri mitään, edes verotuloja jää Suomeen.
Suomi olisi rikas maa jos merkittävät kaivannaisvarantomme mm. Euroopan tunnetuista suurimmat kulta, kromi, litium, fosfaatti jne. varannot käytettäisiin Suomen hyödyksi. Nyt niillä rikastuvat ulkomaiset firmat sekä kaverikapitalistit.
TV:stä tuli jokunen vuosi sitten dokumentti jossa norjalaiset etsivät pitkin maataan mineraalivarantoja, joilla jatkettaisiin luonnonvararikkautta ja norjalaisten vaurauden kasvattamista sen jälkeen kun Norjan öljyvarannot tyrehtyvät. Kuvitteleeko joku että Suomessa tehtäisiin samaa oman kansan ja maan eduksi, vaikka meillä on Euroooan tasolla erittäin luonnovaroiltaan rikas maa? Kaivannaisvarannot Euroopan suurimpia, paljon erilaisia kriittisiä mineraaleja, ja uusiutuvat luonnonvarat Euroopan suurimmat mm. maanosamme selvästi suurin puusto, pohjavesiä jne.
Jos Suomessa olisi ollut Norjan öljyvarannot, kokoomus ja kepu olisivat ne luovuttaneet ulkomaiden hyödynnettäväksi jo alkujaan kuten Nigeriassa, jossa yhdet maailman suurimmista öljyvarannot, mutta maan yli 200 miljoonaisesta kansasta puolet eli yli 100 miljoonaa elää äärimmäisessä köyhyydessä. Jokunen jenkkilän öljyparoni vaurastunut miljardeilla, maan omat kokkelipolitiikot korruptiorahoilla miljoonia, muille vain öljyntuotannon haitat, kun edes ympäristöongelmista ei välitetä voittojen maksimoinnin takia.
Norjassa taas vasemmistolainen työväenpuolue laittoi öljytuotannon vaurastuttamaan omaa maataan ja kansaansa, tuloksena maailman suurin kansallinen rahasto - öljyrahasto norjalaisten ja tulevien sukupolvien turvana sekä suojana. Solidaarisuutta, yhteisöllisyyttä ja empatiakykyä lähimmäisiä kohtaan, luonnollista kristillisten arvojen noudattamista, kun antikristillinen mammonan epäjumala Raha ei ole sinertänyt sydäntä ja siirtänyt sitä kylmän kuolleena väärälle puolelle rintaa.
Kommentit (39)
ajatella, jos olisi suomen valtion kaivosyhtiö. toki se myytäis heti ulkomaille satasella. joka ikinen poliitikko tulisi poistaa maasta tai maahan. ovat tuhonneet tätä konkurssissa olevaa banaanitasavaltaa jo vuosikymmeniä. ja kukaan tavantallaaja ei asiasta ole millänsäkään. kuka tätä kehitysmaata viitsisi edes puolustaa?
Metsät ovat Suomessa sentään suurimmaksi osaksi yksityisessä omistuksessa, ja niitä hoidetaan yleensä hyvin.
Niillä tuloilla on ostettu monta asuntoa ja autoa.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan demaritorakkalauma saa kommarikyntensä upotettua tuohonKIN rahasampoon, niin se lahjoitetaan ulkomaille, suomalaisten "rikkaiden" (eli keskituloisten duunareiden) verotus hilataan tappiin ja yli, sekä verotuksesta että rahasammosta saadut taskurahat investoidaan demarisyöpään, femakkosaastaan, wokepaskaan ja neekereisiin & niiden importtaamisen maximointiin.
Kyllä uuninluukkujen kolinaa tarvittaisi suomessa ns. ihan vtusti.
Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että sinua varten pitää tehdä pyöreä huone ja ovi lukkoon ulkopuolelta. Ehkä ne lääkärit saavat sinun mielestäsi pois sekavat ajatuksesi.
Kaivosyhtiöt just hetki sitten itki, kun Suomen naurettavan alhaista kaivosveroa vähän nostettiin. Edelleen on vähemmän kuin missään. Ei kuulemma pysty enää investoimaan kun ei kannata. VMP! Ei ne mineraalit vanhene. Miksi annetaan lähes ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän nuokin kaivosoikeudet perinteiseen hölmölän tapaan myydä taas ulkomaisille suuryrityksille. Jälkien korjaus jää sitten Suomen valtion, siis veronmaksajien hoidettavaksi. Normaali kaava.
Mutta minkäs teet kun Suomen valtion yhtiöt ja luonnolliset monopolit sähköverkkoa myöten on pantu alihintaan lihoiksi, ei ole valtion teollisuutta jolla tuottaa investointirahaa. Tuleville sukupolville maassa piileviä luonnonaarteita ei voi jättää, kun niillä tekee pikavoitot korruptiokorvauksilla, kun on päättäjänä päättämässä niiden luovuttamisesta vieraiden maiden toverikapitalisteille.
Niitä ei myydä, eikä edes ilmaiseksi. Suomi lahjoittaa varat ja tukee ulkomaalaisen omistajan kaivoksen avaamista, rakentaa tiet jne. Valtavasti kuluerää eikä senttiäkään jää maahan. Ois helpompaa ja halvempaa maksaa vaan parin kymmenen tonnin kuukausiliksat suoraan jokaiselle parille tuhannelle kaiviostyöntekijöiksi haluaville.
Maailman markkinahintaan niitä mineraaleja myydään. Ei niitä anneta ilmaiseksi. Globaali talous tarkoittaa että hinta on per tonni, mitä myydään ja ostetaan maailmalla.
Voitais varovasti kysyä, saadaanko katsella aidan takaa, kun Kanadalaiset tai Aussit kaivaa mineraalit maasta ja vie pois? Tottakai me siivotaan paskat omaan piikkiin, mut olis hauska seurata mitä tapahtuu?
Sama tehdään meidän tuulelle. Ulkomaiset tuulivoimayhtiöt saavat käyttöönsä meidän tuulen, mikä on meidän luonnonvara ja saavat myydä sähkönsä ulkomaille ilman maksua meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin tuolta saadaan yhtään mitään raaka-ainetta jalostettavaksi, niin siihen kuluu aikaa muutama vuosi, ja jonkun pitää se kustantaa.
Siinä on kuitenkin satojen miljoonien investoinnit, ennen kuin sieltä mitään myytävää tulee.
Suomalaisten rahat on jaettu. Ei pysty investoimaan. Vasemmisto haluaa jakaa loputkin jos vielä löytyisi. Käy just niinkuin niissä luonnonvaroiltaan rikkaissa mutta muuten köyhissä maissa.
Joo, Kokoomus myy valtio-omaisuuden ja antaa rahat rikkaimmille.
Sensijaan, että muuttaisi kaivoslakia ja teollisuuslakia niin, että nämä kaivos- ja teollisuusyrittäjät olisivat vahingonvastuussa ja esim. datakeskukset velvoitettaisiin luovuttamaan hukkalämpönsä ilmaiseksi kunnalliseen kaukolämpöverkkoon.
Kaikki yritystuet pitää lakkauttaa ja suurituloiset mukaan talkoisiin. Köyhiltä ei voi ottaa mitään, koska se on heti pois pk-yritysten tulosta ja työllisyydestä. Se oli ylipäätään vikatikki, leikkaaminen.
Päästään verorahoilla maisemoimaan valtava kraateri mitä kaivamisesta on syntynyt. Joku ulkomaalainen yhtiö käy ne ottamassa itselleen eikä tarvitse maksaa veroja. Olemme vain onnellisia että jollekin kelpaa ilmaiseksi kaikki luonnonrikkaudet mitä täältä löytyy.
Ajatelkaa, jos täältä olisi löytynyt öljyä kuten Norjasta? Olisimme yhtä köyhiä kuin nytkin koska öljyn saisi viedä ilman korvausta täältä ja ihmettelisimme että mistähän sitä rahaa saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi saisi kopioida kaivoslait norjasta. Ei niitä rikkauksia tarvitse antaa ilmaiseksi.
Ei uskalleta. Kun joku voisi tykätä kyttyrää.
Suomi on jo aika lailla velkojien ja muiden armoilla.
ei edes armoilla, kyseessä on jotain suorastaan patologista tarvetta alentua ja syödä paskaa, ihan kuin tuottaisi päättäjille seksuaalista hyväoloa alistua.
Joka tosin näin pervoylpeyspäivinä lienee kaunista ja rohkeaa ja josta kuuluisi ylpistyä.
Vierailija kirjoitti:
Sama tehdään meidän tuulelle. Ulkomaiset tuulivoimayhtiöt saavat käyttöönsä meidän tuulen, mikä on meidän luonnonvara ja saavat myydä sähkönsä ulkomaille ilman maksua meille.
Katsellaan kun maisema on pilalla ja nämä yhtiöthän lopulta jättävät elinkaaren päässä olevat myllyt suomalaisten pois korjattavaksi, kun siitä tulisi kustannuksia mikäli he itse tekisivät niin. Sopivasti ajetaan vaikka yhtiö konkurssiin lopuksi ettei tarvitse kuin levitellä käsiä ja sanoa ettei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Voitais varovasti kysyä, saadaanko katsella aidan takaa, kun Kanadalaiset tai Aussit kaivaa mineraalit maasta ja vie pois? Tottakai me siivotaan paskat omaan piikkiin, mut olis hauska seurata mitä tapahtuu?
Takuusyöttötariffeilla ja takuutuotoilla. Ei mitään väliä vaikkei se tuulimylly kiertäisi kertaakaan. Tulosteko on taattua.
Umpi-idioottikaan ei osaa menettää rahaa moisessa investoinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Maailman markkinahintaan niitä mineraaleja myydään. Ei niitä anneta ilmaiseksi. Globaali talous tarkoittaa että hinta on per tonni, mitä myydään ja ostetaan maailmalla.
Ne saa kaivaa täältä ilman mitään korvausta valtiolle. Eli saa ilmaiseksi käydä hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, taitaapa kohta näkyä taivaalla jenkkien koneita, tulevat 'vapauttamaan' meidät sortovallan alta.
Palkkioksi ottavat vain mineraalit, kuten ukrainassa.
Tai lääkkeet vastaan maan mineraalit tilanne afrikan maissa..
'America, f-yeah!'
Venäjä ottaisi, kuten Ukrainankin. Ilman vastineita.
Vierailija kirjoitti:
Päästään verorahoilla maisemoimaan valtava kraateri mitä kaivamisesta on syntynyt. Joku ulkomaalainen yhtiö käy ne ottamassa itselleen eikä tarvitse maksaa veroja. Olemme vain onnellisia että jollekin kelpaa ilmaiseksi kaikki luonnonrikkaudet mitä täältä löytyy.
Ajatelkaa, jos täältä olisi löytynyt öljyä kuten Norjasta? Olisimme yhtä köyhiä kuin nytkin koska öljyn saisi viedä ilman korvausta täältä ja ihmettelisimme että mistähän sitä rahaa saisi.
Ja kun kysyy, että miksi v:tussa Suomi on maailman hölmölä, eihän Norjakaan anna öljyään ilmaiseksi pumpata? Niin vastaus on aina se sama, että jos yhtään kosketaan mihinkään säätöihin, niin pääomat pakenee heti maasta edullisemmin verotettuun paratiisiin, eikä ne sitten huoli Suomen mineraaleja edes ilmaiseksi, vaan ne pitää kääriä sadan euron seteleistä tehtyyn taikakääreeseen.
Kunnan johto on asettanut pikapikaa erikoistyöryhmän selvittämään miten esiintymä voitaisiin luovuttaa mahdollisimman halvalla ulkomaisille hyötyjille.
Poliitikot hierovat jo käsiään ajatuksesta myydä nämäkin vähiten tarjoavalle.
Suomi on täysin velkojien armoilla! Uutisoitiin, että Suomi on ainoa EU- maa josta löytyy näitä mineraaleja. Ilmaiseksi😂🤬😡