Valvotteko teidän 4-vuotiaita oikeasti joka sekunti?
Kommentit (37)
Kun jotain sattuu niin vaaditaan lasten ylisuojelua. Kun mitään ei satu niin ylisuojelevia vanhempia syytetään siitä että lapsia rajoitetaan liikaa eikä anneta lasten kokea elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä edes tarhassa valvota koko aikaa. Usein leikkivät pitkään keskenään jossain huoneessa ja pihallakin on paljon katvekohtia mihin hoitajan katse ei yllä.
Teoriassa lapsi voisi karata ovesta pihalle mutta hyvin harvoin niin tapahtuu joten se on vaan riski mikä otetaan.
Pakkohan se on. MIes kerran jätti valvomatta sisällä kotona, samassa huoneessa, niin eikös pikkusankari pudottanut helvetin painavan kuvaputki-tv:n päälleen. Lapsi selvisi säikähdyksellä, tammiparkettiin tuli sentin syvä kuoppa.
Paljonko vetoa, että nuokin tytöt oli isän/isovanhemman vähemmän tarkassa vartioinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin omani myös vessakäynnille mukaan, jotta näen mitä tapahtuu. En antaisi päiväkoti ikäsen olla yksin tai yhdessä ulkona, jos en ole vahtimassa.
Inseli tulossa, ellei jo ole.
Elämään kuuluu irtautuminen.
Eikä ole mikään incel tulossa. Kun menin vessaan jätin oven auki ja poika konttasi vessaa kohti, niin että matto rypistyi masun alle. Nyt lentää omilla siivillään, minun rakas lapseni. Ettekö te osaa muuta kuin kolme sanaa, rasismi, boomeri ja incel. Lukekaa enemmän, se kannattaa kuten J Donner mainosti.
Meidän kaksoset 4-vuotiaana niin en päästänyt ulkona silmistä, koska kahdestaan keksivät kaikkea hölmöä. Jos tein puutarhahommia niin en mielellään mennyt nurkan taa, koska nuo on niin vikkeliä. 5-vuotiaana alkoi olla vähän järkeä päässä ja lyhyitä aikoja yksin ulkona.. pystyi tekemään jo haravointia talon toisella sivulla :D mutta minusta ikätason mukaan yksin oloa pitää alkaa harjoittelemaan hyvinkin ennen kouluikää. Tekee lapselle ja itselle karhunpalveluksen, jos ei napanuoraa löysää ajoissa.
Oma ryhmänsä on sitte nämä l3ssuperheet, joiden lapset ovat yksin ulkona jo pikkutaaperoina.. täällä niitä paljon ja lapset keskenään tai yksin. Taaperot pyöräilee ilman valvontaa ja kypäriä. Ehkä isosisarus mukana joka sekin päiväkoti-ikäinen.
Mitä ihmettä. 6-vuotiaiden odotetaan kulkevan yksin kouluun ja takaisin mutta 4-vuotiasta on tuijotettava herkeämättä kaikissa olosuhteissa? Just joo.
Se on ihan hirveää kun tapahtuu jotakin hirveää, mutta jos me yritetään kaikin mahdollisin keinoin välttää se hirveä, se on todennäköisemmin lapselle vahingollista. Turvavyöt - hyvä. Niin kova pelko liikenneonnettomuuksia kohtaan että pysytään kotona - huono. Turvallisen hoitopaikan valinta - hyvä. Kaikkien hoitopaikkojen pelkääminen petojen varalta - huono. Lapsen valvonta leikkipuistossa - hyvä. Lapsen selkään hönkiminen ja jatkuva tuijottaminen sen sijaan että ottaisit hetkellisesti keskustelun lomassa katsekontaktia kanssavanhempaan - ei kovin tervettä.
Osan neljävuotiaista voi jättää pihalle siksi aikaa että käy hakemassa sisältä kuivat rukkaset tai sisälle siksi aikaa että vie roskat.
Vierailija kirjoitti:
Kun jotain sattuu niin vaaditaan lasten ylisuojelua. Kun mitään ei satu niin ylisuojelevia vanhempia syytetään siitä että lapsia rajoitetaan liikaa eikä anneta lasten kokea elämää.
Juuri näin. Kyseessä on harhainen yritys säilyttää oma turvallisuuden tunne, luottamus siihen ettei minulle tai meidän lapsille voisi sattua mitään pahaa, koska minä tunnistan vaaran paikat ja toimin aina oikein. Mikä ei ole totta. Tai jos on, niin on itse lapsensa pahin uhka, koska oikea ylisuojelu on oikeasti lapselle haitallista.
En valvonut, istui 2 vuotiaana kiltisti ulkoportailla kun puin nuorempaa sisarusta.
Ei kaikilta riskeiltä voi eikä kannata suojautua. Tuo on vähän sama juttu kuin että annatko 2-vuotiaan leikkiä pienillä leluilla. Teoriassa se voi laittaa ne kurkkuun ja tukehtua, mutta jos ei ole havaittu lapsen tekevän sellaista enää siinä iässä niin useimmat antavat ne pienet lelut lapselle.
Todellakin. Sekä sisällä, että ulkona. :Kaksosten äiti
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilta riskeiltä voi eikä kannata suojautua. Tuo on vähän sama juttu kuin että annatko 2-vuotiaan leikkiä pienillä leluilla. Teoriassa se voi laittaa ne kurkkuun ja tukehtua, mutta jos ei ole havaittu lapsen tekevän sellaista enää siinä iässä niin useimmat antavat ne pienet lelut lapselle.
No eivät anna.
kyllä vilkas 4-vuotias on ulkona koko ajan "silmän alla" eli seuraan mitä tekee, minne menee...
Joissan kulttuureissa lasten valvonta on ulkoistettu vanhemmille sisaruksille tai koko yhteisölle, esim Intiassa. Sen takia tänne muuttaneet eivät ymmärrä että täällä heitä ei käytännössä sitten valvo kukaan jos vanhemmat eivät sitä tee. Olen huomannut että maahanmuuttajaäidit kävelevät usein ostareilla kymmeniä metrejä edellä pienistä lapsistaan, lapsihan häviää jo sekunneissa jos sitä ei kukaan valvo.
Vierailija kirjoitti:
Joissan kulttuureissa lasten valvonta on ulkoistettu vanhemmille sisaruksille tai koko yhteisölle, esim Intiassa. Sen takia tänne muuttaneet eivät ymmärrä että täällä heitä ei käytännössä sitten valvo kukaan jos vanhemmat eivät sitä tee. Olen huomannut että maahanmuuttajaäidit kävelevät usein ostareilla kymmeniä metrejä edellä pienistä lapsistaan, lapsihan häviää jo sekunneissa jos sitä ei kukaan valvo.
Suomalaislapset menevät potkupyörillä tai polkupyörillä kymmeniä metrejä vanhempia edellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tarvetta. 2 rauhallista lasta ja sen verran hyvin kasvatettuja ettei tarvinnut olla jatkuvasti kyljessä kiinni.
HAAHAHAHAA siinä yksi vanhempi joka luulee, että lapsen rauhallisuus ja tottelevaisuus on hänen ansiotaan.
Newsflash: se on lahja, ole kiitollinen äläkä ylimielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin omani myös vessakäynnille mukaan, jotta näen mitä tapahtuu. En antaisi päiväkoti ikäsen olla yksin tai yhdessä ulkona, jos en ole vahtimassa.
Inseli tulossa, ellei jo ole.
Elämään kuuluu irtautuminen.
Eikä ole mikään incel tulossa. Kun menin vessaan jätin oven auki ja poika konttasi vessaa kohti, niin että matto rypistyi masun alle. Nyt lentää omilla siivillään, minun rakas lapseni. Ettekö te osaa muuta kuin kolme sanaa, rasismi, boomeri ja incel. Lukekaa enemmän, se kannattaa kuten J Donner mainosti.
Neljävuotias ja konttausikäinen ovat eri asioita, ainakin normaalisti. Toista tarvitsee vahtia tarkemmin, toiselle voi yleensä jo kääntää hetkeksi selänkin.
Kannattaa, kun voi olla kaikenlaisia sekoja liikkeellä.