Olen ollut kaksi viikkoa lasten kanssa lomalla ja olen väsyneempi kuin ennen lomaa
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
"Miksi tekemistä pitäisi olla? Omassa lapsuudessa lapset keksivät itse tekemisensä. Ei vanhempi ole "lapsen kaveri" vaan eräänlainen kaitsija. Näin teen esikoisemmekin kohdalla. M45"
No, anna jonkun 3- ja 5-vuotiaan keksiä sitten itse tekemisensä.
Koko ajan ei tarvitse tehdä "jotain". Oleminen on paljon arvokkaampaa.
Itse asiassa jopa tylsyyttä sietävät yksilöt ovat myös enemmän menestyjiä kuin pienet puuhaajat. (HS uutisoi aiheesta). Ja pelkkä läsnäolo ja oleminen on paljon enemmän kuin sarja tehtäviä tai tekemisiä.
Ajatellaan kahta joulunviettoa. Toisessa on 30 lahjaa, joulujuhla ja joulupukin retkiajelu - mutta perheen välit etäiset. Toisessa vain istutaan sohvalla ja avataan muutama joululahja - mutta välit läheiset, eivät tekemisvetoiset. Niin tutkitusti parempaa hyvinvointia saavutetaan yksinkertaisella läsnäololla - ei tapahtumilla.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat pieniä lyhyen aikaa vanhemman elämän aikana, jos vaikka elää 70v. ts. yrittäkää nauttia ohikiitävästä hetkistä, jotka ei koskaan palaa, ruikutus heti pois.
Hohhoijaa.
Moni suomalainen vanhempi tuntuu kompensoivan tekemisen/toiminnan määrällä ja laadulla aidon, kunnioittavan ja kohtaavan läsnäolon puutetta lastensa elämässä. Eräänlainen almu lapselle synneistä.
Vanhempaa voi itseäänkin pelottaa "vain olla, olematta hyödyksi". Vaikka kaikkein lujimmat yksilöt kasvavat ikään kuin tyhjyyden sietäjistä. Tarkoittaen sitä, että vuorovaikutus ei ole jännittäviä hetkiä, vaan mukavien ja ikävien asioiden summa. Jossa on yhtä sallittua olla hyödytön kuin hyödyllinen.
Feel you. Riippuu niin lapsestakin. Meidän 4v esikoinen ei ole sekuntiakaan paikoillaan tai hiljaa, ainoastaan telkun ääressä tai nukkuessa. Nuorempi osaa paljon paremmin itse viihdyttää itseään ja on hiljaisempi, tuli ihan yllätyksenä että kyllä alle 2v pystyy leikkimään itsekseen noinkin pitkään omasta tahdosta. 4v ei leiki vieläkään noin pitkään hiljaa ja itsekseen. Pelastus vanhemman lapsen kanssa ovat samanikäiset naapuruston leikkikaverit ja mummola. Melu ja vaatimukset ovat jatkuvia vaikka tekisi palapeliä tai värityskuvia.
tekemistä on esim hiekkaleikit, pyöräily, jäätelön syönti, mailapelit, jalkapallo, eväsretki, maja omalle pihalle, kotileikit, kirjan lukeminen, kaverin tapaaminen, mummolassa käynti, piirtäminen ja askartelu, kaikenlaisen taiteen tekeminen, soittaminen, laulaminen, palapelin kasaus, legot, lapsi petää valmiiksi sängyt, lapsi ripustaa pyykit kuivamaan, lapsi lepää sohvalla, lapsi katselee ohjelmia sohvalla
Vierailija kirjoitti:
Feel you. Riippuu niin lapsestakin. Meidän 4v esikoinen ei ole sekuntiakaan paikoillaan tai hiljaa, ainoastaan telkun ääressä tai nukkuessa. Nuorempi osaa paljon paremmin itse viihdyttää itseään ja on hiljaisempi, tuli ihan yllätyksenä että kyllä alle 2v pystyy leikkimään itsekseen noinkin pitkään omasta tahdosta. 4v ei leiki vieläkään noin pitkään hiljaa ja itsekseen. Pelastus vanhemman lapsen kanssa ovat samanikäiset naapuruston leikkikaverit ja mummola. Melu ja vaatimukset ovat jatkuvia vaikka tekisi palapeliä tai värityskuvia.
Joo! Lapset ovat erilaisia. Tämä ehkä unohtuu joltain neuvojalta aina välillä. Jos on sattunut helpot/terveet lapset kohdalle. Vaikka kasvattaisi lapset samalla tavalla, ei käytös aina ole sama.
Vierailija kirjoitti:
tekemistä on esim hiekkaleikit, pyöräily, jäätelön syönti, mailapelit, jalkapallo, eväsretki, maja omalle pihalle, kotileikit, kirjan lukeminen, kaverin tapaaminen, mummolassa käynti, piirtäminen ja askartelu, kaikenlaisen taiteen tekeminen, soittaminen, laulaminen, palapelin kasaus, legot, lapsi petää valmiiksi sängyt, lapsi ripustaa pyykit kuivamaan, lapsi lepää sohvalla, lapsi katselee ohjelmia sohvalla
Näitä kaikkea on tehty. 😊 Tämän kaiken keskellä siivotaan ja laitetaan ruokaa. Selvitellään riitoja. Tänään pyöräreissu tyssäsi siihen kun matkalla ei ollut pelkkiä alamäkiä😊 Siinä sitä sitten ihmeteltiin ja selitettiin, ettei voi olla pelkkiä alamäkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet tehnyt? Ehkä olet kokematon? Järjestä lapsille jotain tekemistä. Minkä ikäisiä lapsesi ovat?
kokenut äiti
Joku päiväretki joka päivä. Ulkoillaan päivittäin lisäksi. 3v ja 7v.
3v kanssa hermot kovilla. Hän on ihana mutta kovin raskas myös hyvin usein. Koululaisen kanssa jo helpompaa.
Lapsi haluaa huomiota keinolla millä hyvänsä. Rauhoita ihmeessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet tehnyt? Ehkä olet kokematon? Järjestä lapsille jotain tekemistä. Minkä ikäisiä lapsesi ovat?
kokenut äiti
Joku päiväretki joka päivä. Ulkoillaan päivittäin lisäksi. 3v ja 7v.
3v kanssa hermot kovilla. Hän on ihana mutta kovin raskas myös hyvin usein. Koululaisen kanssa jo helpompaa.
Lapsi haluaa huomiota keinolla millä hyvänsä. Rauhoita ihmeessä
Joka päivä toki ollaan vain. Luetaan kirjoja, katsellaan lastenohjelmia, tehdään palapelejä, istutaan sylissä. Nämä päiväretket ovat olleet lähinnä leikkipuistoja johonkin uuteen tai isompaan, metsäretkiä, metroajelua ym. Eli ei mitään kalliita huvipuistoretkiä tai koko päivän kestäviä juttuja.
olisiko joku sukulainen, mummo tai muu joka voisi auttaa, ja saisit edes päivän omaa aikaa/ lepoaikaa, muutama tuntikin on avuksi...kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
tekemistä on esim hiekkaleikit, pyöräily, jäätelön syönti, mailapelit, jalkapallo, eväsretki, maja omalle pihalle, kotileikit, kirjan lukeminen, kaverin tapaaminen, mummolassa käynti, piirtäminen ja askartelu, kaikenlaisen taiteen tekeminen, soittaminen, laulaminen, palapelin kasaus, legot, lapsi petää valmiiksi sängyt, lapsi ripustaa pyykit kuivamaan, lapsi lepää sohvalla, lapsi katselee ohjelmia sohvalla
Onko tuo rentoa lomailua vaikka alle kouluikäisen lapsen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet tehnyt? Ehkä olet kokematon? Järjestä lapsille jotain tekemistä. Minkä ikäisiä lapsesi ovat?
kokenut äiti
Mitä kokemusta se vaatii? Lasten kanssa voi todellakin olla rankkaa ja nimenomaan tuo jatkuva tekemisen keksiminen ym.
Mutta siinä mennään perse eellä puuhun. Lapsille voi järjestää ohjelmaa kerran/pari viikossa.
On ihan tutkittua, että tylsyys kehittåå luovuutta.
Ja jos menee ihan sekoiluksi, yhden kivan jörjestetyn jutun voi perua ja jättää vain toisen.
Toki ihan pienillä tämä ei tietenkään toimi, mutta heille nyt ohjelmaksi riittää perusyhdessä olo ja turvalliset rutiinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tekemistä on esim hiekkaleikit, pyöräily, jäätelön syönti, mailapelit, jalkapallo, eväsretki, maja omalle pihalle, kotileikit, kirjan lukeminen, kaverin tapaaminen, mummolassa käynti, piirtäminen ja askartelu, kaikenlaisen taiteen tekeminen, soittaminen, laulaminen, palapelin kasaus, legot, lapsi petää valmiiksi sängyt, lapsi ripustaa pyykit kuivamaan, lapsi lepää sohvalla, lapsi katselee ohjelmia sohvalla
Onko tuo rentoa lomailua vaikka alle kouluikäisen lapsen kanssa?
Itse tylskentelin päiväkodissa, kun lapseni oli alle kouluikäinen ja tuo oli juuri parasta, kun oli aika tehdä noita oman lapsen kanssa. Toki lapsen piti niihin pystyä välillä myös yksin.
Joo sama homma täällä. Vanhempi soittaa kitaralla pilalauluja nuoremmasta ja nuorempi provosoituu ja rähinä on valmis.
Lapset ovat pieniä lyhyen aikaa vanhemman elämän aikana, jos vaikka elää 70v. ts. yrittäkää nauttia ohikiitävästä hetkistä, jotka ei koskaan palaa, ruikutus heti pois.