Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys Tarratoimikunnan puolustajille

Vierailija
27.06.2026 |

Siis teille, jotka puolustatte Tarratoimikunnan "oikeutta" häiritä suviseutoja, koska kyse ei ole mistään ulkopuolisista puskista huutelijoista vaan lestadiolaisen liikkeen nykyisistä ja entisistä jäsenistä, jotka haluavat muuttaa omaa tai jättämäänsä liikettään. Mitä ajattelette tämän rohkean nuoren miehen toiminnasta, joka keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto? https://www.valkeakoskensanomat.fi/uutiset/art-2000012022487.html

Miksi Tarratoimikunnalla on mielestänne oikeus häiriköidä suviseuroissa, jos ev.lut. kirkon jäsen ei saa puolustaa omassa kirkossaan kirkkonsa virallista oppia, jonka mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto? 

Kommentit (40)

21/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"

 

...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan

Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa. 

”Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
 

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

 

"Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)

 

 

 

Noh anna palaa että miten nuo pitää sitten tulkita? Tehän tykkäätte tulkita Raamattua kuten parhaaksi näette. 

Otetaan käsittelyyn vaikka tämä:

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

Minä pidän kovasti mansikkajäätelöstä, joten tarjoanko sitä sellaisille ihmisille joiden tiedän inhoavan sitä, koska tahtoisin että muutkin tarjoavat minulle mansikkajäätelöä? 

Ohje lausutaan muun muassa Matteuksen (Matt. 7:12) ja Luukkaan (Luuk. 6:31) evankeliumeissa. Se ohjaa toimimaan muita kohtaan samalla tavalla kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Kultainen sääntö tai sen muunnelmia esiintyy lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja filosofioissa, ja se toimii yleismaailmallisena eettisenä ohjenuorana

 

Sinulla oli heittämällä huonoin tulkinta asiasta mitä on ikinä kukaan oksentanut pihalle. 

Kultaista sääntöä ei varsinaisesti esiinny kaikissa "filosofioissa", jos niillä tarkoitetaan esimerkiksi normatiivisen etiikan teorioita, ellei tuota myönnytystä muunnelmista venytetä ihan äärimmäisyyksiin. Lainattu tulkinta ei myöskään ole varsinaisesti nähdäkseni huonoin mahdollinen, vaan se on ihan kohtuulliselta vaikuttava ongelma kultaisen säännön soveltamisen suhteen. 

 

Tietty siihen voitaisiin vastata sanomalla, että et koska lainattu henkilö ei haluaisi muiden henkilöjen olettavan hänen jakavan heidän henkilökohtaisia makumieltymyksiään sillä seurauksella, että he tarjoaisivat hänelle jäätelöä, josta hän ei pidä, ei myöskään hänen tulisi kultaisen säännön puitteissa tarjota mansikkajäätelöä henkilöille, joilla hän tietää olevan eri mieltymykset. Tällainen ajattelu ei kuitenkaan ole ihan ongelmatonta, sillä se tekee kultaisen säännön soveltamisesta paljon monimutkaisempaa, ja ehkä osoittaa sen olevan jossain mielessä ristiriitainenkin.

Vierailija
22/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on aika oleellinen ero siinä, ilmaiseeko mielipiteensä keskeyttämällä ohjelman metelöinnillä, vai kulkemalla väkijoukossa jakamassa lappusia, tarroja tms. ja keskustelemalla niiden kanssa, jotka aiheesta viitsivät keskustella. Jälkimmäisellä tavalla on jokaisen saatava ilmaista mielipiteensä, olkoon mielipide mikä tahansa. Se ei ole häiriköintiä. Ensin mainittu tapa on.

 

Jos tarrojen tai muiden lippulappusten jakelu ihmisille tilanteissa, joissa moni ei luultavasti niiden sanomaa allekirjoita, olisi tuomittavaa häiriköintiä, niin myös evankeliointi kaduilla ja tapahtumissa olisi sitä. Itse en ajattele niin, vaikka tiedän kyllä joidenkin paheksuvan sitäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 Ko 6:9-10: "Ettekö tiedä, että ne, jotka toimivat väärin, eivät peri Jumalan valtakuntaa? Älkää pettäkö itseänne. Eivät seksuaalista moraalittomuutta harjoittavat, epäjumalanpalvelijat, avionrikkojat, homoseksuaalisiin tekoihin suostuvat miehet tai homoseksuaalisuutta harjoittavat miehet, varkaat, ahneet, juopot, herjaajat eivätkä kiristäjät peri Jumalan valtakuntaa." 

Jäikö jollekin vielä jotain epäselväksi?

Vierailija
24/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"

 

...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan

Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa. 

”Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
 

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

 

"Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)

 

 

 

Noh anna palaa että miten nuo pitää sitten tulkita? Tehän tykkäätte tulkita Raamattua kuten parhaaksi näette. 

Otetaan käsittelyyn vaikka tämä:

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

Minä pidän kovasti mansikkajäätelöstä, joten tarjoanko sitä sellaisille ihmisille joiden tiedän inhoavan sitä, koska tahtoisin että muutkin tarjoavat minulle mansikkajäätelöä? 

Ohje lausutaan muun muassa Matteuksen (Matt. 7:12) ja Luukkaan (Luuk. 6:31) evankeliumeissa. Se ohjaa toimimaan muita kohtaan samalla tavalla kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Kultainen sääntö tai sen muunnelmia esiintyy lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja filosofioissa, ja se toimii yleismaailmallisena eettisenä ohjenuorana

 

Sinulla oli heittämällä huonoin tulkinta asiasta mitä on ikinä kukaan oksentanut pihalle. 

Esittämäni tulkinta voi olla huono, mutta voitko perustella Raamatulla että se on väärä? Jos siis minä haluan muiden tarjoavan minulle mansikkajäätelöä ja Raamattu käskee minua tekemään muille kaiken sen minkä tahtoisin muiden tekevän minulle, miksen noudattaisi Raamatun selvää sanaa jos tarjoaisin mansikkajäätelöä myös kaikkein vannoutuneimmille mansikkajäätelön vihaajille? 

Vierailija
25/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä joidenkin tarrojen jakamista hirveän radikaalina riehuntana ja häiriköintinä.

Vierailija
26/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"

 

...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan

Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa. 

”Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
 

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

 

"Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)

 

 

 

Noh anna palaa että miten nuo pitää sitten tulkita? Tehän tykkäätte tulkita Raamattua kuten parhaaksi näette. 

Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
 

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

Jos minä teen syntiä niin toki toivon, että joku on rohkea ja rakastaa minua niin paljon, että paheksunnan ja mollaamisen uhallakin varoittaa minua ja yrittää saada minut kääntymään synneistäni parannukseen. Jumalan sanaa ei luultavasti lueta ja ymmärretä oikein, jos se ei välillä saa aikaan pistosta omassatunnossa. 

Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)


Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen 14. luvussa  ns. ehdonvallan asioista, eli asioista, joista päätöksen tekeminen on jokaisen kristityn oman harkinnan ja omantunnon varassa. Näistä asioista (esim. sekasyönti vai kasvissyönti, vaatetus joiltain osin, sapatin tai pyhäpäivän vietto, juhlapäivät yms) kristityn tulee rukoilla ja tehdä oma päätös, eikä muiden kristittyjen tule tuomita kristittyä veljeä tai sisarta näistä päätöksistä. Seksuaalielämää koskevat Raamatun ohjeet eivät ole ehdonvallan asioita.

Vierailija
28/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tarrapäät perusta omaa kirkkoa/uskonlahkoa? Saisivat liimailla tarroja vaikka joka päivä ja elää niin kuin haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Vaikka kohdistatkin hyvin aloituksen tekstissä kritiikkisi vain niihin, jotka puolustavat Tarratoimikunnan toimintaa kyseisellä argumentilla, niin yleisluontoisemman otsikon huomioon ottaen voisi ehkä todeta, että Tarratoimikunnan toimintaa ei ehkä välttämättä parhaiten puolusteta juuri tuolla argumentilla. Esimerkiksi Tarratoimikunta ja mainitsemasi tapaus eivät ole symmetriä siinä mielessä, että Tarratoimikunta vaikuttaa olevan suvaitsevaisuuden ja tasa-arvon kannalla, kun taas mainitsemasi tapaus vaikuttaa suvaitsemattomuuden ilmaukselta.

Miksi pidät vanhoillislestadiolaisia suvaitsemattomina ja Tarratoimikuntaa suvaitsevana? Vanhoillislestadiolaisilla ei ole mitään homoja vastaan eivätkä he halua kieltää homopareja elämästä yhdessä ja solmimasta avioliittoa. He eivät myöskään vaadi, että kaikki lopettaisivat ehkäisyn, vaikka he eivät hyväksykään ehkäisyä (muuten kuin poikekustapauksissa) ja homosuhteita omiensa joukossa. Homosuhteet ja ehkäisy on heille kuitenkin täysin ok heti kun niitä harjoittava entinen vanhoillislestadiolainen hyväksyy, ettei hän ole valitsemansa elämäntavan takia enää vanhoillislestadiolainen. 

 

Vanhoillislestadiolaiset ovat siis pohjimmiltaan hyvinkin suvaitsevaisia, minkä näkee jo siitä, miten he suhtautuvat naispappeuteen. Vanhoillislestadiolaisille papeillehan ei tuota pienintäkään vaikeutta alistua edes naispuolisen piispan kaitsentaan. 

Vierailija
30/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvosta kertominen ei ole häiriköinti. Lestadiolaisen liikkeen pitää vihkiä samaa sukupuolta olevat ja papiksi pitää päästä kaikkien sukupolven edustajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvosta kertominen ei ole häiriköinti. Lestadiolaisen liikkeen pitää vihkiä samaa sukupuolta olevat ja papiksi pitää päästä kaikkien sukupolven edustajia.

Miksi lestadiolaisten pappien pitäisi mielestäsi vihkiä homopareja, vaikka se on kirkon sääntöjen vastaista? 

Vierailija
32/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvosta kertominen ei ole häiriköinti. Lestadiolaisen liikkeen pitää vihkiä samaa sukupuolta olevat ja papiksi pitää päästä kaikkien sukupolven edustajia.

Miksi väität, ettei tasa-arvosta kertominen ole häiriköintiä? Olisiko sinusta ok, jos pridettäjät alkaisi julistaa tasa-arvon sanomaa vaikka kesken hautajaisten? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"

 

...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan

Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa. 

”Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
 

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

 

"Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)

 

 

 

Noh anna palaa että miten nuo pitää sitten tulkita? Tehän tykkäätte tulkita Raamattua kuten parhaaksi näette. 

Otetaan käsittelyyn vaikka tämä:

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

Minä pidän kovasti mansikkajäätelöstä, joten tarjoanko sitä sellaisille ihmisille joiden tiedän inhoavan sitä, koska tahtoisin että muutkin tarjoavat minulle mansikkajäätelöä? 

Ohje lausutaan muun muassa Matteuksen (Matt. 7:12) ja Luukkaan (Luuk. 6:31) evankeliumeissa. Se ohjaa toimimaan muita kohtaan samalla tavalla kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Kultainen sääntö tai sen muunnelmia esiintyy lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja filosofioissa, ja se toimii yleismaailmallisena eettisenä ohjenuorana

 

Sinulla oli heittämällä huonoin tulkinta asiasta mitä on ikinä kukaan oksentanut pihalle. 

Esittämäni tulkinta voi olla huono, mutta voitko perustella Raamatulla että se on väärä? Jos siis minä haluan muiden tarjoavan minulle mansikkajäätelöä ja Raamattu käskee minua tekemään muille kaiken sen minkä tahtoisin muiden tekevän minulle, miksen noudattaisi Raamatun selvää sanaa jos tarjoaisin mansikkajäätelöä myös kaikkein vannoutuneimmille mansikkajäätelön vihaajille? 

Koska et toivo, että sinulle tarjottaisi ehdoin tahdoin jotain, mistä sinä et pidä.

Vierailija
34/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"

 

...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan

Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa. 

”Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
 

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

 

"Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)

 

 

 

Noh anna palaa että miten nuo pitää sitten tulkita? Tehän tykkäätte tulkita Raamattua kuten parhaaksi näette. 

Otetaan käsittelyyn vaikka tämä:

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

Minä pidän kovasti mansikkajäätelöstä, joten tarjoanko sitä sellaisille ihmisille joiden tiedän inhoavan sitä, koska tahtoisin että muutkin tarjoavat minulle mansikkajäätelöä? 

Ohje lausutaan muun muassa Matteuksen (Matt. 7:12) ja Luukkaan (Luuk. 6:31) evankeliumeissa. Se ohjaa toimimaan muita kohtaan samalla tavalla kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Kultainen sääntö tai sen muunnelmia esiintyy lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja filosofioissa, ja se toimii yleismaailmallisena eettisenä ohjenuorana

 

Sinulla oli heittämällä huonoin tulkinta asiasta mitä on ikinä kukaan oksentanut pihalle. 

Esittämäni tulkinta voi olla huono, mutta voitko perustella Raamatulla että se on väärä? Jos siis minä haluan muiden tarjoavan minulle mansikkajäätelöä ja Raamattu käskee minua tekemään muille kaiken sen minkä tahtoisin muiden tekevän minulle, miksen noudattaisi Raamatun selvää sanaa jos tarjoaisin mansikkajäätelöä myös kaikkein vannoutuneimmille mansikkajäätelön vihaajille? 

Koska et toivo, että sinulle tarjottaisi ehdoin tahdoin jotain, mistä sinä et pidä.

En myöskään tahtoisi, että minulle tarjotaan banaanijäätelöä, joten pitäisikö minun tarjota sitä ihmiselle jonka suurinta herkkua tiedän sen olevan? Oletetaan selkeyden vuoksi, ettei minulla ole mansikka- ja banaanijäätelön lisäksi mitään muuta tarjottavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"

 

...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan

Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa. 

”Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
 

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

 

"Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)

 

 

 

Noh anna palaa että miten nuo pitää sitten tulkita? Tehän tykkäätte tulkita Raamattua kuten parhaaksi näette. 

Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
 

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

Jos minä teen syntiä niin toki toivon, että joku on rohkea ja rakastaa minua niin paljon, että paheksunnan ja mollaamisen uhallakin varoittaa minua ja yrittää saada minut kääntymään synneistäni parannukseen. Jumalan sanaa ei luultavasti lueta ja ymmärretä oikein, jos se ei välillä saa aikaan pistosta omassatunnossa. 

Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)


Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen 14. luvussa  ns. ehdonvallan asioista, eli asioista, joista päätöksen tekeminen on jokaisen kristityn oman harkinnan ja omantunnon varassa. Näistä asioista (esim. sekasyönti vai kasvissyönti, vaatetus joiltain osin, sapatin tai pyhäpäivän vietto, juhlapäivät yms) kristityn tulee rukoilla ja tehdä oma päätös, eikä muiden kristittyjen tule tuomita kristittyä veljeä tai sisarta näistä päätöksistä. Seksuaalielämää koskevat Raamatun ohjeet eivät ole ehdonvallan asioita.

Täysin raamatun mukainen vastaus. 

Vierailija
36/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vaikka kohdistatkin hyvin aloituksen tekstissä kritiikkisi vain niihin, jotka puolustavat Tarratoimikunnan toimintaa kyseisellä argumentilla, niin yleisluontoisemman otsikon huomioon ottaen voisi ehkä todeta, että Tarratoimikunnan toimintaa ei ehkä välttämättä parhaiten puolusteta juuri tuolla argumentilla. Esimerkiksi Tarratoimikunta ja mainitsemasi tapaus eivät ole symmetriä siinä mielessä, että Tarratoimikunta vaikuttaa olevan suvaitsevaisuuden ja tasa-arvon kannalla, kun taas mainitsemasi tapaus vaikuttaa suvaitsemattomuuden ilmaukselta.

Miksi pidät vanhoillislestadiolaisia suvaitsemattomina ja Tarratoimikuntaa suvaitsevana? Vanhoillislestadiolaisilla ei ole mitään homoja vastaan eivätkä he halua kieltää homopareja elämästä yhdessä ja solmimasta avioliittoa. He eivät myöskään vaadi, että kaikki lopettaisivat ehkäisyn, vaikka he eivät hyväksykään ehkäisyä (muuten kuin poikekustapauksissa) ja homosuhteita omiensa joukossa. Homosuhteet ja ehkäisy on heille kuitenkin täysin ok heti kun niitä harjoittava entinen vanhoillislestadiolainen hyväksyy, ettei hän ole valitsemansa elämäntavan takia enää vanhoillislestadiolainen. 

 

Vanhoillislestadiolaiset ovat siis pohjimmiltaan hyvinkin suvaitsevaisia, minkä näkee jo siitä, miten he suhtautuvat naispappeuteen. Vanhoillislestadiolaisille papeillehan ei tuota pienintäkään vaikeutta alistua edes naispuolisen piispan kaitsentaan. 

Tarratoimikuntahan se on näistä kahdesta suvaitsemattomampi. Lestadiolaiset ei tuputa sanomaansa ja mielipiteitään kenellekään oman liikkeensä ulkopuolella olevalle ihmiselle, vaan he antavat muiden elää omaa elämäänsä kaikessa rauhassa. Tarraterroristit sen sijaan haluaa riistää lestadiolaisilta mahdollisuuden elää rauhassa tuomalla omat aatteensa osaksi suviseuroja. 

Vierailija
37/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"

 

...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan

Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa. 

”Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
 

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

 

"Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)

 

 

 

Noh anna palaa että miten nuo pitää sitten tulkita? Tehän tykkäätte tulkita Raamattua kuten parhaaksi näette. 

Otetaan käsittelyyn vaikka tämä:

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

Minä pidän kovasti mansikkajäätelöstä, joten tarjoanko sitä sellaisille ihmisille joiden tiedän inhoavan sitä, koska tahtoisin että muutkin tarjoavat minulle mansikkajäätelöä? 

Ohje lausutaan muun muassa Matteuksen (Matt. 7:12) ja Luukkaan (Luuk. 6:31) evankeliumeissa. Se ohjaa toimimaan muita kohtaan samalla tavalla kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Kultainen sääntö tai sen muunnelmia esiintyy lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja filosofioissa, ja se toimii yleismaailmallisena eettisenä ohjenuorana

 

Sinulla oli heittämällä huonoin tulkinta asiasta mitä on ikinä kukaan oksentanut pihalle. 

Esittämäni tulkinta voi olla huono, mutta voitko perustella Raamatulla että se on väärä? Jos siis minä haluan muiden tarjoavan minulle mansikkajäätelöä ja Raamattu käskee minua tekemään muille kaiken sen minkä tahtoisin muiden tekevän minulle, miksen noudattaisi Raamatun selvää sanaa jos tarjoaisin mansikkajäätelöä myös kaikkein vannoutuneimmille mansikkajäätelön vihaajille? 

Koska et toivo, että sinulle tarjottaisi ehdoin tahdoin jotain, mistä sinä et pidä.

En myöskään tahtoisi, että minulle tarjotaan banaanijäätelöä, joten pitäisikö minun tarjota sitä ihmiselle jonka suurinta herkkua tiedän sen olevan? Oletetaan selkeyden vuoksi, ettei minulla ole mansikka- ja banaanijäätelön lisäksi mitään muuta tarjottavaa. 

No jos toivot, että sinulle tarjotaan jotain, mistä sinä pidät, teet sen saman toiselle. Miksi jankutat mansikasta ja banaanista. Eivät ne ole olennaisia tässä asiassa. Olennaista on se teko. 

Vierailija
38/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vaikka kohdistatkin hyvin aloituksen tekstissä kritiikkisi vain niihin, jotka puolustavat Tarratoimikunnan toimintaa kyseisellä argumentilla, niin yleisluontoisemman otsikon huomioon ottaen voisi ehkä todeta, että Tarratoimikunnan toimintaa ei ehkä välttämättä parhaiten puolusteta juuri tuolla argumentilla. Esimerkiksi Tarratoimikunta ja mainitsemasi tapaus eivät ole symmetriä siinä mielessä, että Tarratoimikunta vaikuttaa olevan suvaitsevaisuuden ja tasa-arvon kannalla, kun taas mainitsemasi tapaus vaikuttaa suvaitsemattomuuden ilmaukselta.

Miksi pidät vanhoillislestadiolaisia suvaitsemattomina ja Tarratoimikuntaa suvaitsevana? Vanhoillislestadiolaisilla ei ole mitään homoja vastaan eivätkä he halua kieltää homopareja elämästä yhdessä ja solmimasta avioliittoa. He eivät myöskään vaadi, että kaikki lopettaisivat ehkäisyn, vaikka he eivät hyväksykään ehkäisyä (muuten kuin poikekustapauksissa) ja homosuhteita omiensa joukossa. Homosuhteet ja ehkäisy on heille kuitenkin täysin ok heti kun niitä harjoittava entinen vanhoillislestadiolainen hyväksyy, ettei hän ole valitsemansa elämäntavan takia enää vanhoillislestadiolainen. 

 

Vanhoillislestadiolaiset ovat siis pohjimmiltaan hyvinkin suvaitsevaisia, minkä näkee jo siitä, miten he suhtautuvat naispappeuteen. Vanhoillislestadiolaisille papeillehan ei tuota pienintäkään vaikeutta alistua edes naispuolisen piispan kaitsentaan. 

Tarratoimikuntahan se on näistä kahdesta suvaitsemattomampi. Lestadiolaiset ei tuputa sanomaansa ja mielipiteitään kenellekään oman liikkeensä ulkopuolella olevalle ihmiselle, vaan he antavat muiden elää omaa elämäänsä kaikessa rauhassa. Tarraterroristit sen sijaan haluaa riistää lestadiolaisilta mahdollisuuden elää rauhassa tuomalla omat aatteensa osaksi suviseuroja. 

No eivät he mitään tuputa. Ovat paikalla ja valmiita keskustelemaan, jos joku haluaa keskustella. Mitään eivät tee väkisin.

Vierailija
39/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"

 

...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan

Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa. 

”Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
 

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

 

"Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)

 

 

 

Noh anna palaa että miten nuo pitää sitten tulkita? Tehän tykkäätte tulkita Raamattua kuten parhaaksi näette. 

Otetaan käsittelyyn vaikka tämä:

”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)

Minä pidän kovasti mansikkajäätelöstä, joten tarjoanko sitä sellaisille ihmisille joiden tiedän inhoavan sitä, koska tahtoisin että muutkin tarjoavat minulle mansikkajäätelöä? 

Ohje lausutaan muun muassa Matteuksen (Matt. 7:12) ja Luukkaan (Luuk. 6:31) evankeliumeissa. Se ohjaa toimimaan muita kohtaan samalla tavalla kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Kultainen sääntö tai sen muunnelmia esiintyy lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja filosofioissa, ja se toimii yleismaailmallisena eettisenä ohjenuorana

 

Sinulla oli heittämällä huonoin tulkinta asiasta mitä on ikinä kukaan oksentanut pihalle. 

Esittämäni tulkinta voi olla huono, mutta voitko perustella Raamatulla että se on väärä? Jos siis minä haluan muiden tarjoavan minulle mansikkajäätelöä ja Raamattu käskee minua tekemään muille kaiken sen minkä tahtoisin muiden tekevän minulle, miksen noudattaisi Raamatun selvää sanaa jos tarjoaisin mansikkajäätelöä myös kaikkein vannoutuneimmille mansikkajäätelön vihaajille? 

Koska et toivo, että sinulle tarjottaisi ehdoin tahdoin jotain, mistä sinä et pidä.

En myöskään tahtoisi, että minulle tarjotaan banaanijäätelöä, joten pitäisikö minun tarjota sitä ihmiselle jonka suurinta herkkua tiedän sen olevan? Oletetaan selkeyden vuoksi, ettei minulla ole mansikka- ja banaanijäätelön lisäksi mitään muuta tarjottavaa. 

No jos toivot, että sinulle tarjotaan jotain, mistä sinä pidät, teet sen saman toiselle. Miksi jankutat mansikasta ja banaanista. Eivät ne ole olennaisia tässä asiassa. Olennaista on se teko. 

Mansikka ja banaani on esimerkkejä siitä, että kultaista käskyä voi tulkita monella tavalla. Miksi sinun tulkintatapasi olisi oikea? 

Vierailija
40/40 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"

 

...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan

"Rakasta Jumalaa yli kaiken ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin rakastat itseäsi." Missä mainittiin homoparit? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän