Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemusta suuren ikäeron suhteista kahden aikuisen välillä?

Vierailija
27.06.2026 |

Miten alkoi ja miten meni? Miten ympäristö suhtautui?

 

Aikuisella tarkoitetaan että kunpikaan ei ole mikään parikymppinen 

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on ~20 vuotta ikäeroa. Ovat olleet 25 vuotta naimisissa. Vanhempi osapuoli nykyään monisairas ja aikamoiseksi omaishoitajuudeksi suhde on mennyt, mutta rakkaus silti on. 

Minkä ikäisinä he tapasivat?

Tässäpä kaikki. Jos nyt aloitat suhteen, se voi olla ohi jo parin kuukauden päästä. Joten ihan turhaa miettiä eri aikakausia ja ikäkausia ja vanhuuden raihnaisuutta 50 vuoden päästä. Suhde toimii jos toimii ja kestää jos kestää. Suhteen aloittaminen ei tarkoita loppuiän onnellista suhdetta kuin harvoin ja onnellisissa tapauksissa. 

Vierailija
42/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo omaishoitajuus ei ole mitenkään pakollista. Voitte sopia jo etukäteen että sitä ei tapahdu.

No se vasta kivalta suhteelta kuulostaisikin. Ehkä parasta kuitenkin ottaa oman ikäinen ja rapistua yhdessä.

Ota nuorempi mies, jos haluat rapistua yhdessä. Samanikäisen kanssa mies menee nopeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini on 15 vuotta itseään vanhemman miehen kanssa ja häntä hävetti kertoa, että mies on jo lähes 5-kymppinen.

Vierailija
44/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo omaishoitajuus ei ole mitenkään pakollista. Voitte sopia jo etukäteen että sitä ei tapahdu.

Jos oikeasti rakastaa toista, tuskin haluaa heivata minnekään laitokseen loppuvuosiksi. Etenkin kun lukee miten luokatonta "hoitoa" ja ylläpitoa niissä saa hintaan nähden. Ei ole ihmisen paikka. 

Jos oikeasti rakastaa toista, menee sinne laitokseen eikä ikimaailmassa hyväksy toisesta mitään omaishoitajaa.

Jos rakastaa toista ja on paljon vanhempi, ei koskaan edes muuta yhteen?

Vierailija
45/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverini on 15 vuotta itseään vanhemman miehen kanssa ja häntä hävetti kertoa, että mies on jo lähes 5-kymppinen.

Miksi hävetti?

Vierailija
46/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on ~20 vuotta ikäeroa. Ovat olleet 25 vuotta naimisissa. Vanhempi osapuoli nykyään monisairas ja aikamoiseksi omaishoitajuudeksi suhde on mennyt, mutta rakkaus silti on. 

Minkä ikäisinä he tapasivat?

Tässäpä kaikki. Jos nyt aloitat suhteen, se voi olla ohi jo parin kuukauden päästä. Joten ihan turhaa miettiä eri aikakausia ja ikäkausia ja vanhuuden raihnaisuutta 50 vuoden päästä. Suhde toimii jos toimii ja kestää jos kestää. Suhteen aloittaminen ei tarkoita loppuiän onnellista suhdetta kuin harvoin ja onnellisissa tapauksissa. 

No ei se iso ikäero mitään herkkua ole aiemminkaan. Eri elämänvaihe, eri kehitystehtävät, eri energiatasot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo omaishoitajuus ei ole mitenkään pakollista. Voitte sopia jo etukäteen että sitä ei tapahdu.

Jos oikeasti rakastaa toista, tuskin haluaa heivata minnekään laitokseen loppuvuosiksi. Etenkin kun lukee miten luokatonta "hoitoa" ja ylläpitoa niissä saa hintaan nähden. Ei ole ihmisen paikka. 

Jos oikeasti rakastaa toista, menee sinne laitokseen eikä ikimaailmassa hyväksy toisesta mitään omaishoitajaa.

Jos rakastaa toista ja on paljon vanhempi, ei koskaan edes muuta yhteen?

Suurinta rakkautta on, ettei koskaan edes aloita seurustelua.

Vierailija
48/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison ikäeron suhteessa voi itseasiassa ollakin kätevää asua erikseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 20 vuotta nuorempi mies. Olemme seurustelleet kaksi vuotta vasta, ja olen edelleen skeptinen, mutta aika näyttää miten käy. 

Vierailija
50/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaverini on 15 vuotta itseään vanhemman miehen kanssa ja häntä hävetti kertoa, että mies on jo lähes 5-kymppinen.

Miksi hävetti?

En tiedä. Ehkä siksi, että heillä on myös pieni lapsi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaverini on 15 vuotta itseään vanhemman miehen kanssa ja häntä hävetti kertoa, että mies on jo lähes 5-kymppinen.

Miksi hävetti?

En tiedä. Ehkä siksi, että heillä on myös pieni lapsi? 

Mun on vaikea ymmärtää.  Lapsellekin haitallisia jos äiti häpeää isää

Vierailija
52/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aikuisella tarkoitetaan että kunpikaan ei ole mikään parikymppinen "

Aikuinen määritellään niin että kun on yli 18-vuotias on aikuinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo omaishoitajuus ei ole mitenkään pakollista. Voitte sopia jo etukäteen että sitä ei tapahdu.

Jos oikeasti rakastaa toista, tuskin haluaa heivata minnekään laitokseen loppuvuosiksi. Etenkin kun lukee miten luokatonta "hoitoa" ja ylläpitoa niissä saa hintaan nähden. Ei ole ihmisen paikka. 

Jos oikeasti rakastaa toista, menee sinne laitokseen eikä ikimaailmassa hyväksy toisesta mitään omaishoitajaa.

Jos rakastaa toista ja on paljon vanhempi, ei koskaan edes muuta yhteen?

Suurinta rakkautta on, ettei koskaan edes aloita seurustelua.

Kuten edellä jo sanottiin, omaishoitajuudesta voidaan sopia. Ei liity yhdesaä asumiseen tai tarvi olla seurustelematta, vaan nimenomaan siitä omaishoitajuudesta voidaan vaikka heti alkuunsa tehdä päätös. Mutta se ei ole vain sen hoitajaksi tahtovan yksipuolinen päätös (jollei toista julisteta holhouksenalaiseksi tms), kutrn tässä kaikkien vastauksista heti kuului rakkaudesta. Myös hoidettava voi vaatia, ettei toista kuormiteta omaishoitajuudella (koska rakkaus!).

Vierailija
54/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä vanhemmalla saattaa olla kaikenlaisia urautuneita tapoja jonka takia suosittelen erillään asumista ettei ala tuntua vaikealta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaista:

27 v ero kun olin itse 55.  Oli liikaa. Selkeä "generational gap" josta ei yli päästy.

17 v ero kun olin itse 57. Suhde jatkuu yhä ja hyvin menee näin kymmenen vuoden kuluttuakin.

Vaatii kyllä aika lailla vastaavat luonteet mm. asuinpaikkojen suhteen (ei kummankaan kotimaassa)

Vierailija
56/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Aikuisella tarkoitetaan että kunpikaan ei ole mikään parikymppinen "

Aikuinen määritellään niin että kun on yli 18-vuotias on aikuinen.

Aloituksessa määriteltiin toisin, joten tee oma aiheesi jos haluat keskustella sun jutusta.

Vierailija
57/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Aikuisella tarkoitetaan että kunpikaan ei ole mikään parikymppinen "

Aikuinen määritellään niin että kun on yli 18-vuotias on aikuinen.

Se on täysi-ikäisyyden laillinen määritelmä. Tässä keskustelussa aikuinen ei määrity sen mukaan. Ap

Vierailija
58/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on ~20 vuotta ikäeroa. Ovat olleet 25 vuotta naimisissa. Vanhempi osapuoli nykyään monisairas ja aikamoiseksi omaishoitajuudeksi suhde on mennyt, mutta rakkaus silti on. 

Minkä ikäisinä he tapasivat?

Tässäpä kaikki. Jos nyt aloitat suhteen, se voi olla ohi jo parin kuukauden päästä. Joten ihan turhaa miettiä eri aikakausia ja ikäkausia ja vanhuuden raihnaisuutta 50 vuoden päästä. Suhde toimii jos toimii ja kestää jos kestää. Suhteen aloittaminen ei tarkoita loppuiän onnellista suhdetta kuin harvoin ja onnellisissa tapauksissa. 

No ei se iso ikäero mitään herkkua ole aiemminkaan. Eri elämänvaihe, eri kehitystehtävät, eri energiatasot.

 Niin, no jos toinen ei sovi kumppaniksi nytkään niin tuskin kannattaa suhdetta aloittaa. Kuten sanottu, kun suhteen pituus on aina täysin auki ja se voi loppua vaikka viikossa. 

Vierailija
59/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ap suunnittelisi suhdetta ihmisen kanssa jos se ei juuri nytkään toimisi 

Vierailija
60/74 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on ~20 vuotta ikäeroa. Ovat olleet 25 vuotta naimisissa. Vanhempi osapuoli nykyään monisairas ja aikamoiseksi omaishoitajuudeksi suhde on mennyt, mutta rakkaus silti on. 

Minkä ikäisinä he tapasivat?

Tässäpä kaikki. Jos nyt aloitat suhteen, se voi olla ohi jo parin kuukauden päästä. Joten ihan turhaa miettiä eri aikakausia ja ikäkausia ja vanhuuden raihnaisuutta 50 vuoden päästä. Suhde toimii jos toimii ja kestää jos kestää. Suhteen aloittaminen ei tarkoita loppuiän onnellista suhdetta kuin harvoin ja onnellisissa tapauksissa. 

No ei se iso ikäero mitään herkkua ole aiemminkaan. Eri elämänvaihe, eri kehitystehtävät, eri energiatasot.

Jos suhde perustuu oikeille asioille eli yhteiseen vetovoimaan, toisen ihailuun, arvostukseen, välittämisen tunteisiin, intohimoon, rakkauteen, niin kyllä yhdessäolo on totta vie herkkua! Mitä varten te ihmiset oikein aloitatte suhteita, jos se toinen ei ole sellainen jonka iholla haluat olla 24/7 ja jonka juttuja kuunnella maailman tappiin? Ihme porukkaa täällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän