Hurja kuumuus vyöryy Suomeen – Iskee erityisesti tälle alueelle
https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/c4ba0d32-4f7b-4e0a-9f4a-3a56f5a33…
Varsinais-Suomesta Länsi-Uusimaalle voi odottaa jopa 27 asteen lämpötiloja.
KÄÄK! Me käristytään kaikki!
Kommentit (67)
Ihan normaali helle, joka kestää pari päivää. Yli 35 astetta on epänormaali helle Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eteläisimmässä Espanjassa Malagassa on 30 paikkeilla. Erittäin mukava ilma meren äärellä. Suomessa sisämaassa on tukalampaa 25 asteen lämpötilassa.
Mitähän ilmastohörhöt tuumaa, kun 20 vuoden kuluttua säät on samanlaisia kuin nyt, aivan kuten 20 vuotta sitten.
No jos tilastoja katsoo niin kyllähän ne keskilämpötilat on nousseet ja tulevat nousemaan jatkossakin.
Tilastojen mukaan tulevat nousemaan jatkossakin. Huomaatko virheen lauseessa.
No ei pienet virheet agendaa haittaa.
Tuliskin eikä jäisi taas vaan lupaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Perintein sanonta menkää ei töihin vaan juhlimaan, köyhät ryypätkää viimeiset rahat, huomenna se tulee maailmanloppu, merkit taivaalla jo näkyy siis siskot ja veljet tuopit eteen ja juokaa viimeinen malja koska aamulla heräätte pettymystä täynnä ja mietitte vieläkö minä olen täällä, eikö Pietari avannutkaan porttia, minä sanon teille älkää peljätkö, saranapuolelta pääsee myöskin sisään.
Kyllä. Hulluimmat uskoo jo, että maailma on tulessa ja että 20 vuoden kuluttua iso osa maapallon alueista on elinkelvoton ja 50 vuoden kuluttua koko planeetta. Todellisuudessa emme huomaa nyt eroa käytännössä lainkaan 20 vuoden takaiseen matkustellessamme ympäriinsä, emmekä tule huomaamaan 20 vuoden kuluttua. Toki säät vaihtelevat 10-50 vuoden jaksoissa ja pitemmissä sykleissä sadoissa vuosissa. Viime talvi oli esim. Portugalissa äärimmäisen kylmä, sateinen ja myrskyisä, muttei mitään uutta, paikalliset sanoivat että vastaava oli vuosikymmeniä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään uutta auringon alla. Hauskaa on myös se, että kun nostaa esiin esim. 1800 -luvun lopun ja 1900 luvun alun ennätyksiä, ilmastoagendalaiset vetoavat siihen, ettei sen ajan tulokset ole virallisia. Sitten taas väitetään, että ilmasto on lämmennyt noista ajoista niin ja niin paljon, siis mieluisat epäviralliset tulokset kelpaavat.
Pohjois-Amerikan vuoden 1936 "Dust Bowl": Yhdysvaltoja ja Kanadaa kurittanut ennennäkemätön kuivuus- ja helleaalto 1930-luvulla rikkoi yhä voimassa olevia lämpöennätyksiä monissa osavaltioissa ja johti mittaviin inhimillisiin ja taloudellisiin menetyksiin.
Maapallon virallinen lämpöennätys: Maapallon historian korkein luotettavasti mitattu lämpötila, 56,7 C, kirjattiin Kuolemanlaaksossa (Death Valley, Kalifornia) vuonna 1913.
Kesä 1937 & 2018 – 64 hellepäivää: Vuodet 1937 ja 2018 pitävät tilastoissa jaettua kakkossijaa kokonaishellepäivien määrässä. Erityisesti 1930-luvun loppu oli Suomessa tunnettua erittäin kuumien kesien aikaa.
Kesä 1897: Vuosisadan loppupuolen selvästi kuumin kesä Suomessa. Toukokuun keskilämpötila kohosi Kaisaniemessä ennätykselliseen 13,3 asteeseen, mikä rikottiin vasta vuonna 2016. Helleputket jatkuivat läpi keskikesän.
Kesä 1858: Erittäin kuiva ja kuuma kesä, joka aiheutti laajoja metsäpaloja eri puolilla Suomea. Elonkorjuu onnistui kuumuuden ansiosta poikkeuksellisen hyvin, mikä oli elintärkeää vain kymmenen vuotta ennen suuria nälkävuosia.
Kesä 1831: Ennen virallisten mittausten alkua koettu poikkeuksellinen "superkesä". Historiallisten dokumenttien ja puunvuosilustojen mukaan kesä oli yksi koko vuosituhannen lämpimimmistä Pohjois-Euroopassa.
Anteeksi, mutta nämä "lämpöennätykset" menevät puhki nykyään viikon välein, ei kymmenen vuoden välein. Huomaatko eron?
Eivät mene. Toki kun aloitetaan mittauksia kaikilla paikkakunnilla vuonna xxx, on päivänselvää että pitkän aikaa rikotaan ennätyksiä aina jollakin paikkakunnalla, koska paikkakuntia on valtava määrä. Ja kuten olisit voinut itsekin selvittää, monet noista vanhoista ennätyksistä ovat edelleen voimassa.
Siinä vaiheessa kun poikkeuksista tulee uusi normi, voidaan puhua pysyvämmästä muutoksesta. Onko tämä mielestäsi siis normaalia maapallolla?
On. Kuten ylempänä eräässä viestissä on koottu historiallisia hellejaksoja, niitä on ollut aina. Euroopan toiseksi pisin hellejaksokin on 30 -luvulta.
36.7 astetta kropan lämpötilani, ei mitään muuta.Joskus paleltaa joskus hiostaa, normi elämää.
11 000 tuhatta vuotta sitten nykyisen suomen alueella alkoi jääkausi lähetä loppuaan. Silloinen Mönkkönen tuli ulos luolastaan ja huomasi ilmaston lämmenneen. Määräsi koko heimon lopettamaan lihansyönnin ja fossiilisten oksien ja risujen polttamisen hiilijalanjäljen minimoimiseksi. Heh!
Jo ennen silloista jääkautta pohjois-euroopassa oli vallinnut trooppinen ilmasto mammutteineen yms. kummallisuuksineen
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Ranskasta länteen on Espanja ja Portugali.
Etelä-Ranskasta länteen on Atlantti. Espanja ja Portugali ovat lounaasssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään uutta auringon alla. Hauskaa on myös se, että kun nostaa esiin esim. 1800 -luvun lopun ja 1900 luvun alun ennätyksiä, ilmastoagendalaiset vetoavat siihen, ettei sen ajan tulokset ole virallisia. Sitten taas väitetään, että ilmasto on lämmennyt noista ajoista niin ja niin paljon, siis mieluisat epäviralliset tulokset kelpaavat.
Pohjois-Amerikan vuoden 1936 "Dust Bowl": Yhdysvaltoja ja Kanadaa kurittanut ennennäkemätön kuivuus- ja helleaalto 1930-luvulla rikkoi yhä voimassa olevia lämpöennätyksiä monissa osavaltioissa ja johti mittaviin inhimillisiin ja taloudellisiin menetyksiin.
Maapallon virallinen lämpöennätys: Maapallon historian korkein luotettavasti mitattu lämpötila, 56,7 C, kirjattiin Kuolemanlaaksossa (Death Valley, Kalifornia) vuonna 1913.
Kesä 1937 & 2018 – 64 hellepäivää: Vuodet 1937 ja 2018 pitävät tilastoissa jaettua kakkossijaa kokonaishellepäivien määrässä. Erityisesti 1930-luvun loppu oli Suomessa tunnettua erittäin kuumien kesien aikaa.
Kesä 1897: Vuosisadan loppupuolen selvästi kuumin kesä Suomessa. Toukokuun keskilämpötila kohosi Kaisaniemessä ennätykselliseen 13,3 asteeseen, mikä rikottiin vasta vuonna 2016. Helleputket jatkuivat läpi keskikesän.
Kesä 1858: Erittäin kuiva ja kuuma kesä, joka aiheutti laajoja metsäpaloja eri puolilla Suomea. Elonkorjuu onnistui kuumuuden ansiosta poikkeuksellisen hyvin, mikä oli elintärkeää vain kymmenen vuotta ennen suuria nälkävuosia.
Kesä 1831: Ennen virallisten mittausten alkua koettu poikkeuksellinen "superkesä". Historiallisten dokumenttien ja puunvuosilustojen mukaan kesä oli yksi koko vuosituhannen lämpimimmistä Pohjois-Euroopassa.
Anteeksi, mutta nämä "lämpöennätykset" menevät puhki nykyään viikon välein, ei kymmenen vuoden välein. Huomaatko eron?
Eivät mene. Toki kun aloitetaan mittauksia kaikilla paikkakunnilla vuonna xxx, on päivänselvää että pitkän aikaa rikotaan ennätyksiä aina jollakin paikkakunnalla, koska paikkakuntia on valtava määrä. Ja kuten olisit voinut itsekin selvittää, monet noista vanhoista ennätyksistä ovat edelleen voimassa.
Siinä vaiheessa kun poikkeuksista tulee uusi normi, voidaan puhua pysyvämmästä muutoksesta. Onko tämä mielestäsi siis normaalia maapallolla?
On. Kuten ylempänä eräässä viestissä on koottu historiallisia hellejaksoja, niitä on ollut aina. Euroopan toiseksi pisin hellejaksokin on 30 -luvulta.
Onko ne hellejaksot tapahtunut näin tiheään, joka vuosi? Ja vuosi vuodelta on kuumempaa? Vuonna 2024 meni USASSA kymmenellä paikkakunnalla lämpöennätykset rikki, yhtenä päivänä. Kyllä noita lämpökäyriä on missä on jyrkkä nousu sitten 1950-luvun, eli miten selität sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintein sanonta menkää ei töihin vaan juhlimaan, köyhät ryypätkää viimeiset rahat, huomenna se tulee maailmanloppu, merkit taivaalla jo näkyy siis siskot ja veljet tuopit eteen ja juokaa viimeinen malja koska aamulla heräätte pettymystä täynnä ja mietitte vieläkö minä olen täällä, eikö Pietari avannutkaan porttia, minä sanon teille älkää peljätkö, saranapuolelta pääsee myöskin sisään.
Kyllä. Hulluimmat uskoo jo, että maailma on tulessa ja että 20 vuoden kuluttua iso osa maapallon alueista on elinkelvoton ja 50 vuoden kuluttua koko planeetta. Todellisuudessa emme huomaa nyt eroa käytännössä lainkaan 20 vuoden takaiseen matkustellessamme ympäriinsä, emmekä tule huomaamaan 20 vuoden kuluttua. Toki säät vaihtelevat 10-50 vuoden jaksoissa ja pitemmissä sykleissä sadoissa vuosissa. Viime talvi oli esim. Portugalissa äärimmäisen kylmä, sateinen ja myrskyisä, muttei mitään uutta, paikalliset sanoivat että vastaava oli vuosikymmeniä sitten.
Miten selität tasaisen nousun keskimääräisessä lämpötilassa? Onko tuo tuhat vuotta, tuhansia vuosia vai peräti vain muutama kymmen? Normaalia mielestäsi?
https://climate.copernicus.eu/july-2023-sees-multiple-global-temperatur…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eteläisimmässä Espanjassa Malagassa on 30 paikkeilla. Erittäin mukava ilma meren äärellä. Suomessa sisämaassa on tukalampaa 25 asteen lämpötilassa.
Mitähän ilmastohörhöt tuumaa, kun 20 vuoden kuluttua säät on samanlaisia kuin nyt, aivan kuten 20 vuotta sitten.
No jos tilastoja katsoo niin kyllähän ne keskilämpötilat on nousseet ja tulevat nousemaan jatkossakin.
Globaali keskilämpötila on noussut 150 vuodessa 1,5 astetta. Se ei ole paljon mitään, etenkin kun mittaushistorian alkupiste on pikku jääkauden lopussa, jolloin ilmasto oli jäähtynyt 200 vuodessa asteen verran.
Jos väitetyt pidemmät hellejaksot pitävät paikkansa, silloin niiden ulkopuolella lämpötilan nousu on vielä vähäisempää kuin tuo 1,5.
Lapissakin Sodankylän mittauspisteellä saavutettiin vasta parikymmentä vuotta sitten vuosikeskilämpötiloissa 30 -luvun lopun ennätykset. Holoseenin optimin aikaan Lapissa lämpötilat olivat samat kuin nykyiset Keski-Euroopan lämpötilat, 1-3 astetta nykyistä lämpimämmät ja elinolot olivat Suomessa paljon paremmat.
Tilastoja tulevaisuudesta ei ole, eikä tulevaisuutta voi todistaa. Kyse on vain hatarista ennusteista, joissa mallinnuksillakaan ei kyetä ottamaan huomioon kaikkia muuttujia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintein sanonta menkää ei töihin vaan juhlimaan, köyhät ryypätkää viimeiset rahat, huomenna se tulee maailmanloppu, merkit taivaalla jo näkyy siis siskot ja veljet tuopit eteen ja juokaa viimeinen malja koska aamulla heräätte pettymystä täynnä ja mietitte vieläkö minä olen täällä, eikö Pietari avannutkaan porttia, minä sanon teille älkää peljätkö, saranapuolelta pääsee myöskin sisään.
Kyllä. Hulluimmat uskoo jo, että maailma on tulessa ja että 20 vuoden kuluttua iso osa maapallon alueista on elinkelvoton ja 50 vuoden kuluttua koko planeetta. Todellisuudessa emme huomaa nyt eroa käytännössä lainkaan 20 vuoden takaiseen matkustellessamme ympäriinsä, emmekä tule huomaamaan 20 vuoden kuluttua. Toki säät vaihtelevat 10-50 vuoden jaksoissa ja pitemmissä sykleissä sadoissa vuosissa. Viime talvi oli esim. Portugalissa äärimmäisen kylmä, sateinen ja myrskyisä, muttei mitään uutta, paikalliset sanoivat että vastaava oli vuosikymmeniä sitten.
"Jossain päin maailmaa kylässä on ollut hassu sää vuonna 1978, ei siis ole ilmastonmuutosta."
Todellakin on ihmisten aivot kutistunut ja ÄO laskussa.... uskon siis tiedemiehiä tässäkin.
Kuka jaksaa panikoida jostain ilmastosta? Se on mitä on ja se siitä.
Täyttä shillbuttia näiden lapsi hysteerikoiden klikki otsikot iltasatu lehdissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintein sanonta menkää ei töihin vaan juhlimaan, köyhät ryypätkää viimeiset rahat, huomenna se tulee maailmanloppu, merkit taivaalla jo näkyy siis siskot ja veljet tuopit eteen ja juokaa viimeinen malja koska aamulla heräätte pettymystä täynnä ja mietitte vieläkö minä olen täällä, eikö Pietari avannutkaan porttia, minä sanon teille älkää peljätkö, saranapuolelta pääsee myöskin sisään.
Kyllä. Hulluimmat uskoo jo, että maailma on tulessa ja että 20 vuoden kuluttua iso osa maapallon alueista on elinkelvoton ja 50 vuoden kuluttua koko planeetta. Todellisuudessa emme huomaa nyt eroa käytännössä lainkaan 20 vuoden takaiseen matkustellessamme ympäriinsä, emmekä tule huomaamaan 20 vuoden kuluttua. Toki säät vaihtelevat 10-50 vuoden jaksoissa ja pitemmissä sykleissä sadoissa vuosissa. Viime talvi oli esim. Portugalissa äärimmäisen kylmä, sateinen ja myrskyisä, muttei mitään uutta, paikalliset sanoivat että vastaava oli vuosikymmeniä sitten.
Miten selität tasaisen nousun keskimääräisessä lämpötilassa? Onko tuo tuhat vuotta, tuhansia vuosia vai peräti vain muutama kymmen? Normaalia mielestäsi?
https://climate.copernicus.eu/july-2023-sees-multiple-global-temperatur…
Nousu ei ole ollut tasaista. Nykyinen 150 vuoden globaali lämpeneminen on tapahtunut pikku jääkauden jälkeen, jolloin ilmasto oli jäähtynyt 0,5-1 astetta 200-300 vuodessa, eli nopea muutos sekin. Suomessa oli Holoseenin optimin aikaan 1-3 astetta nykyistä lämpimämpää, meillä oli nykyinen Keski-Euroopan ilmasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintein sanonta menkää ei töihin vaan juhlimaan, köyhät ryypätkää viimeiset rahat, huomenna se tulee maailmanloppu, merkit taivaalla jo näkyy siis siskot ja veljet tuopit eteen ja juokaa viimeinen malja koska aamulla heräätte pettymystä täynnä ja mietitte vieläkö minä olen täällä, eikö Pietari avannutkaan porttia, minä sanon teille älkää peljätkö, saranapuolelta pääsee myöskin sisään.
Kyllä. Hulluimmat uskoo jo, että maailma on tulessa ja että 20 vuoden kuluttua iso osa maapallon alueista on elinkelvoton ja 50 vuoden kuluttua koko planeetta. Todellisuudessa emme huomaa nyt eroa käytännössä lainkaan 20 vuoden takaiseen matkustellessamme ympäriinsä, emmekä tule huomaamaan 20 vuoden kuluttua. Toki säät vaihtelevat 10-50 vuoden jaksoissa ja pitemmissä sykleissä sadoissa vuosissa. Viime talvi oli esim. Portugalissa äärimmäisen kylmä, sateinen ja myrskyisä, muttei mitään uutta, paikalliset sanoivat että vastaava oli vuosikymmeniä sitten.
Niin me eletään vieläkin ja kaikki vuosien ja kunnon mukaan, jotenkin säälittää näiden idiootti kusipää pomojen puolesta ja kansa siunaa heidän tekonsa, kenenkä , äiti poika, lapsi kuolee kusipäiden takia tänään huomenna, SAIRASTA TOUHUA HEH 2026..Ja muutama kusipää päättää maailman kohtalosta joita tyhmä kansa nöyrästi palvoo, olisiko aiva miettiä ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eteläisimmässä Espanjassa Malagassa on 30 paikkeilla. Erittäin mukava ilma meren äärellä. Suomessa sisämaassa on tukalampaa 25 asteen lämpötilassa.
Mitähän ilmastohörhöt tuumaa, kun 20 vuoden kuluttua säät on samanlaisia kuin nyt, aivan kuten 20 vuotta sitten.
No jos tilastoja katsoo niin kyllähän ne keskilämpötilat on nousseet ja tulevat nousemaan jatkossakin.
Globaali keskilämpötila on noussut 150 vuodessa 1,5 astetta. Se ei ole paljon mitään, etenkin kun mittaushistorian alkupiste on pikku jääkauden lopussa, jolloin ilmasto oli jäähtynyt 200 vuodessa asteen verran.
Jos väitetyt pidemmät hellejaksot pitävät paikkansa, silloin niiden ulkopuolella lämpötilan nousu on vielä vähäisempää kuin tuo 1,5.
Lapissakin Sodankylän mittauspisteellä saavutettiin vasta parikymmentä vuotta sitten vuosikeskilämpötiloissa 30 -luvun lopun ennätykset. Holoseenin optimin aikaan Lapissa lämpötilat olivat samat kuin nykyiset Keski-Euroopan lämpötilat, 1-3 astetta nykyistä lämpimämmät ja elinolot olivat Suomessa paljon paremmat.
Tilastoja tulevaisuudesta ei ole, eikä tulevaisuutta voi todistaa. Kyse on vain hatarista ennusteista, joissa mallinnuksillakaan ei kyetä ottamaan huomioon kaikkia muuttujia.
Tuo muutos 1,5 astetta on ERITTÄIN nopeaa, se on tapahtunut siis 150 vuodessa, ei tuhansissa mitä normaalisti pallolla. Luonto ei sopeudu jne. eli katastrofit aineksia tässä kyllä keitellään. Kuulostaa pieneltä korvaasi, mutta jos et ymmärrä miten luonto ja ilmasto toimii niin perehtyisit paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintein sanonta menkää ei töihin vaan juhlimaan, köyhät ryypätkää viimeiset rahat, huomenna se tulee maailmanloppu, merkit taivaalla jo näkyy siis siskot ja veljet tuopit eteen ja juokaa viimeinen malja koska aamulla heräätte pettymystä täynnä ja mietitte vieläkö minä olen täällä, eikö Pietari avannutkaan porttia, minä sanon teille älkää peljätkö, saranapuolelta pääsee myöskin sisään.
Kyllä. Hulluimmat uskoo jo, että maailma on tulessa ja että 20 vuoden kuluttua iso osa maapallon alueista on elinkelvoton ja 50 vuoden kuluttua koko planeetta. Todellisuudessa emme huomaa nyt eroa käytännössä lainkaan 20 vuoden takaiseen matkustellessamme ympäriinsä, emmekä tule huomaamaan 20 vuoden kuluttua. Toki säät vaihtelevat 10-50 vuoden jaksoissa ja pitemmissä sykleissä sadoissa vuosissa. Viime talvi oli esim. Portugalissa äärimmäisen kylmä, sateinen ja myrskyisä, muttei mitään uutta, paikalliset sanoivat että vastaava oli vuosikymmeniä sitten.
Miten selität tasaisen nousun keskimääräisessä lämpötilassa? Onko tuo tuhat vuotta, tuhansia vuosia vai peräti vain muutama kymmen? Normaalia mielestäsi?
https://climate.copernicus.eu/july-2023-sees-multiple-global-temperatur…
Nousu ei ole ollut tasaista. Nykyinen 150 vuoden globaali lämpeneminen on tapahtunut pikku jääkauden jälkeen, jolloin ilmasto oli jäähtynyt 0,5-1 astetta 200-300 vuodessa, eli nopea muutos sekin. Suomessa oli Holoseenin optimin aikaan 1-3 astetta nykyistä lämpimämpää, meillä oli nykyinen Keski-Euroopan ilmasto.
Pikku jääkausi: Noin vuosien 1300–1850 välillä vaikuttanut viileämpi jakso johtui pääasiassa lisääntyneestä vulkaanisesta aktiivisuudesta ja auringon säteilyn vaihtelusta. Se ei kuitenkaan ollut maailmanlaajuisesti synkroninen tai yhtä voimakas ilmiö kaikkialla.
Otappa huomioon siis luonnonilmiöt. Tämä nykyinen "luonnonilmiö" on ihmisen aiheuttama, ei vulkaaninen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eteläisimmässä Espanjassa Malagassa on 30 paikkeilla. Erittäin mukava ilma meren äärellä. Suomessa sisämaassa on tukalampaa 25 asteen lämpötilassa.
Mitähän ilmastohörhöt tuumaa, kun 20 vuoden kuluttua säät on samanlaisia kuin nyt, aivan kuten 20 vuotta sitten.
No jos tilastoja katsoo niin kyllähän ne keskilämpötilat on nousseet ja tulevat nousemaan jatkossakin.
Globaali keskilämpötila on noussut 150 vuodessa 1,5 astetta. Se ei ole paljon mitään, etenkin kun mittaushistorian alkupiste on pikku jääkauden lopussa, jolloin ilmasto oli jäähtynyt 200 vuodessa asteen verran.
Jos väitetyt pidemmät hellejaksot pitävät paikkansa, silloin niiden ulkopuolella lämpötilan nousu on vielä vähäisempää kuin tuo 1,5.
Lapissakin Sodankylän mittauspisteellä saavutettiin vasta parikymmentä vuotta sitten vuosikeskilämpötiloissa 30 -luvun lopun ennätykset. Holoseenin optimin aikaan Lapissa lämpötilat olivat samat kuin nykyiset Keski-Euroopan lämpötilat, 1-3 astetta nykyistä lämpimämmät ja elinolot olivat Suomessa paljon paremmat.
Tilastoja tulevaisuudesta ei ole, eikä tulevaisuutta voi todistaa. Kyse on vain hatarista ennusteista, joissa mallinnuksillakaan ei kyetä ottamaan huomioon kaikkia muuttujia.
Tuo muutos 1,5 astetta on ERITTÄIN nopeaa, se on tapahtunut siis 150 vuodessa, ei tuhansissa mitä normaalisti pallolla. Luonto ei sopeudu jne. eli katastrofit aineksia tässä kyllä keitellään. Kuulostaa pieneltä korvaasi, mutta jos et ymmärrä miten luonto ja ilmasto toimii niin perehtyisit paremmin.
Hölynpölyä. Tietenkin saadaan tuhansien vuosien välille hidas lämpötila muutos, kun verrataan kahta pistettä a ja b, joiden väli on 3000 vuotta. Ilmasto ei ole koskaan lämmennyt ja jäähtynyt niin, ettei tuhansien vuosien jaksojen sisällä olisi nopeita muutoksia ylös ja alas vuosikymmenien ja satojen vuosien sykleissä. Kyllä se olet sinä, jonka pitää perehtyä paremmin ja kriittisemmin, eikä niellä valmiiksi syötettyä informaatiota.
Esim. pikku jääkaudella ilmaston jäähtyminen oli nopeaa, globaalisti jopa asteen 200-300 vuodessa. 1900-1940 ilmasto lämpeni Suomessa lähes asteen, huippuvuorilla 2-3 astetta, globaalisti 0,5 astetta. Luonnon sopeutumisen kannalta paikallinen muutos on ratkaisevaa ja todellisuudessa esim. tuo 1900-1940 nopea lämpeneminen pohjoisessa paransi elinolojamme huimasti. Eem kauden lopulla ilmasto lämpeni nykyistä nopeammin ja useita asteita enemmän kuin nyt, sitten tuli jääkausi.
Siinä vaiheessa kun poikkeuksista tulee uusi normi, voidaan puhua pysyvämmästä muutoksesta. Onko tämä mielestäsi siis normaalia maapallolla?
https://yle.fi/a/74-20232737