Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hurja kuumuus vyöryy Suomeen – Iskee erityisesti tälle alueelle

Vierailija
27.06.2026 |

https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/c4ba0d32-4f7b-4e0a-9f4a-3a56f5a33…

 

Varsinais-Suomesta Länsi-Uusimaalle voi odottaa jopa 27 asteen lämpötiloja.

 

KÄÄK! Me käristytään kaikki!

 

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa käy 80-asteisessa saunassa ja valittaa jotain 30 asteen lämpötilasta.

Ja kyllä ainakin itseäni kammoksuttaa enempi säätiedotukset hurjista ukkosista kuin hurjista helteistä.

Vierailija
22/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien 27 astetta on ollut hurja kuumuus😁 Hurja kuumuus on kun lähennellään 40 astetta. 

Ilmastohysteriasta lähtien :). Itse asiassa lähelle 40 ei ole paha, jos on Etelä-Euroopassa meren lähellä. Kuiva meri-ilma ei tunnu niin kuumalta. Rannikolla se on tosin harvinaista, yleensä hellejaksoinakin on vain 30 paikkeilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva, viime yönä oli edelleen hiton kylmä

Ei ollut. Sulla oli. Mulla ei.

Vierailija
24/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas hurjaa, kun Ranskassa , Briteissä, kohta Saksassa ja siitä länteen on 40 astetta-

Hih, mitä on Ranskasta länteen. Atlantti. Keski- ja Etelä-Euroopassa on aivan samanlaiset säät kuin aina on ollut, itsekin olen käynyt siellä jo 70 -luvun lopulta alkaen. 

 

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/euroopan-saakartta

 

Malagan ennätyslukemakin on vuodelta 1978, joka sivuaa 1800 -luvun lopun epävirallisia ennätyksiä, 44 astetta. Tällä hetkellä päivisin maksimi 30 paikkeilla. 

Helleaallot ovat yleistyneet, pidentyneet ja ulottuvat laajemmalle alueelle tänä päivänä. Eli mielestäsi ihan peruspäivä?

Vierailija
25/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näin se on,  lapissa vielä puoli metriä lunta joten no hätä.Kysymys kuka listisi nämä ilmasto höpöttäjät?

Vierailija
26/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Ranskasta länteen on Espanja ja Portugali. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo... en kyllä ole huomannut täällä Vantaan rajalla mitään hurjaa hellettä

No jos Vantaalla ei ole, niin ei kyllä missään!

Vierailija
28/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa käy 80-asteisessa saunassa ja valittaa jotain 30 asteen lämpötilasta.

Ja kyllä ainakin itseäni kammoksuttaa enempi säätiedotukset hurjista ukkosista kuin hurjista helteistä.

Jaksatko olla saunassa viikon putkeen? Koitappa nukkua siellä yön yli lämmössä.

 

Mistä näitä älypäitä.... onko helle jo pehmittänyt aivot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen Lontoossa ja täällä on ollut lämpötilat pitkälle yli 30, lähennellyt 35. Oon tyytyväinen kun viimeinkin laskee tuohon 27

Vierailija
30/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien 27 astetta on ollut hurja kuumuus😁 Hurja kuumuus on kun lähennellään 40 astetta. 

Ilmastohysteriasta lähtien :). Itse asiassa lähelle 40 ei ole paha, jos on Etelä-Euroopassa meren lähellä. Kuiva meri-ilma ei tunnu niin kuumalta. Rannikolla se on tosin harvinaista, yleensä hellejaksoinakin on vain 30 paikkeilla. 

Kyllä se 40 alkaa olla aika tukala Etelä-Euroopassakin. Ihan ok jos on rannalla, mutta vähemmän kiva työpaikoilla, kodeissa joissa ei ilmastointia, kouluissa ja sairaaloissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskee lähinnä Uuttamaata ja Varsinais-Suomea.  Ja turkulaisillahan ei ole niin suurta väliä.

 

Eikä oikeastaan hesalaisillakaan. 

Maalaiset pyörtyy Lintsille. Stadilaisilla on ilmalämpöpumput ja ilmastointilaitteet 

Vierailija
32/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 astetta ei ole mikään "hurja kuumuus". Semmoisia on ollut harva se kesä. Lämpöennätys Suomessakin on peräti 37,2 astetta vuodelta 2010.

Ja ne jotka eivät kuumuutta siedä, varmaankin sitten toimivat sen mukaisesti, että asunto ja olo pysyvät viileämpinä. Valitus ei kyllä sitä säätä muuta tuumaakaan. Sen eteen on itse toimittava, että kestää hellepäivät.

Kyllä. Muistan pitkän elämäni aikana lapsuudesta asti hellejaksoja, jolloin on viikkoja ollut 25-35, jopa yli. Samoin 80 -luvulla automatkoilla Euroopassa oli välillä viikkoja yli 35. Ensimmäisellä Kreikan matkalla lapsena joskus 70 -luvun alussa oli jopa pienellä Kreikan saarella meren keskellä monena päivänä 37-38.

Nyt ei ole kysekään jostain yksittäisistä hellepäivistä vuonna 80. Vaan kuinka usein ja tiheään niitä tulee niin, että ihmisiä kuolee jopa satoja viikon sisään. Hellepäivä on eri asia kuin hellekuukausi, jos ymmärrät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään uutta auringon alla. Hauskaa on myös se, että kun nostaa esiin esim. 1800 -luvun lopun ja 1900 luvun alun ennätyksiä, ilmastoagendalaiset vetoavat siihen, ettei sen ajan tulokset ole virallisia. Sitten taas väitetään, että ilmasto on lämmennyt noista ajoista niin ja niin paljon, siis mieluisat epäviralliset tulokset kelpaavat.

 

Pohjois-Amerikan vuoden 1936 "Dust Bowl": Yhdysvaltoja ja Kanadaa kurittanut ennennäkemätön kuivuus- ja helleaalto 1930-luvulla rikkoi yhä voimassa olevia lämpöennätyksiä monissa osavaltioissa ja johti mittaviin inhimillisiin ja taloudellisiin menetyksiin.

 

Maapallon virallinen lämpöennätys: Maapallon historian korkein luotettavasti mitattu lämpötila, 56,7 C, kirjattiin Kuolemanlaaksossa (Death Valley, Kalifornia) vuonna 1913. 

 

Kesä 1937 & 2018 – 64 hellepäivää: Vuodet 1937 ja 2018 pitävät tilastoissa jaettua kakkossijaa kokonaishellepäivien määrässä. Erityisesti 1930-luvun loppu oli Suomessa tunnettua erittäin kuumien kesien aikaa.

 

Kesä 1897: Vuosisadan loppupuolen selvästi kuumin kesä Suomessa. Toukokuun keskilämpötila kohosi Kaisaniemessä ennätykselliseen 13,3 asteeseen, mikä rikottiin vasta vuonna 2016. Helleputket jatkuivat läpi keskikesän. 

 

Kesä 1858: Erittäin kuiva ja kuuma kesä, joka aiheutti laajoja metsäpaloja eri puolilla Suomea. Elonkorjuu onnistui kuumuuden ansiosta poikkeuksellisen hyvin, mikä oli elintärkeää vain kymmenen vuotta ennen suuria nälkävuosia.

Kesä 1831: Ennen virallisten mittausten alkua koettu poikkeuksellinen "superkesä". Historiallisten dokumenttien ja puunvuosilustojen mukaan kesä oli yksi koko vuosituhannen lämpimimmistä Pohjois-Euroopassa.

Vierailija
34/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tasalämpöinen olio  siitä johtuu joillakin jatkuva itku lämpötiloista, koittakaa pärjätä oli sitten kylmä taikka kuuma.Tuskin se etelämanner ja 70- asteet maksaa  paljon , siis mene sinne, ja pystytä made in finland lippu.Huom kännykästä voi loppua virta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteläisimmässä Espanjassa Malagassa on 30 paikkeilla. Erittäin mukava ilma meren äärellä. Suomessa sisämaassa on tukalampaa 25 asteen lämpötilassa. 

 

Mitähän ilmastohörhöt tuumaa, kun 20 vuoden kuluttua säät on samanlaisia kuin nyt, aivan kuten 20 vuotta sitten. 

No jos tilastoja katsoo niin kyllähän ne keskilämpötilat on nousseet ja tulevat nousemaan jatkossakin. 

Vierailija
36/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään uutta auringon alla. Hauskaa on myös se, että kun nostaa esiin esim. 1800 -luvun lopun ja 1900 luvun alun ennätyksiä, ilmastoagendalaiset vetoavat siihen, ettei sen ajan tulokset ole virallisia. Sitten taas väitetään, että ilmasto on lämmennyt noista ajoista niin ja niin paljon, siis mieluisat epäviralliset tulokset kelpaavat.

 

Pohjois-Amerikan vuoden 1936 "Dust Bowl": Yhdysvaltoja ja Kanadaa kurittanut ennennäkemätön kuivuus- ja helleaalto 1930-luvulla rikkoi yhä voimassa olevia lämpöennätyksiä monissa osavaltioissa ja johti mittaviin inhimillisiin ja taloudellisiin menetyksiin.

 

Maapallon virallinen lämpöennätys: Maapallon historian korkein luotettavasti mitattu lämpötila, 56,7 C, kirjattiin Kuolemanlaaksossa (Death Valley, Kalifornia) vuonna 1913. 

 

Kesä 1937 & 2018 – 64 hellepäivää: Vuodet 1937 ja 2018 pitävät tilastoissa jaettua kakkossijaa kokonaishellepäivien määrässä. Erityisesti 1930-luvun loppu oli Suomessa tunnettua erittäin kuumien kesien aikaa.

 

Kesä 1897: Vuosisadan loppupuolen selvästi kuumin kesä Suomessa. Toukokuun keskilämpötila kohosi Kaisaniemessä ennätykselliseen 13,3 asteeseen, mikä rikottiin vasta vuonna 2016. Helleputket jatkuivat läpi keskikesän. 

 

Kesä 1858: Erittäin kuiva ja kuuma kesä, joka aiheutti laajoja metsäpaloja eri puolilla Suomea. Elonkorjuu onnistui kuumuuden ansiosta poikkeuksellisen hyvin, mikä oli elintärkeää vain kymmenen vuotta ennen suuria nälkävuosia.

Kesä 1831: Ennen virallisten mittausten alkua koettu poikkeuksellinen "superkesä". Historiallisten dokumenttien ja puunvuosilustojen mukaan kesä oli yksi koko vuosituhannen lämpimimmistä Pohjois-Euroopassa.

Anteeksi, mutta nämä "lämpöennätykset" menevät puhki nykyään viikon välein, ei kymmenen vuoden välein. Huomaatko eron?

Vierailija
37/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien 27 astetta on ollut hurja kuumuus😁 Hurja kuumuus on kun lähennellään 40 astetta. 

Ilmastohysteriasta lähtien :). Itse asiassa lähelle 40 ei ole paha, jos on Etelä-Euroopassa meren lähellä. Kuiva meri-ilma ei tunnu niin kuumalta. Rannikolla se on tosin harvinaista, yleensä hellejaksoinakin on vain 30 paikkeilla. 

Kyllä se 40 alkaa olla aika tukala Etelä-Euroopassakin. Ihan ok jos on rannalla, mutta vähemmän kiva työpaikoilla, kodeissa joissa ei ilmastointia, kouluissa ja sairaaloissa. 

No rannalla tuollaiset lukemat ovat äärimmäisen harvinaisia. Nytkin uutisoidaan Euroopan tappohelteistä, mutta Ranskan ja Espanjan rannikolla pyöritään 30 asteen paikkeilla. Ja sekin on päivän korkein lukema. Viime talvenakin oli välillä Torreviejassa hetken iltapäivällä 25 varjossa, mutta nippa nappa tarkeni t-paidalla. Auringossa toki talvellakin tuollaisella ilmalla mukava.

Vierailija
38/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään uutta auringon alla. Hauskaa on myös se, että kun nostaa esiin esim. 1800 -luvun lopun ja 1900 luvun alun ennätyksiä, ilmastoagendalaiset vetoavat siihen, ettei sen ajan tulokset ole virallisia. Sitten taas väitetään, että ilmasto on lämmennyt noista ajoista niin ja niin paljon, siis mieluisat epäviralliset tulokset kelpaavat.

 

Pohjois-Amerikan vuoden 1936 "Dust Bowl": Yhdysvaltoja ja Kanadaa kurittanut ennennäkemätön kuivuus- ja helleaalto 1930-luvulla rikkoi yhä voimassa olevia lämpöennätyksiä monissa osavaltioissa ja johti mittaviin inhimillisiin ja taloudellisiin menetyksiin.

 

Maapallon virallinen lämpöennätys: Maapallon historian korkein luotettavasti mitattu lämpötila, 56,7 C, kirjattiin Kuolemanlaaksossa (Death Valley, Kalifornia) vuonna 1913. 

 

Kesä 1937 & 2018 – 64 hellepäivää: Vuodet 1937 ja 2018 pitävät tilastoissa jaettua kakkossijaa kokonaishellepäivien määrässä. Erityisesti 1930-luvun loppu oli Suomessa tunnettua erittäin kuumien kesien aikaa.

 

Kesä 1897: Vuosisadan loppupuolen selvästi kuumin kesä Suomessa. Toukokuun keskilämpötila kohosi Kaisaniemessä ennätykselliseen 13,3 asteeseen, mikä rikottiin vasta vuonna 2016. Helleputket jatkuivat läpi keskikesän. 

 

Kesä 1858: Erittäin kuiva ja kuuma kesä, joka aiheutti laajoja metsäpaloja eri puolilla Suomea. Elonkorjuu onnistui kuumuuden ansiosta poikkeuksellisen hyvin, mikä oli elintärkeää vain kymmenen vuotta ennen suuria nälkävuosia.

Kesä 1831: Ennen virallisten mittausten alkua koettu poikkeuksellinen "superkesä". Historiallisten dokumenttien ja puunvuosilustojen mukaan kesä oli yksi koko vuosituhannen lämpimimmistä Pohjois-Euroopassa.

Anteeksi, mutta nämä "lämpöennätykset" menevät puhki nykyään viikon välein, ei kymmenen vuoden välein. Huomaatko eron?

Eivät mene. Toki kun aloitetaan mittauksia kaikilla paikkakunnilla vuonna xxx, on päivänselvää että pitkän aikaa rikotaan ennätyksiä aina jollakin paikkakunnalla, koska paikkakuntia on valtava määrä. Ja kuten olisit voinut itsekin selvittää, monet noista vanhoista ennätyksistä ovat edelleen voimassa. 

Vierailija
39/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään uutta auringon alla. Hauskaa on myös se, että kun nostaa esiin esim. 1800 -luvun lopun ja 1900 luvun alun ennätyksiä, ilmastoagendalaiset vetoavat siihen, ettei sen ajan tulokset ole virallisia. Sitten taas väitetään, että ilmasto on lämmennyt noista ajoista niin ja niin paljon, siis mieluisat epäviralliset tulokset kelpaavat.

 

Pohjois-Amerikan vuoden 1936 "Dust Bowl": Yhdysvaltoja ja Kanadaa kurittanut ennennäkemätön kuivuus- ja helleaalto 1930-luvulla rikkoi yhä voimassa olevia lämpöennätyksiä monissa osavaltioissa ja johti mittaviin inhimillisiin ja taloudellisiin menetyksiin.

 

Maapallon virallinen lämpöennätys: Maapallon historian korkein luotettavasti mitattu lämpötila, 56,7 C, kirjattiin Kuolemanlaaksossa (Death Valley, Kalifornia) vuonna 1913. 

 

Kesä 1937 & 2018 – 64 hellepäivää: Vuodet 1937 ja 2018 pitävät tilastoissa jaettua kakkossijaa kokonaishellepäivien määrässä. Erityisesti 1930-luvun loppu oli Suomessa tunnettua erittäin kuumien kesien aikaa.

 

Kesä 1897: Vuosisadan loppupuolen selvästi kuumin kesä Suomessa. Toukokuun keskilämpötila kohosi Kaisaniemessä ennätykselliseen 13,3 asteeseen, mikä rikottiin vasta vuonna 2016. Helleputket jatkuivat läpi keskikesän. 

 

Kesä 1858: Erittäin kuiva ja kuuma kesä, joka aiheutti laajoja metsäpaloja eri puolilla Suomea. Elonkorjuu onnistui kuumuuden ansiosta poikkeuksellisen hyvin, mikä oli elintärkeää vain kymmenen vuotta ennen suuria nälkävuosia.

Kesä 1831: Ennen virallisten mittausten alkua koettu poikkeuksellinen "superkesä". Historiallisten dokumenttien ja puunvuosilustojen mukaan kesä oli yksi koko vuosituhannen lämpimimmistä Pohjois-Euroopassa.

Anteeksi, mutta nämä "lämpöennätykset" menevät puhki nykyään viikon välein, ei kymmenen vuoden välein. Huomaatko eron?

Miten 30 -luvun ennätys helleputkesta voi mennä rikki viikon välein, jos se on jaetulla kakkossijalla:

 

Kesä 1937 & 2018 – 64 hellepäivää: Vuodet 1937 ja 2018 pitävät tilastoissa jaettua kakkossijaa kokonaishellepäivien määrässä. Erityisesti 1930-luvun loppu oli Suomessa tunnettua erittäin kuumien kesien aikaa.

 

Ilmastonmuutos lämmittää kuulema etenkin pohjoista pallonpuoliskoa enemmän kuin muuta palloa. Kuitenkin esim. Sodankylän vuosikeskiarvot 30 -luvun lopulta on saavutettu vasta viime vuosina, eikä ylitys ole suuri, asteen murto-osia. Mediassa silti sanotaan, että pohjoisessa lämpeneminen on useita asteita. 

Vierailija
40/67 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintein sanonta menkää ei töihin vaan juhlimaan,  köyhät ryypätkää viimeiset rahat,  huomenna se tulee maailmanloppu, merkit taivaalla jo näkyy siis siskot ja veljet tuopit eteen ja juokaa viimeinen malja koska aamulla heräätte pettymystä täynnä ja mietitte vieläkö minä olen täällä, eikö Pietari avannutkaan porttia, minä sanon teille älkää peljätkö, saranapuolelta pääsee myöskin sisään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän