Hurja kuumuus vyöryy Suomeen – Iskee erityisesti tälle alueelle
https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/c4ba0d32-4f7b-4e0a-9f4a-3a56f5a33…
Varsinais-Suomesta Länsi-Uusimaalle voi odottaa jopa 27 asteen lämpötiloja.
KÄÄK! Me käristytään kaikki!
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintein sanonta menkää ei töihin vaan juhlimaan, köyhät ryypätkää viimeiset rahat, huomenna se tulee maailmanloppu, merkit taivaalla jo näkyy siis siskot ja veljet tuopit eteen ja juokaa viimeinen malja koska aamulla heräätte pettymystä täynnä ja mietitte vieläkö minä olen täällä, eikö Pietari avannutkaan porttia, minä sanon teille älkää peljätkö, saranapuolelta pääsee myöskin sisään.
Kyllä. Hulluimmat uskoo jo, että maailma on tulessa ja että 20 vuoden kuluttua iso osa maapallon alueista on elinkelvoton ja 50 vuoden kuluttua koko planeetta. Todellisuudessa emme huomaa nyt eroa käytännössä lainkaan 20 vuoden takaiseen matkustellessamme ympäriinsä, emmekä tule huomaamaan 20 vuoden kuluttua. Toki säät vaihtelevat 10-50 vuoden jaksoissa ja pitemmissä sykleissä sadoissa vuosissa. Viime talvi oli esim. Portugalissa äärimmäisen kylmä, sateinen ja myrskyisä, muttei mitään uutta, paikalliset sanoivat että vastaava oli vuosikymmeniä sitten.
Miten selität tasaisen nousun keskimääräisessä lämpötilassa? Onko tuo tuhat vuotta, tuhansia vuosia vai peräti vain muutama kymmen? Normaalia mielestäsi?
https://climate.copernicus.eu/july-2023-sees-multiple-global-temperatur…
Nousu ei ole ollut tasaista. Nykyinen 150 vuoden globaali lämpeneminen on tapahtunut pikku jääkauden jälkeen, jolloin ilmasto oli jäähtynyt 0,5-1 astetta 200-300 vuodessa, eli nopea muutos sekin. Suomessa oli Holoseenin optimin aikaan 1-3 astetta nykyistä lämpimämpää, meillä oli nykyinen Keski-Euroopan ilmasto.
Pikku jääkausi: Noin vuosien 1300–1850 välillä vaikuttanut viileämpi jakso johtui pääasiassa lisääntyneestä vulkaanisesta aktiivisuudesta ja auringon säteilyn vaihtelusta. Se ei kuitenkaan ollut maailmanlaajuisesti synkroninen tai yhtä voimakas ilmiö kaikkialla.
Otappa huomioon siis luonnonilmiöt. Tämä nykyinen "luonnonilmiö" on ihmisen aiheuttama, ei vulkaaninen.
Sen todistaminen ei ole aukotonta ja väite ihmisen aiheuttamasta on epälooginen. Kun tarkastellaan ilmastohistoriaa, siinä nähdään globaalia ja paikallisia nopeita vaihteluita vuosikymmenien, satojen ja tuhansien sykleissä. Kun nykyinen lämpeneminen laitetaan yksinomaan ihmisen syyksi, se edellyttää oletusta, että ikuisesti jatkunut luonnollinen vaihtelu olisi loppunut pikku jääkauden jälkeiseen aikaan. Todellisuudessa historiallisen syklisyyden mukaisesti pikku jääkauden 0,5-1 asteen jäähtymistä pitikin seurata 0,5-1,5 ateen lämpeneminen. On epä-älyllistä väittää, että aina jatkunut syklisyys on loppunut 1800 -luvulle ja sen jälkeen kaikki on ihmisen säätöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eteläisimmässä Espanjassa Malagassa on 30 paikkeilla. Erittäin mukava ilma meren äärellä. Suomessa sisämaassa on tukalampaa 25 asteen lämpötilassa.
Mitähän ilmastohörhöt tuumaa, kun 20 vuoden kuluttua säät on samanlaisia kuin nyt, aivan kuten 20 vuotta sitten.
No jos tilastoja katsoo niin kyllähän ne keskilämpötilat on nousseet ja tulevat nousemaan jatkossakin.
Globaali keskilämpötila on noussut 150 vuodessa 1,5 astetta. Se ei ole paljon mitään, etenkin kun mittaushistorian alkupiste on pikku jääkauden lopussa, jolloin ilmasto oli jäähtynyt 200 vuodessa asteen verran.
Jos väitetyt pidemmät hellejaksot pitävät paikkansa, silloin niiden ulkopuolella lämpötilan nousu on vielä vähäisempää kuin tuo 1,5.
Lapissakin Sodankylän mittauspisteellä saavutettiin vasta parikymmentä vuotta sitten vuosikeskilämpötiloissa 30 -luvun lopun ennätykset. Holoseenin optimin aikaan Lapissa lämpötilat olivat samat kuin nykyiset Keski-Euroopan lämpötilat, 1-3 astetta nykyistä lämpimämmät ja elinolot olivat Suomessa paljon paremmat.
Tilastoja tulevaisuudesta ei ole, eikä tulevaisuutta voi todistaa. Kyse on vain hatarista ennusteista, joissa mallinnuksillakaan ei kyetä ottamaan huomioon kaikkia muuttujia.
Tuo muutos 1,5 astetta on ERITTÄIN nopeaa, se on tapahtunut siis 150 vuodessa, ei tuhansissa mitä normaalisti pallolla. Luonto ei sopeudu jne. eli katastrofit aineksia tässä kyllä keitellään. Kuulostaa pieneltä korvaasi, mutta jos et ymmärrä miten luonto ja ilmasto toimii niin perehtyisit paremmin.
Hölynpölyä. Tietenkin saadaan tuhansien vuosien välille hidas lämpötila muutos, kun verrataan kahta pistettä a ja b, joiden väli on 3000 vuotta. Ilmasto ei ole koskaan lämmennyt ja jäähtynyt niin, ettei tuhansien vuosien jaksojen sisällä olisi nopeita muutoksia ylös ja alas vuosikymmenien ja satojen vuosien sykleissä. Kyllä se olet sinä, jonka pitää perehtyä paremmin ja kriittisemmin, eikä niellä valmiiksi syötettyä informaatiota.
Esim. pikku jääkaudella ilmaston jäähtyminen oli nopeaa, globaalisti jopa asteen 200-300 vuodessa. 1900-1940 ilmasto lämpeni Suomessa lähes asteen, huippuvuorilla 2-3 astetta, globaalisti 0,5 astetta. Luonnon sopeutumisen kannalta paikallinen muutos on ratkaisevaa ja todellisuudessa esim. tuo 1900-1940 nopea lämpeneminen pohjoisessa paransi elinolojamme huimasti. Eem kauden lopulla ilmasto lämpeni nykyistä nopeammin ja useita asteita enemmän kuin nyt, sitten tuli jääkausi.
Edelleen, ota huomioon yhtäkkiset luonnonilmiöt:
Pikku jääkausi: Noin vuosien 1300–1850 välillä vaikuttanut viileämpi jakso johtui pääasiassa lisääntyneestä vulkaanisesta aktiivisuudesta ja auringon säteilyn vaihtelusta. Se ei kuitenkaan ollut maailmanlaajuisesti synkroninen tai yhtä voimakas ilmiö kaikkialla.
Tämä nykyinen "luonnonilmiö" on ihmisen aiheuttama, ei vulkaaninen.
Ihmisten toiminta jatkuu ja jatkuu, loppua ei näy, eli tämä meidän teettämä "vulkaanisuus" on luonnotonta. Ota itse selvää, luen tiedeartikkeleita ja uskon niitä ja tilastoja. Tätä nykyistä muutosta ei selitä mikään muu kuin ihmisten teollistuminen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintein sanonta menkää ei töihin vaan juhlimaan, köyhät ryypätkää viimeiset rahat, huomenna se tulee maailmanloppu, merkit taivaalla jo näkyy siis siskot ja veljet tuopit eteen ja juokaa viimeinen malja koska aamulla heräätte pettymystä täynnä ja mietitte vieläkö minä olen täällä, eikö Pietari avannutkaan porttia, minä sanon teille älkää peljätkö, saranapuolelta pääsee myöskin sisään.
Kyllä. Hulluimmat uskoo jo, että maailma on tulessa ja että 20 vuoden kuluttua iso osa maapallon alueista on elinkelvoton ja 50 vuoden kuluttua koko planeetta. Todellisuudessa emme huomaa nyt eroa käytännössä lainkaan 20 vuoden takaiseen matkustellessamme ympäriinsä, emmekä tule huomaamaan 20 vuoden kuluttua. Toki säät vaihtelevat 10-50 vuoden jaksoissa ja pitemmissä sykleissä sadoissa vuosissa. Viime talvi oli esim. Portugalissa äärimmäisen kylmä, sateinen ja myrskyisä, muttei mitään uutta, paikalliset sanoivat että vastaava oli vuosikymmeniä sitten.
Miten selität tasaisen nousun keskimääräisessä lämpötilassa? Onko tuo tuhat vuotta, tuhansia vuosia vai peräti vain muutama kymmen? Normaalia mielestäsi?
https://climate.copernicus.eu/july-2023-sees-multiple-global-temperatur…
Nousu ei ole ollut tasaista. Nykyinen 150 vuoden globaali lämpeneminen on tapahtunut pikku jääkauden jälkeen, jolloin ilmasto oli jäähtynyt 0,5-1 astetta 200-300 vuodessa, eli nopea muutos sekin. Suomessa oli Holoseenin optimin aikaan 1-3 astetta nykyistä lämpimämpää, meillä oli nykyinen Keski-Euroopan ilmasto.
Pikku jääkausi: Noin vuosien 1300–1850 välillä vaikuttanut viileämpi jakso johtui pääasiassa lisääntyneestä vulkaanisesta aktiivisuudesta ja auringon säteilyn vaihtelusta. Se ei kuitenkaan ollut maailmanlaajuisesti synkroninen tai yhtä voimakas ilmiö kaikkialla.
Otappa huomioon siis luonnonilmiöt. Tämä nykyinen "luonnonilmiö" on ihmisen aiheuttama, ei vulkaaninen.
Sen todistaminen ei ole aukotonta ja väite ihmisen aiheuttamasta on epälooginen. Kun tarkastellaan ilmastohistoriaa, siinä nähdään globaalia ja paikallisia nopeita vaihteluita vuosikymmenien, satojen ja tuhansien sykleissä. Kun nykyinen lämpeneminen laitetaan yksinomaan ihmisen syyksi, se edellyttää oletusta, että ikuisesti jatkunut luonnollinen vaihtelu olisi loppunut pikku jääkauden jälkeiseen aikaan. Todellisuudessa historiallisen syklisyyden mukaisesti pikku jääkauden 0,5-1 asteen jäähtymistä pitikin seurata 0,5-1,5 ateen lämpeneminen. On epä-älyllistä väittää, että aina jatkunut syklisyys on loppunut 1800 -luvulle ja sen jälkeen kaikki on ihmisen säätöä.
Ilman ihmisen nykyistä toimintaa ilmasto toki lämpenee, mutta et voi sanoa etteikö meillä ole ollut radikaalia vaikutusta siihen tässä viimeiset 150 vuotta. jos kehitys jatkuu niin keikautamme itse luontoa kun se voisi hoitaa lämpenemisen ja ilmastonmuutoksen luonnollisesti, tuhansissa vuosissa niin ettei kaikki mene sekaisin pallolla. Eri asia jos kaikki tulivuoret nyt purkautuu tai aurinko käyttäytyy jännästi, niin sekin on luonnollisempaa kuin se sonta mitä me ilmaan piereskelemme tässä tahdissa.
Persut kaksaa vängätä ihan uusiakin Euroopan lämpötiloja vastaan😄🤮 menkää itse sinne, kun lämmintä on 36, pölhökustaat
Jankkaamisen sijaan knnattaa nyt mennä nauttimaan kauniista kesäpäivästä
Vierailija kirjoitti:
Jankkaamisen sijaan knnattaa nyt mennä nauttimaan kauniista kesäpäivästä
Nautitaan vielä kun voidaan, sitten kun tänne asti ulottuu +40 helleviikot niin älkää itkekö, se on luonto joka teidät haluaa käristää kostoksi.
Olen piilossa komerossa ja kirjoitan päiväkirjaa, pimeän tilan Erkki, se kertoo huimia tarinoita yön pimeydestä ja kuinka hämähäkki kietoo minut seittiinsä ym.Tämä kaikki alkaa weellä, eli eipä ollutkaan kerran ukkeli joka ...eikö tässä vaiheessa kirjailijalle pitäisi pari koppaa olutta lahjoittaa ettei ideat lopu, pimeässä ?