Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vademmistoliitto ja tekoäly

Vierailija
27.06.2026 |

Olipa avartavaa lukea vasemmistoliiton kansanedustajan mielipide siitä, että on ihan ok jos hyväpalkkainen koodari joutuu uudelleenkouluttamaan itsensä lähihoitajaksi jos tekoäly vie työpaikat.

Tuotapa noin, miten meidän hyvinvointiyhteiskunnan käypi jos hyvätuloiset palkansaajat häviävät tekoälyn tiimellyksessä? Lähihoitajatko ne maksavat veroillaan Suomessa hyvinvoinnin? Taitaa aika ohutta leipää olla tarjolla näillä aatoksilla.

Noh, tekoälyä ja automaatiota ei voi estää ja se muuttaa tiettyjen ammattien tuottavuutta. Tämä on iso haaste ja varsinkin niille puolueille jotka olettavat Suomen hyvinvoinnin pohjautuvan palkansaajien progressiiviseen verotukseen. Ei taida kansaa edustavalla taholla olla kaikki muumit laaksossaan noilla ajatuksillaan.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vasemmistoliiton pitäisi olla joku jarru kehitykselle?

Olisiko pitänyt estää jo autojen tulo suomeen kun hevosten kanssa työtä tekevillä ei ole enää töitä? Yksi tarktorikin korvasi aika monta renkiä.

Vai siinäkö vaiheessa se on vasta ongelma kun hyväpalkkaiset työt saadaan korvattua?

Ollaanko oikeistopuolueissa sitten sitä mieltä, että nostetaan vaikka veroja että saadaan koodarien työt pidettyä useammalla ihmisellä jotka ei tekoälyyn koske vaan käyttää samaan viikon mikä tekoälyltä hoituisi hetkessä, mitä nyt vaatii jonkin verran varmistamista mutta ei niin montaa työtuntia? Vai mistä rahat?

Miksi vain työtä tekemättömät ovat vasemmiston suojeluksessa?

Tuossahan sanotaan että "Sdp ja vasemmistoliitto tarjoavat työajan lyhennystä vastauksena tekoälymurrokseen."

Ei siis työtä tekemättömät ole "suojeluksessa", vaan työtä tekevät että voisivat tehdä muutakin elämällään kuin töitä, ja että useammalle riittäisi työtä. 

Vasemmistoliitto ei ole keksinyt tekoälyä tai määrittele markkinoita joissa maksetaan sen mukaan työstä, kuin millä joku yritys sen pystyy tuottamaan. Jos joku yritys ei käytä tekoälyä, niin sen työn hintalappu kohoaa aika korkeaksi, ja siinä ei auta ideologiat, ellei suljeta itseämmä maailmalta joksikin Pohjois-koreaksi, jos silloinkaan.

Tottahan nyt oikeistolainen osaa laskea, että jos tekoäly tekee työstäsi vaikka 30%, niin työajan vastaava lyhennys leikkaa palkastasi sen 30% vähintään. Se on kaikki pois myös veroista, joilla yhteiskuntaa pyöritetään. 

Vierailija
22/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunnan ongelma on ehkä se liika äly. Pyritään siihen että kaiken voi tehdä helpommin ja että urapolku olisi aina nousujohteinen. Jos käy niin että niitä hyviä työpaikkoja ei enää ole, mihin mennä töihin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi