Vademmistoliitto ja tekoäly
Olipa avartavaa lukea vasemmistoliiton kansanedustajan mielipide siitä, että on ihan ok jos hyväpalkkainen koodari joutuu uudelleenkouluttamaan itsensä lähihoitajaksi jos tekoäly vie työpaikat.
Tuotapa noin, miten meidän hyvinvointiyhteiskunnan käypi jos hyvätuloiset palkansaajat häviävät tekoälyn tiimellyksessä? Lähihoitajatko ne maksavat veroillaan Suomessa hyvinvoinnin? Taitaa aika ohutta leipää olla tarjolla näillä aatoksilla.
Noh, tekoälyä ja automaatiota ei voi estää ja se muuttaa tiettyjen ammattien tuottavuutta. Tämä on iso haaste ja varsinkin niille puolueille jotka olettavat Suomen hyvinvoinnin pohjautuvan palkansaajien progressiiviseen verotukseen. Ei taida kansaa edustavalla taholla olla kaikki muumit laaksossaan noilla ajatuksillaan.
Kommentit (22)
Ihmiskunnan ongelma on ehkä se liika äly. Pyritään siihen että kaiken voi tehdä helpommin ja että urapolku olisi aina nousujohteinen. Jos käy niin että niitä hyviä työpaikkoja ei enää ole, mihin mennä töihin?
Tottahan nyt oikeistolainen osaa laskea, että jos tekoäly tekee työstäsi vaikka 30%, niin työajan vastaava lyhennys leikkaa palkastasi sen 30% vähintään. Se on kaikki pois myös veroista, joilla yhteiskuntaa pyöritetään.