Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vademmistoliitto ja tekoäly

Vierailija
27.06.2026 |

Olipa avartavaa lukea vasemmistoliiton kansanedustajan mielipide siitä, että on ihan ok jos hyväpalkkainen koodari joutuu uudelleenkouluttamaan itsensä lähihoitajaksi jos tekoäly vie työpaikat.

Tuotapa noin, miten meidän hyvinvointiyhteiskunnan käypi jos hyvätuloiset palkansaajat häviävät tekoälyn tiimellyksessä? Lähihoitajatko ne maksavat veroillaan Suomessa hyvinvoinnin? Taitaa aika ohutta leipää olla tarjolla näillä aatoksilla.

Noh, tekoälyä ja automaatiota ei voi estää ja se muuttaa tiettyjen ammattien tuottavuutta. Tämä on iso haaste ja varsinkin niille puolueille jotka olettavat Suomen hyvinvoinnin pohjautuvan palkansaajien progressiiviseen verotukseen. Ei taida kansaa edustavalla taholla olla kaikki muumit laaksossaan noilla ajatuksillaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärryksesi laatu on - sanoisinko - omaperäinen.

Vierailija
2/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähärienkin työt pyritään siirtämään tekoälylle ja roboteille. Niistä haaveiltiin jo 15 vuotta sitten ja kehitettiin kaikenlaisia älylattioita sun muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodarin näkökulma aiheeseen. Maksan veroja ainakin yhden lähihoitajan palkkauksen verran. Kuka maksaa tuon lähihoitajan palkan, jos minun veronmaksuni loppuu? Ja kuka maksaa uudelleenkouluttautumiseni, jne. Yleensä myös kouluttaudutaan uraputkessa ylöspäin, ei alaspäin.

Ylipäätänsä teollisuuteen pohjautuva hyvinvointi yhteiskunta on riippuvainen siitä, että teollisuus Suomessa toimii hyvin. Viimeiset 15 vuotta tässä on epäonnistuttu kun kuviteltiin Nokian kulta-ajan maksavan koko Suomen leiviskän ikuisesti. Noh, tämä ilo loppui lyhyeen mutta kulutusjuhlat jatkuivat. Ainoita kultamunia nykyisessä Suomessa on vahva osaaminen tietojenkäsittelyssä. Jos tämäkin verotulojen lähde tyrehtyy, niin aika vähissä on palkanmaksukyky uusille lähihoitajille.

Vierailija
4/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodarin näkökulma aiheeseen. Maksan veroja ainakin yhden lähihoitajan palkkauksen verran. Kuka maksaa tuon lähihoitajan palkan, jos minun veronmaksuni loppuu? Ja kuka maksaa uudelleenkouluttautumiseni, jne. Yleensä myös kouluttaudutaan uraputkessa ylöspäin, ei alaspäin.

Ylipäätänsä teollisuuteen pohjautuva hyvinvointi yhteiskunta on riippuvainen siitä, että teollisuus Suomessa toimii hyvin. Viimeiset 15 vuotta tässä on epäonnistuttu kun kuviteltiin Nokian kulta-ajan maksavan koko Suomen leiviskän ikuisesti. Noh, tämä ilo loppui lyhyeen mutta kulutusjuhlat jatkuivat. Ainoita kultamunia nykyisessä Suomessa on vahva osaaminen tietojenkäsittelyssä. Jos tämäkin verotulojen lähde tyrehtyy, niin aika vähissä on palkanmaksukyky uusille lähihoitajille.

Yksityisiä yrityksiä ei paljon kiinnostele kuka veroja maksaa tai kuka vanhukset hoitaa, kunhan niiden verotus on mahdollisimman lähellä nollaa. Eikä näytä kiinnostavan isoa osaa poliitikkojakaan.

Vierailija
5/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näkemys osoitti miten järjettömän kylmää kyytiä vasemmistossa halutaan antaa työssäkäyville. Ei minkäänlaista ammatin suojaa, vaan, jos tekoäly syö työsi, voit kouluttautua, hieman alentuvasti vielä laittaen, vaikka lähäriksi. Sen sijaan työelämän ulkopuolella, tuilla eläviltä ei voida vaatia minkäänlaista omaa aloitteellisuutta tai eforttia, jotta itse kykenisi elättämään itsensä. Heitä kyllä suojataan kaikenlaisilta työelämän vaateilta. Vasemmistoliitto ja demarit eivät ole työssäkäyvän ihmisen asialla, vaan palvelevat tuilla elävää rälssiä. 

Vierailija
6/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta näkemys osoitti miten järjettömän kylmää kyytiä vasemmistossa halutaan antaa työssäkäyville. Ei minkäänlaista ammatin suojaa, vaan, jos tekoäly syö työsi, voit kouluttautua, hieman alentuvasti vielä laittaen, vaikka lähäriksi. Sen sijaan työelämän ulkopuolella, tuilla eläviltä ei voida vaatia minkäänlaista omaa aloitteellisuutta tai eforttia, jotta itse kykenisi elättämään itsensä. Heitä kyllä suojataan kaikenlaisilta työelämän vaateilta. Vasemmistoliitto ja demarit eivät ole työssäkäyvän ihmisen asialla, vaan palvelevat tuilla elävää rälssiä. 

Jep. Suomesta puuttuu puolie, joka olisi palkansaajan asialla. Ei ole sattumaa, että vain palkansaajaa verotetaan progressiivisesti ja muut etsivät kaikki mahdolliset Alv, Tel -vähennykset ja pöytälaatikkofirmat. Massimuijia ja porsaanreikiä systeemi täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo siirtymä koskettaa Suomea? Koodaushommathan vietiin Intiaan 20 vuotta sitten? Tietenkin on vastuullista ajatteua sinulta, että murehdit myös intialaisten yhteiskunnan murrosta. 

Vierailija
8/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo siirtymä koskettaa Suomea? Koodaushommathan vietiin Intiaan 20 vuotta sitten? Tietenkin on vastuullista ajatteua sinulta, että murehdit myös intialaisten yhteiskunnan murrosta. 

Valitettavasti. Intialainen työskentelykulttuuri muistuttaa venäläistä armeijaa. Kummassakin omatoiminen ajattelu ja toiminta on kielletty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ymmärtänyt linkkiä kirjoittaa?

Vierailija
10/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ymmärtänyt linkkiä kirjoittaa?

Googlekin toimii aika hyvin.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012002652.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärryksesi laatu on - sanoisinko - omaperäinen.

Miksi et vain rehellisesti myönnä, ettet kykene itse ajattelemaan, etkä myöskään ymmärtämään muiden ajatuksia? Teitä ìdiootteja on Suomi täynnä, ja siksi meillä menee niin huonosti. Maailman tyhmin kansa.

Vierailija
12/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on vaan tilaajille. Ap voi laittaa suoran lainauksen mistä puhuu, tässä jää epäilys että kirjoittelee pelkkää skeidaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärryksesi laatu on - sanoisinko - omaperäinen.

Miksi et vain rehellisesti myönnä, ettet kykene itse ajattelemaan, etkä myöskään ymmärtämään muiden ajatuksia? Teitä ìdiootteja on Suomi täynnä, ja siksi meillä menee niin huonosti. Maailman tyhmin kansa.

"Miksi sinä erityisen älykkäänä yksilönä et saata Sampoa takoa?"

Vierailija
14/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on vaan tilaajille. Ap voi laittaa suoran lainauksen mistä puhuu, tässä jää epäilys että kirjoittelee pelkkää skeidaa.

Lainaus: Vasemmistonliiton kansanedustajan mielestä on ok, jos koodarin työt katoavat tekoälyn myötä.

Tämä on tiivistelmä. Mitään puhetta seuraamuksista ja niiden rahoittamisesta ei luonnollisesti ole lainkaan. Vasemmistoliittomaiseen tapaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta näkemys osoitti miten järjettömän kylmää kyytiä vasemmistossa halutaan antaa työssäkäyville. Ei minkäänlaista ammatin suojaa, vaan, jos tekoäly syö työsi, voit kouluttautua, hieman alentuvasti vielä laittaen, vaikka lähäriksi. Sen sijaan työelämän ulkopuolella, tuilla eläviltä ei voida vaatia minkäänlaista omaa aloitteellisuutta tai eforttia, jotta itse kykenisi elättämään itsensä. Heitä kyllä suojataan kaikenlaisilta työelämän vaateilta. Vasemmistoliitto ja demarit eivät ole työssäkäyvän ihmisen asialla, vaan palvelevat tuilla elävää rälssiä. 

Jep. Suomesta puuttuu puolie, joka olisi palkansaajan asialla. Ei ole sattumaa, että vain palkansaajaa verotetaan progressiivisesti ja muut etsivät kaikki mahdolliset Alv, Tel -vähennykset ja pöytälaatikkofirmat. Massimuijia ja porsaanreikiä systeemi täynnä.

Vasemmistolla on viime vuosina ollut valtava kiihko puolistaa työn tekemättömyyttä. On lakkoiltu lakko-oikeuksien puolesta, on vastustettu ensimmäisen saikkupäivän palkattomuutta, on vastustettu vastikkeellista sosiaaliturvaa. Mutta sanallakaan ei ole puolustettu työntekemisen oikeutta. Että koodari saisi jatkaa ammattia, johon on koulutettu ja josta saa sen verran hyvin palkkaa, että on varaa maksaa veroja. Tai, että näiden ihmisten uudelleenkoulutukseen panostettaisiin edes hitusen. Ei, ruoskaa vaan ja verot korkealle. Oikeuksia on vain töitätekemättömällä rälssillä. 

Vierailija
16/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vasemmistoliiton pitäisi olla joku jarru kehitykselle?

Olisiko pitänyt estää jo autojen tulo suomeen kun hevosten kanssa työtä tekevillä ei ole enää töitä? Yksi tarktorikin korvasi aika monta renkiä.

Vai siinäkö vaiheessa se on vasta ongelma kun hyväpalkkaiset työt saadaan korvattua?

Ollaanko oikeistopuolueissa sitten sitä mieltä, että nostetaan vaikka veroja että saadaan koodarien työt pidettyä useammalla ihmisellä jotka ei tekoälyyn koske vaan käyttää samaan viikon mikä tekoälyltä hoituisi hetkessä, mitä nyt vaatii jonkin verran varmistamista mutta ei niin montaa työtuntia? Vai mistä rahat?

Vierailija
17/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vasemmistoliiton pitäisi olla joku jarru kehitykselle?

Olisiko pitänyt estää jo autojen tulo suomeen kun hevosten kanssa työtä tekevillä ei ole enää töitä? Yksi tarktorikin korvasi aika monta renkiä.

Vai siinäkö vaiheessa se on vasta ongelma kun hyväpalkkaiset työt saadaan korvattua?

Ollaanko oikeistopuolueissa sitten sitä mieltä, että nostetaan vaikka veroja että saadaan koodarien työt pidettyä useammalla ihmisellä jotka ei tekoälyyn koske vaan käyttää samaan viikon mikä tekoälyltä hoituisi hetkessä, mitä nyt vaatii jonkin verran varmistamista mutta ei niin montaa työtuntia? Vai mistä rahat?

Miksi vain työtä tekemättömät ovat vasemmiston suojeluksessa?

Vierailija
18/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ymmärrys ei riitä edes oikeinkirjoitukseen.

Vierailija
19/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vasemmistoliiton pitäisi olla joku jarru kehitykselle?

Olisiko pitänyt estää jo autojen tulo suomeen kun hevosten kanssa työtä tekevillä ei ole enää töitä? Yksi tarktorikin korvasi aika monta renkiä.

Vai siinäkö vaiheessa se on vasta ongelma kun hyväpalkkaiset työt saadaan korvattua?

Ollaanko oikeistopuolueissa sitten sitä mieltä, että nostetaan vaikka veroja että saadaan koodarien työt pidettyä useammalla ihmisellä jotka ei tekoälyyn koske vaan käyttää samaan viikon mikä tekoälyltä hoituisi hetkessä, mitä nyt vaatii jonkin verran varmistamista mutta ei niin montaa työtuntia? Vai mistä rahat?

Miksi vain työtä tekemättömät ovat vasemmiston suojeluksessa?

Tuossahan sanotaan että "Sdp ja vasemmistoliitto tarjoavat työajan lyhennystä vastauksena tekoälymurrokseen."

Ei siis työtä tekemättömät ole "suojeluksessa", vaan työtä tekevät että voisivat tehdä muutakin elämällään kuin töitä, ja että useammalle riittäisi työtä. 

Vasemmistoliitto ei ole keksinyt tekoälyä tai määrittele markkinoita joissa maksetaan sen mukaan työstä, kuin millä joku yritys sen pystyy tuottamaan. Jos joku yritys ei käytä tekoälyä, niin sen työn hintalappu kohoaa aika korkeaksi, ja siinä ei auta ideologiat, ellei suljeta itseämmä maailmalta joksikin Pohjois-koreaksi, jos silloinkaan.

Vierailija
20/22 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä oli se oikeiston vaihtoehto siihen että työelämä muuttuu tekonologian kehityksen myötä ja on aina muuttunut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä