Mitä tehdä ruoaksi vaikealle perheelle?
Mies ei syö kasvisruokia. Eikä mitään erikoista esim. kanakastike pelkän kerman kanssa ilman mitään erikoisuuksia.
Yksi lapsi ei syö perunamuussia, ei syö makaronia ja jauhelihaa, ei syö mitään kiusauksia ym. Hänelle uppoaa lähinnä tortillat, ranskalaiset, makkara, jotkin keitot.
Yksi lapsi todella nirso ja hän syö mielellään lähinnä einesruokia tai makaronia ja jauhelihaa.
Yhdelle lapselle kelpaa kaikki paitsi keitot..
En yksinkertaisesti jaksa kokata jokaiselle omaa ruokaa paitsi pienimmälle välillä pakko eikä suoraan sanottuna mielikuvitukseni edes riitä.. Miten voi olla näin vaikeaa porukkaa syömisten suhteen?! :D
Kommentit (62)
Teet keitettyä perunaa, pinaattilettuja ja puoli lautasellista salaattia. Ei ne ikinä opi jos annat periksi. Olet opettanut ne saamaan epäterveellistä ruokaa. Muutaman päivän paasto ei haittaa tervettä ihmistä, sen jälkeen ruoka maistuu. Miehesi on miesvauva jonka tulisi näyttää esimerkkiä ja opettaa osaltaan terveellisen ruuan pariin. Kun syö 18 vuotta autistien turvaruokaa niin menee suolisto bakteerit ja tulee 50 kiloa ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on kesä, ei tarvitse kovin kummoista safkaa.
Laita pöytään tarjoiluastioita, yhdessä on jauhelihapihvejä, toisissa eri vihanneksia, sekä tuoreena, että lämmitettynä, jokunen kastike kylmänä tomaatti-, kermaviili- ja silleen. Ja sitten otat uunista lämpiämästä tortillat ja jokaineen täyttää ja kääri oman tortillansa itse.
Toinen hauska kesäruoka voisi olla kotitekoinen pitsa, tee se uunipellille valmiiksi, laita tomaattikastike päälle ja laita esille eri päällyksiä jokainen omassa kipossaan. Jokainen perheen jäsen käy sitten laittamassa päällykset omaan pitsanosaansa.
Keittoruoan voit tehdä niin, että keität ja paistat ainekset erikseen, laitat lautaselle ilman lientä, kuivana. Lisäät pikanuudelit. Kaadat erikseen laitetun liemen niille, jotka keittoa syövät. Se joka keittoa ei halua syö ainekset kuivana, paitsi nuudelit voit valmistaa nopeasti käyttämällä vedenkeitintä ja siivilöimällä ne. Pöydälle yrttejä ja mausteita, jokainen maustaa keittonsa tai ei-keittonsa itse. Kun tarjoat ensin jonkin raasteen tai vihreän salaatin, nuudelit tekeytyvät sinä aikana.
Ja sitten teet perunalohkoista peltiruokaa. Yksi pelti perunoita ja sitten toinen pelti, jolle tulee eri kohtiin vihannekset, lihat/kanat/kalat yms. Jokainen kokoaa pelliltä oman ateriansa. Pöydälle taas jotain kylmiä kastikkeita, ketsuppia sun muuta.
Kesä niin ei kummoista... Tossa setissähän menee jo uitun PÄIVÄ kaikkine kippoineen!
No jos Hämeestä voi mennäkin. Mulla ei kauaa nokka tuhise kun tuollaiset heitetään pöytään.
En ymmärrä mitä te nyhverrätte, jos ruoanlaittoon menee enemmän aikaa kuin 15-20 minuuttia. Jos uunissa tekee jotain, sitten max. 30 minuuttia ja siinä osa on luppoaikaa, voi tehdä jotain muuta.
Miten helkutissa omassa lapsuudessa opittiin syömään tasan sitä, mitä pöydässä oli, vikisemättä? Olisiko johtunut siitä, että silloin ei ruoanlaittaja kysellyt, mitä itse kukin haluaisi, vaan teki yhden ruoan ja jollei se maistunut, oltiin ilman. Mieluummin otti miniannoksen epämieluisaa ruokaa kuin oli nälässä. Varmaan toimisi sama metodi nykyäänkin, mutta jostain syystä on tultu siihen, että lapsilta, kysellään mielipiteitä asioihin, joihin ei tarvitsisi tai edes pitäisi.
Jos olisin ap, tekisin yhden ruoan kaikille ja leipää sekä salaattia lisäksi. Siitä sitten kukin syö sitä, mikä maistuu. Leiväksi ruisleipä eikä sen kanssa tietenkään mitään päällisiä, korkeintaan levite, ettei mene siihen, että muksut elävät kohta pelkällä pullaleivällä ja leikkeleillä/juustolla.
Jos olet onnekas niin lapsien nirsous saattaa loppua jos otat heidät mukaan ruoanlaittoon säännöllisesti. Kaikilla ei tietenkään tämä toimi, mutta on niitä keille tämä tepsii. Kannattaa kokeilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on kesä, ei tarvitse kovin kummoista safkaa.
Laita pöytään tarjoiluastioita, yhdessä on jauhelihapihvejä, toisissa eri vihanneksia, sekä tuoreena, että lämmitettynä, jokunen kastike kylmänä tomaatti-, kermaviili- ja silleen. Ja sitten otat uunista lämpiämästä tortillat ja jokaineen täyttää ja kääri oman tortillansa itse.
Toinen hauska kesäruoka voisi olla kotitekoinen pitsa, tee se uunipellille valmiiksi, laita tomaattikastike päälle ja laita esille eri päällyksiä jokainen omassa kipossaan. Jokainen perheen jäsen käy sitten laittamassa päällykset omaan pitsanosaansa.
Keittoruoan voit tehdä niin, että keität ja paistat ainekset erikseen, laitat lautaselle ilman lientä, kuivana. Lisäät pikanuudelit. Kaadat erikseen laitetun liemen niille, jotka keittoa syövät. Se joka keittoa ei halua syö ainekset kuivana, paitsi nuudelit voit valmistaa nopeasti käyttämällä vedenkeitintä ja siivilöimällä ne. Pöydälle yrttejä ja mausteita, jokainen maustaa keittonsa tai ei-keittonsa itse. Kun tarjoat ensin jonkin raasteen tai vihreän salaatin, nuudelit tekeytyvät sinä aikana.
Ja sitten teet perunalohkoista peltiruokaa. Yksi pelti perunoita ja sitten toinen pelti, jolle tulee eri kohtiin vihannekset, lihat/kanat/kalat yms. Jokainen kokoaa pelliltä oman ateriansa. Pöydälle taas jotain kylmiä kastikkeita, ketsuppia sun muuta.
Miksi ihmeessä opettaa lapsia näin?!? 😳
No aikuiset yleensä valitsevat itse nykyään mitä syövät joka paikassa. Miksi lapset olisivat huonompia?
Oppivat osallistumaan ruoanlaittoon jo pieninä, kun saavat koota omia annoksiaan. Mikä vika siinä on?
Miten tilanne edes pääsee tommoiseksi? Itse teen kesällä 1 ison satsin ruokaa mistä jää seuraavaan päivään lounas. Sen päälle kaapissa on aina nuudeleita, pinaattilettuja yms mitä voi napsia jos ruoka on ettei maistu. Pilkon vesimelonit ja kuorin porkkanoita kasan yms ja niitä kylkeen.
Miksi alunperinkään totutit lapset makkaraan, ranskalaisiin ja eineksiin?? Aikuisten ruokanirsoilua en voi edes sietää. Mun ehdotus on, että jatkossa isä ja lapset kokkaa yhdessä. Tehkööt sitten vaikka viidet eri sapuskat.
Sitä ruokaa syödään, mitä on. Nälkä on hyvä mauste.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin vaikea perhe ja just tollasta. Ei taideta olla Jeesuksen suosiossa. Jeesus tykkää rikollisista ja pahoista ihmisistä, antaa heille anteeksi. Mutta jos olet kiltti ja tunnollinen, ahkera ym sellainen tavallinen nainen joka hoitaa hommansa, saat palkinnoksi juurikin aivan kauhean kohtalon Jeesukselta.
Onko nirso perhe oikeasti mielestäsi Jeesuksen antama koettelu? Herää nainen. Jeesus ei käskenyt kenenkään toimia kynnysmattona. Ei sinun tarvitse koko perhettä miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on kesä, ei tarvitse kovin kummoista safkaa.
Laita pöytään tarjoiluastioita, yhdessä on jauhelihapihvejä, toisissa eri vihanneksia, sekä tuoreena, että lämmitettynä, jokunen kastike kylmänä tomaatti-, kermaviili- ja silleen. Ja sitten otat uunista lämpiämästä tortillat ja jokaineen täyttää ja kääri oman tortillansa itse.
Toinen hauska kesäruoka voisi olla kotitekoinen pitsa, tee se uunipellille valmiiksi, laita tomaattikastike päälle ja laita esille eri päällyksiä jokainen omassa kipossaan. Jokainen perheen jäsen käy sitten laittamassa päällykset omaan pitsanosaansa.
Keittoruoan voit tehdä niin, että keität ja paistat ainekset erikseen, laitat lautaselle ilman lientä, kuivana. Lisäät pikanuudelit. Kaadat erikseen laitetun liemen niille, jotka keittoa syövät. Se joka keittoa ei halua syö ainekset kuivana, paitsi nuudelit voit valmistaa nopeasti käyttämällä vedenkeitintä ja siivilöimällä ne. Pöydälle yrttejä ja mausteita, jokainen maustaa keittonsa tai ei-keittonsa itse. Kun tarjoat ensin jonkin raasteen tai vihreän salaatin, nuudelit tekeytyvät sinä aikana.
Ja sitten teet perunalohkoista peltiruokaa. Yksi pelti perunoita ja sitten toinen pelti, jolle tulee eri kohtiin vihannekset, lihat/kanat/kalat yms. Jokainen kokoaa pelliltä oman ateriansa. Pöydälle taas jotain kylmiä kastikkeita, ketsuppia sun muuta.
Kesä niin ei kummoista... Tossa setissähän menee jo uitun PÄIVÄ kaikkine kippoineen!
No jos Hämeestä voi mennäkin. Mulla ei kauaa nokka tuhise kun tuollaiset heitetään pöytään.
En ymmärrä mitä te nyhverrätte, jos ruoanlaittoon menee enemmän aikaa kuin 15-20 minuuttia. Jos uunissa tekee jotain, sitten max. 30 minuuttia ja siinä osa on luppoaikaa, voi tehdä jotain muuta.
Kyl menee kauemmin. Perunoiden keittäminen kestää 25-30 min
Ruokatarvikkeiden esille ottaminen, kattaminen ja tiskaaminen vie oman aikansa. Kyl minulla kuluu tunti per ruokailun järkkääminen.
Miten te jotkut naiset viititte viettää elämänne keittiössä ja ylipäätään perheen oikkujen perässä hyppien? Onko se kivaa? Itse koen olevani ihan jotain muuta kuin perheen palvelija. Meillä ruoanlaitot on jaettu miehen kanssa puoliksi. Mukisematta syödään mitä toinen on päättänyt tehdä. Lapsilta on kyselty silloin tällöin mitä tehdään, tai saattavat itse toivoa jotain, mitä ei ole ollut pitkään aikaan. Nirsoilua on ollut vain kasvisten suhteen, mutta ne on ollut tyyliin yksi ei syö tomaattia, toinen paprikaa jne., mutta kun lähes kaikki muu on kelvannut, niin asia ei ole ollut ongelma. Nyt kun ovat teinejä, ruokapöydässä on eniten nenän nyrpistelyä. Tähän totean, että keittiö on vapaa. Mulle passaa heittää hanskat nurkkaan, ja että teinit alkaa hoitaa kokkailun. Jos ei kiinnosta nähdä vaivaa, niin sitten syödään sitä mitä kokki tekee.
Teet jokaiselle 200g makaronilaatikkoa. Jos ei kelpaa, olkoot nälkäisiä. Voivat vaikka soittaa sosiaalipäivystykseen, jos eivät kykene itse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on kesä, ei tarvitse kovin kummoista safkaa.
Laita pöytään tarjoiluastioita, yhdessä on jauhelihapihvejä, toisissa eri vihanneksia, sekä tuoreena, että lämmitettynä, jokunen kastike kylmänä tomaatti-, kermaviili- ja silleen. Ja sitten otat uunista lämpiämästä tortillat ja jokaineen täyttää ja kääri oman tortillansa itse.
Toinen hauska kesäruoka voisi olla kotitekoinen pitsa, tee se uunipellille valmiiksi, laita tomaattikastike päälle ja laita esille eri päällyksiä jokainen omassa kipossaan. Jokainen perheen jäsen käy sitten laittamassa päällykset omaan pitsanosaansa.
Keittoruoan voit tehdä niin, että keität ja paistat ainekset erikseen, laitat lautaselle ilman lientä, kuivana. Lisäät pikanuudelit. Kaadat erikseen laitetun liemen niille, jotka keittoa syövät. Se joka keittoa ei halua syö ainekset kuivana, paitsi nuudelit voit valmistaa nopeasti käyttämällä vedenkeitintä ja siivilöimällä ne. Pöydälle yrttejä ja mausteita, jokainen maustaa keittonsa tai ei-keittonsa itse. Kun tarjoat ensin jonkin raasteen tai vihreän salaatin, nuudelit tekeytyvät sinä aikana.
Ja sitten teet perunalohkoista peltiruokaa. Yksi pelti perunoita ja sitten toinen pelti, jolle tulee eri kohtiin vihannekset, lihat/kanat/kalat yms. Jokainen kokoaa pelliltä oman ateriansa. Pöydälle taas jotain kylmiä kastikkeita, ketsuppia sun muuta.
Kesä niin ei kummoista... Tossa setissähän menee jo uitun PÄIVÄ kaikkine kippoineen!
No jos Hämeestä voi mennäkin. Mulla ei kauaa nokka tuhise kun tuollaiset heitetään pöytään.
En ymmärrä mitä te nyhverrätte, jos ruoanlaittoon menee enemmän aikaa kuin 15-20 minuuttia. Jos uunissa tekee jotain, sitten max. 30 minuuttia ja siinä osa on luppoaikaa, voi tehdä jotain muuta.
Johan pelkän uunin lämpeneminen kestää 10 min, tai vesikattilan kiehumaan alkaminen! Toki jos sinne uuniin heittää roiskeläppäpitsat tai kattilaan pikamakaronit, niin valmista tulee 15 minuutissa. :D
Vierailija kirjoitti:
Eropiirakka
Erotessa ei enää anneta piirakkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin vaikea perhe ja just tollasta. Ei taideta olla Jeesuksen suosiossa. Jeesus tykkää rikollisista ja pahoista ihmisistä, antaa heille anteeksi. Mutta jos olet kiltti ja tunnollinen, ahkera ym sellainen tavallinen nainen joka hoitaa hommansa, saat palkinnoksi juurikin aivan kauhean kohtalon Jeesukselta.
Onko nirso perhe oikeasti mielestäsi Jeesuksen antama koettelu? Herää nainen. Jeesus ei käskenyt kenenkään toimia kynnysmattona. Ei sinun tarvitse koko perhettä miellyttää.
Eipä tässä tilanteessa oikein juuri kukaan autakkaan ja jos nainen tappelee vastaan eikä alistu kynnysmatoksi yritetään leimata hulluksi akaksi. Helppo on Jeesuksen suosikeilla on töitä ja kaikkea mitä haluta saattaa ja meillä muilla pelkkiä murusia elämästä ja hirveää kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jotkut naiset viititte viettää elämänne keittiössä ja ylipäätään perheen oikkujen perässä hyppien? Onko se kivaa? Itse koen olevani ihan jotain muuta kuin perheen palvelija. Meillä ruoanlaitot on jaettu miehen kanssa puoliksi. Mukisematta syödään mitä toinen on päättänyt tehdä. Lapsilta on kyselty silloin tällöin mitä tehdään, tai saattavat itse toivoa jotain, mitä ei ole ollut pitkään aikaan. Nirsoilua on ollut vain kasvisten suhteen, mutta ne on ollut tyyliin yksi ei syö tomaattia, toinen paprikaa jne., mutta kun lähes kaikki muu on kelvannut, niin asia ei ole ollut ongelma. Nyt kun ovat teinejä, ruokapöydässä on eniten nenän nyrpistelyä. Tähän totean, että keittiö on vapaa. Mulle passaa heittää hanskat nurkkaan, ja että teinit alkaa hoitaa kokkailun. Jos ei kiinnosta nähdä vaivaa, niin sitten syödään sitä mitä kokki tekee.
Mieskin voi olla nirsoilija.
Katat pöytään vaan lasilliset vettä, se kun kelpaa kaikille
Hei kaikki sulla meni väärin , mies ei syö joten anna olla, seuraavaava mies lyö veitsellä joten, huumoia peliin.Ammu kusipäältä pää irti isäsi haulikolta, muuta tyhjänpäiväistä itkua piipaa auton jälkeen.