Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viimeinen johtolanka: viimeinkin monien odottama Hausjärven hiekkakuoppasurmat

Vierailija
26.06.2026 |

Yhdeksäs kausi nyt Areenassa ja vihdoinkin saatiin se kauan odotettu kausi, joka tunnetaan myös toisella nimellä, mutta se ei mennyt täällä läpi, joten mennään nyt sitten tällä nimellä.

Marko Niemen Viimeinen johtolankahan on silkkaa timanttia sikäli, että hän ei tavaa podcastejaan suoraan Wikipediasta ja Mu r ha infosta, kuten lähes kaikki muut vastaavat podcastit, vaan tekee itse tutkimuksia ja haastattelee ihmisiä sekä on yhteydessä poliisiin.

Viisi ensimmäistä kautta oli silkkaa timanttia, mutta sen jälkeen oli kolme vähän pliisumpaa "välikautta" ja jotenkin tuli sellainen fiilis, että Niemi ei halua tuoda keskeneräisenä kaikkien odottamaa tapausta, mutta halusi pitää podcastinsa hengissä ja siksi nuo kolme välikautta. Nyt sitten on matskua riittävästi kasassa ja varmasti jotain uuttakin saamme kuulla. Itse siis en ole vielä uusinta kautta läpi kuunnellut, vaan vasta vähän matkaa ekaa jaksoa, mutta ainakin alku vaikuttaa lupaavalta.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Hausjärvellä asuvana tämä tapaus kiehtoo kovasti.

Vierailija
2/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki Järvenpään sar ja  m ur haaja-kauden ensimmäiseen jaksoon: https://areena.yle.fi/1-76892088

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia tietoja Tuula Lukkarisesta heti alkuun. Toisin kun tähän asti väitetty, hänet tunteneet väittävät, ettei Tuulalla ollutkaan minkäänlaista alkoholiongelmaa, eikä ainakaan alkoholiongelman takia olisi ollut hoidossa Kellokosken sairaalassa. Aika hämmentävä tieto, jos pitää paikkansa.

Vierailija
4/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on ninja jutut ja potkunyrkkeijät kuin kirveen ja puukon heittäjät kuin turkistarhaajat ja teurastamot . Lihapalvaamot. Niillä on myös autokauppaa vaihtaa autoja keskenään sekä pizzeriat uskonnot että autokaupat. On jopa niitä kun kulkee metsissä ja metsästää majavia ruuaksi. Muut sairaat ja huijarit kuin huumeet päälle. Ja Ukrainan evakot on tuotu kaiken päälle sinnekin.  Valitse edes kotimainen taksi ja ruoka. Nykyään naiset harrastaa potkunyrkkeilyä . 

Vierailija
5/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisia tietoja Tuula Lukkarisesta heti alkuun. Toisin kun tähän asti väitetty, hänet tunteneet väittävät, ettei Tuulalla ollutkaan minkäänlaista alkoholiongelmaa, eikä ainakaan alkoholiongelman takia olisi ollut hoidossa Kellokosken sairaalassa. Aika hämmentävä tieto, jos pitää paikkansa.

Yksinhuoltaja ja masentunut joskus saa paniikkitiloja pelkojen takia kuka tahansa .  Etsi vaan apua väärästä paikasta noi ei auta .  Yksin ei vaan saisi muslimien mielestä liikkua vaikka naiset käy töissä ja opiskelee !  Kaikki ei omista autoa pitää kävellä tai käyttää bussia . Sukupuolesta riippumatta ihmisten kuuluu elää rauhassa ilman väkivaltaa .  Jos nainen sanoo EI EN HALUA EI KIINNOSTA NIIN SE TARKOITTAA SITÄ . Ei hänellä ollut alkoholi ongelmaa eikä se ole ongelma jos joskus juo vähän. Mutta näiden rikollisten pillerit on huumeita ja juomat.  Eikä tavallisia.  Aina pitää tehdä myrkkyseula huumetutkimus .  Uskontorikolliset varastaa vaatteetkin ja kassit. Rahat. Avaimet. Tyhjentää asunnot. Järvenpään arkki on lähellä rautatietä asemaa. Kuin moskeija on jossain. Sehän on varmaa että kristittyjä vihataan jotkut vihaa naisia. Oli vaikka lääkäri niin vihaa. Riippuu uskonnosta.  Kerava on yksi ruokateollisuuden keskus. Tuusulassa asuu itämaalaisia. Sairaaloissa käy monenlaista henkilökuntaa. Keittiö myös. 

Vierailija
6/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moskeijalla ja vapaakirkolla samaa yehovajahvea ja Moosesta.  Uhraavat kokoajan jotain kuin budhan patsaalle uhrataan .  Kristityt ei uhraa se on väärä sana . Antaa ja auttaa.  Älkää jättääkö lapsia näiden outojen käsiin hyvät ihmiset.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon muutamia kertoja pohtinut, onko sen "Hellun" yrittänyt ja muut naiset teilannut eräs sukulaiseni. Japsiauto, turvaistuin takapenkillä, ikä ja pituuskin täsmäisi. Jossain oli mainintaa että kokisi vihaa nimenomaan alkoholisoituneisiin ihmisiin ja sekin pätee häneen täysin, hän vihaa alkoholia käyttäviä ihmisiä. Ihmisen tai suuren eläimen anatomian tuntemuksesta (Lukkarisen surmatapa) en osaa sanoa - kai hän on maalla asuneena ainakin eläinten teurastusta seurannut jo lapsesta. No, sitten tullaan välimatkaan. Sukulaismies asui tuolloin Pirkanmaalla, 1,5 tunnin ajomatkan päässä tuolta suunnalta. En osaa sanoa oliko hänellä mitään kytköksiä sinne Hausjärven suunnille, kun kaikkialla on epäilty että surmaajalla on ollut hyvä tuntemus ko. alueesta. Sukulaismies teki tuolloin vuorotöitä, joten tuskin kukaan läheisistäkään olisi osannut epäillä onko mies töissä vai näillä tapporeissuillaan. Sukulaismies osaa esittää miellyttävää ihmistyyppiä, teki uraansa myös pelastusalalla. Mutta mm. minä olen päässyt näkemään hänestä sen toisen puolen - kun hän näkee pelkkää punaista ja kihisee raivosta, siis ihan silmitöntä raivoa. Olis varmaan voinut yrittää kolkata jos ei olis ollut muita ihmisiä ympärillä. Mutta enpä tiedä onko tällaisen esiintuomisessa mitään järkeä. 

Vierailija
8/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asuu eri uskontoisia paljon .  Myös romaneita joista osa kuuluu helluntai tai vapaakirkkoon.  Thaimaalaiset taas rakentaa budhalle .  Intia Kiina BUDHAA tosin osa on kristittyjä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon muutamia kertoja pohtinut, onko sen "Hellun" yrittänyt ja muut naiset teilannut eräs sukulaiseni. Japsiauto, turvaistuin takapenkillä, ikä ja pituuskin täsmäisi. Jossain oli mainintaa että kokisi vihaa nimenomaan alkoholisoituneisiin ihmisiin ja sekin pätee häneen täysin, hän vihaa alkoholia käyttäviä ihmisiä. Ihmisen tai suuren eläimen anatomian tuntemuksesta (Lukkarisen surmatapa) en osaa sanoa - kai hän on maalla asuneena ainakin eläinten teurastusta seurannut jo lapsesta. No, sitten tullaan välimatkaan. Sukulaismies asui tuolloin Pirkanmaalla, 1,5 tunnin ajomatkan päässä tuolta suunnalta. En osaa sanoa oliko hänellä mitään kytköksiä sinne Hausjärven suunnille, kun kaikkialla on epäilty että surmaajalla on ollut hyvä tuntemus ko. alueesta. Sukulaismies teki tuolloin vuorotöitä, joten tuskin kukaan läheisistäkään olisi osannut epäillä onko mies töissä vai näillä tapporeissuillaan. Sukulaismies osaa esittää miellyttävää ihmistyyppiä, teki uraansa myös pelastusalalla. Mutta mm. minä olen päässyt näkemään hänestä sen toisen puolen - kun hän näkee pelkkää punaista ja kihisee raivosta, siis ihan silmitöntä raivoa. Olis varmaan voinut yrittää kolkata jos ei olis ollut muita ihmisiä ympärillä. Mutta enpä tiedä onko tällaisen esiintuomisessa mitään järkeä. 

Missä kävi intin? Tuossa podcastissa sanottiin että on Riihimäen varuskunnan harjoittelumaastoa, eli voi olla monelle tuttu alue sitä kautta.

Vierailija
10/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän oli pettymys tämä kausi. Toteutus oli jotenkin levotonta ja tuli olo, että olisi kuunnellut 9 jaksoa pelkästään trailereita. Niemi on hyvä toimittaja ja materiaaliakin olisi, joten sellainen perinteinen kerronta ja melko kronologisesti etenevät tapahtumat olisivat tehneet tästä ihan huippukauden. Enemmän taustojakin olisin kaivannyt, vaikka olen lukenut tapauksista aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ääriuskoisia kaikissa uskonnoissa joille joku tietty asia on fanaattisen ääriviha.  Oikeasti ne ei liity edes uskontoon vaan on tehty sääntöjä.  Joillekin on tupakka vihan kohde joillekin korvikset ja joillekin alkoholi .  Siis samassa uskonnossa voi olla ääriliike.  Ne saa raivokohtauksen jos joku tekee toisin.  Sen takia on olemassa säännöt että kukin omassa uskonnossa pysyy niiden tiloissa ja arjessa ja työssä taas on yhteiset säännöt ja vapaus . 

Vierailija
12/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla asuu niin monia eri maalaisia . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moskeijalla ja vapaakirkolla samaa yehovajahvea ja Moosesta.  Uhraavat kokoajan jotain kuin budhan patsaalle uhrataan .  Kristityt ei uhraa se on väärä sana . Antaa ja auttaa.  Älkää jättääkö lapsia näiden outojen käsiin hyvät ihmiset.  

Voisitko nyt painua muualle hihhuloimaan tästä ketjusta. Jos haluat höpistä hihhulijuttuja, niin avaa niille oma ketju. Tässä ketjussa keskustellaan Viimeinen johtolanka podcastin yhdeksännestä kaudesta.

Vierailija
14/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Riihimäellä vapaakirkko mutta helluntai on.  ?  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Taidankin viettää perjantai-iilan true crimeä katsellen käsi karkkipussissa.

Vierailija
16/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon muutamia kertoja pohtinut, onko sen "Hellun" yrittänyt ja muut naiset teilannut eräs sukulaiseni. Japsiauto, turvaistuin takapenkillä, ikä ja pituuskin täsmäisi. Jossain oli mainintaa että kokisi vihaa nimenomaan alkoholisoituneisiin ihmisiin ja sekin pätee häneen täysin, hän vihaa alkoholia käyttäviä ihmisiä. Ihmisen tai suuren eläimen anatomian tuntemuksesta (Lukkarisen surmatapa) en osaa sanoa - kai hän on maalla asuneena ainakin eläinten teurastusta seurannut jo lapsesta. No, sitten tullaan välimatkaan. Sukulaismies asui tuolloin Pirkanmaalla, 1,5 tunnin ajomatkan päässä tuolta suunnalta. En osaa sanoa oliko hänellä mitään kytköksiä sinne Hausjärven suunnille, kun kaikkialla on epäilty että surmaajalla on ollut hyvä tuntemus ko. alueesta. Sukulaismies teki tuolloin vuorotöitä, joten tuskin kukaan läheisistäkään olisi osannut epäillä onko mies töissä vai näillä tapporeissuillaan. Sukulaismies osaa esittää miellyttävää ihmistyyppiä, teki uraansa myös pelastusalalla. Mutta mm. minä olen päässyt näkemään hänestä sen toisen puolen - kun hän näkee pelkkää punaista ja kihisee raivosta, siis ihan silmitöntä raivoa. Olis varmaan voinut yrittää kolkata jos ei olis ollut muita ihmisiä ympärillä. Mutta enpä tiedä onko tällaisen esiintuomisessa mitään järkeä. 

Kerro ilman muuta epäilysi tapausta tutkivalle poliisille. Joskus jokin tällainen vihje voi johtaa tekijän jäljille. Ja poliisi kyllä selvittää nopeasti, jos sukulaisellasi ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Vierailija
17/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tietoa onko se vain keksitty juttu, että jonkun lampaita olisi uhrattu samoilla paikoillaan  satanistisesti ja mustapukuiset agentit haastatelleet lammasfarmaria etc?

Vierailija
18/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
19/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin oli vähän huonosti toteutettu, mutta tuli aika monta uutta tiedonmurusta. Sekavaa hyppimistä, liian muunneltuja ääniä joista vaikea saada selvää, nimettömille ei annettu valenimiä joten vaikea seurata kenestä puhutaan, toistoa. Neljäs tapaus sentään mainittiin, mutta hyvin pintapuolisesti. Yleensä sitä ei edes mainita, joten plussaa, että se oli kuitenkin mukana.

 

Hellun pipo. Taidan tietää millaista tarkoitettiin. Itsellänikin oli 80-luvulla neulospipo, jossa neljä tupsua. Ei liity mitenkään neljäntuulenlakkiin. Tiivistä neulosta, taisi olla vielä kaksinkertainen ja ehkä vielä reunasta käännetty eli siitä kohtaa 4-kertainen. Aika paksu siis. Tai jos se olisi ollut omatekoinen, niin siinä on voinut olla tiivis vuori ja tosi jämäkkä lanka. Molemmat suojaisi paremmin kuin nykyiset kaupan pipot. Tulee mieleen, että Hellu saattoi tuntea tai tietää sen tyypin, muttei uskaltanut sanoa. Ei välttämättä kuitenkaan. 

 

Se peruukki oli kiinnostava. Minfossa kaikki tuntui olettavan, että kyseessä naisten peruukki, mutta sitä ei sanottu. Kiinnostaisi tietää millainen se oli. Outoa, ettei poliisia kiinnostanut. Kyyditsijän tummista kiharoista hiuksista on mainittu. Entä jos se olikin peruukki, jonka tyyppi nakkasi pois, kun Hellu karkasi? Sehän voi olla kalju tai vaaleakin. 

 

Toisaalta. Jos tyyppi on sama kuin Lukkarisen t appa ja, niin onko koskaan spekuloitu tietyllä etnisellä vähemmistöllä? Tumma, Tuulan elämässä hevoset, rahan lainaaminen, tekotapa voisi viitata kun niakul ttuuriin... Tunsiko Tuula heitä? 

 

Maarit. Miten on mahdollista, että poliisi ei ole koskaan haastatellut sitä portsaria? Uskomatonta. Maaritin tunteneet olisivat varmaan osanneet arvioida, olisiko tämä lähtenyt tutun tai tuntemattoman kyytiin, vai hypännyt junaan ja matkustanut pummilla (pummilla, koska käsilaukku jäi). Oliko välillä muita pysäkkejä? Jos hän olisi jäänyt kiinni pummilla matkustamisesta, niin olisiko silti päässyt perille vai olisiko heitetty ulos junasta välille? Oliko junissa siihen aikaan mitään kameroita ja tutkittiinko niitä? Kulkiko sopivaan aikaan yhtään junaa?

 

Taksikuskien Sierra-havainto on kiinnostava. Onkohan silloisia Sierran omistajia kartoitettu (myös laajemmalta alueelta)?

 

Entä se kuopalta löytynyt myöhmmin kuollut mies? Sitä pitäisi vähän kaivella lisää. Mikä oli kuolinsyy? Oliko syönyt pillereitä? 

 

MM/MO liittäminen tähän edes spekulointina vaikutti ensin kaukaa haetulta. Mutta entä ne muut tyypit, joiden kanssa se on nuorena sekoillut? Minkä ikäisiä ne olivat? Mitä heistä tiedetään? Entä jos onkin ollut mukana jossain näistä nuorena ja omaksunut väkivaltaisuuden siitä? Ei mielestäni sovi kyllä Lukkarisen tapaukseen, kun vaikuttaa liian impulsiiviselta tuollaiseen. 

Vierailija
20/24 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hieman sekava ja poukkoileva oli tämä kausi ja vähän pettymyskin, mutta toisaalta taas oli mielenkiintoista kuulla useita haastatteluja muunmuassa talon asukkailta, jonne Tellu pakeni. Itsekin tuota neljäntuulen hattua hämmästelin, kun jo sen kuvauksissa paljastui, ettei sillä todellisuudessa ollut mitään tekemistä neljäntuulen hatun kanssa.

Yksi merkittävä seikkakin paljastui, että sitä "ei onnistunut tällä kertaa" mainintaa ei löydy mistään poliisien tutkintamateriaalista. Itse olen sitä pitänyt täysin epäuskottavana, että joku väkivaltaisesti käyttäytyvä sanoisi mitään noin typerää.