Autistiset naiset pärjäävät paljon autistisia miehiä paremmin
Elämässä. Mikä tähän on syynä, miksi samaa oireyhtymää kantavat naiset kuitenkin syrjäytyvät harvemmin ja pystyvät joustamaan tarvittaessa mm sosiaalisissa suhteissa?
Kommentit (31)
Mulla tipahti maski n. 45 -vuotiaana, sitten en enää jaksanut. Ja kun maski tipahti, se olikin valtava helpotus. Ehdin tehdä pari työuraa, hankkia omaisuuden ja kiertää maailmaa ja leikkiä normaalia ja taisin mennä ihan täydestä. Niin yllättävää oli sitten mun muutos ympäristölle, että he eivät ilmeisesti olleet ajatelleet minun olevan autistinen, vain ehkä omalaatuinen, persoonallinen, mustan huumorin taitaja.
Kun sitten en jaksanut enää yhtään ihmisiä, jätin kaikki, lakkasin pitämästä yhteyttä, erakoiduin, onneksi ehdin turvata hyvän työn ja palkkauksen ja oman kodin. Elämäni on nyt onnellisempaa, ei tarvitse näytellä normia. Juu, ja ensimmäisenä poistin tietysti miehet elämästäni, ei pskanpuhumista, nälvimistä, mitä miehet harrastaa, kun huomaavat että eivät voi manipuloida naista.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on tottunut siihen, että naiset ovat epärationaalisia ja ailahtelevia, joten ero normaaliin ei ole merkittävä.
Miehet on tasaisen kauheita.
Autistisia naisia myös paapotaan eikä heidän kanssa viitsitä alkaa haastamaan riitaa. Tiedän tämän koska kaveripiirissä on 20v autistinen nainen, kaikki aina yrittää mielistellä sitä ja sössättää sille kun pikkulapselle. Selän takana taas puhuvat hänestä kuin joistan hullusta.
Mitäs läksit.
Hyvää syntymäpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Koska naiset opetetaan joustamaan ja miellyttämään pienestä pitäen. Osasyy on siis misogynia.
Ja ehkä naiset noin niin kuin yleensä on muutenkin miehiä kiinnostuneempia ihmisistä.
Ei naisia opeteta miellyttämään, vaan poikien kasvatuksessa ei kiinnitetä huomiota hyvään käytökseen. Aina löytyy niitä isiä ja sovinistiäitejä, joille "pojat on poikia" ja kaikki on hälläväliä. Monia poikia ei kasvateta millään tavalla, vaikka pojilla pitäisi olla kovempi kasvatus kuin tytöillä.
Autistinen saa paljon enemmän anteeksi mitä autistinen mies. Välttämättä normaali mies ei saa mitään anteeksi länsimaissa.
Vierailija kirjoitti:
Autistinen saa paljon enemmän anteeksi mitä autistinen mies. Välttämättä normaali mies ei saa mitään anteeksi länsimaissa.
Minulla on autistinen isä, itse olen todennäköisesti myös autisti, autisti poika ja diagnosoimaton autisti tytär. Pojan autismi oireilee jumeina, kyvyttömyytenä joustaa ja sosiaalisten tilanteiden vaikeutena. Ei esimerkiksi ymmärrä miksei voi ottaa viimeistä pullaa kahvipöydässä, vaikka asiasta on keskusteltu usein. Ei kykene automaattisesti huomioimaan muita. Tytär taas oireilee sisäänpäin, ylianalysoi, välttelee sosiaalisia yllättäviä tilanteita. Joustoa löytyy enemmän mutta vastaavasti kuormittuminen on suurempaa.
AP voikin sitten varmaan tarjota jotain lähdettä varmaan väitteeseensä?
Autismin kirjokin on niin laaja, että verrataanko tässä nyt kirjon ääripäitä, jossa toiset ovat melko normaaleja ja autismia ei välttämättä edes huomaa ja sitten ihmisiä, jotka eivät voi edes poistua kotoaan uusien tilanteiden aiheuttaman raivokohtauksien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistinen saa paljon enemmän anteeksi mitä autistinen mies. Välttämättä normaali mies ei saa mitään anteeksi länsimaissa.
Minulla on autistinen isä, itse olen todennäköisesti myös autisti, autisti poika ja diagnosoimaton autisti tytär. Pojan autismi oireilee jumeina, kyvyttömyytenä joustaa ja sosiaalisten tilanteiden vaikeutena. Ei esimerkiksi ymmärrä miksei voi ottaa viimeistä pullaa kahvipöydässä, vaikka asiasta on keskusteltu usein. Ei kykene automaattisesti huomioimaan muita. Tytär taas oireilee sisäänpäin, ylianalysoi, välttelee sosiaalisia yllättäviä tilanteita. Joustoa löytyy enemmän mutta vastaavasti kuormittuminen on suurempaa.
Minulla autistimiehenä on sekä nuo pojan että tytön oireet ja kuormittuminen aivan järkyttävää kun hermosto kokoajan sekaisin ja ylikuormittunut.
Miehet on hirveintä mitä maan päällä on.
Älkää nyt kahjot kuitenkaan vetäkö kaikilta miehiltä palleja veks. Hullua aikaa elämme, ei voi mitään!