Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autistiset naiset pärjäävät paljon autistisia miehiä paremmin

Vierailija
25.06.2026 |

Elämässä. Mikä tähän on syynä, miksi samaa oireyhtymää kantavat naiset kuitenkin syrjäytyvät harvemmin ja pystyvät joustamaan tarvittaessa mm sosiaalisissa suhteissa?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt kahjot kuitenkaan vetäkö kaikilta miehiltä palleja veks. Hullua aikaa elämme, ei voi mitään!

Vierailija
22/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tipahti maski n. 45 -vuotiaana, sitten en enää jaksanut. Ja kun maski tipahti, se olikin valtava helpotus. Ehdin tehdä pari työuraa, hankkia omaisuuden ja kiertää maailmaa ja leikkiä normaalia ja taisin mennä ihan täydestä. Niin yllättävää oli sitten mun muutos ympäristölle, että he eivät ilmeisesti olleet ajatelleet minun olevan autistinen, vain ehkä omalaatuinen, persoonallinen, mustan huumorin taitaja. 

 

Kun sitten en jaksanut enää yhtään ihmisiä, jätin kaikki, lakkasin pitämästä yhteyttä, erakoiduin, onneksi ehdin turvata hyvän työn ja palkkauksen ja oman kodin. Elämäni on nyt onnellisempaa, ei tarvitse näytellä normia. Juu, ja ensimmäisenä poistin tietysti miehet elämästäni, ei pskanpuhumista, nälvimistä, mitä miehet harrastaa, kun huomaavat että eivät voi manipuloida naista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta on tottunut siihen, että naiset ovat epärationaalisia ja ailahtelevia, joten ero normaaliin ei ole merkittävä.

Miehet on tasaisen kauheita. 

Vierailija
24/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistisia naisia myös paapotaan eikä heidän kanssa viitsitä alkaa haastamaan riitaa. Tiedän tämän koska kaveripiirissä on 20v autistinen nainen, kaikki aina yrittää mielistellä sitä ja sössättää sille kun pikkulapselle. Selän takana taas puhuvat hänestä kuin joistan hullusta.

Vierailija
25/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs läksit.

Hyvää syntymäpäivää.

Vierailija
26/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska naiset opetetaan joustamaan ja miellyttämään pienestä pitäen. Osasyy on siis misogynia.

 

Ja ehkä naiset noin niin kuin yleensä on muutenkin miehiä kiinnostuneempia ihmisistä.

Ei naisia opeteta miellyttämään, vaan poikien kasvatuksessa ei kiinnitetä huomiota hyvään käytökseen. Aina löytyy niitä isiä ja sovinistiäitejä, joille "pojat on poikia" ja kaikki on hälläväliä. Monia poikia ei kasvateta millään tavalla, vaikka pojilla pitäisi olla kovempi kasvatus kuin tytöillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistinen saa paljon enemmän anteeksi mitä autistinen mies. Välttämättä normaali mies ei saa mitään anteeksi länsimaissa.

Vierailija
28/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistinen saa paljon enemmän anteeksi mitä autistinen mies. Välttämättä normaali mies ei saa mitään anteeksi länsimaissa.

Minulla on autistinen isä, itse olen todennäköisesti myös autisti, autisti poika ja diagnosoimaton autisti tytär. Pojan autismi oireilee jumeina, kyvyttömyytenä joustaa ja sosiaalisten tilanteiden vaikeutena. Ei esimerkiksi ymmärrä miksei voi ottaa viimeistä pullaa kahvipöydässä, vaikka asiasta on keskusteltu usein. Ei kykene automaattisesti huomioimaan muita. Tytär taas oireilee sisäänpäin, ylianalysoi, välttelee sosiaalisia yllättäviä tilanteita. Joustoa löytyy enemmän mutta vastaavasti kuormittuminen on suurempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP voikin sitten varmaan tarjota jotain lähdettä varmaan väitteeseensä?

Autismin kirjokin on niin laaja, että verrataanko tässä nyt kirjon ääripäitä, jossa toiset ovat melko normaaleja ja autismia ei välttämättä edes huomaa ja sitten ihmisiä, jotka eivät voi edes poistua kotoaan uusien tilanteiden aiheuttaman raivokohtauksien takia.

Vierailija
30/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistinen saa paljon enemmän anteeksi mitä autistinen mies. Välttämättä normaali mies ei saa mitään anteeksi länsimaissa.

Minulla on autistinen isä, itse olen todennäköisesti myös autisti, autisti poika ja diagnosoimaton autisti tytär. Pojan autismi oireilee jumeina, kyvyttömyytenä joustaa ja sosiaalisten tilanteiden vaikeutena. Ei esimerkiksi ymmärrä miksei voi ottaa viimeistä pullaa kahvipöydässä, vaikka asiasta on keskusteltu usein. Ei kykene automaattisesti huomioimaan muita. Tytär taas oireilee sisäänpäin, ylianalysoi, välttelee sosiaalisia yllättäviä tilanteita. Joustoa löytyy enemmän mutta vastaavasti kuormittuminen on suurempaa.

Minulla autistimiehenä on sekä nuo pojan että tytön oireet ja kuormittuminen aivan järkyttävää kun hermosto kokoajan sekaisin ja ylikuormittunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/31 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on hirveintä mitä maan päällä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi