Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elinajanodote 79v ja tavoite-eläkeikä 68 vuotta?

Vierailija
25.06.2026 |

Oma eläkeikä näyttäisi olevan lähemmäs 68 vuotta ja elinajan odote 79v. Eläkkeelle pääsisin 16 vuoden päästä vasta. Aivan järkyttävän pitkä aika kun jo nyt olen aivan kypsä töihin ja ei jaksakaan enää entiseen malliin. Sitten vielä jotkut hullut haluaa nostaa eläkeikää amerikan malliin, eli ei tyyliin koskaan eläkkeelle.

 

Jotain asiasta kertoo vertaus 24 tunnin kellon. Jos elämän pituus olisi 24 tuntia, niin eläkkeelle pääsyn kohdalla kello olisi reilun puoli yhdeksän illalla. Eihän siinä ehdi tehdä enää mitään, menet väsyneenä kotiin ja sitten tunnin pari pyörit, itten vanhainkotiin ja kuolet.  Juuri erään ystävän äiti kuoli 74-vuotiaana, oli urheilija ja aivan huippukunnossa. Silti ei elänyt pitkään. 

 

En aio tässä oravanpyörässä tosiaankaan 68-vuotiaaksi olla, viimeistään 60-vuotiaana lopetan työt ja elän säästöillä. Ei kiinnosta tämmöistä oikeistohelvettiä pyörittää. 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä nyt parin vuoden sapatti ja pidä eläkettä ”etupeltoon”. Elämä on nyt eikä eläkkeellä.

Kyllä, heti kun velat saan maksettua mutta siihen on vielä muutama vuosi

"Sitten kun".

Elämä on nyt, ei eläkkeellä eikä myöskään vasta sitten kun se asuntolaina on maksettu.

Ohis 

Vierailija
22/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buumerit itse pääsivät eläkkeelle monesti jo viisikymppisenä, mutta milleniaalien on kestettävä melkein seitsemänkymppisiksi. Nyt ei kyllä tasa-arvo toteudu.

Te nostatti ihan itse eläkeikää .  Ei ole muiden vika teidän tyhmyys . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää enään Ikinä äänestäkö kokkareita ja petturipersuja.

Vierailija
24/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on joku kummallinen käsitys, että eläkkeen pitäisi mahdollistaa vuosikymmenten joutenolo muhkeilla tuloilla. 

Kuule kun kerran et halua vanhana eläkettä niin et vaan ota sitä ja teet työtä 100 vuotiaana !   

Tosiasia on, että siihen eläketasoon, joka 1940- ja 50-luvuilla syntyneillä on, ei ole enää mahdollisuutta päästä. Syntyvät ikäluokat ovat jatkuvasti pienempiä ja ihmiset elää pitempään, nykyäänhän 80-vuotiaana kuollutta pidetään nuorena. Kun vielä valtion bruttokansantuote ei faktisesti ole viimeisen 30 vuoden aikana kasvanut enää käytännössä lainkaan, ihmekös tuo, että potista ei tahdo riittää.

Vierailija
25/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyööötä Tyyööötä Tyyööötä tehdään

jotta jotta leipää syödään

Tyyöö ihmiiisen, tuo mielen niin iloisen!

Vierailija
26/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää enään Ikinä äänestäkö kokkareita ja petturipersuja.

Vaikka siis tässä ketjussa puhutaan eläkeiästä ja demarit nosti eläkeiät ja poisti vielä eläkeputkenkin

Nyt täytyy sanoa, että persuhullulla on taas pettämätön logiikka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyyööötä Tyyööötä Tyyööötä tehdään

jotta jotta leipää syödään

Tyyöö ihmiiisen, tuo mielen niin iloisen!

Kommunistien vanha leipälaulu 

Vierailija
28/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on joku kummallinen käsitys, että eläkkeen pitäisi mahdollistaa vuosikymmenten joutenolo muhkeilla tuloilla. 

Kuule kun kerran et halua vanhana eläkettä niin et vaan ota sitä ja teet työtä 100 vuotiaana !   

Tosiasia on, että siihen eläketasoon, joka 1940- ja 50-luvuilla syntyneillä on, ei ole enää mahdollisuutta päästä. Syntyvät ikäluokat ovat jatkuvasti pienempiä ja ihmiset elää pitempään, nykyäänhän 80-vuotiaana kuollutta pidetään nuorena. Kun vielä valtion bruttokansantuote ei faktisesti ole viimeisen 30 vuoden aikana kasvanut enää käytännössä lainkaan, ihmekös tuo, että potista ei tahdo riittää.

Eläkeyhtiöiden ennusteen mukaan eläkerahastot kasvavat 30 luvulle mennessä 500 miljardiin. Mutta mikään ei silti riitä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäin eläkkeelle 63vuotiaana.

eläkkeeni on 2898€

ei hassummin keskikoulun käyneenä.

Vierailija
30/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on joku kummallinen käsitys, että eläkkeen pitäisi mahdollistaa vuosikymmenten joutenolo muhkeilla tuloilla. 

Tämä. Silloin, kun Saksassa luotiin maailman ensimmäinen eläkejärjestelmä, eläkeikä oli 68 vuotta ja keskimääräinen elinikä alle 60 vuotta. Eläkkeen tarkoitus oli taata toimeentulo niille, joiden ei voitu enää olettaa kykenevän työntekoon.

Aikojen saatossa tämä on tosiaan päässyt pahasti hämärtymään - osaksi varmaankin siksi, että aiemmin maksajia oli paljon ja eläkkeensaajia vähän. Jos jokainen joutuisi säästämään oman eläkkeensä, niin olisi helpompi nähdä miten säästöt karttuvat ja milloin kannattaa jäädä eläkkeelle. Nyt kuitenkin ollaan naimisissa tämän systeemin kanssa, koska ahneet sukupolvet maksoivat liian pieniä eläkemaksuja, eikä nopeisiin muutoksiin ole mahdollisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buumerit itse pääsivät eläkkeelle monesti jo viisikymppisenä, mutta milleniaalien on kestettävä melkein seitsemänkymppisiksi. Nyt ei kyllä tasa-arvo toteudu.

Oletat ilmeisesti että  buumerisi ovat olleet 100%:sti työllistettyjä. Naiset tehneet lapsia, 60-luvun työttömyys ajoi jopa Ruotsiin, 90-luvun laman Neuvostoliiton kaaduttua taisit unohtaa. Mitä kateudella voitat?

Vierailija
32/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämän pitäisi muuttua ihmisen mukana. Fyysisesti raskaita hommia tai vuorotyötä voi tehdä nuorena, myöhemmin sitten sitä ns. siistiä sisätyötä. Ei töissä käyminen sitä paitsi mitenkään estä elämistä, elämä on nyt, ja todennäköisesti myös eläkkeellä ollessa.

Muistisairaalle ei tarkka toimistotyö sovellu. 

Muistisairaan ei pidä olla edes töissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nykyäänkin liukuva se eläkkeelle jääminen. Itsellä oli alin eläkeikä 64 v 66 kk ja tavoite 66 v 4 kk. Töissä sai jatkaa 68 vuotiaaksi ja siihen asti olen töissä. Luulen, että tuo 70 v on joku tavoite vaan. Kyllä muutamaa vuotta aiemmin voi jäädä eläkkeelle, mutta eläke on silloin vähän pienempi. Ja ihan vähän pienempi. Samoin noi osa-aikatyön järjestelyt tulee lisääntymään. Nykyään monet yli kuusikymppiset tekee töitä 3-4 päivää viikossa ja nostaa varhennettua eläkettä. Ihme vauhkoilua tuosta eläkeiän nostosta. Kyllä siinä järki säilyy jatkossakin, mutta niinhän se on, ettei se luoja laiskoja elätä. Eikä tarviikaan.

Vierailija
34/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin omilla säästöillä pois töistä 56-vuotiaana. Ei ole kaduttanut päivääkään. Hyväpalkkaisessa ammatissa olisi voinut ansaita nettona useamman satatuhatta vielä lisää tähän mennessä eli 63 v. ikään. Itselle omat terveet ja toimintakykyiset elinpäivät ja totaalinen vapaus on kalliimpaa kuin tuo raha. Jos osuu kohdalle se arpa, että syöpä tai alzheimer tms. vie alle 7-kymppisenä niin tulihan nautittua vapaudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten samaa mieltä, mutta tämä helvetti on  vasemmiston aikaansaannosta. Eläkeikää on pakko nostaa meiltä jotka töissä käymme, että saadaan maksetuksi nämä kaikki kotimaiset ja ulkomaiset elätit joita työnteko ei nappaa koska tukia saa miltei saman verran.

Kenen luulet maksaneen eläkevakuutuslaitosten valtavat sijoitukset ? Aattelepa ite!

Vierailija
36/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feikkaa joku sairaus. Masennus on helppo.

Vierailija
37/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin omilla säästöillä pois töistä 56-vuotiaana. Ei ole kaduttanut päivääkään. Hyväpalkkaisessa ammatissa olisi voinut ansaita nettona useamman satatuhatta vielä lisää tähän mennessä eli 63 v. ikään. Itselle omat terveet ja toimintakykyiset elinpäivät ja totaalinen vapaus on kalliimpaa kuin tuo raha. Jos osuu kohdalle se arpa, että syöpä tai alzheimer tms. vie alle 7-kymppisenä niin tulihan nautittua vapaudesta.

Minä tein saman vuosi sitten 57-vuotiaana.

Vierailija
38/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buumerit itse pääsivät eläkkeelle monesti jo viisikymppisenä, mutta milleniaalien on kestettävä melkein seitsemänkymppisiksi. Nyt ei kyllä tasa-arvo toteudu.

Te nostatti ihan itse eläkeikää .  Ei ole muiden vika teidän tyhmyys . 

Eläkeikää nostetaan koska muuten ei rahat riitä eli eläkettä ei tule. Johtuu siitä että eläkemaksut menee nykyisille eläkeläisille, säästöön jää vain rippeet

Vierailija
39/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä ja rehellisesti ihmettelen, että mitä ihmeen vapautta tämä eläkeläisen olo on. Vapautta mihin? Ensimmäisenä vuonna on intoa käydä tapahtumissa ja riennoissa. Sitten tyssää. Elämä on siivousta, ruuan laittoa, tarjousten perässä juoksua, ristisanoja, kirjastoa, sukulaisten pakkoauttoa, ruohon leikkuuta, lapsenlapsien hoitoa, apteekkia, verenpaineen mittausta ja televisiota. Sanalla sanoen Arkea isolla aalla. Karmeinta olisi eläkeläisten vesijumppa, päivätanssit. Jos lähden johonkin seniorijärjestöön, minut saa viedä hoitoon. Käykää hyvät ihmiset töissä, ratkokaa haasteita ja tavatkaa fiksuja työkavereita vielä kun voitte.

Vierailija
40/46 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten samaa mieltä, mutta tämä helvetti on  vasemmiston aikaansaannosta. Eläkeikää on pakko nostaa meiltä jotka töissä käymme, että saadaan maksetuksi nämä kaikki kotimaiset ja ulkomaiset elätit joita työnteko ei nappaa koska tukia saa miltei saman verran.

Perussuomalaisten höpinöitä ei tänne kaivata. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi