Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elinajanodote 79v ja tavoite-eläkeikä 68 vuotta?

Vierailija
25.06.2026 |

Oma eläkeikä näyttäisi olevan lähemmäs 68 vuotta ja elinajan odote 79v. Eläkkeelle pääsisin 16 vuoden päästä vasta. Aivan järkyttävän pitkä aika kun jo nyt olen aivan kypsä töihin ja ei jaksakaan enää entiseen malliin. Sitten vielä jotkut hullut haluaa nostaa eläkeikää amerikan malliin, eli ei tyyliin koskaan eläkkeelle.

 

Jotain asiasta kertoo vertaus 24 tunnin kellon. Jos elämän pituus olisi 24 tuntia, niin eläkkeelle pääsyn kohdalla kello olisi reilun puoli yhdeksän illalla. Eihän siinä ehdi tehdä enää mitään, menet väsyneenä kotiin ja sitten tunnin pari pyörit, itten vanhainkotiin ja kuolet.  Juuri erään ystävän äiti kuoli 74-vuotiaana, oli urheilija ja aivan huippukunnossa. Silti ei elänyt pitkään. 

 

En aio tässä oravanpyörässä tosiaankaan 68-vuotiaaksi olla, viimeistään 60-vuotiaana lopetan työt ja elän säästöillä. Ei kiinnosta tämmöistä oikeistohelvettiä pyörittää. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buumerit itse pääsivät eläkkeelle monesti jo viisikymppisenä, mutta milleniaalien on kestettävä melkein seitsemänkymppisiksi. Nyt ei kyllä tasa-arvo toteudu.

Kuka pääsi, kuka ei. Itse en tiedä kuin yhden (oli puolustusvoimilla töissä) joka eläköityi viisikymppisenä mutta kaikki muut eläköityi vasta 63-65-vuotiaana eikä mitenkään hyväkuntoisina vaan kyllä se pitkä työura ja ikä jo näkyi. Toki tuossa iässä se muutama vuosikin tekee ison muutoksen eli meille lähempänä 70-vuotispäiviä eläkkeelle pääsevillä ei niitä vireitä ja aktiivisia eläkevuosia ole odotettavissa tuotakaan vähää. Jos ainuttakaan ja voihan se kuolema tulla jo ennen eläkettä. Lisäksi tuossa 70-vuotiaana tulee sellainen äkkivanheneminen monelle eli siihen asti on ihan aktiivinen seniori lenkkeineen jne, mutta sitten vuodessa-kahdessa onkin ihan vanhus joka vetää enää korkeintaan rollaattorin kanssa.

Ei tosiaan kannata ajatella ikinä mistään asiasta, että sitten eläkkeellä. Silloin voi ehkä olla vapaa-aikaa ja jopa rahaakin, mutta ei jaksamista. Se on kiva sitten vuodepotilaana miettiä kuinka ajatteli tekevänsä sitä ja tätä.

Se on juuri näin. Elämä on nyt ja tämä on se ainut elämä minkä saa, joten se on täyttä tuhlausta sitä jonkun rahan takia uhrata. Käärinliinoissa kun ei niitä taskuja ole ja uunin lämmössä niistä ei paljoa jäljelle jäisikään. 

Vierailija
42/51 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jäin eläkkeelle 63vuotiaana.

eläkkeeni on 2898€

ei hassummin keskikoulun käyneenä.

Eipä 70-luvulla syntyneenä tuollaisiin ole enää mitään mahdollisuutta ilman yliopistoa tai ammattikorkeakoulua. Itse olen käynyt 2 korkeakoulututkintoa ja kolmas menossa, silti eläke on ehkä 600€ suurempi kuin tuo omasi eli ei paljon mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jäin eläkkeelle 63vuotiaana.

eläkkeeni on 2898€

ei hassummin keskikoulun käyneenä.

Kannattaa olla kiitollinen siitä, että elämässä kävi tuuri. Ei mulla muuta.

Vierailija
44/51 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on joku kummallinen käsitys, että eläkkeen pitäisi mahdollistaa vuosikymmenten joutenolo muhkeilla tuloilla. 

Kuule kun kerran et halua vanhana eläkettä niin et vaan ota sitä ja teet työtä 100 vuotiaana !   

Tosiasia on, että siihen eläketasoon, joka 1940- ja 50-luvuilla syntyneillä on, ei ole enää mahdollisuutta päästä. Syntyvät ikäluokat ovat jatkuvasti pienempiä ja ihmiset elää pitempään, nykyäänhän 80-vuotiaana kuollutta pidetään nuorena. Kun vielä valtion bruttokansantuote ei faktisesti ole viimeisen 30 vuoden aikana kasvanut enää käytännössä lainkaan, ihmekös tuo, että potista ei tahdo riittää.

No ei todellakaan pidetä nuorena. Kaverin äiti joutui juuri vanhainkotiin 74-vuotiaana. Moni meistä kuolee jo kuusikymppisenä tai aiemmin.

Vierailija
45/51 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jäin eläkkeelle 63vuotiaana.

eläkkeeni on 2898€

ei hassummin keskikoulun käyneenä.

Eipä 70-luvulla syntyneenä tuollaisiin ole enää mitään mahdollisuutta ilman yliopistoa tai ammattikorkeakoulua. Itse olen käynyt 2 korkeakoulututkintoa ja kolmas menossa, silti eläke on ehkä 600€ suurempi kuin tuo omasi eli ei paljon mitään. 

Ei paljon mitään? Täh? :D

Vierailija
46/51 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset elävät ihan liian pitkään. Meidät pitää elättää nämä 85-100 -vuotiaat jotka olisi luonnon kuulunut jo korjata pois. Nekin rahat vois käyttää eläkkeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/51 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buumerit itse pääsivät eläkkeelle monesti jo viisikymppisenä, mutta milleniaalien on kestettävä melkein seitsemänkymppisiksi. Nyt ei kyllä tasa-arvo toteudu.

Gen Z tuskin pääsee koskaan eläkkeelle kun eläkkeiden maksajia ei enää tule olemaan kun lapsiakaan ei synny.

Vierailija
48/51 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

68-16= 52v ja sen ikäisellä alin eläkeikä eli 52vuotiaalle tälle hetkellä 66 vuotta ei 68v.

Juttusi ei pidä paikkansa.

Aikanaankin yleinen eläkeikä on ollut 65v, valtiolla on ollut ammatteja missä on päässyt aiemmin eläkkeelle ja palkka ei ole ollut siihen aikaan kovin kummoinen.

Nuoriso on vaan kuutamolla ja valittaa, kun ei jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/51 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

68-16= 52v ja sen ikäisellä alin eläkeikä eli 52vuotiaalle tälle hetkellä 66 vuotta ei 68v.

Juttusi ei pidä paikkansa.

Aikanaankin yleinen eläkeikä on ollut 65v, valtiolla on ollut ammatteja missä on päässyt aiemmin eläkkeelle ja palkka ei ole ollut siihen aikaan kovin kummoinen.

Nuoriso on vaan kuutamolla ja valittaa, kun ei jaksa.

Aika moni luulee, että tuo tavoite-eläkeikä (vai mikä se nyt oli) on se alin ikä jolloin "pääsee" eläkkeelle. Oikea alin eläkeikä on osalle, jopa 6-kympin kieppeillä oleville kavereilleni ollut yllätys. No, moni heistä onkin ammateissa, joissa eläkeikää ei odoteta kuin kuuta nousevaa.

Vierailija
50/51 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisovalitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/51 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää enään Ikinä äänestäkö kokkareita ja petturipersuja.

Vaikka siis tässä ketjussa puhutaan eläkeiästä ja demarit nosti eläkeiät ja poisti vielä eläkeputkenkin

Nyt täytyy sanoa, että persuhullulla on taas pettämätön logiikka

Persuhullujen demarit haluaa koko ajan heikentää huoltosuhdetta, ettei suomalaisille varmasti jäisi rahaa kulutukseen tai mukavaan elämään. Syitä yritetään kuitenkin vierittää muiden niskaan, vaikka hyvin tiedetään että SDP tuhoaa politiikallaan suomalaisen yhteiskunnan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi