Elinajanodote 79v ja tavoite-eläkeikä 68 vuotta?
Oma eläkeikä näyttäisi olevan lähemmäs 68 vuotta ja elinajan odote 79v. Eläkkeelle pääsisin 16 vuoden päästä vasta. Aivan järkyttävän pitkä aika kun jo nyt olen aivan kypsä töihin ja ei jaksakaan enää entiseen malliin. Sitten vielä jotkut hullut haluaa nostaa eläkeikää amerikan malliin, eli ei tyyliin koskaan eläkkeelle.
Jotain asiasta kertoo vertaus 24 tunnin kellon. Jos elämän pituus olisi 24 tuntia, niin eläkkeelle pääsyn kohdalla kello olisi reilun puoli yhdeksän illalla. Eihän siinä ehdi tehdä enää mitään, menet väsyneenä kotiin ja sitten tunnin pari pyörit, itten vanhainkotiin ja kuolet. Juuri erään ystävän äiti kuoli 74-vuotiaana, oli urheilija ja aivan huippukunnossa. Silti ei elänyt pitkään.
En aio tässä oravanpyörässä tosiaankaan 68-vuotiaaksi olla, viimeistään 60-vuotiaana lopetan työt ja elän säästöillä. Ei kiinnosta tämmöistä oikeistohelvettiä pyörittää.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
jäin eläkkeelle 63vuotiaana.
eläkkeeni on 2898€
ei hassummin keskikoulun käyneenä.
Eipä 70-luvulla syntyneenä tuollaisiin ole enää mitään mahdollisuutta ilman yliopistoa tai ammattikorkeakoulua. Itse olen käynyt 2 korkeakoulututkintoa ja kolmas menossa, silti eläke on ehkä 600€ suurempi kuin tuo omasi eli ei paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
jäin eläkkeelle 63vuotiaana.
eläkkeeni on 2898€
ei hassummin keskikoulun käyneenä.
Kannattaa olla kiitollinen siitä, että elämässä kävi tuuri. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on joku kummallinen käsitys, että eläkkeen pitäisi mahdollistaa vuosikymmenten joutenolo muhkeilla tuloilla.
Kuule kun kerran et halua vanhana eläkettä niin et vaan ota sitä ja teet työtä 100 vuotiaana !
Tosiasia on, että siihen eläketasoon, joka 1940- ja 50-luvuilla syntyneillä on, ei ole enää mahdollisuutta päästä. Syntyvät ikäluokat ovat jatkuvasti pienempiä ja ihmiset elää pitempään, nykyäänhän 80-vuotiaana kuollutta pidetään nuorena. Kun vielä valtion bruttokansantuote ei faktisesti ole viimeisen 30 vuoden aikana kasvanut enää käytännössä lainkaan, ihmekös tuo, että potista ei tahdo riittää.
No ei todellakaan pidetä nuorena. Kaverin äiti joutui juuri vanhainkotiin 74-vuotiaana. Moni meistä kuolee jo kuusikymppisenä tai aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jäin eläkkeelle 63vuotiaana.
eläkkeeni on 2898€
ei hassummin keskikoulun käyneenä.
Eipä 70-luvulla syntyneenä tuollaisiin ole enää mitään mahdollisuutta ilman yliopistoa tai ammattikorkeakoulua. Itse olen käynyt 2 korkeakoulututkintoa ja kolmas menossa, silti eläke on ehkä 600€ suurempi kuin tuo omasi eli ei paljon mitään.
Ei paljon mitään? Täh? :D
Ihmiset elävät ihan liian pitkään. Meidät pitää elättää nämä 85-100 -vuotiaat jotka olisi luonnon kuulunut jo korjata pois. Nekin rahat vois käyttää eläkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Buumerit itse pääsivät eläkkeelle monesti jo viisikymppisenä, mutta milleniaalien on kestettävä melkein seitsemänkymppisiksi. Nyt ei kyllä tasa-arvo toteudu.
Gen Z tuskin pääsee koskaan eläkkeelle kun eläkkeiden maksajia ei enää tule olemaan kun lapsiakaan ei synny.
68-16= 52v ja sen ikäisellä alin eläkeikä eli 52vuotiaalle tälle hetkellä 66 vuotta ei 68v.
Juttusi ei pidä paikkansa.
Aikanaankin yleinen eläkeikä on ollut 65v, valtiolla on ollut ammatteja missä on päässyt aiemmin eläkkeelle ja palkka ei ole ollut siihen aikaan kovin kummoinen.
Nuoriso on vaan kuutamolla ja valittaa, kun ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
68-16= 52v ja sen ikäisellä alin eläkeikä eli 52vuotiaalle tälle hetkellä 66 vuotta ei 68v.
Juttusi ei pidä paikkansa.
Aikanaankin yleinen eläkeikä on ollut 65v, valtiolla on ollut ammatteja missä on päässyt aiemmin eläkkeelle ja palkka ei ole ollut siihen aikaan kovin kummoinen.
Nuoriso on vaan kuutamolla ja valittaa, kun ei jaksa.
Aika moni luulee, että tuo tavoite-eläkeikä (vai mikä se nyt oli) on se alin ikä jolloin "pääsee" eläkkeelle. Oikea alin eläkeikä on osalle, jopa 6-kympin kieppeillä oleville kavereilleni ollut yllätys. No, moni heistä onkin ammateissa, joissa eläkeikää ei odoteta kuin kuuta nousevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää enään Ikinä äänestäkö kokkareita ja petturipersuja.
Vaikka siis tässä ketjussa puhutaan eläkeiästä ja demarit nosti eläkeiät ja poisti vielä eläkeputkenkin
Nyt täytyy sanoa, että persuhullulla on taas pettämätön logiikka
Persuhullujen demarit haluaa koko ajan heikentää huoltosuhdetta, ettei suomalaisille varmasti jäisi rahaa kulutukseen tai mukavaan elämään. Syitä yritetään kuitenkin vierittää muiden niskaan, vaikka hyvin tiedetään että SDP tuhoaa politiikallaan suomalaisen yhteiskunnan.
Se on juuri näin. Elämä on nyt ja tämä on se ainut elämä minkä saa, joten se on täyttä tuhlausta sitä jonkun rahan takia uhrata. Käärinliinoissa kun ei niitä taskuja ole ja uunin lämmössä niistä ei paljoa jäljelle jäisikään.