Isolta osalta ihmisistä puuttuu oikeasti ihan kokonaan kyky ajatella asioita laajemmin
Eikä se ole siinä ihmisessä edes se vika vaan sekin on ihan psykologinen alkukantainen suojelumekanismi että kaikki ajatellaan mustavalkoisesti ja todella kapeakatseisesti. Sen takia ihminen joka on taipuvainen syvempään ymmärrykseen, ei tule koskaan samaistumaan yhteiskuntaan, koska yhteiskunnassa kaikki pyörii näiden mustavalko ihmisten ympärillä. Sulla ei edes ole ääntä sielä jos sä olet järkevä ihminen, koska nämä mustavalko tyypit jyrää sut alle ja karkottaa sut veke. Ne on aina tietävinää kaikesta kaiken ja ne on aina oikeassa ja koska niitä on suurin määrä, joten sulla itsellä ei ole mitään mahkuja. Sen takia sun on pakko alkaa itse toimimaan ja pelastamaan itsesi sen kakan keskeltä.
Laaja-alainen ajattelu vaatii valtavasti henkistä kapasiteettia ja energiaa. Aivomme pyrkivät säästämään energiaa, mikä johtaa usein helppojen oikopolkujen valitsemiseen ja mustavalkoiseen ajatteluun. Kykyyn vaikuttavat myös kognitiiviset vinoumat, motivaation puute, neurobiologiset tekijät sekä ympäristön tarjoama informaatio.
Vahvistusharha (Confirmation bias): Ihmisillä on taipumus etsiä, tulkita ja muistaa tietoa tavalla, joka tukee heidän ennakkoasenteitaan. Tämä kaventaa näkökulmaa huomattavasti.
Sosiaalinen ja kulttuurinen ehdollistuminen: Yhteisöt ja ympäristö muovaavat ajattelua. Jos sosiaalinen piiri tai media ruokkii yksinkertaistettuja totuuksia, laaja-alainen ajattelu vaatii tietoista vastavirtaan uimista ja älyllistä uteliaisuutta.
Abstraktin ajattelun vaativuus: Laaja-alainen ajattelu edellyttää kykyä siirtyä konkreettisista yksityiskohdista abstraktiin ja ymmärtää syy-seuraussuhteita yli omien rajojen. Se vaatii myös toisenlaisten näkökulmien aktiivista kuvittelua (mentalisaatiota)
Onhan tämä laajakatsoisuuden puute huomattu monessa yhteydessä. Mutta johan meitä 90-luvulla opetettiin olemaan optimisteja. Näe asiat niinkuin toivot niiden olevan. Älä ajattele laajemmin.