Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työnhakukeskustelu paikan päällä eikä puhelimessa?

Vierailija
25.06.2026 |

Tähän asti työnhakukeskustelu on ollut aina puhelimitse. Nyt kävi kutsu te-palveluiden tiloihin. Miksiköhän?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ylivoimaisen vaikeaa poistua sieltä pierun katkuisesta betonikuutiosta? Ei taida työtkään maistua yhtä hyvältä kuin tuet?

Tuet maistuu työ ei sori!

Tuet, pyh. ÄäsMarketin halpa kupari on maukkaampaa.

Niin on! hyvää työpäivää sinulle.

Vierailija
62/75 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on siis vain työttömän pompottamista, että vaaditaan korvauksen menettämisen uhalla saapumaan työvoimatoimistoon. 

Itsellä on ollut sekä puhelinkontakteja että tapaamisia, eivätkä ne kasvotusten kontaktit ole sisällöltään sen kummempia koskaan olleet. Aivan syyttä suotta siis pompotellaan. Joskus muistaakseni se tapaaminen taisi täyttää jonkun työvoimapoliittisen velvoitteen, mutta en ole ihan varma, muistanko oikein. Mutta jos täytti, niin se oli aikana, kun ei vielä ollut kaikkia nykyisiä kriteereitä olemassa. Nykyään sillä tapaamisella ei varmaan saa kuitattua mitään. Mutta pois jäämisellä saa kyllä karenssin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtään he vaan tekevät, pakko kutsua asiakas paikan päälle silloin tällöin. Itsellä on entisenä työkkärin työntekijänä kokemusta siitä, että puhelimessa asiakas voi esittää aivan erilaista kuin mitä sitten livenä paljastuu. Eräskin asiakas pari kertaa puhelimessa hymyssä suin jutteli eikä mitään ongelmia tietenkään ollut, muuten vaan oli ollut kymmenen vuotta työttömänä. Sitten kerran hänet kutsuin paikan päälle tapaamiseen niin olikin aivan erilainen tyyppi vastassa miltä oli puhelimessa vaikuttanut. Ja selkis, miksi oli ollut niin kauan työtön.

No saitko sen töihin tapaamisen jälkeen? Et tainnut saada. Eli mitään hyötyä siitä ei ollut paitsi oman ihmettelysi tyydyttely.

Vierailija
64/75 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös typerää, kuinka joustamattomia siinä tapaamisajassa ollaan. Itse olin silloin vähäisessä muutaman tunnin osa-aikatyössä, kun tuli kutsu tapaamiseen. Jouduin silti niin lyhyestä työajasta vapaata pyytämään työnantajalta sen takia, että pääsen TE-toimistoon tapaamiseen juuri sillä kellonlyömällä kuin sieltä haluttiin, että sinne tulen. Täysin naurettavaa touhua.

Vierailija
65/75 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluavat nähdä miltä näytät, miten liikut ja miten käyttäydyt. Puhelimessa tämä ei ole mahdollista.

Olen ihan normaali, sosiaalinen ihminen ja kasvokkain keskustelu sopii ihan hyvin. Mietin vain, että mitä lisäarvoa paikan päällä tapaaminen tuo. Tapaamiseen on varattu aikaa 45 min. ja todella vaikea saada asiaa niin pitkäksi aikaa. 

ap

Kun asia loppuu, ala tuijottaa työkkäritätiä  herkeämättä silmiin, älä sano mitään.

Vierailija
66/75 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluavat nähdä miltä näytät, miten liikut ja miten käyttäydyt. Puhelimessa tämä ei ole mahdollista.

Olen ihan normaali, sosiaalinen ihminen ja kasvokkain keskustelu sopii ihan hyvin. Mietin vain, että mitä lisäarvoa paikan päällä tapaaminen tuo. Tapaamiseen on varattu aikaa 45 min. ja todella vaikea saada asiaa niin pitkäksi aikaa. 

ap

Kyllä  juttua tulee ihan itsestään. Tuppisuut erottuvat joukosta, ja sosiaalinen käyttäytyminen tulee esiin. 

Miten istut, seisot ja kommunikoit. Näitä taitoja on syytä opetella. 

Missä niitä opetetaan? Työkkärillä ei ainakaan ole mitään kurssia tästä aiheesta tarjota.

Vierailija
67/75 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtään he vaan tekevät, pakko kutsua asiakas paikan päälle silloin tällöin. Itsellä on entisenä työkkärin työntekijänä kokemusta siitä, että puhelimessa asiakas voi esittää aivan erilaista kuin mitä sitten livenä paljastuu. Eräskin asiakas pari kertaa puhelimessa hymyssä suin jutteli eikä mitään ongelmia tietenkään ollut, muuten vaan oli ollut kymmenen vuotta työttömänä. Sitten kerran hänet kutsuin paikan päälle tapaamiseen niin olikin aivan erilainen tyyppi vastassa miltä oli puhelimessa vaikuttanut. Ja selkis, miksi oli ollut niin kauan työtön.

Mitä väliä? 

Eli työllistyikö tämä asiakkaasi yhtään sen paremmin, kun sinulle oli seljennyt, millainen tyyppi hän on?

Työkkäri ei nykyään kenellekään onnistu työtä järkkäämään. On ihan silkka kyttäysorganisaatio vain.

Vierailija
68/75 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, oliko sulla se? Miten meni? Miksi oli kasvotusten eikä puhelimitse?

Vierailija
69/75 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan osta sikaa säkissä!

Vierailija
70/75 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kysyt heti ne kysymykset joihin tarvitset vastaukset ja perään "oliko tässä kaikki, tarvitsetko muita tietoja suunnitelmaan?". Sen jälkeen kiitos ja hei ja lähdet kotiin. Siinä menee maks viisi minuuttia. Mitään ylimääräistä ei kannata kertoa, ne päätyy kahvihuoneessa kaikkien tietoon ja yleiseksi naurunaiheeksi. 

Vierailija
71/75 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikkapa siksi ettet unohtaisi millaista on poistua sieltä hikikomori-asunnosta ja olla tekemisissä ihmisten kanssa kasvotusten. Vähän kuin työelämässä, you know?

Mistä on syntynyt ajatus, että työtön istuisi syrjäytyneenä kotonaan eikä olisi tekemisissä toisten kanssa?

Vihaajat keksii valheita ja yllyttää toisiakin vihaamaan. Oma elämä totaalisen pielessä niin se viha pitää kohdistaa muihin.

Vierailija
72/75 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikessa on kaikkien üarhaaksi kasvotusten keskustelu. Olisi parempi myös pankkiasiat toimittaa kasvotusten. 

Suomalaiset eristäytyvät ja se on paha asia ihmisen psyykkeelle. 

Tämä. Kun kaikki asiat hoidetaan verkossa tai puhelimessa ihmiset alkavat  pelkäämään jo normaaleita kohtaamisia. Tästä esimerkkinä nuoret jotka ahdistuvat kaikesta.

Ihmiset "haluavat syrjäytyä" koska kasvotustenkaan ei saa yhtään mitään enempää kuin puhelimessa, itse asiassa asiat hoituu nopeammin ja helpommin, myös halvemmalla, kuin kasvotusten. Ei siinä kenenkään mieli mene rikki, päinvastoin. Kuka jaksaa täysin turhia keskusteluja venyttää väkisellä kasvotusten kun lopputulos on sama joka ikinen kerta. Turhautuminen palveluun ja ihmisiin on se syy miksi siellä ei kukaan halua käydä näytillä arvioitavana. Siellähän pitää käydä näytillä nimenomaan että voivat arvioida ulkoisesti, vaikka heillä ei ole siihen minkään valtakunnan kykyä eikä koulutusta. Nuo arviot on myös lääkäreillä täysin heidän omia mielipiteitään eikä perustu mihinkään psykologiaan tai käyttäytymistieteeseen. Jos naama ei miellytä, voivat keksiä mitä huvittaa, ilkeillä ja valehdella. Vallan väärinkäyttöä!

Vierailija
73/75 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä sulle sitten oli nähdä hänet? Jos kerran hän vääjäämättä on työtön sen perusteella, millainen on, niin minkäs tuolle voi.

No sitä, että puhelimessa hän kertoi ongelman olevan se, ettei ahkerasta hakemisesta huolimatta saa töitä. Tapaamisella hän alkoikin kertoa sit omista terveysvaivoistaan (joista ei ollut maininnut puhelimessa ollenkaan ja kysyttäessä vakuutteli että kaikki on ok), jolloin ohjasin hänet lääkäriin. Mikä osoittautuikin myöhemmin hänen kannaltaan hyväksi jutuksi, sieltä löytyikin vähän vakavampaa.

Ohjasit lääkäriin ? Eiköhän ihmiset osaa ihan itse lääkäriin hakeutua jos sitä haluavat tai  tarvitsevat. Nyt todennäköisesti hän joutui karenssin pelossa menemään ja maksamaan kymmeniä euroja käynnistä ja lainaamaan joltakin ruokarahaa. Mikä on lopputulos? Edelleen työtön ja päälle vielä lääkekulut jotka on sitten ruokarahasta pois. 

Vierailija
74/75 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Älä yliajattele. Minä taas mietin, miksi en enää saanut kutsua paikan päälle. Lisäksi keskustelujen väliä samalla harvennettiin.

Sitten tajusin: syy on ikä. Olen jo 56. Lisäksi heillä on uudet konseptit käsitellä asiakkaita. Tuossa sinun tilanteessa työllistymisesi suhteen nähdään enemmän toivoa, minun vähemmän. Parempi nuin päin.

Minä olen 59v ja kolmen kuukauden välein pitää käydä näytillä. Olen monisairas, kipupotilas enkä taatusti työllisty koskaan enää mihinkään. Silti pitää käydä aina karenssinpelossa pilkkanaurettavana idioottien edessä. 

Vierailija
75/75 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle oli virkailijan lisäksi mukana sossu, ihan aiheetta. Täytti lomaketta ja tuijotti koko tunnin. Kyllä ihmetytti, mutta ollut aiheettomia ilmoituksia. Pyysi myös nähdä cv ja vanha koulutodistus, jota en tietenkään mukaan ottanut. Heitä epäilytti kaikki. No koulu on kuitenkin käyty, vaikka niin epäilytti. Voisivat helposti soittaa tarkistaa, eivät viitsi. Sieltähän se selviäisi. Jatkossa en puhu enää mitään paitsi pakolliset vastaukset. Tuo oli ahdistavaa ja todella omituista. 

Minulla on myös ollut sossu koko ajan mukana. Vaihtuu välillä mutta älykkyystaso ja osaamistaso on aina yhtä alhainen eli käytännössä nolla. Eivät tiedä mistään mitään enempää minkä Kelan sivuilta voin itse lukea.