Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pankkien uusi systeemi tarkastaa

Vierailija
15.10.2025 |

laskua maksavan asiakkaan syöttämiä tietoja, siis vastaako annettu tilinumero tilinhaltijan nimeä.

Siis ilmeisesti pankin rekistereissä oleva tilinhaltija.

No, mut kun tulee lasku, ja siinä on annettu tilinhaltijan nimi tilinumeron rinnalle, niin miksiköhän se pankkisysteemi ilmoittaa, että tilinhaltijan nimi ei vastaa tilinumeroon yhdistettyä nimeä.

Siis esim. operaattorin lasku.

No, kummallinen systeemi. Mutta onneksi sen ilmoituksen vastamaattomuudesta voi ohittaa!

HIENO SYSTEEMI KERTA KAIKKIAAN.

Vähän samaa tyyliä kuin Pöytyällä oli aikoinaan terveyskeskuksessa annettu sellainen ohje, että jonkun toimistotyöntekijä piti tutkia saapuneet sähköiset palautteet ja lähetellä niitä sitten eteenpäin lähetteen tehneen tyypin vastaanotettavaksi. Niin.... mitä ituu, kun se, että se palaute on potilaan terveyskertomukseen yhdistetty, niin kun se lähettäjä sen palautteen saa kuitenkin luettavakseen tuota kautta, niin jonkun toimistotyöntekijän pitää mennä availemaan palautteita listalta!

HIENOO!

Mut se olikin Pöytyä se! Ellei peräti Pötyä se!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN PÖYTYÄ TÄHÄN LIITTYY

https://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%B6yty%C3%A4

Vierailija
2/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on saada sinut huomaamaan, että kun aiot lähettää 8000 e ihanalle lääkärille Veikko Virtaselle, jotta hän pääsee Gazasta kotiin, niin se tili on oikeastaan Ahmed Faysalin ja olet hiujauksen uhri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yrityksillä on esim. aputoiminimi, jolla laskuttavat. Sun kannattaa tosiaan ottaa laskuttajaan yhteyttä ja kysyä se oikea nimi. Nyrkkipajat, esim. konkursseja harrastavat alkoholistipersujen firmat, ei pidä niin nökönuukaa väliä siitä, mikä niiden firman nimi ja tilinumero milloinkin on.

Säästät kuitenkin omaa vaivaasi kun otat siitä selvää ja samalla se puli siellä langan toisessa päässä hoksaa, että pitääkin korjata nimi laskuihin.

Vierailija
4/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, huomasin, mutta mulla ei ollut mittään ongelmaa siinä. Tuli vain ilmoitus että tarkistettu.

Vierailija
5/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli verkkopankissa ilmoitus: nimi ei vastaa tilinomistajaa. 

Olin kirjoittanut tämän tapaisesti: "Maija Meikäläinen". Pankin mukaan sen olisi kuulunut olla muodossa: Meikäläinen Maija. Ilmoituksen sai rastilla pois kylläkin. 

Vierailija
6/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko maksun hylkäämisestä pankilta ilmoitus? Sitähän ei kai tarkisteta reaaliajassa, vaan vasta siinä vaiheessa kun raha on lähdössä ja pankki ottaa yhteyden vastaanottajan pankkiin. Eli ilmeisesti on karhuja odotettavissa kun yrittää maksaa toistuvia maksuja talletetuilla saajan tiedoilla ja maksut jäävät jumiin. Ja monessa muussakin tilanteessa, esimerkiksi kun saajan nimi on liian pitkä pankkiäpin syöttökenttään.

Ikävä uudistus meille jotka emme lähetä rahaa ulkomaisille rakkaushuijareille.

Vierailija
7/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun maksoin alveja verottajalle, niin tilinumero ja saajan nimi eivät pankin mukaan täsmänneet. Ja kirjoitin saajaksi "verohallinto" niinkuin omaveron maksutiedoissa lukee. Rahat meni nyt varmaankin jollekin huijarille.

Tosi hyvä ja toimiva systeemi.

Vierailija
8/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko maksun hylkäämisestä pankilta ilmoitus? Sitähän ei kai tarkisteta reaaliajassa, vaan vasta siinä vaiheessa kun raha on lähdössä ja pankki ottaa yhteyden vastaanottajan pankkiin. Eli ilmeisesti on karhuja odotettavissa kun yrittää maksaa toistuvia maksuja talletetuilla saajan tiedoilla ja maksut jäävät jumiin. Ja monessa muussakin tilanteessa, esimerkiksi kun saajan nimi on liian pitkä pankkiäpin syöttökenttään.

Ikävä uudistus meille jotka emme lähetä rahaa ulkomaisille rakkaushuijareille.

Kyllä rahs siirtyy silti vastaanottajalle vaikka nimi ei täsmäisi. Omassa pankissani ainakin luki niin, että edelleen menee loppupeleissä pelkän tilinumeron perusteella.

Vierailija
9/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kirjoittanut tämän tapaisesti: "Maija Meikäläinen". Pankin mukaan sen olisi kuulunut olla muodossa: Meikäläinen Maija. Ilmoituksen sai rastilla pois kylläkin. 

Mutta mitä auttaa kun klikkaat ilmoituksen pois? Rahathan eivät siirry kun saajan nimi ei täsmää.

Vierailija
10/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä auttaa kun klikkaat ilmoituksen pois? Rahathan eivät siirry kun saajan nimi ei täsmää.

Kyllä siirtyy vaikka nimi ei täsmää. Eli täysin turha ominaisuus.

Vierailija
11/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tuli ilmoitus kun olin kirjoittanut vastaanottajaksi "Maija Meikäläinen" mutta tilinhaltijan nimi oli pankin tietojen mukaan "Maija Mikälie Meikäläinen". Eli piti laittaa myös toinen nimi. Kunnon pilkun viilausta.

Vierailija
12/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa nyt, edelleen maksu välittyy yksinomaan tilinumeron perusteella. Jos nimi ja tilinumero eivät täsmää niin raha siirtyy silti.

Vierailija
13/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa nyt, edelleen maksu välittyy yksinomaan tilinumeron perusteella. Jos nimi ja tilinumero eivät täsmää niin raha siirtyy silti.

Mikä tämän muutoksen pointti sitten oli, jos rahat siirtyvät joka tapauksessa? Monta viikkoa on vouhkattu tästäkin uudistuksesta. Hyvä toki että rahat siirtyvät eikä jää laskut maksamatta.

Vierailija
14/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuossa vaiheessa voi joko peruuttaa maksun tai hyväksyä sen. Eli jos tajuaa, että rahat onkin menossa oikesti jonkun ihan väärän ihmisen tilille kuin mitä luulit, voit peruuttaa. Mutta jos olit kirjoittanut vakuutuslaskuun saajaksi vaikka "pohjola" ja verkkopankki ilmoittaa saajan nimen olevankin OP Pohjola, niin varmasti kykenet sen hyväksymään tajuamalla, että joo oikee saaja, mutta itsellä vain väärä kirjoitusasu.

Vierailija
15/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämän muutoksen pointti sitten oli, jos rahat siirtyvät joka tapauksessa? Monta viikkoa on vouhkattu tästäkin uudistuksesta. Hyvä toki että rahat siirtyvät eikä jää laskut maksamatta.

Sulle jää mahdollisuus peruuttaa se maksu huomatessasi. ettei saaja olekaan oikea.

Vierailija
16/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle jää mahdollisuus peruuttaa se maksu huomatessasi. ettei saaja olekaan oikea.

Okei, eihän tuosta sitten suurta haittaa ole. Ei tosin minulle mitään hyötyäkään, koska olen tarkka siitä kenelle lähetän rahaa. Mulla on muutama kuukauisttain toistuva maksu, ne pitää ainakin muistaa tarkistaa ovatko lähteneet vai eivät.

Vierailija
17/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, eihän tuosta sitten suurta haittaa ole. Ei tosin minulle mitään hyötyäkään, koska olen tarkka siitä kenelle lähetän rahaa. Mulla on muutama kuukauisttain toistuva maksu, ne pitää ainakin muistaa tarkistaa ovatko lähteneet vai eivät.

Huijauksiahan tällä pyritään estämään. Kun on näitä tapauksia, missä joku "Seppo Heikkinen" pyytää rahaa, mutta tili kuuluukin jollekin ihan muulle. Onhan niitä ihan tavallisten (myös huijattujen) naisten tilejä käytetty bulvaanitileinä välikätenä siirrossa tms.

Vierailija
18/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska yrityksillä on esim. aputoiminimi, jolla laskuttavat. Sun kannattaa tosiaan ottaa laskuttajaan yhteyttä ja kysyä se oikea nimi. Nyrkkipajat, esim. konkursseja harrastavat alkoholistipersujen firmat, ei pidä niin nökönuukaa väliä siitä, mikä niiden firman nimi ja tilinumero milloinkin on.

Säästät kuitenkin omaa vaivaasi kun otat siitä selvää ja samalla se puli siellä langan toisessa päässä hoksaa, että pitääkin korjata nimi laskuihin.

Niin, että otanko esim. DNA Oyj:hin yhteyttä, kun pankin tarkastus väittää ettei nyt DNA Oyj:n lähettämässä laskussa oleva tilinumero vastaa pankin tiedossa olevia tietoja....

Niin?

Ja monta vuotta mennyt syötetyillä tiedoilla laskut maksuun....

Miten pöytyä liittyy tähän asiaan... No, siten se liittyy, että tämä pankkien tarkastussysteemi vaikuttaa yhtä älyttömältä kuin tuo Pöytyän taannoinen systeemi palautteiden käsittelystä!

Sä et ymmärrä tätä palauteasiaa, joten miksi kommentoit! Oli ainoa ja ensimmäinen paikka missä tuollaista oli keksitty työtehtäväksi!

Vierailija
19/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että otanko esim. DNA Oyj:hin yhteyttä, kun pankin tarkastus väittää ettei nyt DNA Oyj:n lähettämässä laskussa oleva tilinumero vastaa pankin tiedossa olevia tietoja....

Niin?

Ja monta vuotta mennyt syötetyillä tiedoilla laskut maksuun....

Miten pöytyä liittyy tähän asiaan... No, siten se liittyy, että tämä pankkien tarkastussysteemi vaikuttaa yhtä älyttömältä kuin

Sen DNA:n tilin nimi on varmasti kyllä sellainen, jonka DNA:ksi tunnistat, vaikka kirjoitusasu eroasi siitä, miten olet itse sen syöttänyt. Suurempi ongelma lienee noiden pikkufirmojen kanssa, joiden aputoiminimi saattaa olla joku "Kauneushoitola Aurinkoinen" ja sitten tilinomistajana joku JT-Kauneus Tmi. tai mitä vaan...

Mutta tämä on kuitenkin lähtökohtaisesti tarkoitettu noita nettihuijauksia estämään, kun niissä yleisesti tekeydytään eri nimiseksi henkilöksi, mutta sillä tekaistulla henkilöllisyydellä ei saakaan tiliä avattua. Tai käytetään bulvaanitilejä, joiden kautta raha kierrätetään, jolloin taaskaan ei se huijarin "nimi" ja tilinomistajan nimi vastaa toisiaan.

Vierailija
20/29 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa hyvä idea, mutta onhan se välillä vähän hassua, esimerkki eiliseltä (nimi keksitty):

"Mutikaisen Maatila" onkin oikeasti "Mutikaisen Maatila KY".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän