Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Orpo lupasi 500 kesätyöpaikkaa - virastot: "Yhtäkään nuorta ei ole palkattu koska rahoja ei kuulu"

Vierailija
24.06.2026 |

https://yle.fi/a/74-20232776

 

Verohallinto oli palkannut yhden nuoren. Sillä Suomi nousuun.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä Suomi julkisen puolen puuhasteluhommilla muutenkaan mihinkään nouse. 

Ei nettohaitalliset suojatyöloiset ymmärrä, että yksityinen sektori heille nekin rahat tienaavat. Purevat vain ruokkivaa kättä. Venäjä saisi tehdä denatsifikaation Suomessa.

Päätä särkee kun joku poliitikko tai julkisen sektorin suojatyöläinen isoine palkkoineen rupeaa öyhöttämään siitä miten hänkin maksaa omalta osaltaan verot valtion kassaan ja siten pitää yhteiskuntaa pystyssä. Argh. 

No sehän on vaikka opettajalle se ja sama maksaako palkan yksityinen koulu (lukukausimaksut) vai kunta. Mutta suostuisiko edes oikeiston "suojatyöhuutelijat" siihen että vaikka peruskoulut ja toinen aste olisi lukukausimaksullisia? Ehkä joku lapseton suostuisi, perheelliset ei. 

Vierailija
22/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä Suomi julkisen puolen puuhasteluhommilla muutenkaan mihinkään nouse. 

Ei nettohaitalliset suojatyöloiset ymmärrä, että yksityinen sektori heille nekin rahat tienaavat. Purevat vain ruokkivaa kättä. Venäjä saisi tehdä denatsifikaation Suomessa.

Valtio tukee valtavasti verorahoilla yksityistä sektoria, pitäisikö rahojen vastineeksi olla työllistämivelvoite? 

Tässä on menty metsään. Valtion pitäisi luoda hyvät ja ennustettavat lähtökohdat yritystoiminnalle eikä tukea yksittäisiä yrityksiä tai toimialoja kuin poikkeustilanteissa. Kun lähtökohdat on kunnossa, yritysten on siitä hyvä jatkaa.

Valitettavasti kaikki muutkin maat tukee tiettyjen alojen firmoja eri syistä, esim. telakat. Joten jos päätetään ettei ketään tueta niin samalla lopetetaan suomesta nuo alat käytännössä kokonaan.

Politiikka on valintoja. Suurin osa poliitikoista jättää ajattelun sikseen ja toistelee vaan jotain populistista hokemaa mitä muutkin, seurauksia miettimättä.

Esim. poliitikot tekee itse itselleen hyvin hankalaksi parantaa vaikka raideverkostoa joka suomessa on hyvin jälkeenjäänyt muuhun eurooppaan verrattuna. Jäädään hokemaan että "metro paha" tai "tunninjuna paha" lässynlää, ja lopputulos on, ettei mitään saada tehtyä kunnolla vaan kaikki on niin vesitetty ja ylihintainen kompromissi ettei tuollaista edes rakennettaisi muualla. Mistään ei voida keskustella tai suunnitella vaan kaikki on tuota meemihokemista ilman miettimistä että onko hommassa järkeä tai onko lopputuloksessa järkeä. 

Suomessakin metron sijaan rakennetaan jotain 2 miljardin "pika" ratikoita joissa yhdistyy kallis hinta, hidas rakentaminen ja hidas matka. + tietty aina vaan kallistuvat lipunhinnat. Tai jotain ratikkasiltoja miljardilla samasta syystä kuin metroa ei rakenneta, eli ei uskalleta tehdä kunnolla. Ja sitten vielä estetään nimby- ja luonnonsuojelusyystä sen asuinalueen rakentaminen jolle tää miljardin ratikkasilta oli tarkoitettu. Eli nyt kourallinen nimbyjä pääsee nopeammin keskustaan kaljalle, hinta helsinkiläisille miljardi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perikuntien asuntoja ei saa myytyä ja yksi syy on se, että virastot ei palkkaa uusia vakituisia.

Vierailija
24/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi julkiselle puolelle palkattaisiin ketään kesätöihin kun sieltä pitäisi irtisanoa satoja tuhansia ihmisiä vielä? Eiköhän se ole yritysten hommaa palkata jos joku palkkaa... Eikä palkkaa kuten on nähty!

Orpo yritti jo. Hänen paimenkirjeensä ei kovin innostunutta vastaanottoa saanut.

Orpo ei ilmeisesti ole ymmärtänyt rooliaan. Hän toteuttaa EK:n ja suuryritysten käskyjä. Ei toisinpäin.

Vierailija
25/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta. Myytävää asuntoa tulee tulevaisuudessa riittämään, mutta niitä ei osteta, kun virastot ei palkkaa uusia työntekijöitä. 

Vierailija
26/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 15–24-vuotiaita työttömiä oli toukokuussa noin 44 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä Suomi julkisen puolen puuhasteluhommilla muutenkaan mihinkään nouse. 

Ei nettohaitalliset suojatyöloiset ymmärrä, että yksityinen sektori heille nekin rahat tienaavat. Purevat vain ruokkivaa kättä. Venäjä saisi tehdä denatsifikaation Suomessa.

Päätä särkee kun joku poliitikko tai julkisen sektorin suojatyöläinen isoine palkkoineen rupeaa öyhöttämään siitä miten hänkin maksaa omalta osaltaan verot valtion kassaan ja siten pitää yhteiskuntaa pystyssä. Argh. 

No sehän on vaikka opettajalle se ja sama maksaako palkan yksityinen koulu (lukukausimaksut) vai kunta. Mutta suostuisiko edes oikeiston "suojatyöhuutelijat" siihen että vaikka peruskoulut ja toinen aste olisi lukukausimaksullisia? Ehkä joku lapseton suostuisi, perheelliset ei. 

Ei suomen ongelma ole se pieni määrä oikeaa työtä asiakasrajapinnassa tekeviä julkisella sektorilla, vaan se ylipöhöttynyt julkisen sektorin pahka siinä kyljessä jossa sinäkin taidat päivääsi isolla palkalla käyttää spämmien vauvapalstalle kun muutakaan tekemistä ei ole.

Vierailija
28/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpo ja Purra eivät osaa muuta kuin valehdella.

Nätimmin kirjoitettuna puhuvat poliittista jargonia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tämä yksikin viraston vakituinen on maksanut perintöosakkeen vastikkeita sisarensa kanssa jo vuoden puoliksi. Saavat asunnon kaupaksi, kun heidän virastonsa alkaa palkkaamaan uusia vakituisia.

Vierailija
30/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi julkiselle puolelle palkattaisiin ketään kesätöihin kun sieltä pitäisi irtisanoa satoja tuhansia ihmisiä vielä? Eiköhän se ole yritysten hommaa palkata jos joku palkkaa... Eikä palkkaa kuten on nähty!

Orpo yritti jo. Hänen paimenkirjeensä ei kovin innostunutta vastaanottoa saanut.

Orpo ei ilmeisesti ole ymmärtänyt rooliaan. Hän toteuttaa EK:n ja suuryritysten käskyjä. Ei toisinpäin.

Ei haluta edes työllistää vaan kiskoa niistä harvoista työntekijöiden selkänahoista voitot. Bonukset menevät vain johtajille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tämä yksikin viraston vakituinen on maksanut perintöosakkeen vastikkeita sisarensa kanssa jo vuoden puoliksi. Saavat asunnon kaupaksi, kun heidän virastonsa alkaa palkkaamaan uusia vakituisia.

Eli maksaa vielä eläkkeelläkin kahden asunnon kuluja.

Vierailija
32/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ek voisi ottaa marjayritysten johtajilta oppia miten riistetään työntekijöitä. Lisää kiristyksiä tulossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä Suomi julkisen puolen puuhasteluhommilla muutenkaan mihinkään nouse. 

Ei nettohaitalliset suojatyöloiset ymmärrä, että yksityinen sektori heille nekin rahat tienaavat. Purevat vain ruokkivaa kättä. Venäjä saisi tehdä denatsifikaation Suomessa.

Päätä särkee kun joku poliitikko tai julkisen sektorin suojatyöläinen isoine palkkoineen rupeaa öyhöttämään siitä miten hänkin maksaa omalta osaltaan verot valtion kassaan ja siten pitää yhteiskuntaa pystyssä. Argh. 

No sehän on vaikka opettajalle se ja sama maksaako palkan yksityinen koulu (lukukausimaksut) vai kunta. Mutta suostuisiko edes oikeiston "suojatyöhuutelijat" siihen että vaikka peruskoulut ja toinen aste olisi lukukausimaksullisia? Ehkä joku lapseton suostuisi, perheelliset ei. 

Ei suomen ongelma ole se pieni määrä oikeaa työtä asiakasrajapinnassa tekeviä julkisella sektorilla, vaan se ylipöhöttynyt julkisen sektorin pahka siinä kyljessä jossa sinäkin taidat päivääsi isolla palkalla käyttää spämmien vauvapalstalle kun muutakaan tekemistä ei ole.

Oletko merkonomi vai tradenomi? 😅 Ei kouluissa ole mitään "asiakasrajapintaa".

Vierailija
34/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä Suomi julkisen puolen puuhasteluhommilla muutenkaan mihinkään nouse. 

Ei nettohaitalliset suojatyöloiset ymmärrä, että yksityinen sektori heille nekin rahat tienaavat. Purevat vain ruokkivaa kättä. Venäjä saisi tehdä denatsifikaation Suomessa.

Päätä särkee kun joku poliitikko tai julkisen sektorin suojatyöläinen isoine palkkoineen rupeaa öyhöttämään siitä miten hänkin maksaa omalta osaltaan verot valtion kassaan ja siten pitää yhteiskuntaa pystyssä. Argh. 

No sehän on vaikka opettajalle se ja sama maksaako palkan yksityinen koulu (lukukausimaksut) vai kunta. Mutta suostuisiko edes oikeiston "suojatyöhuutelijat" siihen että vaikka peruskoulut ja toinen aste olisi lukukausimaksullisia? Ehkä joku lapseton suostuisi, perheelliset ei. 

Ei suomen ongelma ole se pieni määrä oikeaa työtä asiakasrajapinnassa tekeviä julkisella sektorilla, vaan se ylipöhöttynyt julkisen sektorin pahka siinä kyljessä jossa sinäkin taidat päivääsi isolla palkalla käyttää spämmien vauvapalstalle kun muutakaan tekemistä ei ole.

Pieni määrä? Suurin osa julkisella sektorilla tekee työtä esimerkiksi hoivassa ja kasvatuksessa. Mikä tuo pahka sun mielestä sisältää? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on järkyttävä määrä virastoja.

Vierailija
36/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisten asunnoilla ei ole mitään arvoa. Ei niitä kukaan osta. 

Vierailija
37/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten asunnoilla ei ole mitään arvoa. Ei niitä kukaan osta. 

Ja jos joku haluaa ostaa, pankki ei suostu myöntämään niihin lainaa.

Vierailija
38/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten asunnoilla ei ole mitään arvoa. Ei niitä kukaan osta. 

jaa, ei osta keskeiseltä paikalta helsingistä

on sulla ajatukset

Vierailija
39/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei suomen ongelma ole se pieni määrä oikeaa työtä asiakasrajapinnassa tekeviä julkisella sektorilla, vaan se ylipöhöttynyt julkisen sektorin pahka siinä kyljessä "

 

Tarkoitatko tällä "asiakasrajapinnalla" esim. sairaanhoitajia, lääkäreitä, palomiehiä, rajavartioita, poliiseja, sotilaita, opettajia tai joitain muita vastaavia jotka muodostavat valtavan enemmistön julkisen sektorin työntekijöistä?

Oikeasti Suomessa ei ole mitään valtavasti paisunutta byrokratiakoneistoa vaan liikaa julkisen sektorin konkreettisia palveluita vaativia kansalaisia suhteessa verotuloihin.

Vierailija
40/40 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa on järkyttävä määrä virastoja."

 

Mene vaikka Saksaan, Ranskaan tai Italiaan niin näet mitä se oikea byrokratia on. Niihin verrattuna koko Suomi on yksi sujuva yhden luukun tai paremminkin nettipalveluiden malli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän