Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskokaa jo, että työttömiltä ei ole otettu pois aikuiskoulutustukea

Vierailija
16.05.2025 |

Sellaista ei voi ottaa, mitä ei ole edes ollut. Aikuiskoulutustuki on ollut aina puhtaasti työssäkäyvien tuki. Tätä on toistettu täälläkin sata kertaa eikä mene jakeluun.

Ehdot ovat muuttuneet vuosien saatossa, mutta ennen sen poistumista voimassa olivat nämä

1. Vähintään kahdeksan vuoden työhistoria

2. Toistaiseksi voimassa oleva, kokoaikainen työsuhde

3. Ennen tuen myöntämistä on pitänyt työskennellä kokoaikaisesti samalla työnantajalla vähintään vuoden ajan

Joo, moni tietää mutta tosi moni ei. Mulle netissä puskaradiossa yksi alkoi väittää vastaan. Onneksi löysin hänelle viralliset lähteet, kun ei muuten uskonut. Sitten vaikeni eikä edes voinut myöntää olleensa väärässä. 

Työttömän mahdollisuus opiskella työvoimaviranomaisen hyväksymässä koulutuksessa, saaden samalla työttömyyskorvausta, tietyn ajan on voimassa edelleen toistaiseksi. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä työttömän mahdollisuudet opiskella työttömyysetuudella ovat aika olemattomat, ellet sitten aio niille aloille, jotka työkkärin asiantuntijan mielestä ovat niitä työvoimapula-aloja. Jos sulla on jo korkeakoulututkinto, niin hyvin nihkeää on päästä uudelleen opiskelemaan yhtään mitään.

Vierailija
2/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä työttömän mahdollisuudet opiskella työttömyysetuudella ovat aika olemattomat, ellet sitten aio niille aloille, jotka työkkärin asiantuntijan mielestä ovat niitä työvoimapula-aloja. Jos sulla on jo korkeakoulututkinto, niin hyvin nihkeää on päästä uudelleen opiskelemaan yhtään mitään.

Jep, mutta aikuiskoulutustuella ei työtön ole koskaan ennenkään päässyt opiskelemaan. Kun se on myönnetty vain "vakituisessa" kokoaikaisessa työssä oleville. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatillinen opettaja ja näitä te-tuella opiskelevia on jatkuvasti joka ryhmässä.

Vierailija
4/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatillinen opettaja ja näitä te-tuella opiskelevia on jatkuvasti joka ryhmässä.

Olen idiootti, joka ei ymmärrä kertoa edes sitä alaansa, joka voisi kovin selittää sen, miksi jonkun ryhmässä voi joka kerta olla joku te-tuilla opiskelemassa.

Vierailija
5/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen idiootti, joka ei ymmärrä kertoa edes sitä alaansa, joka voisi kovin selittää sen, miksi jonkun ryhmässä voi joka kerta olla joku te-tuilla opiskelemassa.

En kerro, pieni ala kyseessä, toope. 

Vierailija
6/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Voit työllistyä koulunkäyntiavustajaksi, opettajan sijaiseksi tai vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi. Ihanat mahdollisuudet sinulla. Terkuin Suski täältä Kokoomuksesta.

Vierailija
7/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kiellä työtöntä opiskelemasta! Työkkärillä ei ole tuollaista valtaa, mutta totta, et voi olla opiskelijan statuksella ja saada muita opiskelijoita suurempaa tukea vetoamalla siihen, että olet työtön. Mutta olisit voinut olla fiksu ja varautua alanvaihtoon ajoissa: jos ennen työttömyyttä olet opiskellut vähintää 6 kk ajan työnteon ohessa, voit jatkaa opintoja myös työttömyysetuudella.

Jostain syystä vasta työttömyys laukaiseen halun opiskella uutta ja itketään, että en voi kun on talolaina ja osamaksut ja lasten kulut ja harrastukset ja kaikki, ei ole varaa.

Vierailija
8/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatillisen oppilaitoksen OPO ja meillä eniten työttömyystuella opiskellaan logistiikkaa, sosiaali- ja terveydenhuoltoa sekä kylmäkoneasentajan osaamiseen liittyviä opintoja. Viimeksimainituilla on yleensä sähkö- tai putkialan tutkinto, jota täydennetään. Aika harva on alanvaihtaja, suurin osa tulee suorittamaan muinaisia opintojaan loppuun. Meillä ei ole puutarha-alan linjoja, mutta sinne olisi työttömillä kovin tunku, vaikka työllisyysnäkymät ovat olemattomat.

Vierailija
9/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsytti pari vuotta sitten AMK-opintoja aloittaessa, että aikuiskoulutustuesta ei oikeastaan kerrottu koulun oppaissa eikä tutoritkaan siitä maininneet ja tieto piti itse etsimällä etsiä. Sen sijaan opintorahasta ja opintolainasta kyllä informoitiin.

Kysymys: Olimmeko me aikuiskoulutustuen saajat tosiaan jokin pieni vähemmistö? Kuinkahan moni AMK-opiskelija sai aikuiskoulutustukea vs. ne, jotka sai opintotukea?

Vierailija
10/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
11/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsytti pari vuotta sitten AMK-opintoja aloittaessa, että aikuiskoulutustuesta ei oikeastaan kerrottu koulun oppaissa eikä tutoritkaan siitä maininneet ja tieto piti itse etsimällä etsiä. Sen sijaan opintorahasta ja opintolainasta kyllä informoitiin.

Kysymys: Olimmeko me aikuiskoulutustuen saajat tosiaan jokin pieni vähemmistö? Kuinkahan moni AMK-opiskelija sai aikuiskoulutustukea vs. ne, jotka sai opintotukea?

Olitte. Todella harva pitkään töissä ollut käyttää aikuiskoulutustukea korkeasaareen. Jokaista aikuiskoulutusjamppaa kohtaan oli 99 opintotukea saavaa.

Vierailija
12/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin kituuttelin työpaikassa jossa en viihtynyt niin kauan että aikuiskoulutustuen ehdot tuli täyteen ja lähdin jatkokouluttautumaan.

Irtisanouduin samana päivänä kuin aikuiskoulutustuki loppui.

Vierailija
13/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä 90% oli lukiosta suoraan. Päivälinja. Tutorit kaikki kanssa nuoria eli tän takia ne ei voinu ees tietää

Vierailija
14/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet työttömät olivat työssäkäyviä ennen hallituksen paniikinlietsonnan alkamista. Täten ollen heiltä on otettu pois aikuiskoulutustukimahdollisuus työpaikkoineen päivineen. MOT.

Vierailija
15/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on massatyöttömyys niin on järjetöntä antaa sanktioita työttömille jotka yrittävät opiskella uuden ammatin että saisivat töitä. 

Vierailija
16/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kiellä työtöntä opiskelemasta! Työkkärillä ei ole tuollaista valtaa, mutta totta, et voi olla opiskelijan statuksella ja saada muita opiskelijoita suurempaa tukea vetoamalla siihen, että olet työtön. Mutta olisit voinut olla fiksu ja varautua alanvaihtoon ajoissa: jos ennen työttömyyttä olet opiskellut vähintää 6 kk ajan työnteon ohessa, voit jatkaa opintoja myös työttömyysetuudella.

Nyt on aika paljon myös korkeakoulutettuja työttöminä. Opintotukikuukaudet on jo käytetty ensimmäiseen tutkintoon, joten opintotukea ei enää saa. Työvoimatoimistot ei päästä korkeakoulutettuja opiskelemaan ammattiopistoihin. Jos työttömyysetuudella ei saa opiskella, niin ei voi opiskella ollenkaan, koska jollain rahalla pitää kuitenkin elääkin.

Se on kyllä totta, että aikuiskoulutustuki oli työssäkäyvien etu. Moni tuntemani henkilö kouluttautui aikuiskoulutustuella uuteen ammattiin ennakoiden, jos näkymät silloisessa työssä alkoivat näyttää huonoilta. Mutta se oli ja meni, mikä on kyllä sinänsä käsittämätöntä. Eihän se edes tuonut valtiolle säästöä, koska ei se ollut valtion budjetissa olevaa rahaakaan. 

Vierailija
17/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai korkeakoulutettuja? Kerro mikä ala, niin minäkin haen! Olen yrittänyt päästä opiskelemaan, mutta ei ole käynyt työvoimaviranomaiselle. 

Vierailija
18/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei. Voit työllistyä koulunkäyntiavustajaksi, opettajan sijaiseksi tai vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi. Ihanat mahdollisuudet sinulla. Terkuin Suski täältä Kokoomuksesta.

Hei Suski, kerrotko, mitä järkeä on kouluttaa työttömäksi jääneestä korkeakouluopettajasta koulunkäyntiavustaja tai opettajan sijainen? Eiköhän nuo koulutukset ole tarkoitettu niille, joilla ei vielä ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa. 

Vierailija
19/19 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä otettiin. Myös lomautettu on työtön. Itse olisin opiskellut uuden alan, sellaisen mikä työllistäisi myös talvisin ja kaikki nuo ehdot täyttyivät. Olisin jälleen kerran lomautetuksi joutuessa lähtenyt opiskelemaan, mutta enää siihen ei ole varaa ja lainaa en ota, kun en sitä pysty maksamaan. Jatkan siis alalla, missä joka talvi minut lomautetaan 3-5:ksi kuukaudeksi.