Usein neuvotaan, että tilillä pitäisi olla 2-3kk menojen verran puskuria säästössä
Ja minulla onkin ja enemmänkin.
Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa.
Toiseksi, minulla on 6kk irtisanomisaika ja sairaanakin saa täyttä palkkaa 3kk, niin ettei rahantulo ihan yllättäen lopu. Vai missä tilanteessa tulot voi loppua seinään?
Kommentit (31)
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.
Pääomatulot vähentävät yleistukea.
Noin sanotaan köyhille ettei vaan pääse rikastumaan kun 6000€ nollatuotolla pankkitilillä. 2tonnia on ok pitää tilillä ja se 4000 kuluttomaan indeksirahastoon takomaan tuottoja 👍
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.
Äänestäkää siis jatkossakin persuja, duunarin ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
60kk puskuri seisoo hätävaratilillä. Loput sijoitettuna.
Aika iso puskuri, hienoa. Jos 1 kk puskuri on 1000 e, niin se tekee 60000 e puskurin. Jos 1 kk puskuri on 2000 e, niin 5 vuoden puskuri on 120000.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa."
Siksi koska sen rahan on oltava välittömästi käytössä. Jos ne on kiinni joissain sijoituksissa, ei ne silloin ole välittömästi käytettävissä koska ne pitää ensin realisoida "päivän hinnalla", joka saattaa ollakin aivan eri kuin sen olisi pitänyt olla ja ne 2-3kk puskuri voikin olla vain 1kk puskuri, jos päivän hinta on huono.
Käteispuskuri ja sijoitukset ovat kaksi aivan eri asiaa. Et sinä voi mennä kauppaankaan ostelemaan osakkeilla tai rahasto-osuuksilla, vaan siihen tarvitaan tilillä (tai luottokortilla) olevaa rahaa.
Rahat saa osakkeista ulos lähes heti ja rahastoistakin viikossa. Eikä mitään 3kk tarvetta tarvitse nostaa kerralla vaan sitä mukaa kuin tarvii.
On turhaa maksella palvelumaksuja ees taas.
Ei tilillä voi olla rahaa jos on työtön ja saa kelan tukia. Pidän rahaa kotona. Mulla on noin 10000 euroa eli 3 vuoden säästöt kotona. Olen laskenut 250 euroa ruokaan per kuuukausi. Sitten wc paperiakin pitää aina olla.
Ei riitä 2-3 kk puskuri. En luottaisi noin pieneen puskuriin. Ei töitä saa tänä päivänä noin nopeasti kuin aniharvat. Minulla on kolmen vuoden puskuri.
Ja ensin pitää käyttää lomapäivät ja muut.