Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Usein neuvotaan, että tilillä pitäisi olla 2-3kk menojen verran puskuria säästössä

Vierailija
23.06.2026 |

Ja minulla onkin ja enemmänkin. 

Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa.

Toiseksi, minulla on 6kk irtisanomisaika ja sairaanakin saa täyttä palkkaa 3kk, niin ettei rahantulo ihan yllättäen lopu. Vai missä tilanteessa tulot voi loppua seinään?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siina vaiheessa, kun ilmottaudut työkkäriin, ansiosidonnaista voi joutua odottamaan kaksi kuukautta ja se on leikattu.

Ja ensin pitää käyttää lomapäivät ja muut.

Vierailija
22/31 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2-3 vuoden puskuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Vierailija
24/31 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääomatulot vähentävät yleistukea.

Vierailija
25/31 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin sanotaan köyhille ettei vaan pääse rikastumaan kun 6000€ nollatuotolla pankkitilillä. 2tonnia on ok pitää tilillä ja se 4000 kuluttomaan indeksirahastoon takomaan tuottoja 👍

Vierailija
26/31 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Äänestäkää siis jatkossakin persuja, duunarin ystäviä.

Vierailija
27/31 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60kk puskuri seisoo hätävaratilillä. Loput sijoitettuna.

Aika iso puskuri, hienoa. Jos 1 kk puskuri on 1000 e, niin se tekee 60000 e puskurin. Jos 1 kk puskuri on 2000 e, niin 5 vuoden puskuri on 120000. 

Vierailija
28/31 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Vierailija
29/31 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa."

Siksi koska sen rahan on oltava välittömästi käytössä.  Jos ne on kiinni joissain sijoituksissa, ei ne silloin ole välittömästi käytettävissä koska ne pitää ensin realisoida "päivän hinnalla", joka saattaa ollakin aivan eri kuin sen olisi pitänyt olla ja ne 2-3kk puskuri voikin olla vain 1kk puskuri, jos päivän hinta on huono.

Käteispuskuri ja sijoitukset ovat kaksi aivan eri asiaa.  Et sinä voi mennä kauppaankaan ostelemaan osakkeilla tai rahasto-osuuksilla, vaan siihen tarvitaan tilillä (tai luottokortilla) olevaa rahaa.

Rahat saa osakkeista ulos lähes heti ja rahastoistakin viikossa. Eikä mitään 3kk tarvetta tarvitse nostaa kerralla vaan sitä mukaa kuin tarvii. 

On turhaa maksella palvelumaksuja ees taas. 

Vierailija
30/31 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tilillä voi olla rahaa jos on työtön ja saa kelan tukia. Pidän rahaa kotona. Mulla on noin 10000 euroa eli 3 vuoden säästöt kotona. Olen laskenut 250 euroa ruokaan per kuuukausi. Sitten wc paperiakin pitää aina olla.

Vierailija
31/31 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä 2-3 kk puskuri. En luottaisi noin pieneen puskuriin. Ei töitä saa tänä päivänä noin nopeasti kuin aniharvat. Minulla on kolmen vuoden puskuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän