Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD-diagnoosin saaminen aikuisuudessa voi myös altistaa katkeroitumiselle

Vierailija
23.06.2026 |

Helsingin sanomat:

KAIKESSA diagnoosipositiivisuudessamme olemme unohtaneet, että diagnoosista voi olla monenlaista haittaa. Ruotsissa on jo havahduttu siihen, että ihmiset haluavat purkaa adhd-diagnoosejaan. Sen voi tehdä purkuun erikoistuneella klinikalla.

Suomessa adhd voi estää esimerkiksi pääsyn veturinkuljettajan ammattiin. Vakuutustenkin suhteen diagnoosi voi aiheuttaa hankaluuksia.

Jos joku kokee voimaantuvansa diagnoosista, hyvä niin. Joskus voi kuitenkin käydä päinvastoin: vahvistuu kuva häiriöisestä yksilöstä, Honkasilta huomauttaa.

Kun annetaan ymmärtää, että adhd liittyy aivojen kehitykseen eikä yksilö voi oireilleen mitään, saatetaan vain vahvistaa stigmaa, joka pyrittiin selättämään.

DIAGNOOSI voi vaikuttaa kielteisesti käsitykseen itsestä ja omasta potentiaalista, vaikkei ihminen edes tiedostaisi tätä.

Esimerkiksi hollantilaisen Maastrichtin yliopiston tutkimuksessa vuodelta 2021 havaittiin, että asennoituminen vaikuttaa kokemukseen omista voimavaroista.

Tutkittavat, joille oli sanottu tehtävää annettaessa, että tehtävä on haastava ja väsyttävä, kokivat enemmän väsymystä ja halua lopettaa kuin verrokkiryhmä.

Kielteiset uskomukset omista kyvyistä johtavat heikompaan suoriutumiseen myös kognitiivisissa testeissä, raportoivattutkijat Scientific Reports -lehdessä vuonna 2018.

Tiedetään myös, että diagnoosilla tai auktoriteetin, kuten lääkärin, arviolla voi olla kielteinen vaikutus elämänlaatuun ja pärjäämiseen.

Vuonna 2020 Child Psychiatry & Human Development -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa verrattiin adhd-diagnoosin saaneita lapsia yhtä lailla oireileviin lapsiin, joilla diagnoosia ei ollut.

Diagnoosin saaneilla oli heikompi itseluottamus sekä enemmän ongelmia tunne-elämässä ja kaverisuhteissa.

SYYNÄ voi olla itseään toteuttava ennuste.



 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosipuheen yleistyminen voi aiheuttaa myös yhteiskunnallisiaongelmia. Kun yhä useampi lieväoireinenhakeutuu tutkimuksiin, vaikeaoireisten hoito voi viivästyä. Erityisesti adhd-tutkimusjonot ovat paisuneet.


Joskus ihmiset saattavat myös teeskennellä olevansa sairaita saadakseen diagnoosin oikeuttamaa hoitoa tai etuutta tai vältelläkseen vastuuta tai lainmukaista rangaistusta.

Vierailija
2/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

En jaksa lukea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä mitään voimaantumista saa.

 

T. MBD diagnoosin saanut ala-asteella

Vierailija
4/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä mitään voimaantumista saa.

 

T. MBD diagnoosin saanut ala-asteella

Somealusta Tiktokissa nepsy-häiriöt ovat yksi suosituimmista terveysaiheista. Diagnoositarinoita perustellaan sillä, että ne voivat auttaa muita samankaltaisista vaikeuksista kärsiviä.

Tutkimustiedon valossa näyttää kuitenkin siltä, että ne todennäköisesti lisäävät oireilua. On esimerkiksi havaittu, että moni epäilee itsellään adhd:tä nähtyään siitä kertovan somevideon.

Oireet oivat levitä verkon välityksellä vähän kuin virukset, kun ihmiset altistuvat niitä käsittelevälle sisällölle. Tutkimuksissa on raportoitu muun muassa Touretten syndrooman kaltaisten liikkeiden ja äännähdysten, itsensä vahingoittamisen sekä syömishäiriöidenleviämisestä. Tutkijat kuvaavat ilmiötä termillä sosiaalisen median aiheuttama massasairaus.

Vierailija
5/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanan woket, sitä diagnoosia ei peruta missään olosuhteissa!

Vierailija
6/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Tourette!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä mitään voimaantumista saa.

 

T. MBD diagnoosin saanut ala-asteella

Mee hoitoon!

Vierailija
8/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelisin asiaa niin päin, että jos merkittävä osa ihmisistä luokitellaan poikkeaviksi, normaalin määritelmä on laadittu väärin. 
Sen sijaan että käperrytään ajatukseen yksilön omasta erityisyydestä, täytyisi meidän tarkastella, mikä opiskelussa ja työelämässä ylittää niin monien rahkeet, ja miten maailmaa pitäisi muuttaa, jotta jaksaisimme ja voisimme hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelisin asiaa niin päin, että jos merkittävä osa ihmisistä luokitellaan poikkeaviksi, normaalin määritelmä on laadittu väärin. 
Sen sijaan että käperrytään ajatukseen yksilön omasta erityisyydestä, täytyisi meidän tarkastella, mikä opiskelussa ja työelämässä ylittää niin monien rahkeet, ja miten maailmaa pitäisi muuttaa, jotta jaksaisimme ja voisimme hyvin. 

Vammanen hiljaa.

Vierailija
10/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelisin asiaa niin päin, että jos merkittävä osa ihmisistä luokitellaan poikkeaviksi, normaalin määritelmä on laadittu väärin. 
Sen sijaan että käperrytään ajatukseen yksilön omasta erityisyydestä, täytyisi meidän tarkastella, mikä opiskelussa ja työelämässä ylittää niin monien rahkeet, ja miten maailmaa pitäisi muuttaa, jotta jaksaisimme ja voisimme hyvin. 

Välillä tuntuu, että minä olen enää ainoa normaali, kaikilla muilla on jo diagnoosi.

Minäkin haluan oman!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään hyötyä diagnoosista enää aikuisena. Kukin tietää sisimmässään ilman diagnoosia, mikä vaivaa tai on vaivannut. Pitää vaan nostaa pää pystyyn ja todeta, että elän niin normaalia elämää kuin vaan kykenen.

Vierailija
12/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään hyötyä diagnoosista enää aikuisena. Kukin tietää sisimmässään ilman diagnoosia, mikä vaivaa tai on vaivannut. Pitää vaan nostaa pää pystyyn ja todeta, että elän niin normaalia elämää kuin vaan kykenen.

Sitä minäkin, loppuu se saatanan wokepelleily.

Ennen kaikki olivat normaaleja, paitsi ne jotka olivat hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelisin asiaa niin päin, että jos merkittävä osa ihmisistä luokitellaan poikkeaviksi, normaalin määritelmä on laadittu väärin. 
Sen sijaan että käperrytään ajatukseen yksilön omasta erityisyydestä, täytyisi meidän tarkastella, mikä opiskelussa ja työelämässä ylittää niin monien rahkeet, ja miten maailmaa pitäisi muuttaa, jotta jaksaisimme ja voisimme hyvin. 

Vammanen hiljaa.

Sinäkin voisit jaksaa ja voida hyvin toisenlaisessa maailmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan