Miksi Teflon-pannut kestää mulla monta vuotta ahkeraa käyttöä, vaikka muilla ei?
Moni valittaa että Teflon-pannuista hajoaa pinnoitteet vuodessa tai viimeistään parissa, mutta omat pannuni on kestänyt aina monta vuotta melkein päivittäistä käyttöä ennen kuin niihin on tullut mitään vikaa. Nykyisen pannuni ostin vuonna 2020 ja se on edelleen loistokunnossa.
Olen käyttänyt Teflon-pannuja yli 20 vuotta, joten en usko että kyse on pelkästään hyvästä tuurista. Johtuuko erot siitä että muut käyttää Teflon-pannuja väärin, esim. laittaa ne täydelle teholle kuumenemaan ilman pienintäkään rasvatilkkaa ja käyttää metallista lastaa ruuanlaitossa? Vai onko omat pannuni laadukkaampia kuin muiden, vaikka ostan ne aina joko Prismasta tai Cittarista eikä ne todellakaan maksa maltaita?
Kommentit (13)
en kehuis teflon pannuilla, amatööreillehän noi myrkkypinnoitteet on suunnattu. Valurauta ja hiiliteräspannulla lopputulos huomattavasti parempi ja molemmat oikein hoidettuna "ikuisia".
Pakko tunnustaa että yksi teflon löytyy mökiltä hähätätapauksia varten.
Me lopetettiin pannujen pesu astianpesukoneessa ja huuhtaisu kuumana niin nykyinen setti on kestänyt varmaan sen viisi vuotta.
Olisikohan induktioliesillä vaikutusta asiaan, meillä on edelleen Lahessa tehty keraaminen joka ei mene rikki millään.
Vierailija kirjoitti:
Aina siitä jotain myrkkyjä irtoaa. Itse en ikimaailmassa ostaisi tuollaista. Teräksellä ja valuraudalla mennään, hyvät lätyt tulee.
Stressi on tutkitusti haitallista terveydelle. Ei kannata stressata liikoja myrkyistä, koska niitä on maailma täynnä ja niiltä on mahdoton välttyä kokonaan.
Minullakin on nyt 7v täyttävä teflonpannu, käyttöä lähes päivittäin. Pinta on edelleen ehjä. Eiköhän tuohon vaikuta pannun käyttö. Kyseessä Ikean opiskelija-asuntoon ostettu halpis.
Minäkin käytän vain puisia/muovisia paistinlastoja, esilämmitän pannun miedolla lämmöllä öljyn kanssa, pesen vain käsin ja pääasiassa kuumalla vedellä.
Huuhtominen kuumalla vedellä, on kestänyt täälläkin. En jaksanut rasvapolttoa valurautaisen kanssa. Oltava todella vanha pannu ennen kuin munakas irtoaa hyvin.
Jotkut pesee pannut tiskikoneessa, itse pesen käsin. Jotkut paahtaa koko ajan levy suurimmalla teholla eli poltetaan pannun pinta pilalle. Käytetään metallisia työväleineitä eikä muovisia tai puisia.
Kova lämpöhän se on se mikä nuo tuhoaa. Tietenkään ei metallisia lastoja, ja käsin pesu kun pannu on sopivasti jäähtynyt.
Mulla on Creuset kestänyt jo vaikka kuinka monta vuotta noilla ohjein.
Välillä näkee kyllä sellaista raapimista ja sohlaamista lastojen ja jopa haarukoiden kanssa, että ei ihme, jos pannut ei osalla kestä. Sitten ne jätetään likaisena lojumaan, veteen likoamaan tai laitetaan astianpesukoneeseen. Siis todella jotkut on näin uunoja.
Mullakin on pelkästään hyviä kokemuksia teflonpannuista. Laitan voita pannulle heti kun laitan sen kuumenemaan, pidän lämpötilat maltillisella tasolla, käytän vain puisia ja muovisia paistinlastoja ja tiskaan pannut aina käsin.
Muutama kertoikin käsipesusta, se ratkaisee kestävyyden. Tiskikone syövyttää ja samoin tylsyyttä veitset.
Vierailija kirjoitti:
Muutama kertoikin käsipesusta, se ratkaisee kestävyyden. Tiskikone syövyttää ja samoin tylsyyttä veitset.
Teflon ei myöskään kestä kaikkein korkeimpia lämpötiloja. Jos tahtoo käristää pihvinsä kunnolla, teflonpannu ei ole oikea valinta siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teflon ei myöskään kestä kaikkein korkeimpia lämpötiloja. Jos tahtoo käristää pihvinsä kunnolla, teflonpannu ei ole oikea valinta siihen.
Teflon taipuu kaikkeen mihin pitääkin. Liian korkeat lämpötilat polttaa ruuan piloille ja aiheuttaa syöpää.
Aina siitä jotain myrkkyjä irtoaa. Itse en ikimaailmassa ostaisi tuollaista. Teräksellä ja valuraudalla mennään, hyvät lätyt tulee.