Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet ja vuotohäiriöt, kokemuksia, koska lääkäriin?

Vierailija
23.06.2026 |

Kävin noin 16 kk sitten gynellä ultrattavana kun menkat oli olleet pois 6 kk. Lopputulos, että "tässä keväällä valon lisääntyessä voi tulla vielä muutamat kuukautiset, mutta mitkä vaan voi olla viimeiset". No, niin kävi, tuli neljät normaalit menkat normaalilla aikataululla. Sitten vähän pinkkiä paperiin, sitten taas puolen vuoden tauko, ja taas kevään tullen parit niukahkot menkat normaalilla aikataululla. Kunnes...

 

Hyvin niukat kuukautiset, minkä päälle 20 päivää tiputtelua, vuoto alkoi uudestaan, kolme päivää (minulle) hyvin runsasta vuotoa, ja normaalihko vuoto jatkunut nyt yhteensä 8 päivää. Tuntuu olevan hiipumaan päin, hitaasti. 

 

Onko kellään ollut vastaavaa? Menisittekö tässä kohtaa lääkäriin vai olettaisitteko että on normaalia vaihdevuosirenkumista? 

 

En viitsisi siksi mennä lääkäriin, että luultavasti se vaan määräisi hormoneita, jotka ei sovi minulle ensinkään. Eikä niille ole mitään muuta tarvetta, sekoileva kuukautiskierto on ollut ainoa vv-oireeni tähän mennessä, lukuunottamatta paria hassua kuumaa aaltoa. 

 

Ja joo, tiedän, että kaikenlaiset isommat vuodot voi olla merkki myös syövästä, mutta kun olen de facto vaihdevuosissa, mistä minun oletetaan tietävän mikä on siihen liittyvää normaalia epätavallisuutta ja mikä merkki jostain pahemmasta? Duodecimin mukaan sitten kun kuukautiset on olleet vuoden pois, jokainen uusi vuoto on hälytysmerkki, mutta nythän niin ei ole asianlaita. 

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa, mutta olen hyvin samanlaisessa tilanteessa. Vv-ikä päällä. Menkat olleet suht vielä säännölliset, hetken oli pidempi väli, jonka jälkeen vuoto alkoi ja se vaan jatkuu ja jatkuu. Ärsyttää ja myös huolestuttaa. Pakko mennä kohta gynelle. Vaikea tässä on tietää, mikä on normaalia vaihtarisekoilua ja mikä ei.

Silloin kun pitää kysellä milloin gynelle, on aika varata aika. Oman terveyden kannalta tärkeämpää kuin rahanmeno. Olen aina käynyt yksityisellä, samalla niin pitkään kuin mahdollista. N74.

Vierailija
22/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin vain. Eräs 50v nainen kärsi tiputteluvuodosta, jota terveyskeskus ei pitänyt vakavana. Onneksi hän meni yksityiselle gynelle, sillä hänellä oli kohdunkaulan syöpä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi