Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokakerman käyttö kanapastassa.

Vierailija
22.06.2026 |

Mikä on mielestänne paras ajankohta, kun kerma lisätään?

 

Itse lisään viimeisenä aineena kun pasta vielä kiehuu, ja nostan pois liedeltä.

 

Tulisiko kerma lisätä vasta kun kanapasta on hieman viilentynyt, tai kuinka olette itse kokeneet tämän asian?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyyl meil käytetään kookoskermaa

Hyi olkoon, pilaat koko ruoan. Lisäksi erittäin epäekologista.

KÄÄÄÄKKISTÄ KÄKKÄRÄÄÄKKISTÄ!😱

Vierailija
22/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen ensin sen kastikkeen ja annan sen kerman saostua sen aikaa kun pasta kiehuu. Sitruunaa lorautan lopussa enkä kiuhauta enää, ettei kastike leikkaannu.

Haluat sen ruokasi piimimään, hyi olkoon, rumaa tulee joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku vinkki. Älä kysele mitään ruuanlaittoon liittyvää täällä. Teet niin tai näin niin kaikki on aina väärinpäin.

Vierailija
24/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ruskistan kanat, lisään pippuripekka ruokakerman pannulle ja vähän vettä sitten heitän vielä  pastan pannulle. Pasta kypsyy kanojen kanssa kermassa, Kerma saostuu. Mausteita maun mukaan . Pasta on valmista.

Vierailija
25/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitossa käytetään vain kuohukermaa.

Liian rasvaista makuuni.

eri

Eihän sitä tarvita kuin pari ruokalusikallista. Ruokakermaa telläät kuitenkin koko purkillisen. Tulos: kuohukermaa käyttäessä ruokasi on rasvattomampaa. Valion kuohukerma pysyy hyvänä kauan, vaikka siitä käyttäisi kerralla vain lorauksen. Ruokakerma menee pahaksi, jos sitä käyttää vain vähän kertallaan.

Vierailija
26/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitossa käytetään vain kuohukermaa.

Itse käytän arki-ruokakermaa, koska se on paljon halvempaa. Onko se kuohukerma oikesti parempaa sitte? Käytän epäilyttäviä määriä valkosipulia sekä chiliä, joten huomaako sitä edes?

On parempaa. Tulee myös halvemmaksi käyttää, kun sitä pystyy käyttämään lorauksen kerrallaan lopun kerman pilaantumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitossa käytetään vain kuohukermaa.

Liian rasvaista makuuni.

eri

Eihän sitä tarvita kuin pari ruokalusikallista. Ruokakermaa telläät kuitenkin koko purkillisen. Tulos: kuohukermaa käyttäessä ruokasi on rasvattomampaa. Valion kuohukerma pysyy hyvänä kauan, vaikka siitä käyttäisi kerralla vain lorauksen. Ruokakerma menee pahaksi, jos sitä käyttää vain vähän kertallaan.

Mä tykkään että on kunnolla kastiketta, siksi käytän ruokakermaa ja sitäpaitsi tykkään siitä. On sopivan paksuistakin.

Vierailija
28/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitossa käytetään vain kuohukermaa.

Juuri näin, ruokakerma on lisäaineilla paksunnettu.

No eikä ole. Guargumi on guarkasvin (Cyamopsis tetragonoloba) siemenistä uutettava luonnollinen kuitu.

Lisäaine mikä lisäaine. Kuohukerman ainesosa on pelkkä kerma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitossa käytetään vain kuohukermaa.

Juuri näin, ruokakerma on lisäaineilla paksunnettu.

No eikä ole. Guargumi on guarkasvin (Cyamopsis tetragonoloba) siemenistä uutettava luonnollinen kuitu.

Lisäaine mikä lisäaine. Kuohukerman ainesosa on pelkkä kerma.

Ihan hyödyllinen lisäaine. Ei mikään keinotekoinen.

Vierailija
30/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ruskistan kanat, lisään pippuripekka ruokakerman pannulle ja vähän vettä sitten heitän vielä  pastan pannulle. Pasta kypsyy kanojen kanssa kermassa, Kerma saostuu. Mausteita maun mukaan . Pasta on valmista.

Broileria tai kananpoikaa sinulla siellä pannulla on, ei ikinä kanaa. Jos olisi, se jäisi sinultakin syömättä, et takuulla jaksa keitellä sitä niin pitkään, että saisit sen kypsäksk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitossa käytetään vain kuohukermaa.

Juuri näin, ruokakerma on lisäaineilla paksunnettu.

No eikä ole. Guargumi on guarkasvin (Cyamopsis tetragonoloba) siemenistä uutettava luonnollinen kuitu.

Lisäaine mikä lisäaine. Kuohukerman ainesosa on pelkkä kerma.

+Karrageeni (E407) on punalevästä valmistettava lisäaine, jota käytetään elintarvikkeissa sakeuttajana, stabilointiaineena ja emulgaattorina.

Vierailija
32/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitossa käytetään vain kuohukermaa.

Juuri näin, ruokakerma on lisäaineilla paksunnettu.

No eikä ole. Guargumi on guarkasvin (Cyamopsis tetragonoloba) siemenistä uutettava luonnollinen kuitu.

Ei lehmästä lypsetyssä maidossa ole guargumia eli se on lisätty aine!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitossa käytetään vain kuohukermaa.

Liian rasvaista makuuni.

eri

Eihän sitä tarvita kuin pari ruokalusikallista. Ruokakermaa telläät kuitenkin koko purkillisen. Tulos: kuohukermaa käyttäessä ruokasi on rasvattomampaa. Valion kuohukerma pysyy hyvänä kauan, vaikka siitä käyttäisi kerralla vain lorauksen. Ruokakerma menee pahaksi, jos sitä käyttää vain vähän kertallaan.

Mä tykkään että on kunnolla kastiketta, siksi käytän ruokakermaa ja sitäpaitsi tykkään siitä. On sopivan paksuistakin.

Kokeilepa punaista maitoa, se on ruoanlaitossa paljon käytännöllisempi kuin tuo erikseen saostettu ruokakerma.

Vierailija
34/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitossa käytetään vain kuohukermaa.

Liian rasvaista makuuni.

eri

Eihän sitä tarvita kuin pari ruokalusikallista. Ruokakermaa telläät kuitenkin koko purkillisen. Tulos: kuohukermaa käyttäessä ruokasi on rasvattomampaa. Valion kuohukerma pysyy hyvänä kauan, vaikka siitä käyttäisi kerralla vain lorauksen. Ruokakerma menee pahaksi, jos sitä käyttää vain vähän kertallaan.

Mä tykkään että on kunnolla kastiketta, siksi käytän ruokakermaa ja sitäpaitsi tykkään siitä. On sopivan paksuistakin.

Kokeilepa punaista maitoa, se on ruoanlaitossa paljon käytännöllisempi kuin tuo erikseen saostettu ruokakerma.

No mä tykkään käyttää ruokakermaa. Sä voit sitä maitoa käyttää jos tykkäät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitossa käytetään vain kuohukermaa.

Juuri näin, ruokakerma on lisäaineilla paksunnettu.

No eikä ole. Guargumi on guarkasvin (Cyamopsis tetragonoloba) siemenistä uutettava luonnollinen kuitu.

Ei lehmästä lypsetyssä maidossa ole guargumia eli se on lisätty aine!

Joo mutta on luonnollinen lisäaine. Ei mikään paha juttu ollenkaan.

Ja jotkut mausteet mitä kastikkeisiin laitetaan, on nekin lisäaineita.

Vierailija
36/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakerman pitää kiehua jonkin aikaa ihan kunnolla että alkaa sakenemaan. Teen aina ensin kastikkeen valmiiksi niin se saa kiehua hyvinkin sen aikaa mitä pastan keittämisessä kestää.

Vierailija
37/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ruskistan kanat, lisään pippuripekka ruokakerman pannulle ja vähän vettä sitten heitän vielä  pastan pannulle. Pasta kypsyy kanojen kanssa kermassa, Kerma saostuu. Mausteita maun mukaan . Pasta on valmista.

Broileria tai kananpoikaa sinulla siellä pannulla on, ei ikinä kanaa. Jos olisi, se jäisi sinultakin syömättä, et takuulla jaksa keitellä sitä niin pitkään, että saisit sen kypsäksk.

No juu noinhan se on.

Vierailija
38/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakerma ei ole kermaa. Pitäisi kieltää kerma nimen käyttö. Parempi nimi olisi muunneltu maissitärkkelysvalmiste.

Vierailija
39/39 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakerma ei ole kermaa. Pitäisi kieltää kerma nimen käyttö. Parempi nimi olisi muunneltu maissitärkkelysvalmiste.

Ruokakerma jota käytän.

Ainesosat:

KERMA, vesi, sulatejuusto (JUUSTO, vesi, VOI, suola), suola, sipulijauhe 1, 3 %, luontaiset sipuliaromit, sokeri, sakeuttamisaine (guarkumi).