Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua juutalaiseksi kääntymiseen?

Vierailija
22.06.2026 |

Olen 25-vuotias ja haluaisin kääntyä juutalaiseksi. 

Olen lapsesta asti uskonnon tunnilla ajatellut että "Miksi en kuulu heihin?" Ja "olisimpa yksi heistä". Tunnen selvästi että haluan kuulua heihin. 

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen, juutalaisille kimurantti Vanhan Testamentin kohta. Lapsi, syntynyt poikalapsi onkin Isä ja Jumala? Hetkonen, oiskos tässä vähän kolmiyhteistä Jumalaa? 

 

Jes.9

5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

6 Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.

Vierailija
42/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juutalaiseksi synnytäään. Ei käännytä. Eli unohda asia. Lähin mitä voisit saavuttaa on juutalainen aviomies. Sekään ei onnistu helposti tai ollenkaan jos on kovin uskonnollinen tapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen, juutalaisille kimurantti Vanhan Testamentin kohta. Lapsi, syntynyt poikalapsi onkin Isä ja Jumala? Hetkonen, oiskos tässä vähän kolmiyhteistä Jumalaa? 

 

Jes.9

5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

6 Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.

Kunnia olkoon!

Vierailija
44/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murhaa muutama palestiinalaislapsi ja tee petollisia kauppoja. Olet juutalaisuuden ytimessä. Sebaotkin rakastaa.

Vierailija
45/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen, juutalaisille kimurantti Vanhan Testamentin kohta. Lapsi, syntynyt poikalapsi onkin Isä ja Jumala? Hetkonen, oiskos tässä vähän kolmiyhteistä Jumalaa? 

 

Jes.9

5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

6 Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.

Kunnia olkoon!

Jepulis! 

 

Laitan vielä tämän Messias-kohdan, osan Psalmi 22:a. Nuo boldaamani puheet ja tapahtumat toteutui pitkäperjantaina. Esim.Jeesuksen luista osa oli sijoiltaan riippumisen takia ja hänen kylkensä puhkaistiin keihäällä-> vettä vuosi maahan. Ja vaikka Jeesus olisi halunnut feikata roolinsa ja tekeytyä Messiaaksi (tietäen tuon Psalmin etukäteen), Hän ei mistään voinut arvata että ne vielä heitti Hänen puvustaan arpaa ja puhuivat "Jumala auttakoon nyt, jos oli Jumalan Poika."

 

Ps.22

2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit (Jeesis: "Eeli, Eeli, lama sabaktani")? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?

3 Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.

4 Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.

5 Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pelastit heidät.

6 He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivätkä tulleet häpeään.

7 Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky.

8 Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:

9 "Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."

10 Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;

11 sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.

12 Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.

13 Minua saartavat väkevät sonnit, Baasanin härät piirittävät minut,

14 avaavat kitansa minua vastaan, niinkuin raatelevat, kiljuvat leijonat.

15 Niinkuin vesi minä olen maahan vuodatettu; kaikki minun luuni ovat irti toisistansa; minun sydämeni on niinkuin vaha, se on sulanut minun rinnassani.

16 Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun.

17 Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat.

18 Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen;

19 he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.

Vierailija
46/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen, juutalaisille kimurantti Vanhan Testamentin kohta. Lapsi, syntynyt poikalapsi onkin Isä ja Jumala? Hetkonen, oiskos tässä vähän kolmiyhteistä Jumalaa? 

 

Jes.9

5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

6 Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.

Kunnia olkoon!

Jepulis! 

 

Laitan vielä tämän Messias-kohdan, osan Psalmi 22:a. Nuo boldaamani puheet ja tapahtumat toteutui pitkäperjantaina. Esim.Jeesuksen luista osa oli sijoiltaan riippumisen takia ja hänen kylkensä puhkaistiin keihäällä-> vettä vuosi maahan. Ja vaikka Jeesus olisi halunnut feikata roolinsa ja tekeytyä Messiaaksi (tietäen tuon Psalmin etukäteen), Hän ei mistään voinut arvata että ne vielä heitti Hänen puvustaan arpaa ja puhuivat "Jumala auttakoon nyt, jos oli Jumalan Poika."

 

Ps.22

2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit (Jeesis: "Eeli, Eeli, lama sabaktani")? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?

3 Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.

4 Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.

5 Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pelastit heidät.

6 He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivätkä tulleet häpeään.

7 Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky.

8 Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:

9 "Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."

10 Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;

11 sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.

12 Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.

13 Minua saartavat väkevät sonnit, Baasanin härät piirittävät minut,

14 avaavat kitansa minua vastaan, niinkuin raatelevat, kiljuvat leijonat.

15 Niinkuin vesi minä olen maahan vuodatettu; kaikki minun luuni ovat irti toisistansa; minun sydämeni on niinkuin vaha, se on sulanut minun rinnassani.

16 Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun.

17 Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat.

18 Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen;

19 he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.

Tuo "Minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka...": Hepreankielinen VT käyttää mato-kohdassa sanaa tola'ath, joka viittaa kermeskilpikirvaan (englanniksi crimson worm).

 

Se kirva menee puuhun ja liimautuu tiiviisti puuta vasten, synnyttää poikaset ja kuolee. Siitä tulee verenpunaista nestettä joka valuu pitkin puunrunkoa ja joka elättää poikasia. 3 päivän päästä se väri muuttuu puhtaan valkoiseksi.

 

 

https://youtube.com/shorts/CK1Cm7Uc6eU?is=ascK5pLqySScX1aw

 

Jeesus meni ristinpuuhun, kuoli, ja verensä puhdistaa meidät valkoisiksi. <3 Raamattu on tarkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ap m vai n?

Olen nainen

 

Ap

Meinasitko alkaa käyttää peruukkia? Ottaa rituaalikylpyjä menkkojen jälkeen, kun oot epäpuhdas? 

 

P. S. PIMEE USKONTO

Vierailija
48/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut ympärileikattua miestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen käännytä vaan synnytään. 

Käsitykseni mukaan sinne hyväksytään uusia jäseniä, mutta sitä tapahtuu varmaan enemmän avioliiton perusteella kuin muutoin tulleesta vakaumuksesta.  Vauvapalsta on toki väärä foorumi kysellä kuten joku jo sanoikin täällä.

Vierailija
50/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käänny. Kohtelevat naisia huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei juutalaiseksi voi kääntyä. Periytyy äidiltä. 

Voi kääntyä. Seela Sella mm.on näin tehnyt. Uskontokunta periytyy äidiltä, se on totta. Mutta aina voi kääntyä mihin haluaa ja pystyy.

Intiassa on joku uskonto, joka ei huoli käännynnäisiä. Heillä on myöskin alhainen syntyvyys, koska käyttävät ehkäisyä, joten uskontokunnan tulevaisuus lienee epävarma.

Vierailija
52/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi sinut tulee ympärileikata itsesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exodus 21:7 God not only sanctions selling ones daughter into slavery, but he also gives out laws on how it should be done.

 

Exodus 21:10 God ordains men taking several wives and even sets up laws as to how multiple wives should be handled.

 

Exodus 21:3-4 Says that if a male slave is given a wife by his master (regardless of how long they are wed, how much they love each other or if they have kids) he can not leave servanthood with his wife or children. The woman and children are merely property of the master and their personal happiness or sanctity of family doesn’t matter.

 

Genesis 19:8 Tells of a man named Lot who offers his daughters to a crowd of would be angel rapers.  Later, Lot impregnates his own daughters after God kills his wife for simply looking back at the remains of her city.

 

Leviticus 27:3-7 God places a dollar value on human life; with women worth less than men.

 

Numbers 30:3-16  A woman can’t make a vow unless her husband allows it.

 

Deuteronomy 20:13-15  Kill all the men and boys in the cities that God “delivers into your hands,” but keep the women for raping.

Vierailija
54/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä käänny. Kohtelevat naisia huonosti.

Ap.  sanoi: "Juutalaiseksi", ei "nuslimiksi"!

Oletko koskaan lukenut tooraa tai koraania? Anna kun arvaan et ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen, juutalaisille kimurantti Vanhan Testamentin kohta. Lapsi, syntynyt poikalapsi onkin Isä ja Jumala? Hetkonen, oiskos tässä vähän kolmiyhteistä Jumalaa? 

 

Jes.9

5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

6 Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.

Kunnia olkoon!

Jepulis! 

 

Laitan vielä tämän Messias-kohdan, osan Psalmi 22:a. Nuo boldaamani puheet ja tapahtumat toteutui pitkäperjantaina. Esim.Jeesuksen luista osa oli sijoiltaan riippumisen takia ja hänen kylkensä puhkaistiin keihäällä-> vettä vuosi maahan. Ja vaikka Jeesus olisi halunnut feikata roolinsa ja tekeytyä Messiaaksi (tietäen tuon Psalmin etukäteen), Hän ei mistään voinut arvata että ne vielä heitti Hänen puvustaan arpaa ja puhuivat "Jumala auttakoon nyt, jos oli Jumalan Poika."

 

Ps.22

2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit (Jeesis: "Eeli, Eeli, lama sabaktani")? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?

3 Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.

4 Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.

5 Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pelastit heidät.

6 He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivätkä tulleet häpeään.

7 Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky.

8 Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:

9 "Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."

10 Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;

11 sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.

12 Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.

13 Minua saartavat väkevät sonnit, Baasanin härät piirittävät minut,

14 avaavat kitansa minua vastaan, niinkuin raatelevat, kiljuvat leijonat.

15 Niinkuin vesi minä olen maahan vuodatettu; kaikki minun luuni ovat irti toisistansa; minun sydämeni on niinkuin vaha, se on sulanut minun rinnassani.

16 Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun.

17 Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat.

18 Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen;

19 he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.

Tuo "Minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka...": Hepreankielinen VT käyttää mato-kohdassa sanaa tola'ath, joka viittaa kermeskilpikirvaan (englanniksi crimson worm).

 

Se kirva menee puuhun ja liimautuu tiiviisti puuta vasten, synnyttää poikaset ja kuolee. Siitä tulee verenpunaista nestettä joka valuu pitkin puunrunkoa ja joka elättää poikasia. 3 päivän päästä se väri muuttuu puhtaan valkoiseksi.

 

 

https://youtube.com/shorts/CK1Cm7Uc6eU?is=ascK5pLqySScX1aw

 

Jeesus meni ristinpuuhun, kuoli, ja verensä puhdistaa meidät valkoisiksi. <3 Raamattu on tarkka.

Höpsis

Vierailija
56/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan Testamentin Jesaja 53. Esittelee jumalallisen ja synnittömän hahmon joka elelee ihmisten seassa, karitsan joka tuomittiin, kuoli edestämme, kärsi syntiemme tähden, ja rukoili pahantekijöiden puolesta. Hmmmmmm....vain Jumalalla on oikeus antaa synnit anteeksi joten tuo ei ole perus-jamppa....kukahan toi on .......:) 

 

1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?

2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.

3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.

4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,

5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.

7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.

8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.

9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.

10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.

11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.

12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

Niin, kristityt uskovat että Jeesus oli tämä Vanhassa Testamentissa ennustettu Messias, juutalaiset uskovat ettei tämä Messias ole vielä syntynyt. Et ole tätä tainnut ymmärtää?

Vierailija
57/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exodus 21:7 God not only sanctions selling ones daughter into slavery, but he also gives out laws on how it should be done.

 

Exodus 21:10 God ordains men taking several wives and even sets up laws as to how multiple wives should be handled.

 

Exodus 21:3-4 Says that if a male slave is given a wife by his master (regardless of how long they are wed, how much they love each other or if they have kids) he can not leave servanthood with his wife or children. The woman and children are merely property of the master and their personal happiness or sanctity of family doesn’t matter.

 

Genesis 19:8 Tells of a man named Lot who offers his daughters to a crowd of would be angel rapers.  Later, Lot impregnates his own daughters after God kills his wife for simply looking back at the remains of her city.

 

Leviticus 27:3-7 God places a dollar value on human life; with women worth less than men.

 

Numbers 30:3-16  A woman can’t make a vow unless her husband allows it.

 

Deuteronomy 20:13-15  Kill all the men and boys in the cities that God “delivers into your hands,” but keep the women for raping.

Miesten unelmauskonto! Taidankin kääntyä juutalaiseksi.

Vierailija
58/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kääntyä. Kohta sinusta tulee rikas.

Vierailija
59/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhan Testamentin Jesaja 53. Esittelee jumalallisen ja synnittömän hahmon joka elelee ihmisten seassa, karitsan joka tuomittiin, kuoli edestämme, kärsi syntiemme tähden, ja rukoili pahantekijöiden puolesta. Hmmmmmm....vain Jumalalla on oikeus antaa synnit anteeksi joten tuo ei ole perus-jamppa....kukahan toi on .......:) 

 

1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?

2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.

3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.

4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,

5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.

7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.

8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.

9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.

10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.

11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.

12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

Niin, kristityt uskovat että Jeesus oli tämä Vanhassa Testamentissa ennustettu Messias, juutalaiset uskovat ettei tämä Messias ole vielä syntynyt. Et ole tätä tainnut ymmärtää?

No siksihän mä näitä VT:n Jeesus-Messias -kohtia laitan. 3-yhteinen Jumala ja Jeesus näkyy niiiiiiin selkeesti Tanakhissa.

Vierailija
60/66 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juutalaiseksi voi kääntyä. Periytyy äidiltä. 

Kyllä voi, ks. Ivanka Kushner os. Trump. Ei olisi voinut mennä naimisiin ellei olisi kääntynyt. Nyt on sitten niin juutalainen, juutalaisempi kuin juutalaiset itse.