Apua juutalaiseksi kääntymiseen?
Olen 25-vuotias ja haluaisin kääntyä juutalaiseksi.
Olen lapsesta asti uskonnon tunnilla ajatellut että "Miksi en kuulu heihin?" Ja "olisimpa yksi heistä". Tunnen selvästi että haluan kuulua heihin.
Kommentit (67)
Muistat olla kiltisti muuten tulee pitkäaikaisia ongelmia
Mistä näitä hihhulisaatnaajia aina sikiää? Leviticus 27:3-7 God places a dollar value on human life; with women worth less than men.
Jumala kävi dollarikauppaa ihmishengillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhan Testamentin Jesaja 53. Esittelee jumalallisen ja synnittömän hahmon joka elelee ihmisten seassa, karitsan joka tuomittiin, kuoli edestämme, kärsi syntiemme tähden, ja rukoili pahantekijöiden puolesta. Hmmmmmm....vain Jumalalla on oikeus antaa synnit anteeksi joten tuo ei ole perus-jamppa....kukahan toi on .......:)
1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.
Niin, kristityt uskovat että Jeesus oli tämä Vanhassa Testamentissa ennustettu Messias, juutalaiset uskovat ettei tämä Messias ole vielä syntynyt. Et ole tätä tainnut ymmärtää?
No siksihän mä näitä VT:n Jeesus-Messias -kohtia laitan. 3-yhteinen Jumala ja Jeesus näkyy niiiiiiin selkeesti Tanakhissa.
Niin? Siis miksi laitat? Ennustetun Messiaan odotus on keskeinen osa juutalaisuutta. Miksi ennustukset olisivat heille kiusallisia?
Pointti on siinä, hyväksyvätkö he että Jeesus olisi ollut se Messias.
Jos hoksaisivat sen, velvottaisi se tieto tietty heitä ottamaan Messias vastaan. Ja messiaanisia (=Jeesukseen uskovia) juutalalaisia on maailmalla ja Suomessa. Mutta esim.ortodoksijuutalaiset suhtautuvat Jeesukseen nihkeästi.
Raamatun heprean oppimiseksi suosittelen Aleph with Beth -tuubikurssia. Perustuu luonnonmenetelmään, eli ei taida yhtäkään muunkielistä sanaa esiintyä koko kurssissa? Tosin olen vasta noin oppitunnin 100 kantturoilla, kuten KL:n foorumeilla asia ilmaistaan.
Aloittaja haluaa armon alta lain alle jota yksikään ihminen ei voi noudattaa täysin. Jeesus kristus pystyi ja lunasti siten häneen uskovat armonsa kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhan Testamentin Jesaja 53. Esittelee jumalallisen ja synnittömän hahmon joka elelee ihmisten seassa, karitsan joka tuomittiin, kuoli edestämme, kärsi syntiemme tähden, ja rukoili pahantekijöiden puolesta. Hmmmmmm....vain Jumalalla on oikeus antaa synnit anteeksi joten tuo ei ole perus-jamppa....kukahan toi on .......:)
1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.
Niin, kristityt uskovat että Jeesus oli tämä Vanhassa Testamentissa ennustettu Messias, juutalaiset uskovat ettei tämä Messias ole vielä syntynyt. Et ole tätä tainnut ymmärtää?
No siksihän mä näitä VT:n Jeesus-Messias -kohtia laitan. 3-yhteinen Jumala ja Jeesus näkyy niiiiiiin selkeesti Tanakhissa.
Niin? Siis miksi laitat? Ennustetun Messiaan odotus on keskeinen osa juutalaisuutta. Miksi ennustukset olisivat heille kiusallisia?
Pointti on siinä, hyväksyvätkö he että Jeesus olisi ollut se Messias.
Jos hoksaisivat sen, velvottaisi se tieto tietty heitä ottamaan Messias vastaan. Ja messiaanisia (=Jeesukseen uskovia) juutalalaisia on maailmalla ja Suomessa. Mutta esim.ortodoksijuutalaiset suhtautuvat Jeesukseen nihkeästi.
Pointti lienee kuitenkin siinä, etteivät juutalaiset usko Jeesuksen olleen ennustettu Messias, vaan he odottavat Messiaan tuloa edelleen. Raamatun kirjoitukset ovat tietenkin saaneet vaikutteita toisistaan, joten Jeesuksen messiaanisuuteen uskovat ovat todennäköisesti kirjoittaneet tapahtuneita aiempien ennustusten vaikuttamina. Tarkoittanet, että monet juutalaiset uskovat Jeesuksen olleen profeetta? Se pitää paikkaansa.
Niin? Siis miksi laitat? Ennustetun Messiaan odotus on keskeinen osa juutalaisuutta. Miksi ennustukset olisivat heille kiusallisia?