Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei tarvitsisi korottaa maksuja kaikista pienituloisimmilta, jos ei heittelisi miljardien veroalennuksia velaksi kaikkein hyväosaisimmille

Vierailija
21.06.2026 |

Oikeistohallituksen vastuutonta rahanjakopolitiikkaa ei vain voida enää jatkaa jakelemalla miljoonien veroalennuksia heille, joilla näihin ylimääräisiin rahoihin ei ennestäänkään olisi minkäänlaista tarvetta. Eurostatsin mukaan Suomen pääomaverotus on naapurimaihimme nähden jo varsin kevyttä.
Tanskassa ylin marginaalivero kohoaa jopa 42%, ja siellä talous sen kun porskuttaa!
IMF ja EU sen sijaan moittivat Suomea jatkuvasti vaarallisen alhaisesta perusturvan tasosta, joka on jo vuosikaudet ollut kaikista  pohjoismaista heikoimmalla tasolla.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan veroja palkastani 45 prosenttia jotta palvelut ja sosiaalituki järjestyy työtä vieroksuville saatanoille. Mikä siinä on että työnteko ei kelpaa näille laiskureille. Satojen tuhansien työttömien joukossa löytyy varmasti osaajia  jotka voisivat työllistyä yrittäjinä mutta sekään ei kiinnosta luxustukipummieliittiin kuuluvia kermaperseitä.

Töiden perässä muuttaminen on myös pois laskuista. Siellä jutataan paikkakunnilla, joissa työpaikkoja on ollut viimeksi 70 -luvulla. 

Pitääkö yhteiskunnan elättää työtä vieroksuvaa vuosikymmenien ajan. Missään muussa maassa kuin Suomessa ei sellainen loisiminen ole mahdollista. Normaali menee töihin eikä jää kuppaamaan sosiaalitukien varaan. Kaikille muutto ei ehkä ole mahdollista mutta nykyinen meno eli työttömyyden kasvu tuhoaa yhteiskunnan perustan eli elintaso tulee romahtamaan. Siten onkin hauskaa kun ei tule sossurahaa enää tilille.

Mistä sinä tiedät että työttömistä edes osa "vieroksuu tahallaan töitä"? Mistä voit tämän tietää? Pääsetkö työttömien pään sisään todistamaan tämän??

Vierailija
62/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun julistetaan, ettei työtä kannata ottaa kun menee TUET! on sosiaaliturva liian korkea. Tasavero kaikille työstä, alkaa oikeudenmukaisuus toteutua myös niitä kohtaan, jotka nyt maksavat liki puolet tuloistaan veroa.

Kukaan ei ole julistanut ettei työtä kannata tukien kuvittelusta "suuruudesta" johtuen ottaa vastaan. Suomen sossutuet ovat itseasiassa eu:n heikoimmat, johan tästä jo komissio on useaan otteeseen meitä varoittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??

Vierailija
64/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??

No kun Tanska ei syydä mamuille rahaa niinkuin Suomi. Tänne otetaan kaikki ja tarjotaan rahaa, tulkit yms. 

Vierailija
65/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??

Ne ovat myös vastikkeelliset ja määräaikaiset, miksi et halua sitä puolta tuoda esiin?

Vierailija
66/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??

Ne ovat myös vastikkeelliset ja määräaikaiset, miksi et halua sitä puolta tuoda esiin?

Toki. Mutta selvästi korkeampitasoiset ja laadukkaat. Miksi oikeisto haluaa puolestaan unohtaa tämän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??

Ne ovat myös vastikkeelliset ja määräaikaiset, miksi et halua sitä puolta tuoda esiin?

Niinhän ne ovat Suomessakin?? Ei kukaan saa suomessa kela-tukea "vastikkeetta" ilman tehtyjä aktivointitoimia, tai "ilman määräaikaa" ilman, että te-toimisto huohottaa niskaan tukitilanteen katkaisusta. Väitteesi eivät siis pidä paikkaansa.

Vierailija
68/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??

No kun Tanska ei syydä mamuille rahaa niinkuin Suomi. Tänne otetaan kaikki ja tarjotaan rahaa, tulkit yms. 

Tanska ei myöskään syydä rahaa tehottomiin yritystukiin niinkuin Suomi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa rikkaiden pääomia verotetaan 42,3%, Suomessa 35%.

Kumman taloudessa meneekään paremmin?

Vierailija
70/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??

Saksa myös valtas Tanskan neljässä tunnissa 2.maailmansodassa eikä Tanska ampunu laukaustakaan. Ne on pelkurien ja nössöjen maa nii käy järkee et siellä työttömyyskorvauski on ruhtinaallinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP:lla lähdettä väitteelleen? Paljonko hän kuvittelee veronkorotuksien tuottavan? Miksi rikas suostuisi maksamaan, kun voi muuttaa matalamman verotuksen maahan?

Vierailija
72/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa rikkaiden pääomia verotetaan 42,3%, Suomessa 35%.

Kumman taloudessa meneekään paremmin?

Teksasissa on 0% pääomavero 50 000 dollariin asti vuodes

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko AP:lla lähdettä väitteelleen? Paljonko hän kuvittelee veronkorotuksien tuottavan? Miksi rikas suostuisi maksamaan, kun voi muuttaa matalamman verotuksen maahan?

Suomen isoja ongelmia on pääomien puute. Nykyinen malli on johtanut pääomien viemiseen pois maasta eikä uutta ole tullut mistään tilalle. Pääomien puute on johtanut heikkoon työllisyyteen, sillä ei ole ollut pääomaa investoida kasvuun ja yrityksiin. Ap haluaa pahentaa tilannetta entisestään. 

Vierailija
74/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jokaiseen veroalennukseen valtio joutuu ottamaan saman määrän velkaa, mikä määrä tuloja tahallaan halutaankaan pienenentää. Sitä rahaa siihen velan maksuun kun ei mistään taikaseinästä tipu. Suomessa rikkaiden verotus on jo verrokkimaihin nähden matalaa, sen sijaan keskituloisten verotus ennätyksellisen kireää mm Orpon ALV:n noston takia. Onko reilua, että maksumiehiksi pistetään aina ne, joilla siihen jo valmiiksi on kaikkein vähiten varaa?

Olemme Lafferin käyrän väärällä puolella. Jokainen veronkevennys vähentää julkista alijäämää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko AP:lla lähdettä väitteelleen? Paljonko hän kuvittelee veronkorotuksien tuottavan? Miksi rikas suostuisi maksamaan, kun voi muuttaa matalamman verotuksen maahan?

Suomen isoja ongelmia on pääomien puute. Nykyinen malli on johtanut pääomien viemiseen pois maasta eikä uutta ole tullut mistään tilalle. Pääomien puute on johtanut heikkoon työllisyyteen, sillä ei ole ollut pääomaa investoida kasvuun ja yrityksiin. Ap haluaa pahentaa tilannetta entisestään. 

Ennen kaikkea tappoverotus on johtanut pääomien muodostumisen estämiseen. Siksi meillä on näin karmea rakenteellinen työttömyys.

Vierailija
76/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelun, vammaisten palveluiden ytimen tai vanhushoivan heikentäminen ei tuo lopulta yhtäkään lisäeuroa valtion kassaan. Tämän nyt luulisi kaikkien ymmärtävän.
Jatkuva ihmisten tärkeimmistä palveluista leikkaaminen tulee vain entistä kalliimmaksi.
Ihmisten kun vaivat eivät oikeiston luuloista huolimatta vain maagisesti "katoa" johonkin sillä välin kun rahaa toiminnoista viedään miljoonakaupalla pois. Ne pahenevat ja tulevat lopulta korkojen kera maksuun.
Rahaa löytyisi miljardikaupalla, jos hallitus haluaisi leikata mm näistä menokohteista:
- Yritystukien karsiminen (ekonomistien arvioiden mukaan n. 4 miljardia euroa valinnanvaraa leikkauskohteiden valitsemiseen. Ruoan alvia ei tarvitsisi nostaa mm miljoonien laivastotukiin puuttumalla)
- Ministerien omien veroalennusten peruminen (+2,5 miljardia, kun huomioidaan jo hallituskauden alussa velaksi tehdyt veroalennukset kaikkein hyväosaisimpaan tuloluokkaan asti)
- Kalliin yhteisöveroalennuksen peruminen (+2 miljardia)
- Turun "tunnin juna"-hankkeen peruminen (+3 mrd)
- Listaamattomien yhtiöiden osinkoverohuojennuksen poisto (+800 miljoonaa)
- Yleishyödyllisten yhteisöjen (ay-liikkeet, elinkeinoelämän keskusliitto) verottomien osinkotulojen verollepano (+400 miljoonaa)
- Yksityisten lääkärifirmojen kelakorvauksrahojen leikkaus (+650 miljoonaa, mm lääkäriliiton mukaan pääasiassa Mehiläisten omiin toimistomaksuihin valunutta velkarahaa)
- Oluen veroalen poisto (+30 miljoonaa)
- Turkistarhauksen tukien leikkaus (+40 miljoonaa)
- Eduskunnan joululahjarahojen poisto (+ 50 miljoonaa)
- Kansanedustajien sopeutumisrahan leikkaus (+5 miljoonaa)
- Ampumaratojen valtiontukikorotusten poisto (+3 miljoonaa)

Tukien leikkaaminen ja muuttaminen entistä enemmän toimeentulotuen suuntaan, jossa pitää ensin käyttää kaikki säästöt ja realisoida omaisuus, on myös yhtä tyhjän kanssa, koska nyt jo näkee, että tukia hakevilla ihmisillä ei ole mitään säästöjä tai omaisuutta ja valuvat hakemaan toimeentulotukea. 

Vierailija
77/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??

Ensin tuli vaurautta, sitten noi tuet. Toisin päin ei onnistu. Köyhä Suomi ei rikastu larppaamalla rikasta velaksi.

Vierailija
78/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jokaiseen veroalennukseen valtio joutuu ottamaan saman määrän velkaa, mikä määrä tuloja tahallaan halutaankaan pienenentää. Sitä rahaa siihen velan maksuun kun ei mistään taikaseinästä tipu. Suomessa rikkaiden verotus on jo verrokkimaihin nähden matalaa, sen sijaan keskituloisten verotus ennätyksellisen kireää mm Orpon ALV:n noston takia. Onko reilua, että maksumiehiksi pistetään aina ne, joilla siihen jo valmiiksi on kaikkein vähiten varaa?

Väärin. Esim. veronalennukset tekevät työnteosta kannattavampaa, mikä saattaa jopa lisätä verotuloja. 

Teoriasi on todettu virheelliseksi. Kannattaa katsoa mitä esim Britanniassa kävi 70-luvulla, kun tätä velkarahoitteista veroalennuspolitiikkaa toteutettiin yhtäaikaa sosiaaliturvaheikennysten kanssa. Velka ei lyhentynyt euroakaan.

Margaret Thatcherin pääministerikaudella (toukokuu 1979 – marraskuu 1990) Britannian talous kasvoi kokonaisuudessaan noin 29–30 %.

Mutta työttömyys kasvoi ennätyslukemiin ja köyhyys tuplaantui. Tuloerot repesivät tosi isoiksi lyhyessä ajassa ja kansa jakautui pahasti kahtia, mistä eivät ole toipuneet vieläkään. Kunnallinen asuntotuotanto ajettiin alas lähes kokonaan, minkä vuoksi vuokrat ovat jatkuvasti nousseet ja asunnnottomuus kasvanut. Valtionyhtiöitä yksityistettiin urakalla (esim. rautatiet, energiayhtiöt, televiestintä), seurauksena jälleen jatkuvasti kohonneet hinnat.

Vierailija
79/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisi myös jos ei maahtujen elättämiseen hassattaisi miljarditolkulla rahaa vuodessa.

Vierailija
80/96 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thatcher ajoi voimakkaasti lainsäädäntöä, joka mahdollisti kunnallisen sektorin vuokralaisten ostaa asuntonsa. Näin tapahtuikin suuressa mittakaavassa ja valtio sai rahaa. Thatcher myös ajoi ay-liikkeelle demokraattisen jäsenäänestyksen johtajistoon. Thatcher myös puuttui yläluokan etuuksiin voimallisesti ja pudotti sieltä pois etuoikeuksiA. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän