Ei tarvitsisi korottaa maksuja kaikista pienituloisimmilta, jos ei heittelisi miljardien veroalennuksia velaksi kaikkein hyväosaisimmille
Oikeistohallituksen vastuutonta rahanjakopolitiikkaa ei vain voida enää jatkaa jakelemalla miljoonien veroalennuksia heille, joilla näihin ylimääräisiin rahoihin ei ennestäänkään olisi minkäänlaista tarvetta. Eurostatsin mukaan Suomen pääomaverotus on naapurimaihimme nähden jo varsin kevyttä.
Tanskassa ylin marginaalivero kohoaa jopa 42%, ja siellä talous sen kun porskuttaa!
IMF ja EU sen sijaan moittivat Suomea jatkuvasti vaarallisen alhaisesta perusturvan tasosta, joka on jo vuosikaudet ollut kaikista pohjoismaista heikoimmalla tasolla.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun julistetaan, ettei työtä kannata ottaa kun menee TUET! on sosiaaliturva liian korkea. Tasavero kaikille työstä, alkaa oikeudenmukaisuus toteutua myös niitä kohtaan, jotka nyt maksavat liki puolet tuloistaan veroa.
Kukaan ei ole julistanut ettei työtä kannata tukien kuvittelusta "suuruudesta" johtuen ottaa vastaan. Suomen sossutuet ovat itseasiassa eu:n heikoimmat, johan tästä jo komissio on useaan otteeseen meitä varoittanut.
Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??
No kun Tanska ei syydä mamuille rahaa niinkuin Suomi. Tänne otetaan kaikki ja tarjotaan rahaa, tulkit yms.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??
Ne ovat myös vastikkeelliset ja määräaikaiset, miksi et halua sitä puolta tuoda esiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??
Ne ovat myös vastikkeelliset ja määräaikaiset, miksi et halua sitä puolta tuoda esiin?
Toki. Mutta selvästi korkeampitasoiset ja laadukkaat. Miksi oikeisto haluaa puolestaan unohtaa tämän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??
Ne ovat myös vastikkeelliset ja määräaikaiset, miksi et halua sitä puolta tuoda esiin?
Niinhän ne ovat Suomessakin?? Ei kukaan saa suomessa kela-tukea "vastikkeetta" ilman tehtyjä aktivointitoimia, tai "ilman määräaikaa" ilman, että te-toimisto huohottaa niskaan tukitilanteen katkaisusta. Väitteesi eivät siis pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??
No kun Tanska ei syydä mamuille rahaa niinkuin Suomi. Tänne otetaan kaikki ja tarjotaan rahaa, tulkit yms.
Tanska ei myöskään syydä rahaa tehottomiin yritystukiin niinkuin Suomi.
Tanskassa rikkaiden pääomia verotetaan 42,3%, Suomessa 35%.
Kumman taloudessa meneekään paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??
Saksa myös valtas Tanskan neljässä tunnissa 2.maailmansodassa eikä Tanska ampunu laukaustakaan. Ne on pelkurien ja nössöjen maa nii käy järkee et siellä työttömyyskorvauski on ruhtinaallinen
Onko AP:lla lähdettä väitteelleen? Paljonko hän kuvittelee veronkorotuksien tuottavan? Miksi rikas suostuisi maksamaan, kun voi muuttaa matalamman verotuksen maahan?
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa rikkaiden pääomia verotetaan 42,3%, Suomessa 35%.
Kumman taloudessa meneekään paremmin?
Teksasissa on 0% pääomavero 50 000 dollariin asti vuodes
Vierailija kirjoitti:
Onko AP:lla lähdettä väitteelleen? Paljonko hän kuvittelee veronkorotuksien tuottavan? Miksi rikas suostuisi maksamaan, kun voi muuttaa matalamman verotuksen maahan?
Suomen isoja ongelmia on pääomien puute. Nykyinen malli on johtanut pääomien viemiseen pois maasta eikä uutta ole tullut mistään tilalle. Pääomien puute on johtanut heikkoon työllisyyteen, sillä ei ole ollut pääomaa investoida kasvuun ja yrityksiin. Ap haluaa pahentaa tilannetta entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jokaiseen veroalennukseen valtio joutuu ottamaan saman määrän velkaa, mikä määrä tuloja tahallaan halutaankaan pienenentää. Sitä rahaa siihen velan maksuun kun ei mistään taikaseinästä tipu. Suomessa rikkaiden verotus on jo verrokkimaihin nähden matalaa, sen sijaan keskituloisten verotus ennätyksellisen kireää mm Orpon ALV:n noston takia. Onko reilua, että maksumiehiksi pistetään aina ne, joilla siihen jo valmiiksi on kaikkein vähiten varaa?
Olemme Lafferin käyrän väärällä puolella. Jokainen veronkevennys vähentää julkista alijäämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko AP:lla lähdettä väitteelleen? Paljonko hän kuvittelee veronkorotuksien tuottavan? Miksi rikas suostuisi maksamaan, kun voi muuttaa matalamman verotuksen maahan?
Suomen isoja ongelmia on pääomien puute. Nykyinen malli on johtanut pääomien viemiseen pois maasta eikä uutta ole tullut mistään tilalle. Pääomien puute on johtanut heikkoon työllisyyteen, sillä ei ole ollut pääomaa investoida kasvuun ja yrityksiin. Ap haluaa pahentaa tilannetta entisestään.
Ennen kaikkea tappoverotus on johtanut pääomien muodostumisen estämiseen. Siksi meillä on näin karmea rakenteellinen työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun, vammaisten palveluiden ytimen tai vanhushoivan heikentäminen ei tuo lopulta yhtäkään lisäeuroa valtion kassaan. Tämän nyt luulisi kaikkien ymmärtävän.
Jatkuva ihmisten tärkeimmistä palveluista leikkaaminen tulee vain entistä kalliimmaksi.
Ihmisten kun vaivat eivät oikeiston luuloista huolimatta vain maagisesti "katoa" johonkin sillä välin kun rahaa toiminnoista viedään miljoonakaupalla pois. Ne pahenevat ja tulevat lopulta korkojen kera maksuun.
Rahaa löytyisi miljardikaupalla, jos hallitus haluaisi leikata mm näistä menokohteista:
- Yritystukien karsiminen (ekonomistien arvioiden mukaan n. 4 miljardia euroa valinnanvaraa leikkauskohteiden valitsemiseen. Ruoan alvia ei tarvitsisi nostaa mm miljoonien laivastotukiin puuttumalla)
- Ministerien omien veroalennusten peruminen (+2,5 miljardia, kun huomioidaan jo hallituskauden alussa velaksi tehdyt veroalennukset kaikkein hyväosaisimpaan tuloluokkaan asti)
- Kalliin yhteisöveroalennuksen peruminen (+2 miljardia)
- Turun "tunnin juna"-hankkeen peruminen (+3 mrd)
- Listaamattomien yhtiöiden osinkoverohuojennuksen poisto (+800 miljoonaa)
- Yleishyödyllisten yhteisöjen (ay-liikkeet, elinkeinoelämän keskusliitto) verottomien osinkotulojen verollepano (+400 miljoonaa)
- Yksityisten lääkärifirmojen kelakorvauksrahojen leikkaus (+650 miljoonaa, mm lääkäriliiton mukaan pääasiassa Mehiläisten omiin toimistomaksuihin valunutta velkarahaa)
- Oluen veroalen poisto (+30 miljoonaa)
- Turkistarhauksen tukien leikkaus (+40 miljoonaa)
- Eduskunnan joululahjarahojen poisto (+ 50 miljoonaa)
- Kansanedustajien sopeutumisrahan leikkaus (+5 miljoonaa)
- Ampumaratojen valtiontukikorotusten poisto (+3 miljoonaa)
Tukien leikkaaminen ja muuttaminen entistä enemmän toimeentulotuen suuntaan, jossa pitää ensin käyttää kaikki säästöt ja realisoida omaisuus, on myös yhtä tyhjän kanssa, koska nyt jo näkee, että tukia hakevilla ihmisillä ei ole mitään säästöjä tai omaisuutta ja valuvat hakemaan toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa työttömyysturva jopa 2 kertaa suomea isompi! Miten ihmeessä Tanskan talous ei ole vielä konkurssissa??
Ensin tuli vaurautta, sitten noi tuet. Toisin päin ei onnistu. Köyhä Suomi ei rikastu larppaamalla rikasta velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jokaiseen veroalennukseen valtio joutuu ottamaan saman määrän velkaa, mikä määrä tuloja tahallaan halutaankaan pienenentää. Sitä rahaa siihen velan maksuun kun ei mistään taikaseinästä tipu. Suomessa rikkaiden verotus on jo verrokkimaihin nähden matalaa, sen sijaan keskituloisten verotus ennätyksellisen kireää mm Orpon ALV:n noston takia. Onko reilua, että maksumiehiksi pistetään aina ne, joilla siihen jo valmiiksi on kaikkein vähiten varaa?
Väärin. Esim. veronalennukset tekevät työnteosta kannattavampaa, mikä saattaa jopa lisätä verotuloja.
Teoriasi on todettu virheelliseksi. Kannattaa katsoa mitä esim Britanniassa kävi 70-luvulla, kun tätä velkarahoitteista veroalennuspolitiikkaa toteutettiin yhtäaikaa sosiaaliturvaheikennysten kanssa. Velka ei lyhentynyt euroakaan.
Margaret Thatcherin pääministerikaudella (toukokuu 1979 – marraskuu 1990) Britannian talous kasvoi kokonaisuudessaan noin 29–30 %.
Mutta työttömyys kasvoi ennätyslukemiin ja köyhyys tuplaantui. Tuloerot repesivät tosi isoiksi lyhyessä ajassa ja kansa jakautui pahasti kahtia, mistä eivät ole toipuneet vieläkään. Kunnallinen asuntotuotanto ajettiin alas lähes kokonaan, minkä vuoksi vuokrat ovat jatkuvasti nousseet ja asunnnottomuus kasvanut. Valtionyhtiöitä yksityistettiin urakalla (esim. rautatiet, energiayhtiöt, televiestintä), seurauksena jälleen jatkuvasti kohonneet hinnat.
Auttaisi myös jos ei maahtujen elättämiseen hassattaisi miljarditolkulla rahaa vuodessa.
Thatcher ajoi voimakkaasti lainsäädäntöä, joka mahdollisti kunnallisen sektorin vuokralaisten ostaa asuntonsa. Näin tapahtuikin suuressa mittakaavassa ja valtio sai rahaa. Thatcher myös ajoi ay-liikkeelle demokraattisen jäsenäänestyksen johtajistoon. Thatcher myös puuttui yläluokan etuuksiin voimallisesti ja pudotti sieltä pois etuoikeuksiA.
Mistä sinä tiedät että työttömistä edes osa "vieroksuu tahallaan töitä"? Mistä voit tämän tietää? Pääsetkö työttömien pään sisään todistamaan tämän??