Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohta alkaa mustikkakausi, ja ajattelin tänä vuonna työttömyyden takia hankkia lisätuloja marjoja keräämällä -Kela estääkin suunnitelman

Vierailija
21.06.2026 |

Olen ollut jo viime vuodesta työtön, ja nyt saan muiden tukien ohella myös perustoimeentulotukea. Ajattelin että mustikoita keräämällä voisin hankkia lisätuloa tähän köyhyyteen...Mutta kas, mustikoidoista saatavat rahat näemmä miinustavat YKSI YHTEEN jokaisen euron pois perustoimeentulotuesta. Ja lisäksi vielä ei marjojen hankkimiskuluja (kuten bensa, välineet, eväät, ämpärit, vaatteet, hyttysmyrkyt) ei huomioida menoina!! Eli tuo tarkoittaa sitä että voi jäädä jopa MIINUKSELLE marjojen poimisella, verrattuna tilanteeseen jossa makaisin kotisohvalla...aivan älytön systeemi on meillä, ei voi muuta sanoa!!!

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tukia laskea, että duunit alkaisi kiinnostamaan. Itse teen duunia ja en kuukausipalkkani takia saa kelalta mitään tukia! Näin ollut jo 30 vuotta. Pitäisi varmaan laskea paljon olen hävinnyt käymällä töissä!

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Vierailija
42/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta ethän sä s illoin tartte tt-tukea jos saat marjoista vaikka 500-1000e. Onhan se kivempi kun saa "omaa rahaa" eikä tartte hakea tt-tukea, minusta ainakin noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tyhmä ilmoittaa kelaan kun rahat otetaan käteen jos myy mustikoita. Niin minä olen tehnyt 20 vuotta. Kerään joku 70-100 litraa ja myyn niistä suurimman osan 6 eurolla litra. Itselle otan joku 5 litraa.

Vinkkasin sinut Kelaan. Yritäpä vielä niin jäät kiinni. Se on petos!!

Juu. :D Kelallahan on resursseja tutkia, jonkun anonyymipalstan kijoittajan marjastuksia. Tai poliisilla.

Vierailija
44/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustikat on pahoja pakastettuna. Happamia, että pitää lisätä sokeria ja se on kallista nykyään.

Sokeri ei ole kallista. Kaljatölkin hinnalla saa kilon

Mutta sitten ei saa kaljaa.

Vierailija
45/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näkisin vaivaa poimia marjoja, jos saman saa kelastakin?

Vierailija
46/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä keksi tekosyitä. Ei Kela saa mistään tietoon, minkä verran poimit itsellesi ja myyt käteisellä.

Myös käteistulot pitää ilmoittaa, tai kyseessä on petos.

Kyllä, kaikki tulot on ilmoitettava. Perustoimeentulotukea hakiessa on ilmoitettava kaikki käytettävissä olevat tulot ja varat, mukaan lukien käteisenä saadut tulot ja käteiskassana olevat varat. [1, 2]

Käteistulot ja -varat vaikuttavat toimeentulotukeen seuraavasti:

Ilmoittaminen: Kaikki tulot, kuten käteisenä saatu palkka, myyntitulo, lahja tai lainan lyhennys, on eriteltävä hakemuksessa.

Vaikutus: Tuloina huomioidaan myös käteinen raha, joten saamasi käteistulot vähentävät myönnettävän toimeentulotuen määrää vastaavasti.

Tiliotteet: Käteistulojen ilmoittamisen lisäksi Kela pyytää tavallisesti tiliotteet kaikista käytössäsi olevista tileistä hakemuksen käsittelyä varten

Tollohullu eli lihavointihullu

Älkää edes viitsikö vastata tälle. Jankkaa ja jankkaa kunnes väsähdätte.

Vierailija
47/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä keksi tekosyitä. Ei Kela saa mistään tietoon, minkä verran poimit itsellesi ja myyt käteisellä.

Kyllä, kaikki tulot on ilmoitettava. Perustoimeentulotukea hakiessa on ilmoitettava kaikki käytettävissä olevat tulot ja varat, mukaan lukien käteisenä saadut tulot ja käteiskassana olevat varat. [1, 2]

Ilmoittaminen: Kaikki tulot, kuten käteisenä saatu palkka, myyntitulo, lahja tai lainan lyhennys, on eriteltävä hakemuksessa.

Vaikutus: Tuloina huomioidaan myös käteinen raha, joten saamasi käteistulot vähentävät myönnettävän toimeentulotuen määrää vastaavasti.

Tiliotteet: Käteistulojen ilmoittamisen lisäksi Kela pyytää tavallisesti tiliotteet kaikista käytössäsi olevista tileistä hakemuksen käsittelyä varten

Itse en ilmoita käteistuloja, koska siten minulle jää enemmän rahaa.

Petostuomio tulossa sinulle, ennemmin tai myöhemmin.

Kyllä, käteistulojen ilmoittamatta jättäminen perustoimeentulotukea haettaessa on juridisesti petos tai avustuspetos. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, jonka määrään vaikuttavat kaikki tulosi. Tieto siitä, kuinka tuet hakemustasi, löytyy Kela. [1]

Toimeentulotukea hakiessa sinulla on lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa kaikki tulosi ja varasi, myös käteisellä saadut. Jos jätät tulot tahallaan ilmoittamatta saadaksesi tukea enemmän kuin mihin olisit oikeutettu, seurauksena on yleensä: [1]

Tuen takaisinperintä: Kela perii aiheettomasti maksetut tuet takaisin.

Etuuden lakkauttaminen: Tuki voidaan lakkauttaa tai sitä voidaan alentaa.

Rikosprosessi: Vakavissa tapauksissa tai toistuvissa laiminlyönneissä asia voi johtaa poliisitutkintaan ja syytteeseen petoksesta, josta voi seurata sakkorangaistus tai vankeutta.

Jos olet unohtanut ilmoittaa tulot tai tilanteesi on muuttunut, ota välittömästi yhteys Kelan asiakaspalveluun tai ilmoita tiedot OmaKelassa virheellisen päätöksen korjaamiseksi.

Ei tule, kun kukaan ei saa tietää. 

Eli ok vaan tehdä kaikkia rikoksia jos ei jää kiinni??

Pitäiskö susta tehdä nettivinkki?!

Ei kaikkia, mutta aika monenlaisia kyllä. Mä teen siivouskeikkaa pimeästi. Ei mitään järkeä alkaa ilmoittelemaan mihinkään, hei tässä kuussa tienasin 50€. En myöskään ilmoita löytämiäni ja palauttamiani pulloja. En omista enkä siis käytä pyöräilykypärää. Olen kulkenut raitiovaunulla pummilla. Alaikäisenä join kaljaa. Kerran poltin tupakkaa parkkihallissa. Jne.

Terveisin taparikollinen.

En ole lainaamasi 

Vierailija
48/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin jäänyt oravanpyörästä sairastuin töissä.Pitkä aika sitten.Lisätulot ei niitä oikein oo ollut.Marjat kerään itselle.Ei niitä paljon tuu.Pyydä rahat käteisenä.Oon käsittänyt nuo tuet pieniä, itse niitä en saa.

Vierailija
49/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään ilmoita. Olethan rikollinen tukihuijari ja loinen. 

Varmaan itse ilmoitat pulloautomaatista saadut eurot verottajalle.

ei OMIA palautuspulloja tarvitse ilmoitella. En palauttele muiden pulloja. 

Ja KYLLÄ ilmoitan verottajalle IHAN SENTILLEEN saamani pääomatulot, jotka tulevat ulkomaiselle tilille ulkomaiselta välittäjältä. MYÖS ne muutamien senttien tulot, koska MINÄ en ole rikollinen kusettaja. 

Niin, sinä olet vain tyhmä.

Ohis

Vierailija
50/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se älytön. Jos joku säästää toimeentulotuesta, ei saa jatkossa rahaa, mut jos joku tuhlaa ja ryyppää rahansa, saa vaan lisää toimaria :D

Vierailija
51/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen olisi elätettävä itsensä. Se on lähtökohta. Mieluummin maksatat muilla kaikki menosi. 

Vierailija
52/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta ethän sä s illoin tartte tt-tukea jos saat marjoista vaikka 500-1000e. Onhan se kivempi kun saa "omaa rahaa" eikä tartte hakea tt-tukea, minusta ainakin noin.

No mutta kun pitää olla sen seitsemän tekosyytä.

Tosin, onhan se hyvä ettei kaikki toistaitoiset mene metsään. Onhan niiden etsiminenkin kallista. Poliiseilta ja Vapepalta menee aikaa juosta korvessa hakemassa suunnistustaidottomia marjastajia. Parempi ettei ihan jokainen sinne metsään rynni ilman valmiuksia.

Vierailija
53/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EN USKO

Olet tehnyt näitä aloituksia sadoittain. Aina niissä naapuri kerää pulloja, marjoja jne jne. Eli kiertää veroja, kuten sanot. Nyt sitten otit asian vähän toisesta kulmasta.

Juurikin näin, samaa aloitusta , ja osa porukasta ei kai oikeasti huomaa.

Vierailija
54/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat siis luultavasti yleistuen lisänä tt-tukea? Hankit nuo välineet ja keräät koko kesän, niin ettet jää miinukselle. Että ylittyy ainakin 1000e. Sitten et hae noina kuukausina tt-tukea. 

Vierailija
55/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään ilmoita. Olethan rikollinen tukihuijari ja loinen. 

Varmaan itse ilmoitat pulloautomaatista saadut eurot verottajalle.

ei OMIA palautuspulloja tarvitse ilmoitella. En palauttele muiden pulloja. 

Ja KYLLÄ ilmoitan verottajalle IHAN SENTILLEEN saamani pääomatulot, jotka tulevat ulkomaiselle tilille ulkomaiselta välittäjältä. MYÖS ne muutamien senttien tulot, koska MINÄ en ole rikollinen kusettaja. 

Niin, sinä olet vain tyhmä.

Ohis

juuri näin. 

Minä tyhmänä saan kymmenien tuhansien eurojen pääomatulot vuosittain, ja en ole tajunnut alkaa nauttimaan toimeentulotukien tuomasta leveästä leivästä. 

ja vieläpä olen niin typerä että ilmoitan tuloni verottajalle enkä kuseta ja pimitä tulojani. 

Vierailija
56/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin juhannuksena keräämässä pulloja. Löysin yli 700 pulloa ja tölkkiä. Naapuri näki, kun toin kuormia kotiin. 

Sanoi että haluaa nähdä kopion ilmoituksesta, jonka teen verottajalle.

Vierailija
57/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa, miksi ette tunne siitä tyydytystä ja ylpeyttä, että edes jossain kuussa saisitte itse tekemällänne työllä (esim. nyt tällä marjankeruulla) rahaa kasaan, millä voitte hetken elää?

Että edes siltä kuulta säästäisitte köyhän valtiomme rahoja? En vain tajua. Minne on ihmisten omanarvontunto kadonnut? Palaatte sitten marjakauden jälkeen taas tukien pariin, kun oikeaa työsuhdetta ei kuitenkaan ole löytynyt.

Vierailija
58/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petostuomio tulossa sinulle, ennemmin tai myöhemmin.

Kyllä, käteistulojen ilmoittamatta jättäminen perustoimeentulotukea haettaessa on juridisesti petos tai avustuspetos. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, jonka määrään vaikuttavat kaikki tulosi. Tieto siitä, kuinka tuet hakemustasi, löytyy Kela. [1]

Toimeentulotukea hakiessa sinulla on lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa kaikki tulosi ja varasi, myös käteisellä saadut. Jos jätät tulot tahallaan ilmoittamatta saadaksesi tukea enemmän kuin mihin olisit oikeutettu, seurauksena on yleensä: [1]

Tuen takaisinperintä: Kela perii aiheettomasti maksetut tuet takaisin.

Etuuden lakkauttaminen: Tuki voidaan lakkauttaa tai sitä voidaan alentaa.

Rikosprosessi: Vakavissa tapauksissa tai toistuvissa laiminlyönneissä asia voi johtaa poliisitutkintaan ja syytteeseen petoksesta, josta voi seurata sakkorangaistus tai vankeutta.

Jos olet unohtanut ilmoittaa tulot tai tilanteesi on muuttunut, ota välittömästi yhteys Kelan asiakaspalveluun tai ilmoita tiedot OmaKelassa virheellisen päätöksen korjaamiseksi.

Olet naiivi tämän mustikkajutun takia

Vierailija
59/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pienennä toimeentulotukea yhtään. Se laskennallinen raja pysyy TISMALLEEN samana. Se että saat myynnistä rahaa vain tarkoittaa että sinulle ei tarvitse antaa TÄYDENNYSTÄ yhtä paljoa kuin aikaisemmin. Sitä se VIIMESIJAINEN tuki tarkoittaa että kun mitenkään muuten et saa kasaan summaa niin sitten annetaan se VAJE toimeentulotukena. 

Juuri näin. Luulevatko toimeentulotuen saajat, että se on joku saavutettu etu, jonka maksaminen jatkuu loppuelämän. Jos ihminen saa rahaa jostain muualta vaikkapa palkkatuloina työstään tai myymistään marjoista ja sienistä, se vähentää tuen määrää tai sitä ei makseta lainkaan.

No ei poimita sitten saatana. Näin, ongelma ratkaistu. Menkää itse poimimaan sienenne!

Vierailija
60/69 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en uskolla mennå metsåön kun pelkään punkkeja. Ei ole rokotteitakaan.