Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?
Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.
- n70v -
Kommentit (201)
Itse muistan hauskana yksityiskohtana pashan, jota saimme kerran vuodessa pääsiäisenä, jokainen yhden purkillisen. Moni kaverini ei kuitenkaan tykännyt siitä yhtään, joten sain pashaa enemmän kuin jaksoin syödä.
Muistelisin että kaikista pidin. Nyt 41v
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko ja hernekeitto.
Siinä kaksi ruokaa mitä koulun sieluttomat kokitkaan ei saanu pilattua vaikka kuinka yrittäisivät.
Kyllä pystyy nuokin pilaamaan. Sanoin jo aiemmin, että meidän koulun hernarin ns liha oli valkeita läskinoppia. Ne piti nielaista nopeasti alas, auta armias jos sitä noppaa puraisi vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin että kaikista pidin. Nyt 41v
Niin ja oma "keittäjä" meilläkin.
Kouluruoka oli ihan ok kahta poikkeusta lukuunottamatta: kesäkeittoa ei pitäisi syöttää sioillekaan ja se jäinen herme-maissi-paprikasalaatti oli kamalaa. Muuten muistelen kouluruokaa hyvällä vaikkei se merkittävää gourmetia ollutkaan.
M55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko ja hernekeitto.
Siinä kaksi ruokaa mitä koulun sieluttomat kokitkaan ei saanu pilattua vaikka kuinka yrittäisivät.Kyllä pystyy nuokin pilaamaan. Sanoin jo aiemmin, että meidän koulun hernarin ns liha oli valkeita läskinoppia. Ne piti nielaista nopeasti alas, auta armias jos sitä noppaa puraisi vahingossa.
Kuulostaa silti paremmalta mitä valtaosa höttöä oli syötävänä
Meidän lempiruoat oli pinaattiletut ja kinkkumunakas ja makaronisalaatti. Varmaan kalaruoat myös uppos hyvin. Mä tykkäsin jostsin syystä myös vesimakaroneista jauhelihakastikkeessa. Suurin osa ruoista oli ihan ok, mutta me oltiinkin sitä ikäpolvea, joka matkusteli Neuvostoliitossa ja näin oli oppinut arvostamaan suomalaista ruokaa. Koulun näkkäri oli erityisen hyvää.
N51
Vierailija kirjoitti:
Uunimakkara ja muussi, pinaattiletut ja kaisersalaatti, kanaviillokki, kalapuikot tartarkastikkeella.
N36
Joo, mustaherukkahilloa oli ksnaviillokin kanssa. Hyvää oli.
Makaronilaatikko, tonnikala ja pinaattiletut.
Kanaviillokki oli hirveää kuraa, samoin kitkerä tilliliha.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli 90-luvulla ruuat keskuskeittiöltä, mut oli silti hyviä.
Lihapullia, jauhelihapihvejä, jauhemaksapihvejä, broilerpyöryköitä, kalapuikkoja, rapeita kalanpaloja, pinaattilettuja, uuniohrapuuroa & mehukeittoa, uunimakkaraa. Tykkäsin myös maksalaatikosta, lasagnesta ja oikeastaan lähes kaikesta. Kesäkeittokin upposi, vaikka ei suosikki ollutkaan. Yläasteella oli tortillojakin.
Meillä ei ollut niin pahoja ruokia, etten olisi syönyt. Syötiin luokissa alakoulussa ja kaikki söi eikä valittanut. Paitsi salaatit oli usein jotain etikkamössöjä eikä tuoretta. Niistä miinus. Yläkoulussa alkoi tulla enemmän raikkaampia perussalaatteja ruuan kylkeen.
N40
Mä olin koulussa 82-94. Sanoisin, että kasarilla oli parempaa ruokaa kuin ysärillä. Joku säästökuuri silloin tuli, ainakin meille.
Ei mikään. Hernekeitto lieni syötävin. Kaikki ruoka oli lusikalla syötävää . Kerran viikossa sulatejuusto kolmio, makkaraviipale tai grahamsämpylä muuten näkkäri ilman mitään voin tapaista . Olikohan sitäkään joka päivä.
N70
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko, uunimakkara. N60
Olen sairaalassa töissä ja jos ruokalistalla on uunimakkaraa niin se on tosi suosittua.
Mä olin kerran osastolla reilu pari viikkoa ja ainoa ruoka, joka maistu oli uunimakkara. Kaikki muu kun on suolatonta ja mausteetonta, niin uunimakkarassa (vaikka kanamakkaraa olikin) siinä oli suolaa edes vähän ja siten makua. Kotioloissa kerran tein vastaavasta kanamakkarasta uunimakkaraa, olipa karmeeta.
Kalapuikot ja kastike oli kova juttu. Niitä sai aina vaan tietyn määrän.
Meille muuten kerrottiin, että biojätteet meni sikalaan. Luulen, että Tampereen keskustan koulussa tämä oli pieni valkoinen valhe.
Olen 35 v
Tykkäsin koulun bolognesesta ja spagetista, vaikka ne olikin jotenkin off, mutta oli hyvää. Samoin koulun lasagne ja tietty pinaattiletut. :)
esim koulunmakaronilaatikon jätin syömättä.
vm -72
Kanaviillokki mustaherukkahillolla, pinaattikeitto kananmunilla ja makkaraperunat. Monet eivät pitäneet pinaattikeitosta joten sain aina santsatakin :) Pidän niistä edelleen.
m60
Makaronilaatikko, hernari ja lasagne.
N50
Tykkäsin kaalilaatikosta ja maksalaatikosta puolukkahillon kanssa. Jauhelihaperunamuusivuoka oli myös hyvää, punajuurien kanssa. Makaronilaatikosta tykkäsin myös, samoin rössypotuista ja sellaisesta Kuusamon särkisäilykkeestä, jota syötiin perunoiden, kananmunakastikkeen ja punajuurien kanssa. Pinaattikeitto oli inhokki, en usein mennyt ruokalaan ollenkaan jos oli pinaattikeittopäivä, mutta jos välttely ei onnistunut, otin vain näkkäriä, voita, maitoa ja sen munanpuolikkaan.
Uunimakkara ja muussi, pinaattiletut ja kaisersalaatti, kanaviillokki, kalapuikot tartarkastikkeella.
N36